Zonnepanelen Topic

Voor de eerste 1.000 kWh die je verbruikt, betaal je gedurende tien jaar het vaste tarief van 29,74 eurocent per kWh, netkosten en heffingen inbegrepen.
Het verbruik dat nog rest – nog zo’n 30 procent voor een gemiddeld gezin in Vlaanderen, aldus EnergyVision - is gekoppeld aan een variabele prijs die maandelijks wordt aangepast aan de geldende prijzen. Die prijs op de huidige tariefkaart van EnergyVision bedraagt 30,18 eurocent per kWh."
Als dat zinnetje in het vet zonder netkosten is, dan is dat verschrikkelijk duur met de huidige index.

20cent/kwh voor zonnestroom is ook wel veel. Leg zelf een installatie en over 10 jaar betaald je iets van 10cent/kwh voor zonnestroom. Wetende dat een installatie 25 jaar meegaat, wordt dat nog goedkoper.
 
Maar je hebt toch een contract enkel met hen voor stroom he? Gezin heeft 3500 op jaarbasis nodig, 1500 komt van de zonnepanelen aan 20 cent. De 2000 resterende aan 20 cent + kosten, want die komen van het net.
Klopt, op de 1500 kWh zonnestroom betaal je geen heffingen. Op de rest (je netafname dus) wel, daar is eigenlijk geen enkel verschil met een typische leverancier.
 
Klopt, op de 1500 kWh zonnestroom betaal je geen heffingen. Op de rest (je netafname dus) wel, daar is eigenlijk geen enkel verschil met een typische leverancier.


ik lees in het artikel wel dit:

"Het overige gedeelte van de factuur is gekoppeld aan een variabele prijs."

Dus ze kunnen daar eigenlijk weer doen wat ze willen en de markt volgen. Het is enkel voor de productie dat er lokaal, na de teller, dan 20 eurocent zonder taksen aangerekend wordt.

Ik vrees toch dat het veel rooskleuriger wordt voorgesteld en gaat verkocht worden aan mensen die hopen de stijgende energiekosten in de toekomst te vermijden. Als ze een laag zelfverbruik hebben dan betalen ze de hoofdmoot op de klassieke manier en zal er van die 300 euro besparing niet veel overschieten, meer kWh-kes af te rekenen aan die 29,74 cent (en wat met capaciteitstarief?) en de injectie ook nog es in de zakken van Coucke.

Het vast tarief op de eerste 1000kWh afname van het net komt op 29,74 cent, alles daarboven op een variabel tarief van 30,18 cent (momenteel) en 50 euro jaarlijkse kosten.
 
Laatst bewerkt:
Mijn dak ligt voor de helft vol.
In de zomer is dit eigenlijk te weinig door het zwembad.
In oktober loopt mijn ‘goedkoop’ vooroorlogs contract af.
Met badkamer reno is budget voor extra panelen ff niet voorhanden.
Mss wel interessant om te bekijken.
stroomprijs gaan volgens mij ook niet meer worden wat het was en enkel maar stelselmatig stijgen.
 
Weinig impact denk ik: behalve een deeltje klanten die het gemak van "zonnepanelen as a service" willen, zal de grootste groep denk ik bestaan uit klanten die zelf de investering niet kunnen doen.
toch een grote groep Belgen die nu geen lening aangaan voor 5k maar gewoon voor dit systeem zullen kiezen

De groep wordt dus kleiner. De rijke mensen hebben trouwens allemaal al zonnepanelen hoor.
 
toch een grote groep Belgen die nu geen lening aangaan voor 5k maar gewoon voor dit systeem zullen kiezen

De groep wordt dus kleiner. De rijke mensen hebben trouwens allemaal al zonnepanelen hoor.

Zijn er zoveel mensen die lenen om zonnepanelen te leggen? Niet aanvallend bedoeld, gewoon omdat ik er geen idee van heb en ook niemand ken in die situatie. En de rente op die leningen neemt wel een grote hap uit het financiële rendement van je zonnepanelen (of in sommige gevallen zal die rente zelfs hoger liggen)
 
Zijn er zoveel mensen die lenen om zonnepanelen te leggen? Niet aanvallend bedoeld, gewoon omdat ik er geen idee van heb en ook niemand ken in die situatie. En de rente op die leningen neemt wel een grote hap uit het financiële rendement van je zonnepanelen (of in sommige gevallen zal die rente zelfs hoger liggen)
Wij hebben 6k renteloos geleend via de provincie :] Dat vond ik een no brainer.
 
Ik heb sinds een aantal dagen een te hoge netspanning op L2 (3x400V+N) waardoor de omvormer telkens uitvalt.
Als ik terugkijk in de geschiedenis was dat vorig jaar bvb nooit het geval (de omvormer valt niet uit). Heb de spanning ook nog niet live boven de 254V gezien, maar wel 252,7V terwijl de middagzon al weg is. Dus het zal wel een kwestie van tijd zijn eer ik dit ook kan zien.

Moet ik hiervoor fluvius contacteren?

*edit*
Mijn buurman heeft in Oktober vorig jaar 31 panelen op zijn daken gelegd (21 zuid en 10 west georienteerd). Dat zal mogelijks wel invloed hebben als dat op dezelfde fase zit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds een aantal dagen een te hoge netspanning op L2 (3x400V+N) waardoor de omvormer telkens uitvalt.
Als ik terugkijk in de geschiedenis was dat vorig jaar bvb nooit het geval (de omvormer valt niet uit). Heb de spanning ook nog niet live boven de 254V gezien, maar wel 252,7V terwijl de middagzon al weg is. Dus het zal wel een kwestie van tijd zijn eer ik dit ook kan zien.

Moet ik hiervoor fluvius contacteren?

*edit*
Mijn buurman heeft in Oktober vorig jaar 31 panelen op zijn daken gelegd (21 zuid en 10 west georienteerd). Dat zal mogelijks wel invloed hebben als dat op dezelfde fase zit.
Check eens de Netwerk-checker van Fluvius.
Als de problemen aanhouden kan je Fluvius inderdaad eens contacteren. Dat het vorig jaar geen probleem was is geen garantie, in tegendeel, PV-capaciteit neemt alleen maar toe met alle gevolgen vandien.

Op dagen als deze is het duidelijk dat ook de grote groep residentiële installaties dringend slim moet worden aangestuurd.
 
Ik heb sinds een aantal dagen een te hoge netspanning op L2 (3x400V+N) waardoor de omvormer telkens uitvalt.
Als ik terugkijk in de geschiedenis was dat vorig jaar bvb nooit het geval (de omvormer valt niet uit). Heb de spanning ook nog niet live boven de 254V gezien, maar wel 252,7V terwijl de middagzon al weg is. Dus het zal wel een kwestie van tijd zijn eer ik dit ook kan zien.

Moet ik hiervoor fluvius contacteren?

*edit*
Mijn buurman heeft in Oktober vorig jaar 31 panelen op zijn daken gelegd (21 zuid en 10 west georienteerd). Dat zal mogelijks wel invloed hebben als dat op dezelfde fase zit.

Gewoon fluvius blijven spammen. Hier was het vorig jaar ook van dat. Keer op keer was het onze fout. En dan plots stond er een tentje in de straat.

En lo and behold. Nooit meer problemen...
 
Check eens de Netwerk-checker van Fluvius.
Als de problemen aanhouden kan je Fluvius inderdaad eens contacteren. Dat het vorig jaar geen probleem was is geen garantie, in tegendeel, PV-capaciteit neemt alleen maar toe met alle gevolgen vandien.

Op dagen als deze is het duidelijk dat ook de grote groep residentiële installaties dringend slim moet worden aangestuurd.

Zoals ik schreef heeft mijn buurman 10a12kWp op zijn dak gelegd, die lagen er vorig jaar nog niet.
Mijn omvormer, laadpaal en digitale meter geven 252+V aan, zie niet in hoe dat mijn schuld kan zijn.
 
Het is de combinatie van iedereen die stroom op't net steekt...
Op een bepaald punt is de impact op't net te groot op zeer zonnige momenten.
 
