ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Niet noodzakelijk :)

Bv. de Chinese economie is sinds 2008 gigantisch gegroeid, maar de beurzen staan 30% lager.
In 2007-2008 sloegen de Belgische bankkantoren en internetblogs u om de oren met China-focused fondsen.
"Want die economie groeit veel sneller, in tegenstelling tot de onze of de USA, dus moet je daar investeren. Ze deden het ook heel goed de afgelopen jaren!".
"Leer maar Chinees, want dat zal de belangrijkste taal zijn die je nodig hebt in de job van de toekomst!!" (goed gelachen met deze)

Jammer dat het 9lives forum niet doorzoekbaar is, anders zou dat wel een tof perspectief geven over de verschillende tijdsperiodes.
Wat is dan de reden voor die discrepantie? Fondsen die te selectief zijn? Te veel gesjoemel (overheidssteun/vastgoedzeepbellen)?
 
Hoe accumuleren uw fondsen eigenlijk? Is dat doorlopend of op een bepaalde moment of ?
Accumuleren wil zeggen dat dividenden uitgekeerd door de onderliggende aandelen gebruikt worden om meer van die aandelen te kopen.

Ik vermoed dat dat (heel) tijdelijk als cashpositie binnen het fonds beheerd wordt en een mini "free balancing" mogelijkheid oplevert (het is cash dus ze kunnen zonder iets te verkopen bijkopen van hetgeen hun balans zou herstellen).
 
Wat is dan de reden voor die discrepantie? Fondsen die te selectief zijn? Te veel gesjoemel (overheidssteun/vastgoedzeepbellen)?
Niets met de fondsen zelf te maken, alles met de markt.
Hype van emerging markets in 2006-2007 met bijhorende stijgende koersen (idem Rusland, Brazilie, Turkije), terwijl er eigenlijk misallocatie van kapitaal is + vermenging met overheid terwijl er een dictator aan de macht is voor wie veiligheid primeert boven economie + minder aandeelhoudersgericht dan bv. US.

Niets dat op voorhand niet gekend was, maar je ziet in de geschiedenis telkens terugkeren dat absoluut geen enkele rationaliteit opgewassen is tegen stijgende koersen bij het populaire beleggingsthema du jour.
Check het beursforum in 2021 over SaaS bedrijven. Of crypto nu.
 
Daarnet via Bolera mijn eerste order geplaatst voor 5 stuks? van de IWDA tracker via Euronext Amsterdam.

Als ik het goed voorheb zal die deze morgen dan daadwerkelijk aankopen als de beurs opent? :unsure: zal dit dan maandelijks toepassen en er voor de rest niet teveel mee bezig zijn
 
Als je dat als marktorder hebt ingegeven wel ja, en anders als de waarde binnen je ingestelde limietorder valt. Tot 1.000 eur is het 5 eur kosten bij bolero (je kan tot 11x gaan heden)
 
Voor de komende jaren: koop BRK en geen IWDA of S&P500.

Druist volledig in tegen het passief beleggen principe, maar ik zou het achteraf SNEU vinden dat ik het hier niet gezet heb :-D

Reden: indexen zijn momenteel serieus overgewaardeerd, terwijl Berkshire 15% ondergewaardeerd en een index op zijn eigen is.
 
Voor de komende jaren: koop BRK en geen IWDA of S&P500.

Druist volledig in tegen het passief beleggen principe, maar ik zou het achteraf SNEU vinden dat ik het hier niet gezet heb :-D

Reden: indexen zijn momenteel serieus overgewaardeerd, terwijl Berkshire 15% ondergewaardeerd en een index op zijn eigen is.
Shit. Met alles wat ik hier van jou gelezen heb zou ik nog geneigd zijn om je blind te volgen ook.

Maar of dat slim is…
 
Voor de komende jaren: koop BRK en geen IWDA of S&P500.

Druist volledig in tegen het passief beleggen principe, maar ik zou het achteraf SNEU vinden dat ik het hier niet gezet heb :-D

Reden: indexen zijn momenteel serieus overgewaardeerd, terwijl Berkshire 15% ondergewaardeerd en een index op zijn eigen is.

En verkopen als de onderwaardering eruit is binnen een paar jaar en dat bedrag dan investeren in IWDA?
 
Voor de komende jaren: koop BRK en geen IWDA of S&P500.

Druist volledig in tegen het passief beleggen principe, maar ik zou het achteraf SNEU vinden dat ik het hier niet gezet heb :-D

Reden: indexen zijn momenteel serieus overgewaardeerd, terwijl Berkshire 15% ondergewaardeerd en een index op zijn eigen is.
Kan je iets specifieker zijn wat we dan juist best kopen? Krijg veel resultaten als ik “Berkshire BRK etf” ingeef in Bolero :unsure:
 
Goedbedoeld maar dat advies past niet in dit topic. De insteek klinkt interessant maar er zijn ook kanttekeningen.
Het past wel degelijk in dit topic want het gaat over het indexen.

Langs de andere kant heb je groot gelijk, want mijn opmerking is nogal contraproductief op het eerste zicht.
Ik ben grote fan van het indexen, maar nu is 1 van die periodes waar het wat ontgoochelend kan worden in de volgende 5 jaar, zeker voor degenen die nog maar een paar jaar bezig zijn of nu beginnen.

Maar de redenering is als volgt: Degenen die de neiging hebben om zich te laten beïnvloeden door een rando op het internet, zullen nu misschien Berkshire nemen.
Wat beter is dan wat 99% van de andere rando's voorstelt.

Degenen die rotsvast periodiek indexen, zullen dit nu ook blijven doen.

Dus netto een positieve zaak denk ik.
 
Ik koop nu kernselectie etf op degiro.
Stel dat ik in brk wil ‘indexen’ maar dit liever op een ander platform doe, welk platform is dan best en welk maandelijks bedrag is dan aan te raden om het interessant te houden?
 
Het past wel degelijk in dit topic want het gaat over het indexen.
BRK is per definitie geen index maar een aandeel.

Langs de andere kant heb je groot gelijk, want mijn opmerking is nogal contraproductief op het eerste zicht.
Ik ben grote fan van het indexen, maar nu is 1 van die periodes waar het wat ontgoochelend kan worden in de volgende 5 jaar, zeker voor degenen die nog maar een paar jaar bezig zijn of nu beginnen.

Maar de redenering is als volgt: Degenen die de neiging hebben om zich te laten beïnvloeden door een rando op het internet, zullen nu misschien Berkshire nemen.
Wat beter is dan wat 99% van de andere rando's voorstelt.

Degenen die rotsvast periodiek indexen, zullen dit nu ook blijven doen.

Dus netto een positieve zaak denk ik.
De kunst van passief beleggen is geen enkele rando uw strategie laten beïnvloeden. Zeker niet iemand die denkt de volgende 5 jaar te kunnen voorspellen. Want zoals hierboven al aangehaald, wanneer is de overwaardering eruit, etc... zaken waar we hier geen rekening mee moeten houden.
 
BRK is per definitie geen index maar een aandeel.


De kunst van passief beleggen is geen enkele rando uw strategie laten beïnvloeden. Zeker niet iemand die denkt de volgende 5 jaar te kunnen voorspellen. Want zoals hierboven al aangehaald, wanneer is de overwaardering eruit, etc... zaken waar we hier geen rekening mee moeten houden.
Akkoord, in 5 jaar kan er veel gebeuren, om dan het omslagpunt te gaan voorspellen wanneer een aandeel van over- naar ondergewaardeerd gaat is pure glazen-bol-kijken.
Over glazen-bollen gesproken, wat als Buffett, met zijn gezegende leeftijd binnen de 5 jaar het tijdelijke voor het eeuwige inwisselt. Kan mij voorstellen dat dit toch enig effect op BRK gaat hebben, in de negatieve zin dan wel te verstaan.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan