Medisch onderzoek werk - ASS

Ingeborg

New member
Hallo

Ik ben een vrouw van 34 jaar met een milde vorm van ASS.
Mijn collega's zijn allemaal heel begripvol en ik voel me de laatste jaren erg goed op mijn werk en ook daarbuiten. Maar soms zijn er toch kleine zaken die me stress bezorgen, zoals dit:

Binnen enkele weken moeten een aantal collega's, waaronder ik, voor de eerste keer op medisch onderzoek bij IDEWE (omwille van mogelijk contact met virussen/bacteriën)
Dit lijkt weinig speciaals voor de meeste mensen, maar voor mij geeft dit een enorm onrustig gevoel, vooral omdat ik niet weet wat me te wachten staat.
Wat gaat de dokter doen? Moet ik daar in mijn lingerie staan? Moet ik op blote voeten? Gaat de dokter mijn lichaam aanraken? Gaat hij naar mijn hart/longen luisteren? Dat soort vragen blijven door mijn hoofd spoken en maken me onrustig.

We hebben wel een overzichtje gekregen (gewicht, lengte, ogen, oren, bloeddruk, vaccinatiestatus, urinecontrole, hartritme), maar dit lijstje lijkt me vaag en zal zeker niet compleet zijn.

De ervaring leert me dat als ik iets meer gedetailleerd weet wat me te wachten staat, me dit heel wat rust gaat geven.
Daarom heb ik hier met collega's over gesproken (zonder echt te zeggen hoe ik me hierbij voel) maar met alle goede wil kunnen ze me ook niet de antwoorden geven die ik zoek. Andere mensen of IDEWE zelf hierover aanspreken, durf ik niet.

Een volledig verloop van hoe het gaat lopen, kan uiteraard niet. Dat begrijp ik. Er zijn natuurlijk verschillen tussen types onderzoeken en zelfs tussen artsen.
Maar als ik al iets zou weten, zou me dat al heel wat helpen! Ik hoop via dit forum wat info te krijgen die me rust kan geven.

Heel erg bedankt al !

Groetjes
Ingeborg
 
voor het werk passeer ik jaarlijks in de idewe bus.

Stap 1, in achterste stuk van de bus bij de verpleger:
- kort overlopen van de vragenlijst die ik op voorhand moest invullen en polsen naar hoe je u voelt (medisch gezien) en hoe vaak je sport
- Meten en wegen: zonder schoenen op de weegschaal
- Oogtest: in een apparaat kijken en de letters opsommen
- gehoortest (wel niet elke keer) met een koptelefoon de biepjes links en rechts aanduiden
- in potje plassen

Stap 2, in het voorste stuk van de bus, bij de dokter:
- overlopen van bloedresultaten (bloed enkele weken voordien geprikt)
- overlopen van staat van uw vaccins
- overlopen van de oog/gehoortest
- vragen over hoe ge u voelt op het werk (werkdruk, stres)
- longtest (blazen in meettoestel)
- bloeddruk meten
- soms (niet elke keer) met stethoscoop naar hart en longen luisteren
 
Wow, dit is het antwoord dat ik hoopte te krijgen!
Bedankt om de moeite te doen om dit zó uitgebreid neer te schrijven!!!

Kleding blijft de hele tijd aan?
Of enkel even trui uit en in hemdje voor bloeddruk en dan hemdje even omhoog voor de stethoscoop? Of zelfs dat niet?

Nogmaals, heel erg bedankt!
 
Als de dokter de stethoscoop bovenhaalt gaat mijn t-shirt uit. Maar als ge u daar niet comfortabel bij voelt zal die dokter er wel geen spel van maken om die stethoscoop even onder uw shirt te steken. Gewoon even zeggen dan.
 
Bij ons doen ze dat zelfs niet ….gewoon ogen, oren en urinestaal en eens wegen met de kleren aan …kort gesprekje met de dokter en terug buiten .
Gewoonlijk bios de dokter de standaard vragen van hoe ge u voelt of ge ergens last van hebt en ook de vraag welke medikamenten dat ge neemt en af en toe eens blazen in zo een pijpje .

wat ze nakijken hangt af van met welke producten je in aanraking komt denk ik .
Heb nog nooit bloed moeten laten trekken .
 
voor het werk passeer ik jaarlijks in de idewe bus.

Stap 1, in achterste stuk van de bus bij de verpleger:
- kort overlopen van de vragenlijst die ik op voorhand moest invullen en polsen naar hoe je u voelt (medisch gezien) en hoe vaak je sport
- Meten en wegen: zonder schoenen op de weegschaal
- Oogtest: in een apparaat kijken en de letters opsommen
- gehoortest (wel niet elke keer) met een koptelefoon de biepjes links en rechts aanduiden
- in potje plassen

Stap 2, in het voorste stuk van de bus, bij de dokter:
- overlopen van bloedresultaten (bloed enkele weken voordien geprikt)
- overlopen van staat van uw vaccins
- overlopen van de oog/gehoortest
- vragen over hoe ge u voelt op het werk (werkdruk, stres)
- longtest (blazen in meettoestel)
- bloeddruk meten
- soms (niet elke keer) met stethoscoop naar hart en longen luisteren
Zoiets inderdaad maar nog nooit met bloedtesten gehad.
Schoenen uit en zwaarste kledij eventueel in de winter en de rest wat losser maken of gewoon in t-shirt of zoiets voor de stethoscoop. Het onderzoek is echt niet zo speciaal hoor.
Je moet er geen horrorscenario bij denken want dat is het totaal niet.
 
voor het werk passeer ik jaarlijks in de idewe bus.

Stap 1, in achterste stuk van de bus bij de verpleger:
- kort overlopen van de vragenlijst die ik op voorhand moest invullen en polsen naar hoe je u voelt (medisch gezien) en hoe vaak je sport
- Meten en wegen: zonder schoenen op de weegschaal
- Oogtest: in een apparaat kijken en de letters opsommen
- gehoortest (wel niet elke keer) met een koptelefoon de biepjes links en rechts aanduiden
- in potje plassen

Stap 2, in het voorste stuk van de bus, bij de dokter:
- overlopen van bloedresultaten (bloed enkele weken voordien geprikt)
- overlopen van staat van uw vaccins
- overlopen van de oog/gehoortest
- vragen over hoe ge u voelt op het werk (werkdruk, stres)
- longtest (blazen in meettoestel)
- bloeddruk meten
- soms (niet elke keer) met stethoscoop naar hart en longen luisteren

Exact dit dus, maar dan zonder de bloedresultaten.
Hoef je echt geen stress voor te hebben.

Ik moet wel gewoon naar een vaste locatie gaan geen bus.
 
voor het werk passeer ik jaarlijks in de idewe bus.

Stap 1, in achterste stuk van de bus bij de verpleger:
- kort overlopen van de vragenlijst die ik op voorhand moest invullen en polsen naar hoe je u voelt (medisch gezien) en hoe vaak je sport
- Meten en wegen: zonder schoenen op de weegschaal
- Oogtest: in een apparaat kijken en de letters opsommen
- gehoortest (wel niet elke keer) met een koptelefoon de biepjes links en rechts aanduiden
- in potje plassen

Stap 2, in het voorste stuk van de bus, bij de dokter:
- overlopen van bloedresultaten (bloed enkele weken voordien geprikt)
- overlopen van staat van uw vaccins
- overlopen van de oog/gehoortest
- vragen over hoe ge u voelt op het werk (werkdruk, stres)
- longtest (blazen in meettoestel)
- bloeddruk meten
- soms (niet elke keer) met stethoscoop naar hart en longen luisteren
Dit is een goede beschrijving van een zeer vaak voorkomende jaarlijkse medical.
Binnen het half uur sta je terug buiten die bus.
 
Je hoeft zeker niets van kleding uit te spelen. (tenzij dikke jas of trui natuurlijk)
Heb 2x/jaar medisch onderzoek voor het werk(al 24 jaar lang) en nog nooit iets moeten uitspelen.
Zelfs weegschaal gaat met schoenen aan, ze trekken er gewoon wat af voor schoeisel en kleding.

Mouw van t-shirt wat naar boven voor bloeddruk, stethoscoop gaat onder de t-shirt.

Gaat bij mij ongeveer zoals hier boven staat met dan nog wat extra testen (hoog risico ivm ioniserende straling).
Maar allemaal niets om je zorgen over te maken. Het stelt niet veel voor.

Het is voor iedereen de eerste keer wel spannend omdat je niet exact weet wat er gaat gebeuren.
Nieuwe collega's met wat veel praat, daarentegen, maken we wel wat wijs zodat ze met angstzweet er naar toe gaan 😂
 
Ik zou je willen aanraden om deze milde vorm van ASS te willen bespreken met je personeelsdienst. Het is me niet duidelijk of je dit al gedaan hebt. Als zij weten dat jij dit hebt dan kan je in dit kader ook verduidelijken waarom jij vaak graag een stukje meer info dan gemiddeld krijgt over bepaalde zaken en kan je werkgever hier ook pro-actief mee rekening houden.

Een goede werkgever zou hier op moeten inzetten en misschien kunnen zij met deze kennis nog een stukje tegemoet komen waardoor er ook nog een aantal andere zaken die lastig voor je zijn op een andere manier georganiseerd kunnen worden.
 
Bedankt voor jullie antwoorden!

De personeelsdienst en collega's weten van mijn ASS en proberen hier rekening mee te houden (waar ik hen erg dankbaar voor ben). Maar het is te begrijpen dat in een "speciale" situatie als deze er niemand aan denkt. Ik vind het zelf ook moeilijk om hierover een gesprek te beginnen (maar ik probeer hieraan te werken).

Met wat jullie schrijven kan ik me een heel goed beeld vormen van wat er staat te gebeuren. Ik voel me veel rustiger nu.

Bij ons is het onderzoek ook op het bedrijf zelf in het keukentje en niet in de bus, want die kan hier toch niet parkeren.
Bloed prikken op voorhand is niet gebeurd, dus dat valt er wel tussen uit. Als ik mijn hemd moet uitdoen voor de stethoscoop is dat geen drama hoor. 't Is(was) gewoon alle onzekerheid die me onrustig maakte.
 
Nog een tip. Je zegt dat je IDEWE hier niet over durft aan te spreken. Weet dat zij medische professionals zijn, en dus perfect begrijpen wat je bedoelt als je zegt dat je ASS hebt, zenuwachtig bent over uitkleden/aanrakingen en graag een overzicht zou willen hebben van wat er staat te gebeuren.

Daar maken die mensen niks uit, in tegendeel, dat is onderdeel van hun job. Ik ben er zeker van dat ze jou graag ondersteunen/begeleiden bij zo'n medisch onderzoek.

Bron: een vriendin en klinisch psycholoog die bij IDEWE werkt :).
 
Het is voor iedereen de eerste keer wel spannend omdat je niet exact weet wat er gaat gebeuren.
Nieuwe collega's met wat veel praat, daarentegen, maken we wel wat wijs zodat ze met angstzweet er naar toe gaan 😂
Hier soms ook maar we stellen deze eerst gerust met de zeggen dat het zoals hierboven zal gaan ….en dan komen we bij de probing of rectaal onderzoek voor de prostaat . ;)

Toch verbaasd hoeveel mensen dat nog geloven ook . ;)
 
Terug
Bovenaan