Éénjarige staatsbon

Volgens mij verwar je dingen.
De getrouwheidspremie op een keytrade high fidelity bedraagt 1,65%, die is inderdaad gegarandeerd en zal niet wijzigen gedurende een jaar.
Maar de basisrente bedraagt 0,9%, deze is op dagbasis en kan wel wijzigen gedurende een volledig jaar, een wijziging neemt pas effect na 3 maanden, maar ze kan wel wijzigen.

AH k, dat van die basisrente dat dat niet gegarandeerd is had ik over gelezen. Maar opzich is het risico beperkt. Vandaag staat er 30k te rotten bij Fortis aan 1,75%. Met een basisrente van 0,1% en een getrouwheidspremie van 1,65% ga ik er nooit op achteruit tov vandaag.

En dan komt in September hetgeen ik in de staatsbon steekt ook terug vrij. Dat is nog een stuk meer. Ik moet eigenlijk gewoon eens een langetermijnplanning maken. Ik voorzie de eerste 5 jaar geen grote kosten en als die er komen heb ik toch terug genoeg gespaard.
Zelfs een auto voorzie ik niet, we hebben in maart dit jaar nog een nieuwe gekocht voor mijn vrouw en daar spaargeld voor gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Dat heeft niks te maken met de centrale bank natuurlijk.
Het tarief van de centrale bank is een maximum dat men mag toekennen, niet hoeft te te kennen. Logischerwijs is een hoge rente bij de ECB een hogere rente op de spaarboek, maar niet uitdrukkelijk.

Zo kan je vandaag spaarboekjes vinden waar je een basisrente van 2% of 1,6% geven, maar er zijn ook boekjes die vandaag maar 0,25 of 0,35% geven. Er is vandaag al een grote discrepantie.
De voorwaarden van beide zijn ook gelijk, 1 dag uw geld om die rekening hebben staan voor die rente.
Dus zeggen dat de met zekerheid de rentes van sommige boekjes niet zullen dalen is niet iets wat je met grote zekerheid kan zeggen.
Hoe heeft dat niks met de centrale banken te maken? Álles in de financiële wereld heeft in de kern te maken met wat centrale banken doen.
De ECB heeft de basisrente op 4,5% staan momenteel. In een status quao waar de ECB de basisrente op 4,5% laat staan moet je niet verwachten dat er dramatische aanpassingen (if any) komen aan de rentevoeten van spaarrekeningen, zeker niet van een bank als Keytrade die nog steeds aan het proberen is van klanten te werven in België.

Het is pas als de ECB die basisrente opnieuw gaat verlagen dat de rentevoet op zo'n High Fidelity zal beginnen dalen. De ECB doet niet zelden wat de Federal Reserve doet met enige vertraging en daar zijn momenteel geen logische aanwijzingen om de rentevoeten serieus te laten zakken net omdat de inflatie momenteel niet op hun punt zit waar ze die willen.
 
Terug
Bovenaan