Het valt mij ook op dat op zon- en feestdagen met veel opbrengst, de spanningspieken ook veel hoger zijn dan anders. Waarschijnlijk door dat er ook veel minder afname is als de meeste bedrijven stil liggen.
Vorig jaar had ik hier ook regelmatig uitval door een boer met een 1600 panelen tellende installatie wat verder op het net. 1x Fluvius gebeld, ze hebben meteen iemand langs gestuurd met de disclaimer dat dit op mijn kosten zou zijn als het probleem niet bij hen lag. Technieker bevestigde meteen dat het probleem niet bij ons lag en 4 dagen later viel de elektriciteit rond 7u 's morgens uit voor een minuutje. Ik ging even kijken en zag een vrachtwagen en een camionette van Fluvius bij het elektriciteitskotje staan langs de straat. Op slag 20v minder. Ik mag dus zeker niet klagen van hun service.
Op dagen als vandaag tik ik ook wel weer de 248-249V aan, maar door de band genomen is 225-235 hier nu de standaard, waar dat vorig jaar nog 245 bij wolken was tot 255-260 bij zon en wind (staan ook enkele windmolens op dezelfde cabine).
 
Laatst bewerkt:
Het valt mij ook op dat op zon- en feestdagen met veel opbrengst, de spanningspieken ook veel hoger zijn dan anders. Waarschijnlijk door dat er ook veel minder afname is als de meeste bedrijven stil liggen.
Vorig jaar had ik hier ook regelmatig uitval door een boer met een 1600 panelen tellende installatie wat verder op het net. 1x Fluvius gebeld, ze hebben meteen iemand langs gestuurd met de disclaimer dat dit op mijn kosten zou zijn als het probleem niet bij hen lag. Technieker bevestigde meteen dat het probleem niet bij ons lag en 4 dagen later viel de elektriciteit rond 7u 's morgens uit voor een minuutje. Ik ging even kijken en zag een vrachtwagen en een camionette van Fluvius bij het elektriciteitskotje staan langs de straat. Op slag 20v minder. Ik mag dus zeker niet klagen van hun service.
Op dagen als vandaag tik ik ook wel weer de 248-249V aan, maar door de band genomen is 225-235 hier nu de standaard, waar dat vorig jaar nog 245 bij wolken was tot 255-260 bij zon en wind (staan ook enkele windmolens op dezelfde cabine).
Ftfy.
 
Het is de combinatie van iedereen die stroom op't net steekt...
Op een bepaald punt is de impact op't net te groot op zeer zonnige momenten.

En daarvoor betalen we distributiekosten zodat ze het net kunnen aanpassen.
Ik zou mijn omvormer ook naar een andere fase kunnen zetten, maar dat zal wss niet mogen.

Ik heb dit sinds vorige maand, maar enkel als er genoeg zon staat.
 
Goh, misschien wel? Eens checken bij fluvius...
Maar idd, je zou verwachten dat het net meekan.
Of dat er andere manieren gevonden worden om hiermee om te gaan, zoals dynamisch tarief. Ik vermoed dat t beide zal worden (dynamisch om de nodige investeringen te beperken, investeringen in verzwaren omdat er veel geelectrificeerd wordt zoals auto's, verwarming, etc)
 
En daarvoor betalen we distributiekosten zodat ze het net kunnen aanpassen.
Ik zou mijn omvormer ook naar een andere fase kunnen zetten, maar dat zal wss niet mogen.

Ik heb dit sinds vorige maand, maar enkel als er genoeg zon staat.

Is het op de 3 fasen van dat ?

Het is uiteraard altijd een gedeeld probleem. Het net komt op 249 250. Je eigen spanningsval zorgt ervoor dat het op 251 252 komt.

Bij ons was het rond 10.30 altijd 230 230 250...

HIer is het partieel verholpen geweest door de kring waar wasmachine/droogmachine op zit te verzetten naar de 250 fase. Toch 1h dat er veel verbruik was op die fase en dat hielp een beetje om te vermijden dat die omvormer letterlijk om de 5 min uitviel.

Ik weet niet wat Fluvius allemaal gedaan heeft. Ik vermoed dat ze naast wat prielen in hun straatbox, ook wat paneleneigenaars in de straat die monofase omvormers hadden, van fase verstoken hebben. Want waar het vroeger altijd 230 230 250 was om 10.30. Is het nu 240 240 240...
 
Ik weet niet wat Fluvius allemaal gedaan heeft. Ik vermoed dat ze naast wat prielen in hun straatbox, ook wat paneleneigenaars in de straat die monofase omvormers hadden, van fase verstoken hebben. Want waar het vroeger altijd 230 230 250 was om 10.30. Is het nu 240 240 240...
Dat is inderdaad wat ze doen ja. Ze zijn het hier ook al komen vragen, maar de panelen zitten hier op de 3 fasen.
 
Terug
Bovenaan