DHL betalen bij ophaling: te betrouwen of niet?

Woodster

Active member
Dag iedereen,

Ik verkoop niet veel via 2dehands dus ik wil wat raad. In heb vandaag een artikel online gezet en werd meteen door meerdere mensen gecontacteerd via Whatsapp (blijkbaar staat mijn nummer beschikbaar? Vind het al een rode vlag dat mensen me via WhatsApp aanspreken iov de chat op 2dehands...) Ze willen mijn artikel kopen door het aan mijn deur op te halen door DHL. De koerier zou mij cash het bedrag betalen bij ophaling.

Mij klinkt dit allemaal zeer louche. Een korte google search over bekende scams hieromtrent leverde niets op.

Bij deze de vraag: is mijn argwaan terecht? Of is dit een gekende manier van betalen waar jullie al ervaringen mee hebben gehad?

Alvast bedankt!
 
Lijkt in ieder geval al langer te bestaan:
 
Ik zou spontaan de neiging krijgen een doos met afval te vullen, en die te laten ophalen.
 
Op die moment hebben ze u toch al opgelicht. Ze willen geld van uw rekening halen via een fake website oid, niet effectief uw product kopen.

Nee dat was inderdaad het vreemde aan het verhaal. Ik zag niet hoe ik gescamd zou worden als ik cash het geld zou ontvangen. We waren nog niet op het punt gekomen in de gesprekken waar ik accounts moest beginnen aanmaken :').

Bedank voor de reacties alvast. De nummers werden geblokkeerd.
 
Hier vandaag het bericht dat mijn pakje klaar ligt bij Bpost. Ik moet alleen op ne link klikken die lijkt op de website van Bpost en dan moet ik 2€ kosten betalen om het pakje te claimen. (De verzendkosten omdat de verzender heeft aangevinkt dat die kosten voor de ontvanger zijn)

Alles opgesteld in correct Nederlands ook.

Duidelijk een dikke vette scam, maar ik begin te begrijpen waarom véél mensen daar toch in trappen.
 
Kijk op FB Marketplace, loopt er vol van. Ze vragen een pb te sturen en dan komt de pointe: ze willen een dpd/dhl/fedex koerier sturen met het geld. Die ‘koerier’ zal vragen dat je een account opzet en zo hebben ze al je gegevens om je te pluimen.
Meestal zijn het accounts met een naam die absoluut niet bij de foto past en op 2dehands zijn ze meestal ‘7/10/12 jaar actief’.
Het zijn *altijd* oplichters.
 
Terug
Bovenaan