Wat nu niet meer denkbaar is...

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Als je wat ouder wordt (ik zit nog altijd op het ultieme antwoord op elke vraag), merk je soms dat sommige zaken uit het verleden echt not done zijn nu, of dat niemand het nu nog mogelijk acht. Dingen zoals roken op café, pintjes drinken tijdens het werk op bureau,... Zijn allemaal redelijk gekend en verdwenen. Maar wat kennen jullie nog?

Bij ons:
Toen mijn pa in 1982 een woning zocht, had hij er eentje gevonden op 200 meter van de grens van de gemeente waar hij werkte. Hij moest toestemming vragen in Brussel om zo ver van zijn werk te mogen wonen. (Was een bank, dus geen openbare dienst).
 
Toen ik een jong kindje was kregen wij van de bomma als we braaf waren geweest en de schapenstal hadden gekuist ne leo die we dan na het avondeten mochten opeten.

En als die leo op was vouwden we het zilverpapiertje mooi op en staken we dat in de doos voor tante nonneke die dat meenam voor de negerkens in de Congo.

Op een gegeven moment hebben we van tante nonneke een gesmokkelde landschildpad, levend, cadeau gekregen als huisdier, van de missie in Indonesië.

Onze familie heeft verschillende grote kunstwerken uit ivoor, inclusief een krokodil vervaardigd uit een slagtand van minstens anderhalve meter.

Het was een andere tijd.
 
Nooit zelf geweten, maar dat mijn grootvader gewoon naar het gemeentehuis kon gaan en een rijbewijs vragen voor gelijk welk voertuig. Tot een autobus toe.
 
maar dat mijn grootvader gewoon naar het gemeentehuis kon gaan en een rijbewijs vragen voor gelijk welk voertuig
Mijn vader ook. Hij was 19 "en ging er eens werk van maken". Dus hij naar het gemeentehuis voor zijn rijbewijs."

"Ah, jongeheer X, een rijbewijs, voor welk voertuig?"
"Ja, gewoon een auto alstublieft"
"Weet ge wat, ik ga u ne C meegeven voor ne camion, ge weet nooit wanneer dat eens ne keer handig kan zijn"
 
Mijn vader ook. Hij was 19 "en ging er eens werk van maken". Dus hij naar het gemeentehuis voor zijn rijbewijs."

"Ah, jongeheer X, een rijbewijs, voor welk voertuig?"
"Ja, gewoon een auto alstublieft"
"Weet ge wat, ik ga u ne C meegeven voor ne camion, ge weet nooit wanneer dat eens ne keer handig kan zijn"
Hahaja idd ook nog gehoord 😂.
 
Mijn pa heeft nog kikkers opgeblazen met bommetjes,
Had een bijverdienste als 12-jarige door volle dagen bij de boer te werken (10-12u) in vakanties en weekends.

Mijn ouders hadden pas een auto toen ik 7j was, wij stonden gewoon vooraan op de scooter of achteraan zitten, zonder helm als kleuter.
 
Ik herinner me nog als kind dat we een auto hadden waar achteraan geen veiligheidsgordels in zaten. Net eens even opgezocht, en blijkbaar is dat pas een verplichting geworden sinds 1992 :eek:

Gordels vooraan blijkbaar reeds verplicht te dragen vanaf 1975, maar in mijn herinnering droegen mijn ouders die nooit, enkel als we "de polis" tegenkwamen. En mijn vader was dan zelf nog gendarme :laugh:

De pedagogische tik tegen het achterhoofd.
Heb ook nog wel een leraar in het middelbaar geweten (jaren 90) die dan achter u kwam staan en een "nekgreep" deed :unsure: Iedereen had er heilige schrik voor!
 
zaken zoals het ja-knikkertje die gewoon in de winkels stonden
1650183251296.jpeg


In de slager in de Ardennen hingen de gestroopte konijnen gewoon voor het raam: dat heb ik ook niet meer gezien

Een hond op de zondagse markt kunnen kopen.
yes, dat was altijd wel een attractie als kind om al die kleine puppy's en kittens te zien en elke keer goesting hebben om eentje mee te nemen (wel goed dat ook dat afgeschaft is)

Meerijden in de kar (aanhangwagen) op terugweg van het containerpark
op de camping in de Ardennen kwam de campingbaas elke week de vuilzakken ophalen met zijn open pickuptruck en alle jongeren vonden dat tof (kregen achteraf een ijsje) om dan mee vanachter in die pickup te rijden en hem te helpen.

