Review: Men of War II

De voorgaande edities van de real-time-strategiefranchise Men of War, waarvan de eerste uitgebracht in 2009, kenden wisselend succes. Na jaren stilte rond de reeks, werd Men of War II in 2021 aangekondigd als de compleetste, meest vernieuwende editie ooit. Dit dankzij visuele verbeteringen, vernietigbare omgevingen, een geavanceerde AI, maar liefst 45 bataljons, meer dan 300 voertuigen, nieuwe spelmodi, volledige mod-ondersteuning enzovoort. Tegelijk zou het spel qua gameplay trouw blijven aan hetgeen de voorgangers brachten: de fans waren enthousiast.

Tenminste, tot ze het RTS-spel voor het eerst mochten uittesten, want dan hadden ze het al snel terug over Gates of Hell. Ja, al was er wel progressie te merken via de verschillende Open Beta-fases van Men of War II, toch bleef veel van de kritiek overeind, wat de releasedatum telkens maar deed opschuiven. Tot het dit jaar dus, op 15 mei, eindelijk zover is. Was al dat uitstel het nu waard? Je verneemt het hier.

20240501142028_1.jpg

Keuze zat, voor wie alleen wil spelen…

Net als in zijn voorganger en zijn afgeleide games, voer je in Men of War II via een isometrisch top-down view het bevel over de krijgsmachten van de toenmalige Sovjet-Unie, de Amerikaanse geallieerden als van de Duitsers zelf, toen de Tweede Wereldoorlog nog volop aan het woeden was. Via heel wat campagnes kun je deze hectische tijden aan het oost- en westfront herbeleven. Bepaalde van deze werden uitgewerkt als zesdelige verhalen, waarbij in elk van deze missies specifieke officiers, soldaten en/of eenheden naar voren geschoven worden als de helden die het waar moeten zien te maken. Geen van deze scenario’s heeft daadwerkelijk tot in die graad van detail plaatsgevonden, al is alles natuurlijk wel gebaseerd op waargebeurde feiten.

Hetzelfde geldt overigens ook voor de dynamische militaire operaties en bonusmissies welke te beleven zijn via de Historic Campaign. De Conquest Mode vervolgens schotelt je dan weer een aantal maps voor, met aparte spelregels, waarop je turn-based veldslagen dient te voeren om het hoofdkwartier van de vijand te veroveren. Als laatste single player-modus is er Raid met vier campagnes. In elk van deze dien je te slagen in een reeks van zestien aan elkaar gekoppelde gevechten in multiplayer-bataljons. Iedere keer wanneer je de specifieke campagne opnieuw lanceert, wordt er een nieuw gevechtspad geregenereerd. Helaas kan momenteel geen enkele van deze campagnes via co-op gespeeld worden, dus hopelijk wordt dat later nog voorzien.

Wie absoluut niet vertrouwd is met de franchise of met RTS op zich, kan natuurlijk eerst de spel-mechanics beter leren kennen via de twaalf tutorial-missies. Telkens na het voltooien van de opdracht krijg je een aantal rewards (zien eruit als, maar zijn gelukkig geen microtransacties!) welke je kunt inzetten in de multiplayer-modus.

20240501142654_1.jpg

… maar multiplayer al even uitgebreid!

De multiplayer van Men of War II bevat qua Matchmaking zowel drie PvP-modi (Battalions - 4v4 tot 5v5, Classic en Combined Arms - beide 1v1 tot 3v3), als een PvE (Battalions), waarbij zowel Amerikaanse, Russische als Duitse bataljons gekozen kunnen worden. Alle vier deze modi komen neer op een Capture The Flag. Twee keer in de loop van het gevecht, krijgt elk team orders van het hoofdkwartier om een belangrijk deel van de kaart aan te vallen en te veroveren. Elk succes, of het nu territoriumwinst, vijandelijke eliminatie of de vlag zelf kunnen bemachtigen betreft, levert het team de zogenaamde Command Points op. In elke modus behalve Classic kunnen de extra in te zetten echelonformaties van de beschikbare regimenten naar believen aangepast worden, en elk team krijgt ook een aantal AI-gestuurde verdedigingstroepen die zich positioneren langs de frontlinie.

