Album of the week Justice - † (2007)

shiftyke

Cultuur Crew
Crowdfunder FE
Net als vorig jaar ben ik een tikkeltje laat in gang geschoten, ik had wel al een shortlist klaar maar desondanks het parels waren of persoonlijke favorieten had ik weinig overtuiging om iets over die albums te schrijven.

Aangezien @J.Brown en @Suphafly meededen dacht ik aan te sluiten met iets in de sfeer van de hiphop. Een controversieel figuur à la Kanye West?
Of eindelijk iets van Dilla? Een album waar ze beiden te horen zijn dan? Looking at you "Common - Be".
Of iets sample-heavy zoals Chinoiseries van Onra of Projections van Romare. De LA Beat scene misschien maar iedereen weet al dat ik Flying Lotus, Nosaj Thing en Teebs zeer hoog in het vaandel draag? Misschien moet ik de lat wat intellectueler leggen met een fenomenale jazz plaat zoals A Love Supreme. Een alltime classic dan misschien, krijgt What's Going On van Marvin Gaye wel genoeg liefde op het forum?

Enfin, de molen bleef maar draaien en draaien met suggesties en de besluiteloosheid kende ongeziene hoogtes.

Tot ik eergisteren een melding kreeg van Youtube, Diggin The Crates heeft een nieuwe video uit. Welke breakdown van een critically aclaimede plaat krijg ik nu voorgeschoteld? Tot mijn verbazing; geen hiphop, soul, funk of jazz plaat maar een analyse van een space disco barok plaat om stevig op te dansen.

Mijn nostalgie alarm ging door het dak, tijdens de laatste jaren van de Noughties was ik vooral met hiphop bezig maar in de fleur van je leven is slaap overroepen en kon er 's nachts nog wel een danske af. In die periode werd dat vooral gedaan op electro en specifiek, electro uit Parijs. Het Ed Banger label van Pedro Winter was alomtegenwoordig. Alle clubs en festivals wouden hun artiesten op de affiche. Zelfs Kanye West klopte aan bij de "grafisch ontwerper van het huis" So Me voor de videoclip van Good Life.

Het album waar we het deze week over hebben, is natuurlijk Justice - † (Cross). Sommige horen het misschien in Keulen donderen maar op het album staat één nummer dat je in 2007 foix-gras gewijs door de strot kreeg namelijk D.A.N.C.E. Enorm commercieel succes, zelfs radio Donna (MNM voor de jonkies) speelde dit nummer op uurlijkse basis. Desondanks dat was het een prachtige ode aan de soulnummers van een jonge Michael Jackson.


Ik leerde Justice trouwens kennen in 2006 toen ik in de Bilbo in Antwerpen mijn lunchmoney aan CD's en platen verbraste, toen ik een single/EPtje Waters Of Nazareth mee naar huis nam. Het jaar nadien volgde dan het volledige album en een legendarische passage op het Dour festival, ik heb daar zelfs nog steeds een tour t-shirt van, fruit of the loom top kwaliteit :unsure:. Ik moet wel zeggen dat hun "live" sets vaak gecontesteerd waren, er was vaak een vermoede dat er weinig live gebeurde maar een feest was het telkens des te meer.

rip Dj Mehdi trouwens

Genoeg nostalgie, iets kort over het album zelf. De reden waarom er live (mogelijks) gefoefeld werd, ligt aan de aard van de productie. Justice werkte namelijk met microsamples, extreem kleine stukjes uit bestaande nummers. Zo zou je zelfs 50 Cent, Slipknot en Prince kunnen horen in Genesis. Wie hier een deep dive in wil doen, raad ik zeker de video aan die deze AOTW in gang getrapt heeft.

Het openingsnummer Genesis vat meteen goed samen over wat er zal volgen. Een epische mokerslag in het gezicht en toch heb je nadien nog zin om te dansen. Verwacht je verder aan opulente nummers die heel vaak in your face zijn maar door de disco vibe, toch erg opgewekt en dansbaar.

Persoonlijke favorieten van het album zijn het haast vulgaire Waters of Nazareth met z'n rauwe luide synths. Andere favoriet, Newjack gaat er iets beschaafder aan toe, de basis bestaat nog steeds uit rauwe synths maar erg "choppy" gepresenteerd en met een disco/soul-achtige sample. Het nummer heeft in tegenstelling tot de andere nummers een overduidelijke sample van The Brothers Johnson (You make me wanna wiggle).

Ik laat de rest aan jullie over maar in mijn ogen is dit een album dat mensen uit hun comfortzone kan trekken, vandaar ook hun succes want zelfs de meest koppige metalhead kan zich niet bedwingen op Waters Of Nazareth. :evil:

Allicht niet wat jullie van mijnentwege verwacht hadden maar nostalgia is a hell of a drug.




 
Yeah knallen !! Straks in de auto eens luid opzetten en alle nummers eens lekker binnen laten komen. Een paar ken ik wel als radiohitjes en de meeste heb ik wss wel al gehoord op een Justice setje op de pukkelpopwei maar echt aandachtig heb ik ze nog niet beluisterd.

Over Keulen gesproken ... dit komt goed van pas na een avondje op Pollerwiesen terecht te zijn gekomen zaterdag. Holy crap.
 
Damn, blast from the past deze! Heb deze grijsgedraaid als tiener! Nostalgie to the max. Inderdaad erg schatplichtig aan Daft Punk en ACDC en andere hardrock toestanden. In deze zelfde school van 2007 had je ook nog Boys Noize en Digitalism, beide uit Berlijn. Toch leuk om de verschillen in aanpak tot maximalistisch plezier tussen de Duitsers en Fransen op te merken.

Tegenwoordig is dit soort Electro minder mijn ding en vind ik het volledig album vrij wisselvallig. De highs zijn geweldig: Genesis, beide Phantoms, Waters of Nazareth, DANCE, Stress en ook Newjack imo. De Soulwax remixen van Phantom zijn ook nog altijd dolle pret.

Maar We are your Friends ben ik kotsbeu ondertussen, DVNO is maar een mager doorslagje van DANCE en alles tussen de hoogtepunten door is een beetje vulling.

De live plaat A Cross The Universe uit 2008 gaat zwaar de Alive Daft Punk tour op, maar geeft nog wat extra crunch aan hun vuile synths. Aanraders!
 
Hah, het is er aan te zien dat hier een hele hoop generatiegenoten zitten. Ook hier was dit album een integraal onderdeel van mijn studententijd. Ik was toen ook wel into heel dat gebeuren van electro doen samensmelten met rockinvloeden. Waar is de tijd! SebastiAn, Mr. Oizo, Simian Mobile Disco, DJ Mehdi (Pocket Piano! Signatune! RIP), Boys Noize en Digitalism dit net vermeld zijn... Uffie die hier ook meedoet en een hitje had met Pop The Glock. Ik heb toen zelf ook een zomer een beetje met Ableton zitten prutsen om zelf wat "mixen" in elkaar te steken.

Ik deel wel de mening van @clercqie. Heel plezant om het album nog eens op te zetten maar er zitten wel wat fillers tussen de knallers. Over de hele lijn toch een van de betere electroplaten uit die tijd. De opvolger vond ik ook niet echt mijn ding en ik ben aansluitend naar hun nieuw album aan't luisteren en dat is ook geen hoogvlieger. Een beetje een flash in the pan, dit Justice, maar ik ben dankbaar dat ze mijn jeugd wat gekleurd hebben. Iconische hoes ook.
 
Ik vind de Erol Alkan remix van Waters Of Nazareth nog steeds beter dan het origineel. :unsure:

Op diezelfde 12" staat ook een remix van DJ Funk van Let There Be Light. Nog zo'n (Ed) banger.
 
Net zoals voor sommige anderen hier is dit ook voor mij nostalgie. Ook samen met de schijven van Boys Noize en Digitalism veel opgelegd in die periode. Ook iets wat ik daarna eigenlijk quasi nooit meer heb beluisterd. Dus het zal leuk zijn om dit nog eens op te zetten. De muziek zelf wordt in de OP we goed omschreven.
 
Pfoe, een van mijn lievelingsplaten aller tijden. Genesis is zo iconisch en heb ik toen ik nog studeerde zo vaak gebruikt in videomontages.
De cover is waarschijnlijk ook een van mijn favoriete hoezen aller tijden. Ik ben na Cross altijd ook wel fan gebleven van Justice. Als ik even ga kijken op mijn Last.FM zijn ze sinds 2007 mijn 18de meest beluisterde artiest. Enige spijtige is dat ik ze nog nooit live gezien heb :(
 
God diggity damn, dit was een heerlijke trip down memory lane. Justice voelde altijd als het wat vuilere broertje van Daft Punk en + werd indertijd dan ook geijsgedraaid. Veel kan ik niet toevoegen aan wat er in de uitstekende beginpost is gezegd, maar dit album blijft na al die jaren rotsvaat overeind.

ik blijf hard gaan op Phantom II
 
Al tijden niet meer gehoord, sommige nummers blijken dan tijdlozer dan ik had verwacht, anderen iets meer fidget hype van het moment.
 
Ben tot ongeveer in de helft geraakt tot dusver. Deze ligt me van alles wat ik geluisterd heb tot nu toe toch het minste. Ik mis er toch precies iets in. Dan lijkt er iets cools te komen maar is het uiteindelijk toch maar meh. Kan zeker wel wat Dance hebben, maar hier voel ik het niet. Ik geef het binnen een paar dagen nog eens een kans!

Sorry @shiftyke :p
 
Top schijf!
Akkoord dat Dance wat grijsgedraaid is, maar voor de rest blijven het stuk voor stuk bangers.
En ook goed om eens in full blast concentratie modus wat werk gedaan te krijgen aan een stevig tempo.
 
