Tax on Web 2024

Mag ik ervan uitgaan dat de LOONFICHE Nr. 281.10, welke door Partena is samengesteld, sowieso correct is? Met andere woorden, mag ik dit zo laten staan in het vooraf ingevuld gedeelte van de aangifte, of moet ik mij toch beter laten bijstaan door iemand van FodFin?

Ik geraak niet helemaal uit de wirwar aan cijfers, want er zijn op het eerste zicht verschillen tussen de loonbrieven/individuele rekening van mijn (ex) werkgever en wat er in de 281.10 fiche staat (die daar logischer wijze op gebaseerd is). Ik ga ervan uit dat het sociaal secretariaat dat allemaal correct heeft berekend, maar ikzelf geraak er alleszins niet uit (op het eerste zicht, als niet-expert, zie ik verschillen in bedrijfsvoorheffing, totale bezoldigingen, vervroegd vakantiegeld, etc.)
 
Mag ik ervan uitgaan dat de LOONFICHE Nr. 281.10, welke door Partena is samengesteld, sowieso correct is? Met andere woorden, mag ik dit zo laten staan in het vooraf ingevuld gedeelte van de aangifte, of moet ik mij toch beter laten bijstaan door iemand van FodFin?

Ik geraak niet helemaal uit de wirwar aan cijfers, want er zijn op het eerste zicht verschillen tussen de loonbrieven/individuele rekening van mijn (ex) werkgever en wat er in de 281.10 fiche staat (die daar logischer wijze op gebaseerd is). Ik ga ervan uit dat het sociaal secretariaat dat allemaal correct heeft berekend, maar ikzelf geraak er alleszins niet uit (op het eerste zicht, als niet-expert, zie ik verschillen in bedrijfsvoorheffing, totale bezoldigingen, vervroegd vakantiegeld, etc.)

Sociaal secretariaten maken ook fouten.

Maar als je denkt dat er iets fout is aan je loonfiche, dan is het beter om het sociaal secretariaat te contacteren gezien zij die opgesteld hebben.
Die kunnen wel een uitgebreidere samenvatting geven waarop de bedragen gebaseerd zijn op je 281.10.
 
Ik zie hier iedereen bedragen posten, maar gaat dit dan om een persoonlijke of gezamelijke aangifte? En is het terug te trekken bedrag dan voor beiden samen indien het 2de geval?

Hier sinds 2 jaar wettenlijk samenwonend (vorig jaar het eerste volledige jaar), dus vanaf nu gezamelijke aangifte. Dus ook geen vooraf ingevulde zaken dit jaar, alles van scratch zelf te doen.

Ik denk dat we in het verleden doorgaans samengeteld rond de 4000-5000 terugtrokken. Benieuwd hoe het nu gaat uitdraaien.

Als je wettelijk samenwoont, krijg je toch 1 berekening op basis van jullie gezamenlijke aangifte en dus het bedrag voor beiden samen?
 
Sociaal secretariaten maken ook fouten.

Maar als je denkt dat er iets fout is aan je loonfiche, dan is het beter om het sociaal secretariaat te contacteren gezien zij die opgesteld hebben.
Die kunnen wel een uitgebreidere samenvatting geven waarop de bedragen gebaseerd zijn op je 281.10.

Bedankt, dan ga ik dat doen.
Heb geen zin in mogelijke miserie achteraf met de belastingsdienst.
 
Ik geraak niet helemaal uit de wirwar aan cijfers, want er zijn op het eerste zicht verschillen tussen de loonbrieven/individuele rekening van mijn (ex) werkgever en wat er in de 281.10 fiche staat (die daar logischer wijze op gebaseerd is).

Dan inderdaad bij het sociaal secretariaat navragen. De belastingsdienst volgt namelijk de fiches die zijn ingediend. Indien daar een fout opstaat, moet de uitgever van die fiches ze corrigeren.

Contact opnemen met de belastingsdienst voor zo'n probleem gaat u dus eigenlijk niet verder helpen want zij hebben ook enkel die fiche.

Als je wettelijk samenwoont, krijg je toch 1 berekening op basis van jullie gezamenlijke aangifte en dus het bedrag voor beiden samen?
Dit klopt. Je kan je aanslag eventueel laten splitsen als je echt wil weten wie welk aandeel heeft. Mogelijk kan je dit zelf via taxcalc en anders kan de dienst inning & invordering dit. Hiervoor moet er wel een aanslagbiljet aanwezig zijn.
 
We hebben hier nog altijd 2 aparte aangiften (laatste keer). Ik krijg terug, mijn vrouw moet een beetje betalen. We gooien de teruggave belastingen in de gezamelijke pot (dus zowel + als -) en de overschot dient voor onderhoud/veranderingen aan het huis.
Ik krijg namelijk een stuk meer nu ik haar 2 kinderen ten laste heb genomen (dus 3 ten laste ipv 2). Lijkt me maar zo eerlijk om het zo te doen :).
 
