Het NMBS topic

Gisteren 3 rijtuigen ipv 7 en 11 min vertraging. Nu een volledige samenstelling gelukkig maar 33 min vertraging omdat we een andere trein uit Lommel moeten voorlaten. Staan hier al 10 min stil voor het stoplicht rode sein tot de andere trein voorbij is…
Thank god de rest van de week thuiswerken!
 
Dat is het nadeel van enkelspoor. Er zijn wel intenties om een stuk(je) tussen Balen en Neerpelt terug dubbelspoor te maken maar dat is op lange termijn en hangt af van de budgetten.

Als de trein uit Antwerpen teveel vertraging heeft dan zal er inderdaad gekruist worden in Balen en niet Neerpelt. Anders blijven de volgende treinen met vertraging rijden terwijl er in Hamont wel een buffer is. Daar heb je natuurlijk als reiziger niet veel aan als je staat te wachten maar er zit logica achter.
 
Neem ik nog eens de trein naar het werk na 3 weken van vakantie en ziekte -> afgeschaft :unsure:

Moet precies op de Lotto spelen.
 
Neem ik nog eens de trein naar het werk na 3 weken van vakantie en ziekte -> afgeschaft :unsure:

Moet precies op de Lotto spelen.
IMG_20240523_053748.jpg
Dit is de schuldige!
 
Ooh wat heb ik (en m'n collega's) al op gevloekt op die treinen...


De planning om die te laten rijden, studies maken, nakijken of alles wel mogelijk is, uitzoeken waar ze kunnen uitwijken,...
Om na onze goedkeuring iets te veranderen waardoor we alles opnieuw moeten doen... Zelfs een half uur verschil is alles opnieuw bekijken...

Dat zijn treinen die niets mogen kruisen. Dus als die van station A naar B rijden mag er tegelijk geen enkele trein van B naar A rijden.
Mogen in een station ook enkel andere treinen kruisen als er een perron tussen ligt.

De vorige reden meestal vroeger, maar deze was vanochtend in Hasselt inderdaad nogal nipt ingepland voordat het reizigersverkeer op gang kwam.



Die hebben ook op bevel van de minister van defensie absolute voorrang op alles...
 
Deze week heen en terug UK gedaan per trein.

Ik was wat zenuwachtig om die trip te doen met zoveel treinen & connecties, maar in de UK hebben ze hun shit echt goed in orde.
Alle stations, lijnen, overstappen, richtingen etc. zijn super duidelijk, en personeel kan ook helder en duidelijk communiceren.
Ik kon zo van Eurostar naar metro naar treinstation naar overstap etc. doorwandelen alsof ik 't dagdagelijks deed.
Gewoon omdat 't zo logisch is wat en hoe je moet doen o.b.v. de aanwijzigingen.

Verliep echt op een manier dat ik nog nooit heb gezien in België.
Hier lijk ik altijd veel meer te moeten zoeken "waar is het juiste perron", "is dit de juiste trein", "wat is de juiste verbinding", "hoe geraak ik daar zo snel mogelijk", "waar blijft die trein", etc.

Ze hebben daar op centrale plekken ook gewoon personeel staan die snel en vriendelijk kunnen ondersteunen als nodig.
In België stoor je precies altijd iemand want die mensen zijn iets anders aan het doen.

In UK ook paar keer een kleine vertraging gehad, maar die communicatie is zoveel beter.
Als de trein om 8:00 moest komen geven ze daar via stem en bord om 7:57 aan dat er 4 minuten vertraging is, en die 8:04 klopt dan ook gewoon. In Antwerpen passeer je de 8:00 en krijg je misschien iets op het bord te zien om 8:05, dat zegt +8, en dat klopt niet want om 8:11 sta je nog te koekeloeren.
 
Ik dacht dat parkeren bij de luchthaven duur was maar de trein is precies nog een stapje erger. Met ons gezin naar daar en terug is gewoon €130 en dan moeten we ook nog aan het station raken met onze bagage. Zo gaan ze ons in ieder geval ook niet aan de trein krijgen helaas.
 
Ik dacht dat parkeren bij de luchthaven duur was maar de trein is precies nog een stapje erger. Met ons gezin naar daar en terug is gewoon €130 en dan moeten we ook nog aan het station raken met onze bagage. Zo gaan ze ons in ieder geval ook niet aan de trein krijgen helaas.
Daar hebben ze zich enorm aan mispakt op de luchthaven. Dat station wordt veel minder gebruikt dan gehoopt, omdat het zo duur uitkomt.
 
Vanuit Hasselt doen we de verbinding naar de luchthaven, ik heb er geen cijfers van maar ik vind de halte toch populair.
Net eens opgezocht, maar dat is 55€ voor een gezin van 3.
3 dagen parking is goedkoper. Vanaf een gezin van 4 is een week parking goedkoper...
Het station wordt vaak gebruikt door mensen die er werken, want die betalen de toeslag niet. Maar dat was niet de bedoeling van het station natuurlijk..
 
Deze week heen en terug UK gedaan per trein.

Ik was wat zenuwachtig om die trip te doen met zoveel treinen & connecties, maar in de UK hebben ze hun shit echt goed in orde.
Alle stations, lijnen, overstappen, richtingen etc. zijn super duidelijk, en personeel kan ook helder en duidelijk communiceren.
Ik kon zo van Eurostar naar metro naar treinstation naar overstap etc. doorwandelen alsof ik 't dagdagelijks deed.
Gewoon omdat 't zo logisch is wat en hoe je moet doen o.b.v. de aanwijzigingen.

Verliep echt op een manier dat ik nog nooit heb gezien in België.
Hier lijk ik altijd veel meer te moeten zoeken "waar is het juiste perron", "is dit de juiste trein", "wat is de juiste verbinding", "hoe geraak ik daar zo snel mogelijk", "waar blijft die trein", etc.

Ze hebben daar op centrale plekken ook gewoon personeel staan die snel en vriendelijk kunnen ondersteunen als nodig.
In België stoor je precies altijd iemand want die mensen zijn iets anders aan het doen.

In UK ook paar keer een kleine vertraging gehad, maar die communicatie is zoveel beter.
Als de trein om 8:00 moest komen geven ze daar via stem en bord om 7:57 aan dat er 4 minuten vertraging is, en die 8:04 klopt dan ook gewoon. In Antwerpen passeer je de 8:00 en krijg je misschien iets op het bord te zien om 8:05, dat zegt +8, en dat klopt niet want om 8:11 sta je nog te koekeloeren.
Al eens een 1ste Class trein genomen in de UK? Wat een hemels verschil zeg, koffiekoeken, krant, koffiekarretje die passeert! En alles goed getimed! Alle tafeltjes die een stopcontact hebben, goeie comfy zetels.
Amaai wat een verschil. Niet goedkoop natuurlijk.
:edit: deze absoluut achterlijke post was mijn duizendste post, confetti en andere soort slingers aub!
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan