Nieuwe game pc - openai - budget 2000 EUR

Faun

Active member
Crowdfunder FE
Ik heb de afgelopen jaren op mijn dual boot Intel mac gegamed maar ik ben intussen naar een M1 geswitched waar ik geen Windows meer op kan draaien dus ik zou een dedicated game pc nodig hebben.

Iemand die voor mij ééntje zou kunnen samenstellen ? Budget rond de 2000 euro (mag er iets boven indien het echt een serieuze meerwaarde zou zijn), liefst geen te grote of flashy case, het mag wat discreet zijn.

Hij zou ook krachtig genoeg moeten zijn om in de toekomst wat met OpenAI toestanden te spelen.

Keyboard, muis, scherm 34 inch (3440x1440) en andere toebehoren zijn niet nodig - die heb ik al. Ik kan zelf assembleren.

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
  • Unsure
Waarderingen: Buon
Zou dan zoiets ongeveer kiezen.

Case is zowat een persoonlijke keuze dus heb gewoon een deftige niet al te flashy case gekozen.

Zou een Intel veel verschil maken (zowel in performance als prijs) ? Ik heb vroeger altijd Intel gehad maar geen idee of dat nog steeds het neusje van de zalm is.
 
Zou een Intel veel verschil maken (zowel in performance als prijs) ? Ik heb vroeger altijd Intel gehad maar geen idee of dat nog steeds het neusje van de zalm is.
Op zich kan je met geen van beide een slechte koop doen. Beide komen zowat overeen qua prestaties. Als je wil overklokken met Intel ben je wel wat meer kwijt en ga wel boven je €2000 zitten.


Als je dat totaal niet wil doen, zal het hooguit een €40 verschil zijn voor rond de 5% meer fps.

 
  • Leuk
Waarderingen: Faun
Ik zou eerder voor zoiets gaan:

* KLIK *

- 5800X3D is een van de snelste gaming-CPU's die je momenteel kan krijgen
- 32GB DDR4 3600 CL16
- 7900XT is pakken performanter dan een 3070Ti en zal je op 3440x1440 zeker kunnen gebruiken
 
Ik zou eerder voor zoiets gaan:

* KLIK *

- 5800X3D is een van de snelste gaming-CPU's die je momenteel kan krijgen
- 32GB DDR4 3600 CL16
- 7900XT is pakken performanter dan een 3070Ti en zal je op 3440x1440 zeker kunnen gebruiken
Dan kan hij beter wachten op de 7800X3D, zolang zal het niet meer duren vooraleer die uitkomen (begin april). Redelijk stom om met zo'n budget nog DDR4 platform te kiezen dat je nooit kan upgraden.
 
Dan zit je ineens weer een stuk boven budget ... En die 5800X3D zal er wel tegen kunnen de komende jaren, zeker rekening houdend met het feit dat er op hogere resoluties wordt gespeeld en dat de GPU daarbij de limiterende factor is.
Als TS trouwens een 5-tal jaar doet met zijn PC, zitten we alweer aan de volgende generatie.
 
Dan kan hij beter wachten op de 7800X3D, zolang zal het niet meer duren vooraleer die uitkomen (begin april). Redelijk stom om met zo'n budget nog DDR4 platform te kiezen dat je nooit kan upgraden.
Op welk budget zou ik uitkomen indien ik voor de 7800X3D zou kiezen? Veel verschil met pakweg de i7 die je eerder voorstelde?
 
Op welk budget zou ik uitkomen indien ik voor de 7800X3D zou kiezen? Veel verschil met pakweg de i7 die je eerder voorstelde?
Dat zal pakweg €100 (ongeveer, retail prijzen zijn nog niet gekend) meer uitkomen dan die eerste AMD build dat ik poste. Tenzij je natuurlijk voor die 7900XT ipv die 3070Ti zou kiezen, dan zit je wel een pak hoger. Alhoewel die 3070Ti ook zeker goed is voor 1440p 21:9 gaming.

Die 7800X3D zal wel een stuk beter zijn dan die i7. Als je zie dat die 7950X3D al pakken beter is dan de 13900K in verscheidene games.
 
Dan denk ik dat ik best nog 2 weken wacht en de 7800X3D neem. Ik twijfel wel om de 7900XT of 3070Ti te nemen en of de meerprijs het waard is. Blijft de rest (case, mobo, ram, voeding,..) hetzelfde?
 
Zou zonde zijn om met een budget van + € 2.000 voor 'slechts' een 3070Ti te kiezen ... HIER zie je bijvoorbeeld dat de CPU slechts weinig verschil maakt op hogere resoluties en dat m.a.w. de GPU doorslaggevend is. Ik zou liever een 5600x hebben in combinatie met bijvoorbeeld een RTX4070Ti in plaats van een 7800X3D in combinatie met een RTX3070Ti.
 
Zou zonde zijn om met een budget van + € 2.000 voor 'slechts' een 3070Ti te kiezen ... HIER zie je bijvoorbeeld dat de CPU slechts weinig verschil maakt op hogere resoluties en dat m.a.w. de GPU doorslaggevend is. Ik zou liever een 5600x hebben in combinatie met bijvoorbeeld een RTX4070Ti in plaats van een 7800X3D in combinatie met een RTX3070Ti.
Nu je afkomt met de RTX4070Ti snap ik er niks meer van of ik nu beter Nvidia of AMD Radeon neem. Ik vermoed dat afhankelijk van de GPU die gekozen wordt de power supply ook eventueel moet aangepast worden?

Budget van 2000 is flexibel, ik kan gerust tot 2300 euro gaan als dit een +50% performance increase betekent, maar voor 5% increase heb ik dat er niet voor over.
 
Zou zonde zijn om met een budget van + € 2.000 voor 'slechts' een 3070Ti te kiezen ... HIER zie je bijvoorbeeld dat de CPU slechts weinig verschil maakt op hogere resoluties en dat m.a.w. de GPU doorslaggevend is. Ik zou liever een 5600x hebben in combinatie met bijvoorbeeld een RTX4070Ti in plaats van een 7800X3D in combinatie met een RTX3070Ti.
Slechts is ook een groot woord. Die 3070Ti is zeker een goede kaart. Ik heb nog een 2080 en die draait alles wat ik wil op max settings op 1440p 21:9 m.u.v. een paar zware games zoals Cyberpunk.

Het zou pas zonde zijn om een dood DDR4 platform te kiezen dat je niet verder kan uitbreiden toekomst-gericht. Als hij dan ooit naar een DDR5 platform wil upgraden moet hij alles ineens verkopen want je kan niets hergebruiken. Die 7900XT is zeker een goede keuze. Die kaart icm een DDR5 platform is zeker de betere keuze, qua budget wat minder.

Merendeel van de mensen upgraden vaker de GPU eerder dan de CPU.

Just my 2 cents, imho.

Edit: hier is een build met The best of both worlds. Die 7900 is een placeholder voor de 7800X3D.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Faun
In de praktijk echter zie ik toch heel veel mensen die tussentijds een gpu-upgrade doen en dan na een paar jaar gewoon ineens een heel nieuw systeem kopen.
Toekomstgericht is dan wel een mooi woord, maar zowel ikzelf als niemand uit mijn vriendenkring hebben ooit al eens een cpu-upgrade gedaan op een bestaand platform.
AM4 en DDR4 mogen dan wel 'dood' zijn, ze zijn op dit moment nog steeds koopwaardig wat mij betreft, al zeker als je nu voor een topper zoals de 5800X3D gaat, waarvan je weet dat hij die 5j makkelijk overbrugt.
Maar om die optie open te laten en misschien toch rond de 2000 eur uit te komen, waarom dan niet nu opteren voor AM5 in combinatie met een 7600x bijvoorbeeld?
 
In de praktijk echter zie ik toch heel veel mensen die tussentijds een gpu-upgrade doen en dan na een paar jaar gewoon ineens een heel nieuw systeem kopen.
Toekomstgericht is dan wel een mooi woord, maar zowel ikzelf als niemand uit mijn vriendenkring hebben ooit al eens een cpu-upgrade gedaan op een bestaand platform.
AM4 en DDR4 mogen dan wel 'dood' zijn, ze zijn op dit moment nog steeds koopwaardig wat mij betreft, al zeker als je nu voor een topper zoals de 5800X3D gaat, waarvan je weet dat hij die 5j makkelijk overbrugt.
Maar om die optie open te laten en misschien toch rond de 2000 eur uit te komen, waarom dan niet nu opteren voor AM5 in combinatie met een 7600x bijvoorbeeld?

Ken er genoeg die een CPU upgrade hebben gedaan. Van dit forum zelfs.
Het komt effectief voor, heb het zelf ook al gedaan in het verleden met mijn vorige PC.

Desalniettemin is die 7800X3D serieus overkill waardoor je veel langer met die CPU zou kunnen doen. Alhoewel die niet persé nodig is.

Zou toch minstens opteren voor een 8-core zoals de 7700X.

Heb zelf een 6-core en begin wel te merken dat de load hoger en hoger wordt bij elke nieuwe game.
Mijn PC draait al 8 jaar zonder issues en heb enkel de GPU en PSU moeten upgraden (waren kapot). De volgende upgrade zou sowieso al serieus highend zijn zoals minstens 13700K of een 7800X3D 😁.
 
Slechts is ook een groot woord. Die 3070Ti is zeker een goede kaart. Ik heb nog een 2080 en die draait alles wat ik wil op max settings op 1440p 21:9 m.u.v. een paar zware games zoals Cyberpunk.

Het zou pas zonde zijn om een dood DDR4 platform te kiezen dat je niet verder kan uitbreiden toekomst-gericht. Als hij dan ooit naar een DDR5 platform wil upgraden moet hij alles ineens verkopen want je kan niets hergebruiken. Die 7900XT is zeker een goede keuze. Die kaart icm een DDR5 platform is zeker de betere keuze, qua budget wat minder.

Merendeel van de mensen upgraden vaker de GPU eerder dan de CPU.

Just my 2 cents, imho.

Edit: hier is een build met The best of both worlds. Die 7900 is een placeholder voor de 7800X3D.

Nog een domme vraag, maar vanwaar opeens die 5x Arctic P12 ? Waar horen die thuis in de case?
 
Nog een domme vraag, maar vanwaar opeens die 5x Arctic P12 ? Waar horen die thuis in de case?
Vooraan en achteraan. Die standaard Corsair fans in die case zijn niet de beste kwaliteit. Die Arctic's zijn ook pakken stiller. Op zich zal je maar 4 fans nodig hebben, maar komt goedkoper uit als je zo'n 5-pack koopt.
 
Vooraan en achteraan. Die standaard Corsair fans in die case zijn niet de beste kwaliteit. Die Arctic's zijn ook pakken stiller. Op zich zal je maar 4 fans nodig hebben, maar komt goedkoper uit als je zo'n 5-pack koopt.
Ok, laatste vraag ! Is het de moeite waard om te wachten op de 7800X3D of zal er weinig verschil zijn met de i7 13700F build?
In de i7 build had je de 3070 Ti gezet, maar die kan ik evt verwisselen met een 4070 Ti ?
 
Is het de moeite waard om te wachten op de 7800X3D of zal er weinig verschil zijn met de i7 13700F build?
Wachten op third party benchmarks. AMD heeft momenteel reeds benchmarks bekend gemaakt. Uiteraard wat ze publiceren zijn de benchmarks waar hun product er het beste uit komt om het in een zo goed mogelijk daglicht te zetten. En dan nog moeten ze geverifieerd worden door onafhankelijke reviewers.
 
Terug
Bovenaan