Wie daarentegen liever afspreekt vanaf een lobby: dat kan ook. Zowel publiek, publiek met paswoord, als het hosten van een private server. Het opzetten van zo’n custom match komt natuurlijk dan weer met heel wat extra mogelijkheden en voordelen. Zo kun je er 1v1 spelen en heel wat granulaire instellingen toepassen, bijvoorbeeld dat er enkel met tanks gevochten kan worden. Je hebt er ook de keuze tussen heel wat moeilijkheidsgraden, tussen realisme versus competitief, het aantal overwinningspunten enzoverder. Tijdens het schrijven van deze review was de multiplayer weliswaar nog niet beschikbaar.

20240501140225_1.jpg

Interessante, maar niet altijd duidelijke mechanics

Het vergt best wat inspanning om de mechanics van Men of War II onder de knie te krijgen, ook al is de basisbesturing dan wel rechtdoorzee en een solide verderzetting van de vorige edities. Zoals het een echte RTS-game betaamt, gaat het echter om eerst de complexere functies achter de UI te leren begrijpen, zodat je weet wat je wanneer en hoe je dat moet doen, want liefst gebeurt de uitvoering daarvan zo snel mogelijk natuurlijk. Net daar is Men of War II helaas een pak minder duidelijk in. Pas na een hele poos heb je alles wat je moet weten door, en beginnen je legereenheden te opereren zoals je het graag ziet. Zoals gebruikmakend van stealth wanneer dat kan, positioneer je je echelons ook doeltreffender, en wordt onder meer de logistieke timer ook minder een euvel.

Diverse, uitdagende veldslagen.


De beginnersfoutjes waarbij je bijvoorbeeld een grote groep schutters laat verkennen - in plaats van slechts een paar infanteristen - en hen zo kansloos de dood injaagt, sluipen er langzaam uit, waardoor het natuurlijk aangenamer wordt om toch wel diverse, uitdagende veldslagen te voeren. Ja, Men of War II is zeker niet makkelijk, mede doordat de tutorials helaas niet alles in deze game grondig coveren. Dus weten hoe je de omgeving kunt gebruiken als een tactisch voordeel, wanneer je je troepen best terugtrekt of je medics en ingenieurs oproept, dat moet dus vooral komen via de ervaring van het falen.

20240501143035_1.jpg

Serverproblemen die het Always Online-concept duidelijk in vraag stellen

Nu komen we echter in woeliger vaarwater terecht, eenmaal beland bij mijn grootste probleem met deze game. Doordat elke modus gelanceerd wordt als een serversessie, ook al is deze voor honderd procent lokaal, zit je geregeld opgescheept met lange wachttijden. Inderdaad, dit is alweer zo’n Always Online-game. Voorlopig faalt het inladen van de missies nog heel vaak, doordat de servers zogezegd niet bereikbaar zijn. Een volledig lokaal gespeelde modus of zelfs een tutorial meermaals opnieuw moeten aanklikken om deze hopelijk te kunnen spelen, dat vind ik toch wel een ernstig gebrek. Hopelijk wordt er dus toch nog eens nagedacht over de mogelijkheid om volledig offline te spelen.

Geen mogelijkheid om offline te spelen.


Qua graphics en geluid zit het gelukkig wel goed in deze Men of War II, al lijken de stemacteurs af en toe wel heel knullig Engels te spreken. Last but not least, ook deze editie komt met mod-support alsook de GEM Editor, waarin je je eigen maps kunt maken.

Conclusie

Men of War II stelt qua content met zijn erg uitgebreide, vaak dynamische campagnes en modi zeker niet teleur. Doordat het wel wat tijd vergt om de complexe mechanics onder de knie te krijgen, belooft dit een time sink van jewelste te worden, al kon alles net wat duidelijker uitgelegd worden. Momenteel kraakt en beeft de game echter vooral onder zijn eigen Always Online-concept, met erg lange wachttijden en veelvuldige serverproblemen welke te voelen zijn in eender welke modus. Hopelijk kan hier dus nog iets aan gedaan worden.

Pro

  • Enorm uitgebreid
  • Erg uitdagend

Con

  • Niet alles wordt even duidelijk uitgelegd
  • Always Online-concept pijnlijk voelbaar, zelfs tot in de lokaal gespeelde modi
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

15 mei 2024

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Best Way

Uitgever

  1. Fulqrum Publishing
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan