Werk Minder werken (ouderschapsverlof, ...)

apzoeir

Active member
Overigens is er bij ons geen enkele vrouw die fulltime werkt (Ze hebben allemaal kinderen). Allemaal 9/10 8/10 1/2. Van de venten denk ik de helft.
Idem hier, team van 9 personen waarin iedereen 4/5e werkt met ouderschapsverlof. Behalve ikzelf wegens geen kinderen.

Ik gun iedereen zijn ouderschapsverlof en zou het zelf ook nemen mocht'k kunnen, maar soms heb'k het er toch ook een beetje moeilijk mee.

Als enige fulltime werkende draai je toch wel vaak op om het werk op te vangen. En dan wetende dat de anderen amper minder verdienen door een hele dag thuis te zijn. En 't is echt niet zo dat ze thuis zijn voor de kinderen. De ene collega gaat meestal die dag fietsen, de andere neemt in't voorjaar en najaar telkens 2 weken ouderschapsverlof om met de man op vakantie te gaan (kids gaan naar de grootouders).
En dan lees je wel vaak dat het mentaal welzijn ook belangrijk is. Dat is zeker zo, versta me niet verkeerd. Maar de single zonder kinderen heeft precies weinig opties om ook eens kleine werkrustpauze in te plannen. Soms zou een tijdje 4/5e werken (zonder veel financieel verlies) me ook eens deugd doen.
 
Idem hier, team van 9 personen waarin iedereen 4/5e werkt met ouderschapsverlof. Behalve ikzelf wegens geen kinderen.

Ik gun iedereen zijn ouderschapsverlof en zou het zelf ook nemen mocht'k kunnen, maar soms heb'k het er toch ook een beetje moeilijk mee.

Als enige fulltime werkende draai je toch wel vaak op om het werk op te vangen. En dan wetende dat de anderen amper minder verdienen door een hele dag thuis te zijn. En 't is echt niet zo dat ze thuis zijn voor de kinderen. De ene collega gaat meestal die dag fietsen, de andere neemt in't voorjaar en najaar telkens 2 weken ouderschapsverlof om met de man op vakantie te gaan (kids gaan naar de grootouders).
En dan lees je wel vaak dat het mentaal welzijn ook belangrijk is. Dat is zeker zo, versta me niet verkeerd. Maar de single zonder kinderen heeft precies weinig opties om ook eens kleine werkrustpauze in te plannen. Soms zou een tijdje 4/5e werken (zonder veel financieel verlies) me ook eens deugd doen.
Je hebt toch je verlofdagen dat je kan gebruiken?

Dat het ouderschapsverlof vaak niet gebruikt wordt voor de kinderen, tjah... Die collega die een dag gaat fietsen heeft dat misschien nodig om mentaal gezond te blijven, voor jou stopt het werk nl. vanaf dat je op je werk naar huis gaat, voor velen gaat het werk gewoon verder en stopt het pas echt als de kinderen in bed zijn (en zijn dat vaak niet werkdagen van 8u maar van een uur of 12-13).
 
Je hebt toch je verlofdagen dat je kan gebruiken?

Dat het ouderschapsverlof vaak niet gebruikt wordt voor de kinderen, tjah... Die collega die een dag gaat fietsen heeft dat misschien nodig om mentaal gezond te blijven, voor jou stopt het werk nl. vanaf dat je op je werk naar huis gaat, voor velen gaat het werk gewoon verder en stopt het pas echt als de kinderen in bed zijn (en zijn dat vaak niet werkdagen van 8u maar van een uur of 12-13).
De anderen hebben ook hun verlofdagen he. Als ik die gebruik om tijdje 4/5e te werken ben ik ook niet opgeladen als'k nergens meer eens 1 weekje aan een stuk kan nemen.

En ja hoor, de single heeft het altijd makkelijk in het leven. Alleen de mensen met kids hebben het zwaar en hebben ontspanning nodig.
Ben dat soms zo beu gehoord.
 
De anderen hebben ook hun verlofdagen he. Als ik die gebruik om tijdje 4/5e te werken ben ik ook niet opgeladen als'k nergens meer eens 1 weekje aan een stuk kan nemen.

En ja hoor, de single heeft het altijd makkelijk in het leven. Alleen de mensen met kids hebben het zwaar en hebben ontspanning nodig.
Ben dat soms zo beu gehoord.
Heb ik niet gezegd maar jij bent degene die zegt dat je als single de dupe bent omdat "die met ouderschapsverlof 4/5e mogen werken, er amper voor afgestraft worden financieel en dat verlof vaak nog niet eens voor de kinderen gebruiken".

Dan hoef je ook niet meteen in een slachtofferrol te kruipen. Ik geef je alleen mee dat die mensen met kinderen in een andere situatie zitten dan jij en dat het ouderschapsverlof er voor een reden bestaat (en heus niet alleen om op kinderen te babysitten).

Niemand zegt "Hou uw klep, single, ge hebt het veels te gemakkelijk".
 
@apzoeir : en dan steeds dat riedeltje erbij dat ze op 4 dagen het werk van 5 dagen moeten doen.
Ja ja…


Als deeltijders louter op projecten werken, geen probleem, hun werk duurt dan wat langer.
Maar als je met klanten werkt en er dus steeds werk moet overgedragen worden, is de voltijdse vaak de pineut.
 
De anderen hebben ook hun verlofdagen he. Als ik die gebruik om tijdje 4/5e te werken ben ik ook niet opgeladen als'k nergens meer eens 1 weekje aan een stuk kan nemen.

En ja hoor, de single heeft het altijd makkelijk in het leven. Alleen de mensen met kids hebben het zwaar en hebben ontspanning nodig.
Ben dat soms zo beu gehoord.
Sorry maar ik vind toch ook dat je dik overdrijft en ik heb nog geen kinderen. En als zelfstandige zal ik nooit gebruik maken van ouderschapsverlof.

Ik ben eveneens single geweest en dat was een vree schonen tijd. Het leven was wat je er zelf van maakte! En dat was vree plezant. Geen verantwoordelijkheden, schaamteloos uitslapen op zondag, lastminute impulsieve vakanties-citytrips met vriendinnen, je eet savonds wat je wil, niemand ziet dat je eens een wekelijkse poetsdag overslaat etc. Ja je bent misschien soms alleen en financieel moet je al eens rekenen, maar je kan er best iets leuk van maken. Ik sprong vaak zondagmiddag met mijn hond in de wagen naar zee/ een bos om paar uur te wandelen en dan terug te keren. Je hebt alle ontspanning zelf in de hand.

Mensen met kinderen, die hebben vaak gebroken nachten, die moeten hun huishouden combineren met het entertainen van de kinderen, die kunnen enkel uitslapen als de kinderen eens sporadisch bij de grootouders blijven, die zijn gebonden aan de 6 weken sluiting van de creche (of schoolvakanties) en moet dan maar hun gezamenlijk verlof daarover zien te verdelen (laat staan het verlof dat ze nodig hebben wanneer een kindje ziek valt). Die zien een aanzienlijk stuk van hun loon naar de kinderen gaan.
Van mij mogen die gerust 4/5e werken om op hun vrije dag de boodschappen te combineren met wat me-time.
En ja ze hebben ervoor gekozen, maar we zitten vandaag in een maatschappij waar ouders continu het gevoel hebben dat ze van links naar rechts hollen, we kunnen dat niet meer vergelijken met de tijden van onze ouders waar een gezin vlot toekwam met 1 of een half inkomen en waar de werkdruk vaak hoger ligt.
 
Idem hier, team van 9 personen waarin iedereen 4/5e werkt met ouderschapsverlof. Behalve ikzelf wegens geen kinderen.

Geen paniek. Tenzij je collega's allemaal Amish zijn zal dat probleem zich snel oplossen. Met 1.5 jaar part time werken per kind is het statistisch sowieso al een half mirakel dat er 8 van de 9 tegelijk ouderschapsverlof nemen.
 
Never mind allemaal...

Ik heb gewoon even gezegd dat ik iedereen zijn ouderschapsverlof gun en dat ik absoluut begrijp dat iedereen dit opneemt. Maar niet iedereen kan eens de andere kant van de zaak begrijpen. Maar hey geen probleem, ik blijf wel de rest van mijn leven meer dan fulltime werken om alles op te vangen en zal nooit meer zeggen dat ik ook eens nood heb aan mentale rust, want blijkbaar is dat alleen weggelegd voor ouders. Iemand die single is heeft een luilekkerleven. Mijn excuses dat ik dit niet inzie.
 
Mijn excuses dat ik dit niet inzie.

Geen reden om welk soort van excuus te moeten debiteren hoor; je hebt immers gewoon (meer dan) gelijk in deze.

Maar geen zorgen; veel kans dat ze oa die regeling zullen moeten herbekijken om de financiën terug op orde te krijgen.
 
Never mind allemaal...

Ik heb gewoon even gezegd dat ik iedereen zijn ouderschapsverlof gun en dat ik absoluut begrijp dat iedereen dit opneemt. Maar niet iedereen kan eens de andere kant van de zaak begrijpen. Maar hey geen probleem, ik blijf wel de rest van mijn leven meer dan fulltime werken om alles op te vangen en zal nooit meer zeggen dat ik ook eens nood heb aan mentale rust, want blijkbaar is dat alleen weggelegd voor ouders. Iemand die single is heeft een luilekkerleven. Mijn excuses dat ik dit niet inzie.
Elke keer dat cynische/sarcastische pleurt heel je betoog natuurlijk gewoon in het toilet...

Nogmaals, niemand zegt dat jij elke ouder zijn/haar job moet opvangen of dat jij geen recht hebt op (mentale) rust.

Als je nood hebt aan mentale rust, neem een week congé, hell, pak er ineens 2. "maar ik heb niet genoeg vakantie", ga dan 4/5e werken. "maar dan moet ik financieel inleveren", kies dan tussen geld of je mentale rust.

Zo kan je altijd wel iets vinden om niet content over te zijn en zal je altijd wel kunnen mekkeren "ja maar zij hebben X of Y en ik niet...".
 
Never mind allemaal...

Ik heb gewoon even gezegd dat ik iedereen zijn ouderschapsverlof gun en dat ik absoluut begrijp dat iedereen dit opneemt. Maar niet iedereen kan eens de andere kant van de zaak begrijpen. Maar hey geen probleem, ik blijf wel de rest van mijn leven meer dan fulltime werken om alles op te vangen en zal nooit meer zeggen dat ik ook eens nood heb aan mentale rust, want blijkbaar is dat alleen weggelegd voor ouders. Iemand die single is heeft een luilekkerleven. Mijn excuses dat ik dit niet inzie.

Ik zou zeggen, best geen kinderen pakken…
 
Juist wel, gratis verlof.

Hah, niets dan voordelen.
Tijdens corona heb ik op m'n knietjes gezeten dat ik geen kinderen had. Ik heb pakken meer werk moeten verzetten dan mijn collega's, maar als ik met een van hen langer dan een half uur in een vergadering zat dan moesten ze minstens een keer de microfoon muten omdat er op de achtergrond een kind een meltdown had.
 
Hah, niets dan voordelen.
Tijdens corona heb ik op m'n knietjes gezeten dat ik geen kinderen had. Ik heb pakken meer werk moeten verzetten dan mijn collega's, maar als ik met een van hen langer dan een half uur in een vergadering zat dan moesten ze minstens een keer de microfoon muten omdat er op de achtergrond een kind een meltdown had.
Ik heb er 2, en ook al zijn het schatjes we hebben onze handen er vol mee.

Corona was voor ons een hel, beide moeten verder werken want noodzakelijk werk en drukker dan ooit voor beide, dat in combinatie met opvang en school dat wegvalt, toppie.
 
Ik zou zeggen, best geen kinderen pakken…
Geloof me, ik had heel graag kinderen gewild en ik heb er elke dag spijt van dat ik er geen heb.

Ik vind dit echt een gevoelloze reactie. Ik word hier precies afgeschilderd als een kinderhaatster die alleen verlof wil terwijl dit alles behalve het geval is.
Jullie begrijpen echt niet wat ik wil zeggen. Ik kan me perfect in de plaats van ouders stellen, maar een beetje begrip in de andere richting is blijkbaar teveel gevraagd.

Het zou gewoon fijn zijn dat mensen zich heel af en toe eens in de gevoelens van iemand anders zouden kunnen verplaatsen.
 
Geloof me, ik had heel graag kinderen gewild en ik heb er elke dag spijt van dat ik er geen heb.

Ik vind dit echt een gevoelloze reactie. Ik word hier precies afgeschilderd als een kinderhaatster die alleen verlof wil terwijl dit alles behalve het geval is.
Jullie begrijpen echt niet wat ik wil zeggen. Ik kan me perfect in de plaats van ouders stellen, maar een beetje begrip in de andere richting is blijkbaar teveel gevraagd.

Het zou gewoon fijn zijn dat mensen zich heel af en toe eens in de gevoelens van iemand anders zouden kunnen verplaatsen.
Jammer om te horen. Afhankelijk van je leeftijd is het nog niet te laat natuurlijk.

Maar kan jij ook geen 4/5de werken als je wil met tijdskrediet?

Het gaat nu over ouderschapsverlof, maar er zijn nog andere mogelijkheden om tijdelijk minder te werken toch...
 
Jammer om te horen. Afhankelijk van je leeftijd is het nog niet te laat natuurlijk.

Maar kan jij ook geen 4/5de werken als je wil met tijdskrediet?

Het gaat nu over ouderschapsverlof, maar er zijn nog andere mogelijkheden om tijdelijk minder te werken toch...
39, dus 't is helaas te laat.

Ben niet helemaal zeker, maar ik dacht dat er maar een bepaald percentage in de firma tijdskrediet mag nemen. En er zijn er best wel velen die tijdskrediet hebben omwille van de zorg van een kind jonger dan 8 jaar.

Weet ook niet goed of tijdskrediet zonder motief nog bestaat en vermoed dat met motief dan sowieso ook voorrang krijgt.
 
Never mind allemaal...

Ik heb gewoon even gezegd dat ik iedereen zijn ouderschapsverlof gun en dat ik absoluut begrijp dat iedereen dit opneemt. Maar niet iedereen kan eens de andere kant van de zaak begrijpen. Maar hey geen probleem, ik blijf wel de rest van mijn leven meer dan fulltime werken om alles op te vangen en zal nooit meer zeggen dat ik ook eens nood heb aan mentale rust, want blijkbaar is dat alleen weggelegd voor ouders. Iemand die single is heeft een luilekkerleven. Mijn excuses dat ik dit niet inzie.
Ik snap wat je bedoeld maar eigenlijk schiet je op de verkeerde mensen. Al jij alles moet opvangen omdat uw collega's 4/5 werken dan is het uw managelent dat hier serieus tekort schiet. Het is niet omdat jij single bent dat men zomaar mag verwachten dat jij alles opvangt. Imo werk jij 5/5 en mag je enkel het werk krijgen dat die 5/5 vult. Want nu heb ik de indruk dat uw oversten maar alle druk op jouw nek laten komen terwijl dit echt niet fair is.

@de rest, het is niet nodig om met stenen te gaan smijten als mensen een hun frustratie uiten omwille van extra druk door ouderverlof (wat eigenlijk door de baas zou moeten opgelost worden). Het is echt niet nodig om als ouder direct in een kramp te schieten als er eens een opmerking gemaakt wordt.
 
Ik snap wat je bedoeld maar eigenlijk schiet je op de verkeerde mensen. Al jij alles moet opvangen omdat uw collega's 4/5 werken dan is het uw managelent dat hier serieus tekort schiet. Het is niet omdat jij single bent dat men zomaar mag verwachten dat jij alles opvangt. Imo werk jij 5/5 en mag je enkel het werk krijgen dat die 5/5 vult. Want nu heb ik de indruk dat uw oversten maar alle druk op jouw nek laten komen terwijl dit echt niet fair is.
Het probleem is dat dit in veel firma's wel het geval is. Veel managers beseffen niet dat dit echt veel meer werkdruk met zich meebrengt, want ach wat is nu 1 dag in de week en 't is toch maar tijdelijk.
 
Terug
Bovenaan