Honden

Heb je een hond?


  • Totaal aantal stemmers
    187
Ik heb even een video online gezet van vorig jaar in Polen.
In the middle of nowhere passeren langs een boerenerf.
Ik had die honden op voorhand in de gaten en zag dat ze vasthingen.

Zou het mogelijk zijn hier heelhuids te passeren als die honden niet zouden vast zitten?
Link
 
Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen, een hond die vasthangt is in veel gevallen al wel absoluut niet hetzelfde als een hond die los kan bewegen, veel honden zijn ook (tegendraads kan het zeker klinken) "moeilijker, heviger, ..." wanneer ze aan de lijn zijn dan wanneer ze los lopen.

Zal ook afhangen van het leven van die honden zelf, kennen die nul komma niks buiten hun eigen erf waar dan nauwelijks nog mensen of andere dieren passeren dan kan ik aannemen dat die dat effectief wel zullen verdedigen ook al lopen ze los, toch zeker in eerste instantie.

Maar dan nog gaat er (gelukkig) maar een zeer klein percentage zijn dat echt zal aanvallen, bijten, ... . Ze zullen wel blaffen, meelopen dat je ver genoeg van hun erf bent, ... maar echt agressief dat zou een hond normaal niet mogen zijn, tenzij je zelf duidelijk hun erf wil binnendringen of eventueel de enkeling die zijn hond er echt op traint om standaard aan te vallen... .

Ik ben op één van de slechtste wegen van Samos (Grieks eiland) is een huis tegengekomen waar de eigenaar buiten was maar zijn twee honden ook, een iets kleinere maar ook een Dobermann en die laatste kwam afgestormd, eigenaar totaal niet in paniek en die bleef effectief staan op een bepaald punt, moest ik daar zijn over proberen gaan dan had ik een probleem denk ik maar ik ben er een meter of ja drie-vier naast gewandeld en die deed compleet niks buiten duidelijk maken, tot hier en niet verder. Eigenaar wist dat duidelijk ook maar ik had het er toen op dat moment ook niet mee, en ik heb zelf een Dobermann kruising zitten thuis... .

Mijn idee is kort samengevat dat een hond zeer zelden zal aanvallen als in echt agressief met bijten en dergelijke maar dat een hond wel een stuk sneller zijn/haar stuk/erf/... zal bewaken, zolang je over die grens die de hond bepaalt niet overgaat moet je echt al van pech spreken wil je echt een problematische ontmoeting krijgen met een hond.

Familie is ooit in Zwitserland ofzo eens prikkeldraad overgekropen om door een wei te gaan om zo een groot stuk te kunnen afsnijden in de bergen, aan de draad hingen borden opgepast honden bewaken de kudde. Ze waren echt nog niet lang in de weide toen ze twee grote witte plusbollen afgestormd zagen komen tegen hoge snelheid, ze zijn op tijd terug over de draad kunnen kruipen en toen was er niks meer aan de hand, ook niet voor de honden. Maar sta je op dat moment nog steeds in de weide, dan heb je vermoedelijk wel een probleem, omdat die honden is opgeleerd om die kudde te bewaken tegenover alles en iedereen, of dat dan een wolf, mens, vos, ... is, maakt voor hen niet uit op die moment die zullen hun kudde verdedigen met hun eigen leven en met alles wat ze hebben.
 
Ik heb even een video online gezet van vorig jaar in Polen.
In the middle of nowhere passeren langs een boerenerf.
Ik had die honden op voorhand in de gaten en zag dat ze vasthingen.

Zou het mogelijk zijn hier heelhuids te passeren als die honden niet zouden vast zitten?
Link
Ik zie vooral een triest tafereel waarbij die honden heel den dag aan een ketting hangen :(.
 
Dat ook wel ja, die beesten zullen niks of nauwelijks iets anders kennen dan die paar vierkante meter die ze bewaken aan hun ketting... . Veel goed voor de hond zijn/haar karakter kan dat niet doen... .
 
Maar toch onmogelijk dat die de hele dag daar zo hangen? Daar is niets in de omgeving…
Ik denk dat je onderschat hoe sommige mensen omgaan met honden/dieren in het algemeen. Ik heb hier 3 rescues, ik denk er liever niet te veel aan wat die hebben meegemaakt. Oudste zijn mama hebben ze zwanger in een dichtgebonden plastieken zak in een vuilniscontainer gevonden. Middelste op straat, die sprong zelf in de koffer van de auto van de reddingsorganisatie en heeft een stuk uit haar oor. Kleinste zat in een dodingsstation, perfect gezond hondje, heeft zijn rugzakje en problemen maar je ziet gewoon dat dat ergens van komt.
Ik zeg het nog eens, vooral bij de kleinste wil ik er niet te veel bij stilstaan wat die op z'n korte leven in Spanje heeft meegemaakt. En zo zijn er honderden, of nee, wel duizenden/tienduizenden.

Mijn grootvader zei altijd, wie geen respect en liefde kan hebben voor een hond, kan dat ook niet hebben voor een mens. Ik zal u zeggen dat er volgens dat credo veel mensen geen andere mensen kunnen liefhebben.
 
Ik heb even een video online gezet van vorig jaar in Polen.
In the middle of nowhere passeren langs een boerenerf.
Ik had die honden op voorhand in de gaten en zag dat ze vasthingen.

Zou het mogelijk zijn hier heelhuids te passeren als die honden niet zouden vast zitten?
Link
Dat is enorm moeilijk in te schatten want zoals hierboven al gezegd, die honden hangen daar waarschijnljk altijd aan de lijn en dit is nu gewoon gedrag dat ze hebben als ze aan de ketting liggen. Jou aankondigen als bezoeker, beetje territoriaal maar ik zie geen tekenen van hysterische agressie of zo. Beetje stoerdoenerij en doen wat ze moeten doen als boerderijhond.

Wat ze zouden doen als ze los zijn, valt onmogelijk te zeggen want dat zijn ze niet (en waarschijnlijk ook zelden of nooit). 't Is een totaal andere situatie en dit is nu gewoon ingesleten gedrag in deze situatie. Da's zoals die honden die de hele tijd naar elkaar blaffen met een hek tussen, en zonder dat hek dat gewoon blijven doen (en zelfs terug naar het hek lopen want dat kennen ze).

De honden weten het waarschijnlijk zelf niet, wat ze zouden doen als ze niet vast zitten.

Nu, als ik denk aan bijtincidenten met honden, zijn 'bastaardterriërs op een boerderij' niet meteen de grote groep boosdoeners 😁 Voor velen is dat ook gewoon tijdverdrijf, een taak die ze zelf bedacht hebben.

Maar afgaande op hun lichaamstaal zou ik het er wel op wagen. Op mijn hurken zitten en 'k zie ze zo kwispelend en wriemelend blij zijn.

Je moet veel meer schrik hebben van échte wakers (genre berghonden, herders) die je 'vastzetten' en je geen stap laten verder zetten door te verstarren en diep te grommen. Daar zou ik toch van hopen dat de eigenaar nabij is.
 
Je moet veel meer schrik hebben van échte wakers (genre berghonden, herders) die je 'vastzetten' en je geen stap laten verder zetten door te verstarren en diep te grommen. Daar zou ik toch van hopen dat de eigenaar nabij is.
Thanks voor input!
Collega werd hier waar we zitten net achterna gezeten door zo'n Duitse herder tijdens het lopen (afgelegen regio in Italië).
Andere collega's die daar nietsvermoedend liepen kwamen de eigenaar tegen, en die zei hen dat ze daar niet mochten lopen omdat het privaat terrein is en dat zijn hond zou aanvallen.
Dat is eigenlijk crimineel gedrag van baasjes hé.
Uw duitse herder zodanig optrainen om andere mensen aan te vallen wanneer ze daar toevallig passeren...
(Ik was daar voordien ook al 2x gepasseerd zonder gelukkig dat beestje gezien te hebben)

Het gaat over dit erf waarbij de weg van boven naar onder loopt en het eigenlijk gewoon een verbindingsweg is...
Aan de ene kant staat effectief een bord van privaat terrein, maar als je van de andere kant komt zie je geen enkel bord.
Zoiets zou bij ons toch veroordeeld worden?

P.S.: Ik wil met al mijn posts over "agressieve" honden niet bashen of zo op honden, hadden vroeger zelf een labrador thuis :)
 
Thanks voor input!
Collega werd hier waar we zitten net achterna gezeten door zo'n Duitse herder tijdens het lopen (afgelegen regio in Italië).
Andere collega's die daar nietsvermoedend liepen kwamen de eigenaar tegen, en die zei hen dat ze daar niet mochten lopen omdat het privaat terrein is en dat zijn hond zou aanvallen.
Dat is eigenlijk crimineel gedrag van baasjes hé.
Uw duitse herder zodanig optrainen om andere mensen aan te vallen wanneer ze daar toevallig passeren...

(Ik was daar voordien ook al 2x gepasseerd zonder gelukkig dat beestje gezien te hebben)

Het gaat over dit erf waarbij de weg van boven naar onder loopt en het eigenlijk gewoon een verbindingsweg is...
Aan de ene kant staat effectief een bord van privaat terrein, maar als je van de andere kant komt zie je geen enkel bord.
Zoiets zou bij ons toch veroordeeld worden?

P.S.: Ik wil met al mijn posts over "agressieve" honden niet bashen of zo op honden, hadden vroeger zelf een labrador thuis :)
Daarvoor hoef je een herder niet eens altijd echt te trainen hoor.

Als hier toevallig een onbekende in onze hof komt en onze Duitse Herder is op dat moment buiten, die geraakt hier niet ook zonder kleurscheuren terug weg hoor. Herders staan gekend dat ze hun territorium verdedigen. Probleem is dat in veel landen dat gewoon open is zonder omheining, wat het potentieel gevaarlijk maakt natuurlijk.
 
Met de lente is jammer genoeg ook de jeuk bij onze Shiba teruggekomen :headshake: je ziet onder zijn vacht dat het serieus rood begint te staan en hij likt en knabbelt ook heel de tijd.
We geven Apoquel maar dat heeft precies geen effect meer.
Vorig jaar op aanraden van een collega ook Cytopoint geprobeerd maar dat had ook geen effect.
Hij is ook wel extreem gevoelig aan allergieën, ook qua voeding.

Iemand die tips heeft?
 
Terug
Bovenaan