Loopbaanbegeleiding

Ik heb dat 2 keer gedaan. Een jaar of 4 geleden, daar heb ik niks aan gehad. Nu onlangs ook. Een beetje ingerold eigenlijk. Dat was al nuttiger. Het kan u vooral helpen om inzicht te krijgen in dingen die je onbewust al weet, maar waar ze u dan eens op wijzen zodat bewuster wordt van wat je echt belangrijk vindt aan een job.
 
Op die website:

Anne-Sophie, bijnaam: Beereke
Dominic, bijnaam: Dommeke
Kies ik best Beereke of Dommeke voor loopbaanbegeleiding? :sneaky:
Beereke bezoeken om mijn onzichtbare verlangens te vinden. Dat kan ik niet langer uitleggen aan mijn vrouw!
Als ze met zo'n BS al afkomen op hun website mogen ze hun advies voor zichzelf houden.
Beereke, Dommeke, Morre, ... net een stripreeks voor kleuters.

Loopbaancoaches krijgen een subsidie van 137 euro per uur, da's zelfs naar beyond gaming werk&studie normen heel veel. Veel huisartsen zullen daar bvb niet aan geraken om eens te vergelijken met een andere job. Dat de goeie je beter kunnen helpen dan een willekeurige vriend is voor zo'n enorme bedragen nu ook wel een heel lage lat.
Dat is toch geen standaardtarief of standaardsubsidie voor elk gepresteerd coaching uur?
 
Dat is toch geen standaardtarief of standaardsubsidie voor elk gepresteerd coaching uur?
Uit 2017 (dus ondertussen wss geïndexeerd...):
"Eén zo’n cheque, die goed is voor vier uur loopbaanbegeleiding, kost de klant 40 euro. Maar dankzij de gulle tussenkomst van de Vlaamse overheid, die daar dit jaar meer dan 20 miljoen euro voor uittrok, krijgt de loopbaancoach 550 euro betaald."

Ik voel een zeldzaam moment opkomen waarbij Straddle en ik het eens gaan zijn.
 
Ik heb het een keer gedaan om korting te krijgen voor mijn inschrijvingsgeld om wat vakken aan de unif te volgen. Die loopbaanbegeleidster was wel wreed content dat ze ipv 4u maar een half uurtje werk had. Als ik geweten had dat die daar 550 euro voor schept had ze me mogen entertainen.
 
Uit 2017 (dus ondertussen wss geïndexeerd...):
"Eén zo’n cheque, die goed is voor vier uur loopbaanbegeleiding, kost de klant 40 euro. Maar dankzij de gulle tussenkomst van de Vlaamse overheid, die daar dit jaar meer dan 20 miljoen euro voor uittrok, krijgt de loopbaancoach 550 euro betaald."

Ik voel een zeldzaam moment opkomen waarbij Straddle en ik het eens gaan zijn.
Jawadde, daar wil ik ook wel loopbaanadvies voor geven.
Wat een verspilling zeg.
 
Mijn vrouw begint er erdoor te geraken op haar werk (leerkracht lager onderwijs - officieel 32 uur werk maar in de praktijk het dubbel) en is sterk geneigd uit het onderwijs te stappen. Ik wil haar daarbij helpen maar weet niet zo goed te kiezen welke jobcoach we best kunnen aanschrijven. Is dat een beetje op goed geluk iemand aanschrijven en zien of het "klikt" bij het gratis kennismakingsgesprek? En nadien zien of ze daar bij wil blijven om dan loopbaancheques te bestellen?
 
In tegenstelling tot al die loopbaancoaches waarvan vaak de kwaliteit tegen de nul ligt is er maar één iets dat mij in mijn zoektocht goed geholpen heeft en dat is een tooltje die mij doorgemaild is via de KULeuven (via alumnumail) en ook voor zover ik weet samen met de KUL is ontwikkeld: "my career companion" https://www.mycareercompanion.com/ . Kost niet veel (of zelfs gratis tegenwoordig?) en heeft mij wel een deftig inzicht gegeven waar ik dan uiteindelijk naar gehandeld heb en een job gekozen heb die volgens dat platform beter mij past (en inderdaad bevalt het mij ook beter dan mijn vorige job). Dus ik ben heel tevreden.
 
