Afhaal Zelf Koken Recept Ervaring maaltijdboxen?

kristofdb

Member
Hoi

Wie heeft er ervaring met maaltijdboxen zoals Hello Fresh, Marley Spoon, 15 Gram, etc...

Ik wil het met mijn vriendin wel eens uitproberen, maar we weten niet goed welke we moeten kiezen.

- Prijs?
- Levering correct, op tijd?
- Lekker?
- Grootte maaltijden?
- Met abonnement of wekelijks nieuwe bestelling?
- Abonnement makkelijk op te zeggen/pauzeren?

Shoot. :)
 
Wij hebben een paar jaar terug Hello Fresh een tijdje besteld.

Eten was altijd zeer lekker, veel variatie qua recepten (nu nog meer variatie t.o.v. vroeger).

Groot waren die maaltijden niet, als je voor 2 man bestelt krijg je net genoeg voor 2 man met heel soms een beetje overschot.

Voor 2 man was het (toen) €50 in totaal voor 5 maaltijden. In't weekend gingen we soms uit eten of bestelde we eten (voor de Corona begon).

Was een soort van abonnement dat je gewoon wekelijks betaald. Je kan dat abonnement altijd stopzetten of zelfs een pauze inlassen, als je bvb. op vakantie ging of er een week was dat je die bepaalde recepten niet luste o.i.d.

Leveringen waren altijd correct en zonder problemen in't weekend afgeleverd op het uur dat je in't begin hebt doorgegeven.

Uiteindelijk mee gestopt omdat die maaltijden voorbereiden bijna altijd 2u+ was en ik werd dat echt beu. Tegenwoordig hebben ze wel recepten die sneller bereid kunnen worden op een half uur zelfs (vroeger was dat niet zo).
 
Wel, wij gaan volgende week starten met 3/week Marley Spoon. Een week of drie uitproberen en zien hoe het ons bevalt. Zowel naar versheid, als smaak en gemak van bereiding. En naar algemeen gemak van eens minder naar de winkel te moeten gaan en op voorhand niet te moeten nadenken wat klaar te maken.

Als het concept ons bevalt, gaan we na die eerste drie weken waarschijnlijk eerst eens 15 gram testen. Ik zal iets laten weten :)
 
Ik heb HelloFresh momenteel .
ondertussen kan je elke week kiezen tussen een 15-tal gerechten. Wel altijd vers en afwisselend genoeg.
Heb de box van 1 persoon maar krijg regelmatig ene van 2 personen.
Duidelijke instructies zijn er ook altijd bij.
Je krijgt de dag voordien een sms met tracking code wanneer ze komen.

nadelen zijn wel:
- het is een abonnement, je kan elke week overslaan maar dat moet je manueel doen in de app (tot 6 weken op voorhand), anders krijg je gewoon een box
- vaak teveel groenten (ik had 2 wortels nodig, krijg je een bussel van 12. 1/4 kropsla nodig -> hele sla..) heb je 2 gerechten waar je bv een halve komkommer nodig hebt krijg je er 2, 1 voor elk gerecht ipv 1 voor de 2 gerechten
- wel veel afval uiteindelijk ook erbij, doos papieren zakken, zakjes , bakjes..

Ik neem een box 1x per maand, gewoon om af te wisselen in wat ik eet. Die dingen bin HelloFresh zou ik nooit zelf in de winkel kopen, gewoon omdat de ingrediënten vaak specifiek zijn
 
Een tijdje HelloFresh genomen, maar dat stak om eerlijk te zijn vrij snel tegen (voor ons te weinig variatie of, na een tijd, minstens 'hetzelfde maar dan anders'-gevoel).

Daarna overgeschakeld naar Marley Spoon en daar wel tevreden van: veel meer keuze in recepten en meer onze goesting (meer Aziatisch en wereldkeuken, lekker veggy gerechten (gebruiken bv. de vegetarische slager, wat meer bio). Wij zijn geen zeer grote eters, maar hebben vaak meer dan voldoende met de porties (vaak zelf nog een overschotje voor 's anderendaags). Met bepaalde, 'dure' producten is men soms wel zeer pinnig (bv. zalm), al was dat bij Hello Fresh net hetzelfde.

Grote nadeel ivm met Hello Fresh zijn de levermomenten: veel minder flexibel/pak minder mogelijkheden. Is echt wel stukken beter bij Hello Fresh (al zorgt dat met thuiswerken gelukkig voor weinig problemen). Van de klantenservice bij Marley Spoon voor het overige wel heel tevreden: reageren bijzonder snel en compensatie bij slechte producten quasi onmiddelijk geregeld.
 
Sinds eind vorig jaar/begin dit jaar al een aantal keren de 'simply you box' bij carrefour besteld. https://simplyyoubox.be/nl/


- Prijs?
Voor 5 maaltijden per week (2p) is het als ik mij niet vergis in principe 55 euro. Je kan ook 4 of (minimaal) 3 maaltijden/week bestellen, maar dan valt het relatief gezien iets duurder uit. Moet nu wel zeggen dat wij tot nu toe bijna elke week wel een of andere korting hebben kunnen gebruiken waardoor de prijzen varieerde tussen de 55 en de 30 euro. Zal waarschijnlijk op lange termijn niet zo blijven vrees ik :)

- Levering correct, op tijd?
1x laten leveren en dat was binnen het aangegeven tijdsbestek (tussen 17 en 19u denk ik ergens, overdag kan je ook laten leveren) en zonder problemen. Sindsdien hebben we die box laten klaarzetten bij de lokale carrefour, dat was iets praktischer voor ons. In principe kies je een uur waartussen je die kunt gaan afhalen maar die is meestal al van 's morgens af te halen, dus daar ben je vrij in.

- Lekker?

Je kan op de website elke week kiezen tussen 10 nieuwe gerechten, waarbij een aantal 'klassiekers' wel afwisselend terugkeren. Over het algemeen viel dat tot nu toe eigenlijk steeds reuze mee. Een enkel gerecht viel wel eens tegen, maar niet in die mate dat ik nadien nog naar het frietkot zou willen lopen.

Wel een puntje van kritiek: ik heb al 2x gehad dat instructies in de recepten niet echt juist zijn. Als je iets of wat kan koken en je even nadenkt kan je dat met gezond verstand wel juist doen, maar als je niks van koken kent en blindelings dat recept volgt kan dat mss wel eens een beetje mislopen. Ik heb een vermoeden dat dat 1) het gevolg is van het feit dat die originele in het Frans staan en dat er bij het vertalen af en toe wat misloopt en 2) dat men uitgaat van het verse product en niet het bijna kant en klare product dat men levert (bv. prei 10 minuten stoven, terwijl op het zakje waar de prei zit staat '3 min op te warmen'.) Kan ook gewoon aan mijn kookkunsten liggen :D

- Grootte maaltijden?

Als relatief grote eter kan ik zeggen dat dat quasi altijd meer dan voldoende is. Het hoofdingrediënt (vlees/vis) is altijd een goeie portie . Je krijgt ook (itt Hellofresh, waar de gemalen kaas bij mijn ervaringen tot de gram werd afgemeten) ook bv. een heel pakje parmezaanse kaas of een flesje sojasaus. Dat kan dus nog gerecupereerd worden.

- Met abonnement of wekelijks nieuwe bestelling?
Wekelijks nieuwe bestelling. Ideaal dus als je eens een weekje wil overslagen of de gerechten je niet echt aanspreken.

- Abonnement makkelijk op te zeggen/pauzeren?
/


Had in het verleden al eens Hellofresh uitgeprobeerd maar dat vond ik toch niet ideaal. Dat abo-systeem vind ik maar niks, de porties waren voor mij iets te klein en de mogelijke gerechten ook minder vaak mijn ding dan bij deze box. Op alle punten scoort deze box dus beter dan Hellofresh voor mij (vnl. op portiegrootte).Prijs is wel hetzelfde denk ik (?), maar dus niet met dat abonnement, wat voor mij persoonlijk een voordeel is.
 
