Geldige redenen om geen bijzitter te moeten zijn

Als voorzitter van een telbureau moet je een secretaris aanduiden.
Moet dat iemand 'extern' zijn of is dat gewoon één van de bijzitters die je de dag zelf kan aanduiden?

Je mag iemand aanduiden gedomicilieerd in je kieskring (provinciaal voor de verkiezingen nu). Voordeel van iemand zelf te kunnen aanduiden is dat je die persoon vanzelfsprekend kent, kunt inschatten, vertrouwt en makkelijker wat kunt delegeren. Mijn secretaris is al 5 keer dezelfde wat wel maakt dat er toch tenminste twee zijn die weten met wat ze eigenlijk bezig zijn en de vormplegingen wat kennen.

Als je niemand vindt / aanduidt dan kun je bij start telbureau naar ik vermoed wel een van je bijzitters bombarderen tot secretaris maar dat vraag je best eens na bij vrederechter.

edit: nog eens nagelezen in de FAQ https://verkiezingen.fgov.be/medewerkers/faq

Ik vind geen secretaris om aan te wijzen. Wat moet ik nu doen?

Als u geen secretaris vindt om aan te duiden, kunt u een van de plaatsvervangende bijzitters aanduiden.
 
Laatst bewerkt:
Wat een joke is dit weer. Heb dezelfde dag toen ik de brief ontving digitaal geantwoord dat ik niet kan komen als bijzitter. Nooit reactie gekregen en nu sturen ze me de brief nog eens aangetekend op. Ik heb digitaal gereageerd en heb een screenshot genomen van de bevestiging (want natuurlijk sturen ze geen bevestiging van je antwoord via email), dus heb alleszins bewijs als ze me voor de politierechter laten komen wegens "geen reactie".
 
Terug
Bovenaan