Nostalgie, maar dan niet in de positieve zin.
Nog niet zolang geleden uit nieuwsgierigheid dit album ook nog eens opgezet omdat de geweldige intro van waters plots door men hoofd ging.
Helaas, behalve waters vond ik er niets aan met zelfs de hitjes die ik niet kon uitluisteren.
Weinig verschil dus met toen het album uitkwam back in the days en men afkeer voor een groot deel van het genre toen :shutup:
Hoewel ik waters nog af en toe eens durf te starten, maar zelden uitluister, zal het altijd een gevoel van uitersten blijven waarbij ze volledig hebben afgedaan toen ik ze de eerste maal 'live' zag op body2body ergens in 2006 of 2007 met hun niet aangesloten apparatuur :sarcastic:
Gelukkig was waters dan wel weer vet en de ongeziene hoeveel chicks in een club voor die tijd :clap:
 
Ben tot ongeveer in de helft geraakt tot dusver. Deze ligt me van alles wat ik geluisterd heb tot nu toe toch het minste. Ik mis er toch precies iets in. Dan lijkt er iets cools te komen maar is het uiteindelijk toch maar meh. Kan zeker wel wat Dance hebben, maar hier voel ik het niet. Ik geef het binnen een paar dagen nog eens een kans!

Sorry @shiftyke :p
Erger dan Yellow Swans? :unsure:

@JackM ik was daar ook op B2B! Was dat geen dj set eigenlijk? Ze hebben alleszins 2 keer waters gespeeld.
 
Erger dan Yellow Swans? :unsure:

@JackM ik was daar ook op B2B! Was dat geen dj set eigenlijk? Ze hebben alleszins 2 keer waters gespeeld.
Nee, ben toen speciaal gaan checken aan de booth. Stonden 2 controllers (geen idee meer welke) waar ze stonden aan knopjes te draaien terwijl ze zowel niet via usb, audio of stroom aangesloten waren :unsure:

Hebben wij elkaar daar niet voor het eerst tegen gekomen? Of was dat nog ergens anders? Tzit nogal ver allemaal.
De sfeer zat alleszins wel goed daar. Spijtig dat we altijd in hemd en schoon schoenen moesten gaan of we mochten niet binnen :sop:
 
Weinig verschil dus met toen het album uitkwam back in the days en men afkeer voor een groot deel van het genre toen :shutup:

Van waar komt die afkeer? Je was waarschijnlijk al actief in andere elektronische genres?
Ik moet wel zeggen dat ik relatief snel uitgekeken was op het genre want op den duur werd er elke Chiro fuif een slappe electro set gedraaid.

Maar We are your Friends ben ik kotsbeu ondertussen, DVNO is maar een mager doorslagje van DANCE en alles tussen de hoogtepunten door is een beetje vulling.

Gelukkig staat die niet op de plaat dan :biglaugh:. Ik vind het filler gehalte relatief goed meevallen, Valentine, DVNO en The Party zijn overduidelijke van die "overgangtracks" om wat contrast te geven aan die harde rauwere tracks. Ik vermoed ook dat The Party een verplicht nummertje was van Pedro Winter om Uffie nog eens aan de bak te krijgen :unsure:.

Ik vind de Erol Alkan remix van Waters Of Nazareth nog steeds beter dan het origineel. :unsure:

Erol is de reden dat ik in het genre gerold ben, rond die periode eens in de Petrol gezien en meteen verkocht.
 
Erol is de reden dat ik in het genre gerold ben, rond die periode eens in de Petrol gezien en meteen verkocht.
Zijn Disco3000 sets zijn ook geweldig. En zijn remixes als Beyond The Wizards Sleeve ook. :love:

Van die laatste is het wel jammer dat ze niet met Ark1 (die eerste 12"s) op streamingsdiensten staan. Soooooo good. :drool:
 
Zoals velen hier is dit pure nostalgie! Ik ga het album straks ook nog eens beluisteren! Ik heb er volgens mij ook nog een dvd van liggen.

Zijn die trouwens ook niet terug aan het touren??

Was in die tijd volledig in de ban van de electro scene. Wekelijks electro blogs checken voor nieuwe muziek, cd’s branden voor in de auto etc. Waar is de tijd! Veel namen zijn hier al genoemd, maar de sets van de Crookers en The Bloody Beetroots waren toch altijd mijn favoriet ❤️
 
Van waar komt die afkeer? Je was waarschijnlijk al actief in andere elektronische genres?
Ik moet wel zeggen dat ik relatief snel uitgekeken was op het genre want op den duur werd er elke Chiro fuif een slappe electro set gedraaid.
Ik was toen meer fan van techno en minimal en een ander soort electro.
Tis gelijk met den techno vandaag...
Toen werd het ook overal door uw strot geramd en was iedereen plots electro artiest. Met een hoop ranzige johnnen electro tot gevolg.
Nope, kzen er nog altijd geen fan van :unsure:
 
Terug
Bovenaan