Verloren maandag

Worst of appelbol?


  • Totaal aantal stemmers
    46

Ivan4you

Active member
Is verloren maandag nog bekend in Vlaanderen?Telkens op de maandag volgend op driekoningen.Zoja,wat is uw keuze bij de bakker?
 
In Limburg nooit gekend, maar sinds dat ik woon in Antwerpen wel, en elk jaar brengt den baas appelbollen en worstenbroodjes mee. Al een worstenbroodje op en hopelijk schiet er straks nog een appelbol over ;)
 
Dubbel worstenbrood en appelbol.

Vroeger gingen wij na werk dat altijd opeten met paar collega’s in een bruin kroeg in’t Antwerpen met de nodige boerekes erbij :love:
 
Op 't werk een dubbel in mijn kas geslagen en daarnet hier thuis nog ene. :drool:
Waren alle dagen maar verloren.
 
Buiten het Hertogdom Brabant staat verloren maandag bekend als de dag waarop Filip Dewinter, met worstenbrood en een bolleke in de hand, een filmpje post over islamisering die onze tradities bedreigt.
Met echt Vlaams vlees, geen hallal!

'We eten in Antwerpen traditiegetrouw een worstenbrood op verloren maandag'.
Oké, meneer de Bruggeling. :unsure:
 
Een dubbel worstenbrood. Heeft weer zeer gesmaakt. En eergisteren bij familie nog driekoningentaart. Je kan beter met uw voornemens beginnen op 15 januari of zo :unsure:.

Toen ik nog in Antwerpen werkte, altijd eentje gaan drinken 's middags en kreeg je er een worstenbroodje bij :love:.
 
Om het met de woorden van een groot geleerde te zeggen:

1uizv2.jpg
 
Een leuke traditie die mag blijven. De GvA vertelt nog eens de (redelijk recente) geschiedenis van de appelbollen en worstenbroden. Zoals vele tradities is ook deze maar enkele tientallen jaren oud, maar zodra het van grootmoeders tijd komt is het beschouwd als eeuwenoud.

Nog een leuk detail van enkele jaren geleden. Toen was er een rel over de juiste datum! Het is normaal de eerste maandag na de zondag die volgt op Driekoningen. Driekoningen op zondag vormde dus een probleem! De syndicale unie van bakkers moest het pleit beslechten.

 
In het kader van de ontwikkelingssamenwerking hier op de (francofone) randparking heb ik een kleinschalige parallelle import opgestart van worstenbroden (dubbele uiteraard) en appelbollen vanuit de noorderkempen naar de hoofdstad.

"You can take the man out of the Kempen, but you can't take the Kempen out of the man"
 
Gekozen voor enkel een (dubbele) worstenbrood en geen appelbol, vandaag lunch vergeten en dus enkel een cup-a-souppeke gegeten, wat heb ik spijt van geen appelbol te hebben besteld potverdekke...

Ik kreeg ook weer de vraag die ik mij vandaag elke dag stel => Waarom eten we dat niet vaker?!
 
Geen van beiden, in het Westen van Vlaanderen doen we daar niet aan mee. Hoewel ik zeker geen 'neen' ging gezegd hebben tegen een worstenbroodje of een appelbol
 
Terug
Bovenaan