Wij hadden tot ongeveer een jaar geleden ook een abonnement bij Hello Fresh.
In het begin waren we er zeker tevreden mee: leuke gerechten, afwisseling, goede porties (kleiner dan we zelf zouden maken maar wel genoeg).
Maar tegen het einde meer miserie mee gehad. Foute ingrediënten, beschimmelde producten,... En ook al kregen we altijd correct ons geld terug enzo vonden we het wel goed geweest zo.

Gaan nu binnenkort Marley Spoon eens proberen waarschijnlijk.
 
Wij hebben ook een tijd Hellofresh gedaan maar ik was niet tevreden van dat vlees. De laatste keer was dat iets met kippenreepjes, maar wat in die zak zat trok meer op slachtafval. Ik ben dan echt nog naar de winkel gegaan om rap een kipfilet te kopen, en dan is het nut van zo een maaltijdbox ook wel weg.
Daar zaten wel plezante recepten tussen, die receptkaarten heb ik wel bijgehouden en soms maken we die dan zelf wel eens.
 
Wij hebben ook een tijd Hellofresh gedaan maar ik was niet tevreden van dat vlees. De laatste keer was dat iets met kippenreepjes, maar wat in die zak zat trok meer op slachtafval. Ik ben dan echt nog naar de winkel gegaan om rap een kipfilet te kopen, en dan is het nut van zo een maaltijdbox ook wel weg.
Daar zaten wel plezante recepten tussen, die receptkaarten heb ik wel bijgehouden en soms maken we die dan zelf wel eens.
Idem hier, de kwaliteit van het vlees/vis liet soms de wensen over. Ook vonden wij dat er veel recepten terugkwamen. Maar dan in variëteiten.
Opgezegd na een maand of 3 (5 maaltijden/week, waarvan 2 maaltijden gingen naar een bevriend koppel).
De recepten hebben we inderdaad ook bijgehouden en nu en dan maken we dat nog eens (als we geen inspiratie hebben).
 
Via korting bij Social Deal een maaltijdbox bij Foodbag besteld ( 4 dagen) . Ze komen het zondag leveren. Ik zal hier eind volgende week mijn ervaring delen:)
 
Wij hebben een half jaar tot 1 jaar Marley Spoon gedaan (4x per week, 2 personen).
Je krijgt elke week een deadline om je menu voor volgende week te kiezen.
Veel variatie in gerechten, snelle gerechten, vegetarische gerechten, kindvriendelijke gerechten, enz.
Misschien wel veel eerder 'Hollandse' gerechten.

Levering was altijd correct, producten ook altijd vrij deftig. (op een paar uitzonderingen na, maar dat ga je altijd wel hebben denk ik)
Vrij kleine porties, maar wel voldoende. Je hebt bijna nooit overschot voor de volgende dag ofzo.

Zijn ondertussen ermee gestopt omdat we toch meer ons eigen ding weer wilden doen :p + nu zijn we meer flexibel als we eens een pasta/pizza/frituur/chinees willen doen.
En sommige gerechten waren ook wat lang/intensief om nog te bereiden na een lange werkdag.

We hebben nu nog een stuk of 200 van die menukaartjes, mooi weggestoken in mappen. Da's soms nog handig als de inspiratie even op is.
Zaten enkele topgerechten bij die we nu nog geregeld maken.
 
Via korting bij Social Deal een maaltijdbox bij Foodbag besteld ( 4 dagen) . Ze komen het zondag leveren. Ik zal hier eind volgende week mijn ervaring delen:)
Zeer goede ervaring met Foodbag. Verzorgde ingrediënten, duidelijke instructies en lekkere (en best wel gezonde) maaltijden.
Binnenkort verhuizen we naar buiten de stad, en ik moet toegeven dat ik wel fan ben van het systeem.
 
Waarom heeft deze thread als enigste (voor zover ik kan zien) een quotering systeem onder elke post?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210307-203152_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210307-203152_Samsung Internet.jpg
    447,1 KB · Weergaven: 27
Wij bestellen hier bij Foodbag. Er zijn heel wat recepten die hier ondertussen blijvertjes zijn. Kwaliteit van de ingrediënten is uitstekend, redelijk wat bio, er zitten ook lekkere vegetarische schotels tussen. Het is wel soms redelijk wat werk.
 
Terug
Bovenaan