Kinderopvang klopte niet bij ons, en SVAPZ van de madam zat er ook zoals alle jaren niet in. Uiteindelijk 3.2k terugtrekken (i.t.t. 5k vorig jaar). Maar zal te maken hebben met het moederschapsverlof & sinds september overstap naar 4/5e van de madam.

Nu weer hetzelfde riedeltje als elk jaar. Ik teken elektronisch en vraag de wederhelft dat ook te doen. Een week later is dit nog niet gebeurd en vraag ik het nog een keer. Een week nadien is het nog steeds niet gebeurd en krijg ik als opmerking: "IK HEB NOG GEEN TIJD GEHAD". Dus dan moet ik op een gegeven moment zeggen: open nu je itsme app en bevestig en geef je code in, en teken ik in haar naam. En pas dan is het inorde :)
 
Laatst bewerkt:
Kinderopvang klopte niet bij ons, en SVAPZ van de madam zat er ook zoals alle jaren niet in. Uiteindelijk 3.2k terugtrekken (i.t.t. 5k vorig jaar). Maar zal te maken hebben met het moederschapsverlof & sinds september overstap naar 4/5e van de madam.

Nu weer hetzelfde riedeltje als elk jaar. Ik teken elektronisch en vraag de wederhelft dat ook te doen. Een week later is dit nog niet gebeurd en vraag ik het nog een keer. Een week nadien is het nog steeds niet gebeurd en krijg ik als opmerking: "IK HEB NOG GEEN TIJD GEHAD". Dus dan moet ik op een gegeven moment zeggen: open nu je itsme app en bevestig en geef je code in, en teken ik in haar naam. En pas dan is het inorde :)

Hier idem. Tijd om smorgens en savonds 2h op instagram of Facebook debiele videos te doorscrollen. Maar taxonweb, itsme, click. Dat moet je7x vragen...


(Ik heb vandaag ook de mail gekregen van "je aangifte is beschikbaar". Ik dacht eventjes dat mijn aanslag er al was, maar nee hoor... Reminder nadat het al 2w ingediend is :laugh:)
 
Mag ik ervan uitgaan dat de LOONFICHE Nr. 281.10, welke door Partena is samengesteld, sowieso correct is? Met andere woorden, mag ik dit zo laten staan in het vooraf ingevuld gedeelte van de aangifte, of moet ik mij toch beter laten bijstaan door iemand van FodFin?

Ik geraak niet helemaal uit de wirwar aan cijfers, want er zijn op het eerste zicht verschillen tussen de loonbrieven/individuele rekening van mijn (ex) werkgever en wat er in de 281.10 fiche staat (die daar logischer wijze op gebaseerd is). Ik ga ervan uit dat het sociaal secretariaat dat allemaal correct heeft berekend, maar ikzelf geraak er alleszins niet uit (op het eerste zicht, als niet-expert, zie ik verschillen in bedrijfsvoorheffing, totale bezoldigingen, vervroegd vakantiegeld, etc.)
Normaal gezien gaan die juist zijn.
Partena is in 2023 wel van systeem veranderd (intern) en heeft daardoor meerdere fiches voor 2023. Denk gewoon fiche van voor ze hun systemen veranderd hebben, en fiche van van na systeemverandering. Ipv alles proberen samen te voegen hebben ze het op die manier wellicht veilig proberen spelen.

In 2023 moesten ze manueel vakantiedagen van een vorige interimjob (begin 2022) toevoegen, en deel vakantiegeld verrekenen.
Ze hadden dat in hun eerste systeem gedaan. na hun update naar nieuw systeem was dit niet meer aangepast en hebben ze dit opnieuw moeten doen.
Dus denk voor 2023 dat als er zulke dingen nodig geweest zijn het mss niet slecht is ze nog eens te laten checken.
 
Er ontbreken veel kinderattesten in TOW.
Bij heel veel klanten zie ik ontbrekende attesten na nog eens expliciet al hun attesten kinderopvang via TOW op te lijsten en te vragen of er ontbreken.

Ook lijkt mij dat er meer fiscale attesten van schenkingen ontbreken dit jaar. Maar mss is mijn data set nog te beperkt daarvoor.
 
Er ontbreken veel kinderattesten in TOW.
Bij heel veel klanten zie ik ontbrekende attesten na nog eens expliciet al hun attesten kinderopvang via TOW op te lijsten en te vragen of er ontbreken.

Ook lijkt mij dat er meer fiscale attesten van schenkingen ontbreken dit jaar. Maar mss is mijn data set nog te beperkt daarvoor.

Dan zijn de attesten van de kinderopvang waarschijnlijk niet op tijd overgemaakt aan de fod en dus niet opgenomen in tax on web.

Bij giften gebeurt dit vaker. De instellingen die het attest afleverd heeft het attest dat ingediend is bij de fod niet correct gelinkt aan uw rijksregisternummer. Soms zetten ze daar alleen naam en adres op.
 
Even simulatie gedaan 8500€ terug trekken en attest kinderopvang zit er nog niet bij.

maar ben zelfstandige geworden in de helft van het jaar dus laat de boekhouder het invullen.
 
Ik ben eventjes in de war, de KI op onroerende goederen van uw eigen woning waarin je zelf woont is toch vrijgesteld?
In principe hoef je deze niet aan te geven?
Ik heb toch bij vak IX bij code 3100-04 toch het bedrag ingevuld dat ik heb betaald vorig jaar (dus bij het Niet geindexeerd KI die u niet verhuurt)

Ik zag van vorige jaren dat ik dat ook zo heb ingevuld maar op die vereenvoudigde aangifte dat ik vorig jaar heb gekregen staat dit bedrag er niet tussen, dus ben nu in de war ? is het ok dat ik dit heb ingevuld of niet?
 
Def
Ik ben eventjes in de war, de KI op onroerende goederen van uw eigen woning waarin je zelf woont is toch vrijgesteld?
In principe hoef je deze niet aan te geven?
Ik heb toch bij vak IX bij code 3100-04 toch het bedrag ingevuld dat ik heb betaald vorig jaar (dus bij het Niet geindexeerd KI die u niet verhuurt)

Ik zag van vorige jaren dat ik dat ook zo heb ingevuld maar op die vereenvoudigde aangifte dat ik vorig jaar heb gekregen staat dit bedrag er niet tussen, dus ben nu in de war ? is het ok dat ik dit heb ingevuld of niet?
Je moet dit niet invullen. Je kan eens nagaan of dit een verschil maakt voor jou voor dit jaar Indien het een verschil maakt, kan je nog een aanvraag indienen om de vorige jaren te herzien.

Sowieso NOOIT het bedrag invullen dat je betaald hebt (= onroerende voorheffing), wel het bedrag van KI zelf.
 
Nieuwe (elektrische) bedrijfswagen, waarvan ik de trekhaak zelf betaald heb als extra optie (1200€). Kan je daarvan iets aftrekken van belastingen? Zoja, hoe gaat dat juist in zijn werk?
het staat eigenlijk uitgelegd in de link :) . Je zal de code 250 moeten verminderen met die 1200 euro INDIEN je effectief zelf dat betaald hebt aan de leasingmaatschappij.
 
Def

Je moet dit niet invullen. Je kan eens nagaan of dit een verschil maakt voor jou voor dit jaar Indien het een verschil maakt, kan je nog een aanvraag indienen om de vorige jaren te herzien.

Sowieso NOOIT het bedrag invullen dat je betaald hebt (= onroerende voorheffing), wel het bedrag van KI zelf.
volgens de berekening van tax on web zelf krijg ik gwn hetzelfde bedrag terug dat ik ook ervoor had dus ik denk dat het niet echt een verschil maakt.

Dus eigenlijk waren de 2 jaren de vereenvoudigde aangiftes correct en de jaren dat ik het zelf deed niet?
 
volgens de berekening van tax on web zelf krijg ik gwn hetzelfde bedrag terug dat ik ook ervoor had dus ik denk dat het niet echt een verschil maakt.

Dus eigenlijk waren de 2 jaren de vereenvoudigde aangiftes correct en de jaren dat ik het zelf deed niet?
denk dat ze beide correct zijn. Je mag het vermelden, maar hoeft het niet (als het over je eigen woning gaat). Het is slechts nuttig in een aantal situaties, maar denk niet dat er nog een situatie is waar dat nuttig is als je slechts 1 woning hebt.
 
Nieuwe (elektrische) bedrijfswagen, waarvan ik de trekhaak zelf betaald heb als extra optie (1200€). Kan je daarvan iets aftrekken van belastingen? Zoja, hoe gaat dat juist in zijn werk?
I.v.m betaalde opties klopt. Als er privé gebruik & woon-werkverkeer is met de bedrijfswagen staat het voordeel alle aard van de wagen opgesplitst onder code X250 & X254. U moet het voordeel alle aard van de wagen zelf verminderen met uw eigen bijdrage. U mag hier niet in min mee gaan en er is geen overdracht naar volgend jaar. (Concreto: Uw VAA is € 2.000 u hebt opties betaald ten belope van € 3.000, u zal slechts € 2.000 in mindering kunnen brengen en € 1.000 is fiscaal verloren.)

Hou zeker ook factuur & betalingsbewijs bij voor een eventuele vraag om inlichting die zou kunnen volgen.
 
volgens de berekening van tax on web zelf krijg ik gwn hetzelfde bedrag terug dat ik ook ervoor had dus ik denk dat het niet echt een verschil maakt.

Dus eigenlijk waren de 2 jaren de vereenvoudigde aangiftes correct en de jaren dat ik het zelf deed niet?


Die code was nodig voor een van de oude voordelen voor een lening en wordt opzich zelf dus niet belast.
 
Terug
Bovenaan