Review: The Kindeman Remedy

Het zal u absoluut verwonderen, maar ik zit niet vaak met mijn mond vol tanden. In het geval van The Kindeman Remedy zat ik echter toch een paar dagen vast. Gaming is een apart universum en dat alles daar anders loopt dan in onze eigen werkelijkheid, dat moet niet nog eens gezegd (bij deze zei ik het dus nog eens). Je kan alle kanten uit, de enige limiet is je fantasie en net het schier oneindige aantal mogelijkheden maakt het allemaal zo leuk. Alleen kom je toch af en toe iets tegen waarvan je denkt 'dit is leuk, maar uit welk brein komt dit?' en Kindeman is er zo eentje. Herinnert u zich nog de polemiek indertijd toen Bully uitgebracht werd? Er werden zelfs psychologische studies gedaan om te zien of het moest verboden worden (en in Brazilië gebeurde dat ook). In het geval van The Kindeman Remedy is deze sowieso 'Rated M for Mature' (17+), dus op zich is er al een heel publiek dat weg zou moeten vallen. Nadruk op 'zou moeten' want waar een internet-wil is, is een internet-weg. En, ik geef absoluut toe dat de gemiddelde teenage gamer veel meer gewoon is dan we soms willen toegeven, maar er zijn altijd uitzonderingen ... Dit is één van die games waar ik toch echt zou aanraden om de leeftijdsgrens in ere te houden, hoe graag uw allerliefste tiener het eventueel ook zou willen. Probeer deze misschien eens?

The Kindeman Remedy bestaat op PlayStation 4 en 5, Xbox One en X|S, Nintendo Switch en pc. Ik mocht de game uitproberen op PlayStation 5, waar je deze voor € 7,99 nu zelf ook op de kop kan tikken.

1714995610201.png

TF did I just do???

De game art die hierboven te zien is, kan een basisidee geven van de algemene sfeer binnen The Kindeman Remedy. Wie een beetje bekend is met sommige van de meer duistere Marvel- of DC-comics zal dit soort gebeuren zeker kunnen plaatsen. Het is dan ook een vraag die al eeuwen gesteld wordt én zeker vaak terugkomt: hoeveel kwaad kan of mag je doen als je uiteindelijke doel 'goed' is? Het dilemma komt vanuit Troglobytes Games. De studio uit Barcelona is voorlopig nog klein, maar hun missie des te grootser: entertain and shock players all around the world with unconventional gameplay mechanics, aesthetics and stories. Om aan te geven wat ze bijvoorbeeld bedoelen met onconventionele gameplay, volgens de devs is Kindeman een 'management game'. Een soort spel waar je doelen als volgt zijn: het beheren van middelen, het toezicht houden op productieprocessen, het nemen van beslissingen, het inhuren van personeel en het ontwikkelen van producten of diensten. Het is dan wel weer het meest godslasterlijke, duivelse en moreel onaanvaardbare managementsspel dat ooit verscheen ...

Troglogbytes bracht ook al, onder andere, Death Noodle Delivery (denk Deliveroo maar in een postapocalyptische cyberpunkwereld), RailGods of Hysterra (bouw je een weg door een vreemde wereld als levende trein, Thomas Trein maar met een likje methamfetamine), Blind Fate: Edo no Yami (wees een cybersamurai te midden van Japanse folklore) en Ravenous Devils (beetje afgekeken van Sweeney Todd, een horror-kooksim). Het mag duidelijk zijn dat de ontwikkelaars hier een voorkeur hebben voor de meer donkere - zeg maar zwarte - kant van de toekomst en zich met verve smijten met een gezonde variatie aan borelingen.

1715083640251.png

Don't worry, this time you are the monster

De wanhopige zoektocht naar een remedie, het komt wel vaker voor in film en tv. Je geliefde familielid is aan het lijden en natuurlijk wil je daar iets aan doen. Maar hoever mag je gaan in die zoektocht? Ik geef toe, mocht het voor mijn familie zijn dan zou ik best ver durven te gaan. Geen mens die dat ook niet ergens, ook al is het heel diep vanbinnen, wel zou begrijpen. Maar, wat als het voor eigen glorie is? Dat kennen we ook, jammer genoeg ook in de échte geschiedenis en niet enkel virtueel. Dat is wat je in The Kindeman Remedy voorgeschoteld krijgt. Carl Kindeman is een dokter - en naar eigen zeggen een genie onder zijn gelijken en een god onder gewone mensen - op zijn allerdiepste dieptepunt (denk heel diep en ga nu nog eens dieper ... dieper ... nog een stapje ... jep, hello, Carl). Doordat zijn reputatie helemaal niks meer waard is en hij als klassieke dokter nergens nog aan de bak komt (en het wordt je snel genoeg duidelijk waarom precies) heeft Kindeman een job aangenomen op een troosteloos eiland waar een zo mogelijk nog troostelozere gevangenis staat. Hier kan de goede dokter alles doen waar overal anders een stevige wenkbrauw voor gefronst wordt. Carl Kindeman heeft in deze gevangenis een bijna eindeloze voorraad gevangenen en niemand die zich veel aantrekt van wat hij daar nu precies mee doet. Nu, ik zeg wel 'wat de dokter met hen doet', maar eigenlijk is het wat wij, beste gamer, met deze mensen doen. En zoals de tagline zegt "this time you are the monster" wat al laat raden dat we geen kawaii cupcakes gaan bakken ...

Er zijn geen limieten op wat onze goede dokter doet. Het is martelen, puur en simpel.


Je bent niet alleen, dokter, je moet niet alles zelf doen. Er is een bijzonder devote zuster (met kap!), Sister Anna, die je zal bijstaan in je 'ondernemingen'. Het begint relatief eenvoudig met het aanleren van wat zowel dokter als zuster allemaal kunnen (moeten) doen. De speler krijgt telkens een to do lijstje waarop zaken afgevinkt worden. Het is aan ons om de juiste volgorde van acties te vinden (al lijkt het vrij logisch dat je niet kan overgaan tot poison inmate als het stukje crafted pills en poisoned pills nog niet afgewerkt is). Zo werk je jezelf verder op naar steeds krankzinnigere experimenten, het lijstje van alles wat Sister Anna en de dokter moeten doen - simultaan vaak - wordt zo ook langer en de timing en nood aan precisie steeds groter en nipter. Alles wordt netjes bijgehouden in een dossier. Zo komen er ook meer kamers bij waar de experimenten doorgaan en bekijkt de speler alles als bekijkt men een miniatuurziekenhuis (poppenhuis). Op zich niet te verbazen, het effectief close-up animeren van wat dr. Kindeman allemaal doet, zou de gamerating gewoon een 'nope' opgeleverd hebben. Er zijn namelijk geen limieten op wat onze goede dokter doet. Het is martelen, puur en simpel. Een rack (plankenconstructie waar de gevangene aanhangt) over marteltafels, badkuipen (met zuur in) of een gewone stoel. Met alle instrumenten die men zich kan inbeelden. Ook al zit je op een afstand, wat je ziet en de geluidseffecten, maken het geheel toch behoorlijk grafisch. The Kindeman Remedy heeft een aantal verschillende eindes en is dus herspeelbaar. Voor wie echt zijn ei kwijt kan in deze game, kan je zelfs voor honderd procent voltooiing gaan door alle gruwelijke lijstjes af te werken. Kom je daarmee aan de zó hard gezochte remedy? Dat hangt van jouw en de sterkte van je maag overtuigingen af.

Conclusie

Ja ... Kijk, de wereld van het virtuele entertainment is er eentje waar grenzen verlegd worden en dat is zowel heel leuk voor ons, de ontvangers, maar ook belangrijk want de toekomst wordt nu eenmaal in zijn geheel virtueler. Elk jaar kan je op BeyondGaming wel reviews vinden van games waar we echt van omvergeblazen waren en die steeds maar nieuwe grenzen verlegden. The Kindeman Remedy valt nog in geen honderd jaar in deze categorie. Het is zelfs het soort game waarvan ik mij afvraag 'moest dit nu écht?'. Er is uiteraard een markt voor horror games en Kindeman doet horror alle eer aan, we gaan naar de absolute base instincts van de mens en wat men een ander kan (en wil) aandoen. Zoals elk monster heeft dr. Kindeman een - voor zichzelf - goede reden voor de wandaden die hij stelt. De speler die hem en Zuster Anna in handen heeft, kan ook niet kiezen voor minder 'doortastende' methodes. Het doel van het spel is wel degelijk zoveel mogelijk martelen om toch maar tot de gefabelde remedy te kunnen komen. Pluspunten voor de herspeelbaarheid en het voorzien van meerdere eindes, maar in alle eerlijkheid kan ik niet anders dan aanraden dit spel gewoon buiten uw collectie te houden. Tenzij u echt een ... bijzonder ... karakter hebt.

Pro

  • Heel interessante take op het concept 'management game'
  • Herspeelbaar

Con

  • Op het randje van goed te praten invulling
5

Over

Beschikbaar vanaf

8 april 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Horror
  2. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Troglobytes Games

Uitgever

  1. 3D Realms
 
Terug
Bovenaan