Qua veiligheid is er toch veel veranderd, denk ik. Vooral op de werkvloer zijn er gewoon zoveel meer procedures en veiligheidsmaatregelen. Bewegende onderdelen die afgeschermd moeten worden, juist werkmateriaal, ...
 
Ik herinner me nog als kind dat we een auto hadden waar achteraan geen veiligheidsgordels in zaten. Net eens even opgezocht, en blijkbaar is dat pas een verplichting geworden sinds 1992 :eek:

Gordels vooraan blijkbaar reeds verplicht te dragen vanaf 1975, maar in mijn herinnering droegen mijn ouders die nooit, enkel als we "de polis" tegenkwamen. En mijn vader was dan zelf nog gendarme :laugh:


Heb ook nog wel een leraar in het middelbaar geweten (jaren 90) die dan achter u kwam staan en een "nekgreep" deed :unsure: Iedereen had er heilige schrik voor!
In het eerste leerjaar heeft de meester nog "den dommerik" opgetild en letterlijk aan de kapstok gehangen. Achter het behang lukte niet in een geverfd lokaal.
Ik kreeg tape op mijn mond gekleefd van diezelfde meester omdat ik te veel kletste. 😢
 
Over Pasen gesproken. Dat je naar de bakker of de supermarkt ging en daar zo een paaskuiken kreeg. En dat dan zo overpampelde dat het de dag er na dood lag.
Mijn ouders zaten ook in een vereniging die paaseieren zoektocht organiseerde. Elk kind dat kwam kreeg dan zo een kuiken en op het einde van de dag kwam de overschot van kuikens mee naar huis. Hadden wij daar dan 20 kuikens in een grote kartonnen doos in de kelder. Met wat geluk werd 1 op de 4 een kip die hun doos "ontvlogen". die gingen dan naar mijn grootvader die kippen had. Achteraf gezien pure mishandeling maar dat was inderdaad een heel andere tijd met die kiekjes, goudvissen in een zakje op de kermis enzo.
 
Sigaretten paffen in de frituur terwijl ge aan het wachten waart op uw fritten.

Met de auto op vakantie en de voetenruimte van de achterbank werd opgevuld met bakken bier, daarop een slaapzak, daar sliep ik dan, mijn broer en zus allebei ook horizontaal op den achterbank.

Tot het zuiden van Frankrijk.. in een Golf mk2!

Good times.
 
Geen gordel achteraan moeten dragen. Doorgaans was dat ook voor de kinderen.

Als 9-jarige onder het toezicht van iemand van 11 de hele dag verdwijnen en heel de camping en naburige campings affietsen. Om 21u ofzo terukomen en bezorgde ouders hebben want het was toch al laat, en er was natuurlijk geen GSM. De zomer daarna werd Dutroux gearresteerd en Sabine en Laetitia gevonden, en was dat ook meteen gedaan.

Sowieso keek er niemand op van een 14-jarige die een pint bestelde.

Als event met de buren al het snoeiafval maar ook veel vuilere dingen opfikken op een braakliggend veld.

Allerhande vuilnis gewoon uit het autoraam gooien.

Mijn vader die als agent zijn dienstwapen mee naar huis nam, dat dan ergens vanboven op een kast lag. Tot mijn broer het eens in zijn kop haalde dat mee te nemen naar school om aan zijn vriendjes te tonen. Nu zou dat nationaal nieuws zijn.

Ook mijn vader: de haat voor de rijkswacht (en de rijkswacht voor de politie), zijn collega's die dronken rondreden en het "ongeluk" hadden de rijkswacht tegen te komen op controle in plaats van de politie.
 
Terug
Bovenaan