Groepsreizen Ervaringen met georganiseerde groepsreizen (Joker, Koning Aap, Kris Kras, etc.)

Toen ik die laatste berichten las had ik het om de één of andere reden wat moeilijk.

Ik heb vroeger 'niks' gedaan (zit een historie achter) en dit jaar word ik 30 waardoor ik nu in een andere categorie zou vallen. Het is best confronterend. Of is het onderscheid niet dermate groot?
Wat maakt het noodzakelijk voor een organisatie als Joker om een onderscheid te maken?
Is dat overal zo of zijn er nog andere verschillen?
 
In 2010 voor het eerst buiten Europa geweest met Kris Kras. Dat was een zeer fraaie reis naar Peru. Ongelofelijk mooie ervaring. Onlangs heb ik nog het SD-kaartje ontdekt met al mijn foto's van toen, dat was leuk om er nog eens door te gaan.

Met groepsreizen moet je geluk hebben met de begeleiding, het programma én bovenal de medereizigers. Dat was bij mij driemaal check. Nadien ben ik altijd alleen weg geweest tot ik mijn vrouw leerde kennen. Dat is soms best intens, alleen reizen, maar dat geeft me enorm veel voldoening.
 
Ik heb 1 reis met Joker gedaan en was niets voor mij. Het was ook duur en hun idee van we steken verblijf in het geschat "zakgeld"budget maar raar.
Mijn geval Japan: Die hotels lagen allemaal al vast, dus die kosten hadden met gemak bij de reisprijs gezet kunnen worden ipv zakgeld.

Zeker goed als je wat socialer bent en graag wilt dat alles voor u geregeld wordt. Ik zou wel niet verwachten dat je alles op uw gemak kunt zien. Ik vond toen ik gegaan was alles nogal gerusht en steeds gevoel van opgejaagt door bezienswaardigheden moeten gaan, omdat er een straks schema was.

Ik denk dat het voor sommige landen (waar zelf regelen lastiger is) beter is dan voor anderen.
 
anders met BG een reis organiseren hé, moet toch doenbaar zijn :D

ik wil wel het initiatief nemen hoor :) herfstvakantie city trip New York bv of strandvakantie/cultuur Cancun/Yucatan;

nu los hiervan, ik zou (zeker voor het eerst, om het even met welke organisatie), nooit langer een week op reis gaan met mensen die je niet of vaag kent. als het meevalt is het voor herhaling vatbaar, maar als het tegenslaat, en je zit voor 3 weken aan elkaar vast.. :crazy:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat lijkt me een paketreis van een lokale touroperator met NL gids (Matooke tours of Gorillatours/habari) met een stevige mark-up.
Dat zie je meer bij die georganiseerde groepsreizen hoor. Ergens ter plaatse aankomen en dan een lokale provider alles laten regelen (verblijf+tours+activiteiten) en dan een mark up erop nemen.
 
Met Koning Aap ooit kampeerreis in Afrika gemaakt, maar dat was eigenlijk gewoon een tussenorganisatie voor een grote lokale organisatie. Zeer goed meegevallen, was al plus-30 dus heel gevarieerde groep (van jonge volwassenen over gezinnen met kinderen tot plus-60’ers).
 
Mundero: reizen van 18-35 jaar
Joker heeft 18-26 en 25-30 jaar

Is er een organisatie waarbij ze meer kijken naar premium belevenissen? En dus duurder is? In de leeftijdscategorie 25-35 j?
Bv dit: https://bunkhouse.travel/reis/oeganda-oog-in-oog-met-de-berggorillas/

dat lijkt me een paketreis van een lokale touroperator met NL gids (Matooke tours of Gorillatours/habari) met een stevige mark-up.

Lijkt me inderdaad prijzig.

Wij gaan deze zomer nog een week langer naar Oeganda en het zal normaal nog goedkoper uitkomen (wel iets andere manier van reizen maar toch).
 
Laatst bewerkt:
Afrika staat al een paar jaar op mijn verlanglijstje en ik heb een aantal keer naar Absolute Africa gekeken. Dit zijn overland tours en qua prijs valt het erg goed mee. Zelf heb ik de African Sky (van Nairobi naar Kigali) op het oog en er zijn nog andere varianten die langs Oeganda gaan. Zelf heb ik het nog nooit gedaan en de ervaring zijn dikwijls hit or miss als ik dat zo op het internet lees.
 
anders met BG een reis organiseren hé, moet toch doenbaar zijn :D

ik wil wel het initiatief nemen hoor :) herfstvakantie city trip New York bv of strandvakantie/cultuur Cancun/Yucatan;

nu los hiervan, ik zou (zeker voor het eerst, om het even met welke organisatie), nooit langer een week op reis gaan met mensen die je niet of vaag kent. als het meevalt is het voor herhaling vatbaar, maar als het tegenslaat, en je zit voor 3 weken aan elkaar vast.. :crazy:
Goh, dat is een gok hé. Maar als je overweegt om een groepsreis van drie weken te doen moet je eerst naar jezelf kijken en jezelf de vraag stellen of je een moeilijke mens bent of niet. Ik ben drie weken op groepsreis geweest in Peru en dat is me goed bevallen, maar ik ben dan ook geen moeilijke of veeleisende mens die vaak het conflict opzoekt of tegenkomt in sociale situaties. Maar het is wel zo dat niet iedereen die zelfkennis heeft en als je pech hebt ben je op reis met 2 onnozelaars die de sfeer verpesten.
 
Afrika staat al een paar jaar op mijn verlanglijstje en ik heb een aantal keer naar Absolute Africa gekeken. Dit zijn overland tours en qua prijs valt het erg goed mee. Zelf heb ik de African Sky (van Nairobi naar Kigali) op het oog en er zijn nog andere varianten die langs Oeganda gaan. Zelf heb ik het nog nooit gedaan en de ervaring zijn dikwijls hit or miss als ik dat zo op het internet lees.
Onze lokale organisatie was Nomad Adventure Tours, een best grote organisatie die vanuit Zuid-Afrika opereert (maar ook tot Uganda). Hadden geluk dat we een steengoeie gids hadden, ze hielden een soort ranking bij en zij stond nummer 2 van de ruim 100 gidsen die ze hadden.

Ik vond die organisatie wel echt goed maar het is al een tijd geleden en er zullen er nog wel goeie zijn.
 
Niet met Noorwegen zelf, maar vorige zomer (laatste week van augustus) heb ik de Iceland Trail gedaan en ik kan er enkel maar positief over zijn.

De verschillende trails worden georganiseerd door Travelbase en als je niet te veel zorgen wil hebben, is dat een ideaal concept. Er zijn verschillende begeleiders (in IJsland waren het er zes, maar wel voor een groep van 45 personen) die meegaan bij een traject. Twee lopen er voorop, twee in het midden en twee helemaal achter. In het midden wordt er gestopt voor een uitgebreide pauze. 's Avonds werden er ook wandelingen georganiseerd en daar zat ook een prachtige locatie bij.

Binnen twee weken doe ik opnieuw ééntje, deze keer de Jordan Trail (van Dana naar Petra). De Norway Trail stond ook op de shortlist voor dit jaar, maar uiteindelijk is de keuze gevallen op de Alta Via I bij de Dolomieten. Travelbase heeft ook concepten voor dichtbij zoals Packrafting bij de Ourthe. Dat is wel relatief duur, maar ik denk wel een leuk uitje voor een weekend.
 
Voor mensen die op reis willen naar de niet zo vanzelfsprekende bestemmingen, kan ik youngpioneertours aanraden.
Ik ben via een derde partij bij deze organisatie terecht gekomen toen ik naar Noord-Korea ben gegaan en sindsdien heb ik bij hen meerdere reizen geboekt, waarbij Syrië in 2019 zeker een hoogtepunt was.
Ik ben natuurlijk wel wat bevooroordeeld omdat ik al geregeld met hen ben weggeweest, maar ze hebben me nooit teleurgesteld..
Vooral de eigen reizen maken dit een unieke organiatie. Die worden door de reisleiders vaak zelf samengesteld aan de hand van researchtrips zodat je vaak iets meer krijgt dan de generieke bezienswaardigheden. In Sarajevo kregen we zo bijvoorbeeld een gids die zelf had gevochten tijdens de oorlog. Af en toe gebeurd er ook iets illegaal zonder dat je er echt problemen mee krijgt, wat het net is leuker maakt. Ook is er altijd wat ruimte voor extra activiteiten, zodat je a) niet alles moet rushen en b) vaak onverwacht zaken kan doen. in Cuba zijn we zo in een oude suikerrietfabriek verzeild geraakt en werden we door de bewaker (die er zelf nog had gewerkt) rondgeleid met de nodige persoonlijke anekdotes.
Naast de info van de reisleider is de lokale inbreng dus ook wel aanwezig, wat voor mij zo'n reizen net aantrekkelijk maakt.
 
Hoi iedereen! Interessant topic... & Newbie qua groepsreizen, dus ik wil graag eens polsen bij wie ervaring heeft met Joker/KrisKras/Mundero.
Ben er zelf 26 en opzoek naar een meer actieve reis met low comfort. Hoe ziet het gemiddelde publiek er uit bij deze organisaties? KrisKras lijkt mij wat alternatiever. Mundero dan weer meer mainstream, maar de reizen zien er ook minder authentiek uit (prijs/kwaliteit). Voor Joker is er niet zo veel keuze meer in de groep 24-30, maar denk dat Joker qua ingesteldheid mij het beste ligt (meer avontuurlijk als gemiddeld). Bon ik ga nu ongetwijfeld kort door de bocht in mijn assumpties maar daarom steek ik hier ook graag eens mijn licht op.
Cheers
 
6 jaar geleden groepsreis gelaakt naar Namibie met Kriskras... Blijft voor mij mijn beste reis ooit en ik heb er toch al wat gedaan...
Fantastisch land, zeer leuke en goede reisbegeleider (die ook voor de eerste keer in dat land was en dus zelf een incentive had om er alles uit te haleb), toffe groep, goede organisatie!
Kan er niets slecht van zeggen!
 
Terug
Bovenaan