Lente / Zomer 2024

Zelden zo weinig zonuren gehad in mei, en de komende 10 dagen ook bewolkt. Zijn er historisch minder zonuren geweest sinds de meetingen?
 
En als ge april en mei te samen pakt?
Als ge kijkt over de laatste 7-8 maanden gemiddeld gezien lijkt het mij nu wel redelijk uniek ...


We zitten in de buurt van de somberste lente van 1998 in het tijdvak 1991-nu (zitten er nog 13u onder met nog 5 dagen te gaan) en qua globale zonnestraling gaan we er zelfs nog onder gaan...
 
Met dat constante herfstweer voel ik mij compleet ontregeld. Ik doe nog steeds herfstkledij aan. Vandaag een rokje met zwarte panty's. Echt zot voor eind mei. Heb volgens mij ook een tekort aan vitamine B intussen.
 
Is echt zot. Ik keek naar Helsinki en er worden daar de volgende 10 dagen elke dag temperaturen ruim boven de 20°C voorspeld. Morgen 26°C. 't Is daar even warm als in Benidorm.

Vorig jaar weet ik nog goed dat het rotweer was in Italië in mei tijdens de Giro, terwijl het in Denemarken alle dagen mooi weer was. Regelmatig 20 graden en meer een veel zon.
 
Is echt zot. Ik keek naar Helsinki en er worden daar de volgende 10 dagen elke dag temperaturen ruim boven de 20°C voorspeld. Morgen 26°C. 't Is daar even warm als in Benidorm.

Vorig jaar weet ik nog goed dat het rotweer was in Italië in mei tijdens de Giro, terwijl het in Denemarken alle dagen mooi weer was. Regelmatig 20 graden en meer een veel zon.
Poleshift?
Hoge zonnenstorm activiteit laatste tijd die de magnetische velden beïnvloeden
 
Laatst bewerkt:
Poleshift?
Hoge zonnenstorm activiteit laatste tijd die de magnetische velden beïnvloeden
Ik ben geen expert op dat vlak, maar ik denk dat het effect daarvan (zeker op korte termijn dan toch) te verwaarlozen is. Uiteindelijk heeft dat zijn uitwerking wel op de atmosfeer maar er nog zijn zo veel variabelen. Een zonnestorm zorgt er ook niet voor dat de aarde plots veel meer licht en warmte ontvangt van de zon, het gaat over een andere soort straling van geladen deeltjes die van de zon naar de aarde komen.


De zonkracht varieert tijdens een zonnecyclus ongeveer met 1/1000ste of 0,1%, dus dat zou dan hooguit over 0,2-0,3°C gaan. Maar veel van die energie wordt opgenomen door oceanen en door de atmosfeer dus dat gaat niet onmiddellijk een impact hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan