De top-tier chocolade/pralines thread

Michster

Well-known member
Hoi allen,

Recent Wonka int cinema gezien en natuurlijk werd mijn eeuwige sweettooth(nee, niet die Sweettooth) weer geprikkeld. Af en toe kreeg ik door de jaren heen van mijn werkgever eens een zeer fraai setje chocolatjes/pralines als attentie.

Zeer dom was ik natuurlijk steeds om nooit de namen/foldertjes van deze befaamde, Belgische chocolatiers te onthouden.

Vandaar mijn vraag naar het forum: zijn er mensen hier bekend met bepaalde winkeltjes ergens verstopt in de Walen of ons eigenste Vlaanderen waar ze in jouw mening de beste chocolade of pralines verkopen? Het kan natuurlijk ook zijn dat je om dee zoveel tijd jezelf een duur pleziertje gunt van een Belgische chocolatier met zijn eigen webshop die ook verzending biedt.

Of misschien zweer jij bij de een van de grote merken gelijk Neuhaus, Godiva, Leonidas?

OF OF misschien ben jij de elite die -ik zeg maar iets- elke maand de beste pralines importeert uit Liechtenstein of van een dure Amerikaanse shop zoals Norman Love Confections!

Enfin, niet om te hard te willen zeveren, ik ben gewoon nieuwsgierig. :D Ik vond dat het zijn eigen thread verdiende buiten de grote repen-enquête. :)
 
Ik eet wel graag pralines maar ben er vrij klassiek in: Wit-Praliné-Noot. Er zijn ook pralines die ik minder goed vind en dat zijn die met likeur of rood fruit. Type Mon Cheri, eigenlijk. Zelfde gaat op voor paaseitjes.
 
Geen kenner maar Neuhaus vind ik heel lekker maar echt schandalig duur, mijn goesting is over als ik die prijzen zie.
 



Persoonlijk het meest fan van simpele pralines zoals met praliné of een nootje.
 
Als prijs geen beperking is: Marcolini (klein maar fijn), Persoone (vooral specialere combinaties). Dan Neuhaus (klassieker), voor mij toch een stap boven Godiva en Leonidas.

Marioca is al te lang geleden dat ik daar nog eens gekocht heb om me dat goed te herinneren :)
 

Imo de beste chocolade. Ik ken de familie die dit bedrijf runt persoonlijk, en ze hebben her en der in België wel wat winkels, dus als je er zoekt vind je ze wel. Ze voeren ook uit, onder andere tot in China.

Ik koop voor mezelf, én voor anderen geen andere merken meer. Je zou kunnen zeggen dat ik biased ben, maar vind hun gewoon heel lekkere en degelijke chocolade / pralines / geschenkmanden met lokale delicatessen hebben.

Specialiteiten vind ik persoonlijk :

Hunne 'Manon', hun "S" verkrijgbaar tijdens sinterklaas is to die for, en iets dat ik heel graag eet, maar dat is omdat ik graag noten eet is hun studentenhaver :drool:

Wie kent deze chocolade hier? Als je goede kwaliteitsbalotins wil, ga zeker eens langs...

Ze geven ook elke maand een praline van de maand uit :thumb:

Fotootje van die "S" van Sinterklaas :

Screenshot_20231212_215929_Samsung Internet.jpg
 
Laatst bewerkt:

Imo de beste chocolade. Ik ken de familie die dit bedrijf runt persoonlijk, en ze hebben her en d

er in België wel wat winkels, dus als je er zoekt vind je ze wel. Ze voeren ook uit, onder andere tot in China.

Ik koop voor mezelf, én voor anderen geen andere merken meer. Je zou kunnen zeggen dat ik biased ben, maar vind hun gewoon heel lekkere en degelijke chocolade / pralines / geschenkmanden met lokale delicatessen hebben.

Specialiteiten vind ik persoonlijk :

Hunne 'Manon', hun "S" verkrijgbaar tijdens sinterklaas is to die for, en iets dat ik heel graag eet, maar dat is omdat ik graag noten eet is hun studentenhaver :drool:

Wie kent deze chocolade hier? Als je goede kwaliteitsbalotins wil, ga zeker eens langs...

Ze geven ook elke maand een praline van de maand uit :thumb:

Fotootje van die "S" van Sinterklaas :

Bekijk bijlage 25553
Awel, ik zie hier al veel goede tips passeren, maar deze is vlakbij, dus spoedig eens langs gaan. :D

Als prijs geen beperking is: Marcolini (klein maar fijn), Persoone (vooral specialere combinaties). Dan Neuhaus (klassieker), voor mij toch een stap boven Godiva en Leonidas.

Marioca is al te lang geleden dat ik daar nog eens gekocht heb om me dat goed te herinneren :)
Bij familiale gelegenheden wordt er hier vaak Godiva of Leonidas geschonken, maar ben zelf ook nog nieuwsgieriger als het Neuhaus is.


Zeer benieuwd. Misschien had ik deze thread eerder moeten openen zodat ik men kerstlijstje kon aanspreken hiermee. :unsure:
 
prijs kwaliteit vind ik die van den aldi ook ni slecht en afzonderlijk verpakt.

 
Ik moet zeggen dat als ik dat cadeau wil geven, vooral dan aan buitenlanders, ik automatisch Neuhaus neem. Relatief duur (niet zoals Godiva) maar IMO hebben ze ook wel zeer lekkere creaties én ze hebben hun geschiedenis mee natuurlijk.

Maar ik ga de alternatieven hier, vooral die Van Dender, zeker ook eens testen.

Iemand vertelde me overigens recent dat ze van iemand die het zou moeten weten had gehoord dat van de "grote 3" (Neuhaus, Godiva, Leonidas) enkel Leonidas met verse ingrediënten werkt (niet ingevroren). Maar goed, dat kon gewoon een straf verhaal geweest zijn, aangezien ik vermoed dat je altijd wel iets moet invriezen voor transport.
 
prijs kwaliteit vind ik die van den aldi ook ni slecht en afzonderlijk verpakt.


/Vote kickban
 
prijs kwaliteit vind ik die van den aldi ook ni slecht en afzonderlijk verpakt.

Ik ga hier eens een dooske van uithalen samen met de duurdere opties die hier gepasseerd zijn en zien hoe drastisch het verschil is. :D Als het te hard tegenvalt heb ik meteen een extra kerstcadeautje voor ons moeder. :unsure:
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Mijn oma woont al bijna 90 jaar in centrum van 't Stad (= Antwerpen) en als die op bezoek komt heeft ze steeds een doosje mee van Marcolini of DelRey.

Als je dat proeft moet je geen Leonidas meer hebben.

Delrey heeft ook zeer lekkere chocoladen taarten.

Delrey wel prijzig, overlaatst 250 gram voor €25 ongeveer terwijl ge bij Leonidas nog geen €10 betaalt.

Vroeger had je ook nog Burie in de Korte Gasthuisstraat, die maakte altijd fantastische chocolade sculpturen, als klein jongetje stond ik daar dikwijls voor de vitrine en dat waren altijd "gigantische bouwwerken".

Heeft na 60 jaar ofzo zijn zaak paar jaar terug gesloten jammer genoeg.
 
Terug
Bovenaan