Kantoor/Developer desktop PC setup

Vantham

Active member
ik ben al even bezig met het samenstellen van een desktop PC (want altijd de laptop over en weer zeulen en aansluiten begint mijn keel uit te hangen).

ik zal deze voornamelijk gebruiken voor admin programma's en wat development (visual studio).

ik zie echter door de bomen het bos nog amper, vooral in zake:
- welke CPU: intel of AMD (altijd al intel gehad)
- welke socket voor deze CPU's
- welke MOBO
- welke RAM modules, vooral: hoe bepaal je de beste kloksnelheid hiervan.

qua HDD had ik liefst een M2 SSD module gehad (ofwel 2Tb of wel 2x 1Tb)

RGB verlichting is niet noodzakelijk omdat die toch amper te zien is.

ik ben geen OC'er
 
  • AMD heeft met de Ryzens een HEEL sterke lineup. Zeker voor werk zou ik dan ook AMD gaan.
    • Let op: 5600X heeft een bijgeleverde koeler, 5800X en daarboven niet
  • AM4 socket
  • moederbord met B550 chipset (X570 biedt vooral voordelen voor gaming & overclocking). Let op:
    • geheugen compatibiliteit met moederbord (QVL lijst op website van moederbordfabrikant)
    • CPU compatibiliteit met moederbord (kan zijn dat je eerst een BIOS flash moet doen, heb ik bvb. voor met mijn ASUS X570 mobo & 5800X CPU)
    • Zaken die handig kunnen zijn:
      • Mogelijkheid om BIOS te flashen zonder CPU - handig voor puntje hierboven
      • Indien je case een front USB-C header heeft, zorg er dan voor dat er een header hiervoor op je mobo zit
  • RAM:
    • Check QVL list zoals hierboven gezegd
    • Ryzen ideaal DDR4-3200 tot DDR4-3600
HDD inderdaad gewoon M.2 NVMe drive.
1 van de meest gebruikte: https://tweakers.net/pricewatch/1310208/samsung-970-evo-plus-2tb.html
Je kan ook PCI-e 4.0 gaan, is iets sneller maar duurder: https://tweakers.net/pricewatch/1610076/gigabyte-aorus-gen4-ssd-2tb.html
Je kan nog 1 stap sneller (7000MB/s modules), dat is nog eens een honderdtal euro erbovenop.
 
Ik zou OF 3200mHz CL14 OF 3600 CL16 nemen. Die zijn wat vergelijkbaar qua performance. 3200 CL16 is een stapje lager qua performance. Als het prijsverschil niet te groot is, is dat op een Ryzen CPU wel de moeite waard.
 
Ik zou OF 3200mHz CL14 OF 3600 CL16 nemen. Die zijn wat vergelijkbaar qua performance. 3200 CL16 is een stapje lager qua performance. Als het prijsverschil niet te groot is, is dat op een Ryzen CPU wel de moeite waard.
Bij een game PC zou RAM snelheid meer verschil maken dan bij een office PC voor gewoon gebruik. Zelfs 2666 is dan meer dan voldoende. Is toch maar enkel voor beeld te geven.

B450 bord en een R5 3600 heeft soms moeite om 3600MHz aan te kunnen. 3200MHz is de perfecte gulden middenweg.
 
Zit de memory controller niet in de cpu? Ik heb geen 1e hand ervaring met B450 mobo's maar wel met het verschil tussen 2666mHz, 3600CL 16 en 3600CL 14 op een Z270/ 7700k en X570 / 3900x en dat verschil is buiten games (dagelijks werken) ook goed te voelen of dat wat het bij mij alleszins. Ik gebruik de pc voor office taken en voor foto en videobewerking, naast games.
 
Zit de memory controller niet in de cpu? Ik heb geen 1e hand ervaring met B450 mobo's maar wel met het verschil tussen 2666mHz, 3600CL 16 en 3600CL 14 op een Z270/ 7700k en X570 / 3900x en dat verschil is buiten games (dagelijks werken) ook goed te voelen of dat wat het bij mij alleszins. Ik gebruik de pc voor office taken en voor foto en videobewerking, naast games.
Die hebben daar soms wel problemen mee dat ze 3600MHz niet aanvaarden, was in het begin i.i.g. zo. Misschien dat er recent een BIOS update is uitgebracht dat dat gefixt heeft, geen idee.

Bij gewoon gebruik en Visual Studio ga je dat niet echt merken. Bij video bewerking ga je dat wel merken.

Een 7700K vs een 3900X gaat een gigantisch verschil geven, je hebt 3x zoveel cores, 8x zoveel cache en Infinity Fabric, dus dat gepaard met 3600MHz RAM geeft een serieuze boost in prestaties.
 
Zoals gezegd, ik heb geen ervaring met de B450 chipset, en kan wel aannemen dat er daar issues mee kunnen zijn. De Zen en Zen+ cpu's hadden dat ook geloof ik. Mijn ervaring komt van 16GB 2666mHz naar 16GB 3600 cl16 gaan op de 7700K en dat verschil was goed te merken. Dan op de 3900x heb ik die kit meegenomen en ben ik achteraf naar een andere type 32GB Samsung B-die gegaan die nu op 3600 CL14 draait. Dat was opnieuw een verbetering in dagelijks gebruik. Uiteraard ook in games en synthetische benchmarks, maar wat ik niet verwacht had is ook in gewoon dagelijks gebruik in de browser, Office toepassingen, etc...
 
Terug
Bovenaan