Sociale verkiezingen 2024

C43

Active member
Van wikipedia:
De sociale verkiezingen zijn verkiezingen die om de vier jaar georganiseerd worden in Belgische bedrijven met ten minste 50 werknemers. Ze worden reeds georganiseerd sinds 1950. Ze hebben tot doel om personeelsafgevaardigden te verkiezen voor het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW) en/of de Ondernemingsraad (OR).
Verloop
Alle werknemers kunnen deelnemen aan de sociale verkiezingen, maar moeten zich kandidaat stellen via een van de drie representatieve vakbonden (ABVV, ACV of ACLVB). Die vakbonden moeten drie lijsten voorstellen voor het CPBW: één lijst voor de arbeiders, een voor de bedienden en een voor de jeugdige werknemers (indien er 25 werknemers onder de 25 zijn tewerkgesteld). Dit is idem voor de ondernemingsraad, maar daar moet er nog een vierde lijst worden voorgesteld voor de kaderleden (indien er ten minste 15 kaderleden zijn tewerkgesteld). Deze laatste lijst kan worden voorgesteld door de drie vakbonden of door het Nationale Confederatie van het Kaderpersoneel (NCK). De CPBW's worden geïnstalleerd in ondernemingen met minstens 50 werknemers, bedrijven met 100 of meer werknemers zijn verplicht een ondernemingsraad in te richten. Tijdens de laatste sociale verkiezingen werden er afgevaardigden verkozen voor ongeveer 9000 organen in ± 6000 ondernemingen.

De vakverenigingen dienen in de mate van het mogelijke de diversiteit (gender, verschillende secties van de onderneming, etniciteit) op de lijsten te garanderen. Daarnaast moet een kandidaat werknemer zijn in het desbetreffende bedrijf, 6 maanden ononderbroken anciënniteit hebben op de dag van de verkiezingen en tot de werknemerscategorie behoren waarvoor hij opkomt. Er is ten slotte geen nationaliteitsvoorwaarde en leidinggevend personeel en preventieadviseurs kunnen zich niet kandidaat stellen.

Het aantal bedrijven waar er te weinig kandidaten zijn om sociale verkiezingen te organiseren, lijkt toe te nemen.

In meer dan zevenduizend bedrijven kiezen de werknemers hun vakbondsvertegenwoordigers in de ondernemingsraad en het comité voor preventie en bescherming op het werk. Dat is belangrijk voor de individuele bedrijven, tegelijk bepaalt de uitslag ook de machtsverhoudingen tussen de grote vakbonden. Zo was ACV bij de vorige sociale verkiezingen vier jaar geleden de grootste vakbond, en kreeg zo ook de meeste plaatsen in de regionale en sectorale overlegorganen.

Zijn sociale verkiezingen anno 2024 nog relevant? Pro’s en contra’s kunnen hier besproken worden.

Edit: beginpost aangepast door crew
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op het werk heb ik me er zelf nooit mee bezig gehouden. Nooit gaan stemmen en nu ook niet.

Merk dat in mijn omgeving het niet echt hard leeft (30-gers). En bij de volgende gen Z lijkt me dat niet veel anders te zijn.

Ook nooit echt het verschil gezien tussen de vakbonden. De rode staken misschien net iets sneller, maar ACV doet toch bijna altijd mee.

In Nederland is het al in een veel verder afgebouwd stadium, dus misschien hier op termijn ook.
 
Hier op het werk hebben we maar drie kandidaten voor vier plaatsen. Mijn algemene beeld van de vakbond is uiterst negatief, al denk ik wel dat een goede vakbondsafgevaardigde een goeie invloed kan hebben op de werkplek indien er langs beide kanten (vakbond/werkgever) de wil is om er wat van te maken.
De onze hebben bevragingen gedaan voor bv doorgeven van verlof aan collega's, voorkeur voor meer bonus of meer vast loon, invoeren van een cafetariaplan, etc etc
Daarom komt niet alles erdoor, maar ik vond het wel interessant soms.

Alleen jammer dat het drie dweilen zijn (ingenieurs zonder people skills) die dus slecht onderhandelen :unsure: ze bedoelen het wel goed. Al getwijfeld om me kandidaat te stellen, maar zoals gezegd is mijn algemene beeld gewoon te negatief om het te doen..
 
Ben zeker niet tegen sociale verkiezingen, alleen zijn er bij ons op het werk gewoon geen fatsoenlijke kandidaten.

De vakbond die we nu hebben is echt het type mensen dat bij de vakbond zit omdat ze dan wat meer beschermd zijn, want die voeren echt geen klop uit op het werk.

Gaan ook echt overal tegenin:

1) Bij elk ontslag staan ze op hun achterste poten en sturen dan mails naar heel de firma met een duidelijke onderliggende boodschap dat de werkgever alleen aan geld denkt en niets in zit met personeel. Die mails zorgen dus regelmatig voor paniek bij de nieuwe starters in de firma. Nochtans heb ik nog geen enkel ontslag geweten waar ik van achterover viel. Bij de weinige ontslagen die er vallen denk ik toch steeds "dat werd eigenlijk al lang tijd dat die persoon moest gaan".

2) Onlangs nog een heel gedoe omdat een werknemer een puppy wou meebrengen naar kantoor. Vakbond vond dat dit moest kunnen voor het mentale welzijn van die persoon.

3) Hebben pas sinds half 2023 een thuiswerkpolicy omdat de vakbond echt bleef neuten over 3 zinnen in een document van amper 4 pagina's.

Persoonlijk denk ik dus wel dat een vakbond nuttig kan zijn. Het is zeker belangrijk dat er iemand opkomt voor de rechten van de werknemer, maar dit dient ook wel met gezond verstand te gebeuren. En dat is bij ons niet het geval.
 
2 kandidaten binnen ons eigen team, beiden die je gerust op de stapel “ik doe het absolute minimum, en liefst nog een beetje minder” kan gooien. Geven ook alle twee openlijk toe dat de enige reden dat ze meedoen is omdat ze dan vrijwel niet ontslagen kunnen worden.
 
Goh, eerlijk gezegd is't op dit moment allemaal al druk genoeg om er nog iets te kunnen bijnemen...
Cao 5, de werkgever moet je de tijd en middelen geven voor je vakbondswerk te kunnen doen. Dus tijdens je uren.

Bij de arbeiders zijn het bijna enkel profiteurs. Kunnen ook niet onderhandelen, enkel wat roepen en dreigen. Vanaf de bedienden zitten er enkele goeie tussen.
 
Cao 5, de werkgever moet je de tijd en middelen geven voor je vakbondswerk te kunnen doen. Dus tijdens je uren.

Bij de arbeiders zijn het bijna enkel profiteurs. Kunnen ook niet onderhandelen, enkel wat roepen en dreigen. Vanaf de bedienden zitten er enkele goeie tussen.
Klopt, maar ik doe mijn werk te graag... En mezelf kennende eindigt dat vooral in mezelf voorbijlopen omdat'k alle taken ten volle wil blijven uitoefenen en goed wil doen.
 
Terug
Bovenaan