Energieleveranciers

Ik kreeg zonet een voorstel van een verlenging van mijn vast contract voor 1 jaar:

Vaste vergoeding enkelvoudig tarief 61,48 €/jaar
Vaste vergoeding tweevoudig tarief 61,48 €/jaar
Prijs per kWh enkelvoudig tarief 15,965 c€/kWh
Prijs per kWh piekuren 16,606 c€/kWh
Prijs per kWh daluren 14,398 c€/kWh
Prijs per kWh exclusief nacht 14,398 c€/kWh
Optie groene stroom 0,000 c€/kWh (incl. 6% btw)

Nieuwe vaste prijzen voor injectie (excl. btw)
Prijsfiche mei 2024, de prijsfiche wordt gepubliceerd op onze website vanaf 02/05/2024
Prijs per kWh enkelvoudig tarief 1,788 c€/kWh
Prijs per kWh piekuren 1,884 c€/kWh
Prijs per kWh daluren 0,806 c€/kWh

Uw aardgas
Pakket Easy
Prijstype voor aardgas Vast
Duurtijd van uw contract 1 jaar - vanaf 8 juli 2024 met automatische jaarlijkse hernieuwing
Nieuwe vaste prijzen (incl. 6% btw)
Prijsfiche mei 2024, de prijsfiche wordt gepubliceerd op onze website vanaf 02/05/2024
Vaste vergoeding 40,81 €/jaar
Prijs per kWh 5,823 c€/kWh

Geen idee of hier mee te leven valt, ik volg de evoluties niet meer op de voet
Wat is uw verbruik? Heb ongeveer hetzelfde pakket genomen bij Engie. Heb je zonnepanelen?
 
Inderdaad. De fiscus schiet een beetje in eigen voet zo, want de kosten voor de werkgever zullen stijgen, ergo minder belastingsinkomsten.

Ik snap ook niet waarom voor dat gedeelte stroom er ineens met werkelijke kosten zou moeten gerekend worden, terwijl dat voor kilometervergoedingen jarenlang nooit een probleem was.

Trouwens ook niet toevallig dat zo'n installateur van laadpalen als oplossing voorstelt om nog een extra teller te laten installeren, die horen de kassa al rinkelen als ze dat mogen doen voor duizenden bedrijfswagens. Wij van WC-eend :)

Die van Acerta zijn helemaal op hun hoofd gevallen, een beetje voor al je werknemers op basis van werkelijke contracten 1 voor 1 gaan narekenen waarbij in grote lijnen de balans voor het bedrijf beperkt zal zijn want met voldoende werknemers zal het gemiddelde niet ver af liggen van CREG (zeker rekening houdend met capaciteitstarief)
 
en hou dat maar es bij hoeveel je effectief zelf betaald hebt die voor die maand. Zeker als je een BG lid bent die elke maand van Basicfix wisselt.

Februari zat ik 20 dagen in oude basicfix van januari, 10 dagen in het nieuwe van februari. Een piek getrokken van 7kW. Er is 80kWh van de zonnepanelen naar de auto gevloeid... euhm...
 
Wat is uw verbruik? Heb ongeveer hetzelfde pakket genomen bij Engie. Heb je zonnepanelen?
Redelijk laag vermits ik er vaak niet ben (klein nieuwbouwappartement). 625kwh/jaar voor elektriciteit en zo'n 800kwh/jaar voor gas. Ik heb zonnepanelen (1260Wp in totaal). Ik ga ook effe tijd vrijmaken om de vtest te doen ;)
 
Laatst bewerkt:
De winst zal helemaal gaan stoppen.


Zonnestroom is niet gratis natuurlijk, die zonnepanelen op het dak zijn ook betaald en daar is reeds 21% BTW op afgedragen.
Dus gratis inkomsten zijn dat helemaal niet. Er wordt gewoon nuttig gebruik gemaakt van zonnepanelen. Je zal dus de kost per kWh moeten berekenen wat het kost, maar welke levensduur ga je dan nemen? Of ga je het achteraf herrekenen indien je omvormer na 7 jaar stuk is ipv de voorziene 10-12 jaar?

Voor degene die geen zonnepanelen hebben is het al helemaal zever. Van die paar cent per kilowatt dat je kan winnen wordt niemand rijk. Zelfs met 5000kWh aan 2c/kWh winst heb je 100 euro op een jaar. Er zijn tijden dat je verlies maakt (wanneer de stroom plots stijgt), mag je dat dan inbrengen in de belastingen, want minder inkomsten.

Wilden ze de digitale meter niet terug optioneel maken omdat die veel te duur was?

Gaat nooit gebeuren dus.
 
Laatst bewerkt:
Wat is uw verbruik? Heb ongeveer hetzelfde pakket genomen bij Engie. Heb je zonnepanelen?
Ik heb de vergelijking ingevoerd bij mijnenergie.be, ik zou bij luminus de helft minder moeten betalen? Da fuck gast. De rest echter zou duurder zijn dan bij Engie. Bon, ik zal maar aan Engie communiceren dat ze mijn zak mogen opblazen m.b.t. hun nieuw flutvoorstel
 
Ik heb de vergelijking ingevoerd bij mijnenergie.be, ik zou bij luminus de helft minder moeten betalen? Da fuck gast. De rest echter zou duurder zijn dan bij Engie. Bon, ik zal maar aan Engie communiceren dat ze mijn zak mogen opblazen m.b.t. hun nieuw flutvoorstel
Doe ook eens de vtest voor de zekerheid
 
Ik ben eens benieuwd wat de factuur van april zal geven, ik heb een 'piek' van 0.707kW en afname van 3.43kWh en dan zou de injectie nog met terugwerkende kracht verrekend worden?
 
Ik ben eens benieuwd wat de factuur van april zal geven, ik heb een 'piek' van 0.707kW en afname van 3.43kWh en dan zou de injectie nog met terugwerkende kracht verrekend worden?
Yep, je gaat geld krijgen deze maand als je genoeg geinjecteerd heb.
Je gaat wel afgerekend worden op een minimum piek van 2.5kW.
 
Sinds Luminus eindelijk mijn contract van elektriciteit heeft afgerond, blijkt mijn contract bij Ecopower ook plots opgeheven te zijn :unsure:
Ik vond het al gek dat ik sinds april geen voorschotfactuur meer kreeg en ben ff op Mijn Ecopower gaan kijken. "einddatum contract: 1 maart", terwijl ik pas 19 januari klant ben geworden. In tussentijd hadden ze mij wel eens gemaild om te vragen waarom Fluvius m'n elektriciteitsmeter wilde afsluiten... daarop had ik geantwoord dat ik dat niet gevraagd had en dat ik dus mijn contract bij Ecopower wilde houden. Blijkt dus dat ik nu al 2 maanden geen contract meer zou hebben 😵 benieuwd wat daar nu weer als reden voor getoverd gaat worden...
 
Sinds Luminus eindelijk mijn contract van elektriciteit heeft afgerond, blijkt mijn contract bij Ecopower ook plots opgeheven te zijn :unsure:
Ik vond het al gek dat ik sinds april geen voorschotfactuur meer kreeg en ben ff op Mijn Ecopower gaan kijken. "einddatum contract: 1 maart", terwijl ik pas 19 januari klant ben geworden. In tussentijd hadden ze mij wel eens gemaild om te vragen waarom Fluvius m'n elektriciteitsmeter wilde afsluiten... daarop had ik geantwoord dat ik dat niet gevraagd had en dat ik dus mijn contract bij Ecopower wilde houden. Blijkt dus dat ik nu al 2 maanden geen contract meer zou hebben 😵 benieuwd wat daar nu weer als reden voor getoverd gaat worden...
Ben je zeker dat Ecopower op uw reactie echt actie heeft ondernomen?
 
Ben je zeker dat Ecopower op uw reactie echt actie heeft ondernomen?
Dat hebben ze mij toen toch bevestigd in mail. Maar uit alles blijkt van niet natuurlijk...
Ik ga dus voor de afgelopen 2 maanden moeten betalen aan Fluvius zelf als blijkt dat ik geen contract (meer) heb bij Ecopower dan?
 
Zonnestroom is niet gratis natuurlijk, die zonnepanelen op het dak zijn ook betaald en daar is reeds 21% BTW op afgedragen.
Dus gratis inkomsten zijn dat helemaal niet. Er wordt gewoon nuttig gebruik gemaakt van zonnepanelen. Je zal dus de kost per kWh moeten berekenen wat het kost, maar welke levensduur ga je dan nemen? Of ga je het achteraf herrekenen indien je omvormer na 7 jaar stuk is ipv de voorziene 10-12 jaar?

Voor degene die geen zonnepanelen hebben is het al helemaal zever. Van die paar cent per kilowatt dat je kan winnen wordt niemand rijk. Zelfs met 5000kWh aan 2c/kWh winst heb je 100 euro op een jaar. Er zijn tijden dat je verlies maakt (wanneer de stroom plots stijgt), mag je dat dan inbrengen in de belastingen, want minder inkomsten.

Wilden ze de digitale meter niet terug optioneel maken omdat die veel te duur was?

Gaat nooit gebeuren dus.
Stel dat het toch via een 2e meter moet. Kun je dan niet energie delen opzetten tussen de 2 meters en dan duur verkopen? 😅
Als ik dan de meetklemmen van mijn laadpaal aan mijn meterkast van het huis laat hangen, gaat die auto ook alleen maar laden wanneer ik overschot kan verkopen.
 
Dat hebben ze mij toen toch bevestigd in mail. Maar uit alles blijkt van niet natuurlijk...
Ik ga dus voor de afgelopen 2 maanden moeten betalen aan Fluvius zelf als blijkt dat ik geen contract (meer) heb bij Ecopower dan?
Is dit dan niet de fout van ecopower en moeten ze dit dan niet zelf corrigeren? De fout ligt bij hun juist?
 
Stel dat het toch via een 2e meter moet. Kun je dan niet energie delen opzetten tussen de 2 meters en dan duur verkopen? 😅
Als ik dan de meetklemmen van mijn laadpaal aan mijn meterkast van het huis laat hangen, gaat die auto ook alleen maar laden wanneer ik overschot kan verkopen.

Ook al.
Maar mensen een 2de meter opdrongen is al van de zotte.
 
Stel dat het toch via een 2e meter moet. Kun je dan niet energie delen opzetten tussen de 2 meters en dan duur verkopen? 😅
En wat als je je laadpaal nu gebruikt om zowel je bedrijfswagen als je privewagen te laden. Nu wordt dat gescheiden door de badge en/of unieke identificatie van de wagen, maar dan zou dat ook 2 laadpalen betekenen. Of terugbetaling aan de werkgever voor priveladen.
 
En wat als je je laadpaal nu gebruikt om zowel je bedrijfswagen als je privewagen te laden. Nu wordt dat gescheiden door de badge en/of unieke identificatie van de wagen, maar dan zou dat ook 2 laadpalen betekenen. Of terugbetaling aan de werkgever voor priveladen.
Dat is ook een goeie idd. Hoe meer je er over nadenkt, hoe dommer het idee.
 
Terug
Bovenaan