Laatst bewerkt:
In tegenstelling tot al die loopbaancoaches waarvan vaak de kwaliteit tegen de nul ligt is er maar één iets dat mij in mijn zoektocht goed geholpen heeft en dat is een tooltje die mij doorgemaild is via de KULeuven (via alumnumail) en ook voor zover ik weet samen met de KUL is ontwikkeld: "my career companion" https://www.mycareercompanion.com/ . Kost niet veel (of zelfs gratis tegenwoordig?) en heeft mij wel een deftig inzicht gegeven waar ik dan uiteindelijk naar gehandeld heb en een job gekozen heb die volgens dat platform beter mij past (en inderdaad bevalt het mij ook beter dan mijn vorige job). Dus ik ben heel tevreden.

Een halfuur al die vragen liggen invullen. Op het einde de request gekregen om €75 te storten om het resultaat te kunnen zien.
Ik had het moeten weten hé :p
 
Hier ook niet echt een nuttige ervaring met loopbaanbegeleiding.

Heb alvorens een begeleider uit te kiezen met 5 mensen een kennismakingsgesprek gehad.
De meerderheid zei in het kennismakingsgesprek dat de loopbaanbegeleiding niet dient om een job te vinden die bij jou past, maar eerder om te helpen uit te zoeken hoe je tot een bepaald doel kan raken (of zoiets).
Mijn eerste gedachte was al van dit gaat nutteloos zijn. Als ik al een doel heb kan ik zelf wel uitzoeken hoe tot dat doel te raken.
Als je echter compleet uitgekeken bent op je huidige carrièrekeuze en je wil weten welke andere mogelijkheden bij jou passen zodat je niet na x aantal jaar in een zelfde situatie komt is dat wel helemaal anders. Dan heb je minder een pad dat je kan aflopen om tot de oplossing te komen.

Ik ben dan toch gestart omdat ik in de situatie zat van een contract van bepaalde duur dat afliep.
En je moet werkende zijn om van dat 40€ tarief te kunnen genieten.
Met de hoop dat er toch iets nuttig zou uitkomen ermee gestart.

En dan in de eerste sessie word er gevraagd welke methode ik wil gebruiken in de begeleiding.
Like... is dat niet uw job om te zien welke methode het best past in mijn situatie?

Ik weet de details van de begeleiding niet meer, maar ik moest thuis wat papieren invullen met vragen die we dan in de sessie bespraken.

Dat was een aangename mens die mijn situatie precies wel begreep, maar de begeleiding zelf was dus zoals verwacht compleet nutteloos.
 
@TS: toevallig een follow-up review?
Ik heb meer inzicht gekregen in wie dat ik ben en welke soort jobs meer bij mij passen. De loopbaanbegeleiding was een mix van praten over de job en randzaken, invullen van oefeningen/testen en die dan bespreken.

Obv die inzichten een jobaanbieding naast mij neergelegd omdat ik mij er waarschijnlijk niet gelukkig in ging voelen. Uiteindelijk ga ik de job blijven doen die ik nu doe, vooral omdat de omstandigheden positief aan het evalueren zijn (lees: er is volk bijgekomen). Plus geen zin om mij weeral te herscholen.

Begeleider was een aangename vrouw die goed kon luisteren. Zou ik het opnieuw doen? Waarschijnlijk niet.
 
raden bijvoorbeeld aan om vooral op zoek te gaan naar mensen met een achtergrond als psycholoog/therapeut. Die durven toch vaak wat verder te kijken dan de standaard procedure voor een loopbaanbegeleiding.
Bedankt voor de tip! Ondertussen beetje lukraak/op goed gevoel een eerste sessie geboekt. Maar dus wel bewust iemand gezocht met de juiste achtergrond.
 
  • Leuk
Waarderingen: C11
Na ontslag in het verleden ook loopbaanbegeleiding gevolgd. Trok echt op niks. Ik kan er niet meer over zeggen in feite. Ik had snel nieuw werk en uiteindelijk bleek het sowieso niet echt nodig. Pro forma nog de 2de sessie gevolgd zodat hij betaald zou worden… (Even mijn aanwezigheid bevestigen met een handtekening). Een beetje babbelen, daar kwam het op neer. Als je een deftig CV hebt en wat ervaring zou ik dit niemand aanraden. Heel gemakkelijk verdiend voor die loopbaanbegeleider. Hij had nochtans een master in (arbeids)psychologie en ruime ervaring op HR diensten.

KBR, je hebt een goed CV, ervaring, … dat lukt wel. 😂

Één woord, triestig. En nog erger is dat dit deels betaald wordt met belastingsgeld... Ik heb er echt niks aan gehad.
 
Laatst bewerkt:
Je studeert jaren vr een diploma, hebt/had een job en hebt jaren ervaring in je sector... en dan moet je naar een persoon gaan die niks kent v je sector en wat je precies doet hele dagen of hoe het er aan toe gaat in je sector... en die gaat jou eens gaat vertellen wat je moet doen met je carrière...

Strak plan.:rolleyes:

Het is hard, maar sommige zaken moet je voor jezelf uitmaken.
Das volwassen zijn imho, instaan voor je eigen keuzes.

no offense

Edit: ik ken 2 mensen die loopbaanbegeleiding gedaan hebben, ze hadden een burn-out en waren de weg kwijt... . Heb het gevoel dat die loonbaanbegeleiders wat profiteren van hun miserie door naar hun mond te praten, maar dat da niet de oplossing is...
Again no offense, just my 2 cents.
 
Je studeert jaren vr een diploma, hebt/had een job en hebt jaren ervaring in je sector... en dan moet je naar een persoon gaan die niks kent v je sector en wat je precies doet hele dagen of hoe het er aan toe gaat in je sector... en die gaat jou eens gaat vertellen wat je moet doen met je carrière...

Strak plan.:rolleyes:

Het is hard, maar sommige zaken moet je voor jezelf uitmaken.
Das volwassen zijn imho, instaan voor je eigen keuzes.

no offense

Edit: ik ken 2 mensen die loopbaanbegeleiding gedaan hebben, ze hadden een burn-out en waren de weg kwijt... . Heb het gevoel dat die loonbaanbegeleiders wat profiteren van hun miserie door naar hun mond te praten, maar dat da niet de oplossing is...
Again no offense, just my 2 cents.
Dat is totaal niet mijn ervaring met loopbaanbegeleiding. Ze heeft me geholpen in kaart te brengen wat mijn talenten waren, welke waarden ik terug wou zien in mijn job èn werkgever en daarvoor moest ze absoluut niets kennen van mijn sector.
Ik heb er ook wel degelijk rekening mee gehouden toen ik van sector ben veranderd.

Een loopbaanbegeleider moet geen reet afweten van jouw sector om jou te helpen inzien welk stuk je mankeert in je huidige loopbaan.
 
Je studeert jaren vr een diploma, hebt/had een job en hebt jaren ervaring in je sector... en dan moet je naar een persoon gaan die niks kent v je sector en wat je precies doet hele dagen of hoe het er aan toe gaat in je sector... en die gaat jou eens gaat vertellen wat je moet doen met je carrière...

Strak plan.:rolleyes:

Het is hard, maar sommige zaken moet je voor jezelf uitmaken.
Das volwassen zijn imho, instaan voor je eigen keuzes.

no offense

Edit: ik ken 2 mensen die loopbaanbegeleiding gedaan hebben, ze hadden een burn-out en waren de weg kwijt... . Heb het gevoel dat die loonbaanbegeleiders wat profiteren van hun miserie door naar hun mond te praten, maar dat da niet de oplossing is...
Again no offense, just my 2 cents.
Die loopbaanbegeleiders zitten daar dan ook niet om uw ideale loopbaan te ontdekken maar hun 125 euro per uur te incasseren.
 
Dat is totaal niet mijn ervaring met loopbaanbegeleiding. Ze heeft me geholpen in kaart te brengen wat mijn talenten waren, welke waarden ik terug wou zien in mijn job èn werkgever en daarvoor moest ze absoluut niets kennen van mijn sector.
Ik heb er ook wel degelijk rekening mee gehouden toen ik van sector ben veranderd.

Een loopbaanbegeleider moet geen reet afweten van jouw sector om jou te helpen inzien welk stuk je mankeert in je huidige loopbaan.
Dat vind ik positief voor je, voor mij lijkt het iets "raars" loopbaanbegeleiding...
Jij was ermee gebaat en het heeft je geholpen terug "op de goede baan te geraken" (pun intended). Das goed, zelf zou ik het niet doen, maar das iets wat elk moet uitmaken vr zichzelf.

De 2 personen die ik ken die dit gedaan hebben, zijn uiteindelijk bij een andere wg beland maar wel in dezelfde sector (de ene had minder werkdruk, de andere betere verloning/appreciatie).
 
Terug
Bovenaan