De meest marginale stad van Vlaanderen

shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE


Welke stad is de meest marginale van Vlaanderen? Die vraag wordt ook dit jaar weer gesteld op Facebook via de pagina Keizerrijk Vlaanderen.
Een ludieke verkiezing volgens de organisator, maar bij onder meer het stadsbestuur van Menen leeft het wel. De stad won de bedenkelijke titel al vijf keer. “Zelfs kinderen spreken me erover aan”, zegt schepen Kasper Vandecasteele (Vooruit).

"Mensen die werken voor onze stad zeggen dat ze het beu zijn. Ze worden erover aangesproken door vrienden of als ze ergens op bezoek zijn. Het kwam onlangs zelfs voor in het televisieprogramma "De slimste mens ter wereld"."
"Onlangs organiseerden we ook de kindergemeenteraad. Eén van de wensen van de kinderen was dat Menen die wedstrijd niet meer zou winnen. Dat is wel even schrikken als je hoort dat het ook bij kinderen leeft."

De schepen van Jeugd zou graag hebben dat na vijf jaar een andere stad de titel binnenhaalt. Daarom stemde hij zelf op Ninove, dat samen met Menen is genomineerd. "Nee, heel sportief is dit misschien niet", zegt hij eerlijk.
"Maar het is tijd dat een andere stad wint. We zouden die titel liever kwijt zijn. Daarom stem ik ook telkens voor de tegenstander van Menen. Ik ben echt trots op Menen, het is een mooie stad waar veel te beleven valt.”

Een officiële titel is het niet. Er zit ook geen enkele organisatie achter de verkiezing. Het gaat om een Facebookpagina die in het leven werd geroepen door een Oostendenaar van 25 jaar.
“Het idee kwam er nadat ik een verkiezing had gezien over de populairste frituursnack. De marginaalste stad leek me ook wel leuk”, vertelt de oprichter. Ludiek dus. Al ligt de verkiezing wel heel gevoelig in Menen.

Ik stel voor dat we een handje helpen? Nu sowieso zal het een stad uit MWest-Vlaanderen zijn. Ik bedoel, komaan dat accent alleen al. Of ergens in Limburg kan ook. Een curryworst "lange hamburger" noemen is behoorlijk marginaal. Of gaat de prijs naar -noblesse oblige- een stad in de Marginale Driehoek?
 
Grappig dat Menen dat binnenhaalt. Als kind uit de Westhoek ben ik ook altijd opgegroeid met het idee dat dat een marginale stad was. Eigenlijk geen idee waarom. Da's gewoon iets dat 'gezegd' werd.
Ik ben van de rand rond Brussel en ken die reputatie ook. Ik ben er maar een keer doorgereden en dat leek op sommige plaatsen wel wat verloederd, maar goed dat zie je elders ook.

Automatisch denk ik eigenlijk aan marginAalst.
 
Is wel wat opgewaardeerd hoor. Niet dat het een tweede Gent is, maar binnen de marginale driehoek toch duidelijk minder marginaal dan Ninove & Geraardsbergen tegenwoordig.
Ik heb gewoon aan die twee niet gedacht eigenlijk als steden. Wat is dat daar eigenlijk toch in Oost-Vlaanderen: Aalst, Dendermonde, Geraardsbergen, Ninove, Ronse, ...
 
Grappig dat Menen dat binnenhaalt. Als kind uit de Westhoek ben ik ook altijd opgegroeid met het idee dat dat een marginale stad was. Eigenlijk geen idee waarom. Da's gewoon iets dat 'gezegd' werd.

De barakken waarschijnlijk. Het beeld van Franstalige werklozen in joggings.

Maar waarschijnlijk is dat nu wel ondertussen minder terecht. Ik zou eerder Oostende gestemd hebben voor meest marginale stad :p.
 
De barakken waarschijnlijk. Het beeld van Franstalige werklozen in joggings.

Maar waarschijnlijk is dat nu wel ondertussen minder terecht. Ik zou eerder Oostende gestemd hebben voor meest marginale stad :p.

Inderdaad, Oostende is echt marginaal.
Het opmerkelijke aan Oostende is dat ze het niet geweten willen hebben. Want met misplaatste titels als "De koningin der badsteden" en veel misplaatst chauvinisme van hun inwoners, zou je bijna denken dat het een normale stad is. Niets is minder waar.
 
Voor mij toch overduidelijk Oostende. Ik werk daar 1 dag per week (andere dagen rij ik er ook door met leerlingen, maar die zijn normaal). Ik heb daar al dingen gezien die uit Amerikaanse films komen en ik niet realistisch achtte in België. Op straat zie je in elke stad wel groepjes alcoholisten lopen, maar daar is het aandeel toch veel groter dan alle andere West-Vlaamse steden. Daarnaast ook al meerdere keren de cliché crack-gebruiker uit de films tegengekomen, wat ik in andere steden nog nooit zag.
Daarnaast extreem vuil en ongelooflijk lelijk, politieaanwezigheid is er gelukkig hoog, maar ik zou er toch nooit van mij leven willen wonen.
Daar ook al eens ene gehad die zat toekwam voor zijn rijles, vond dat normaal. :laugh:
 
Ben geboren in Dendermonde maar woon al het grootste deel van m'n leven in de buurt van Leuven, dus ik ken vooral de omgeving van oostelijk Vlaams-Brabant goed. Tienen & Diest zijn beslist gevuld met margi's :p Aarschot is beter geworden vind ik en niet meer echt marginaal te noemen.

Daarbuiten, met een flinke korrel zout te nemen, maar ik vond Eeklo ook best marginaal ogen toen ik er door wandelde/reed. Moest iemand naar het stadsarchief brengen daar en die zaten in een of ander oud gebouw langs een soort van kanaal in een straat die helemaal ondersteboven lag. Ik dacht echt dat we fout waren gereden :laugh: centrum ook maar raar met die grote baan midden in de stad & veel zonderlinge figuren die ons beetje vies leken aan te kijken. Omgeving errond (Maldegem) was ook treurig en precies flashback naar de jaren 90 aan de kwaliteit van de weg & de straatverlichting enzo te zien.

Oostende was verschrikkelijk ook, vies, het stonk, bonuspunten voor onverstaanbare roepende mensen, dronken & high volk dat gewoon op straat rond aan het waggelen was op een werkdag en absoluut niet de koningin der badsteden titel waardig

Aalst wordt vaak lacherig over gedaan maar vind ik eigenlijk wel gezellig & is duidelijk opgewaardeerd
 
De marginaalste stad is Oostende en dat spreekt voor zich als je er eens komt.

In de drukste winkelstraat is er elk jaar wel een pand dat ze vlug vlug moeten komen stutten en een stuk off limits maken want het staat op instorten.
Dat is hoe ze in die stad uiteindelijk toekomen aan nieuwbouw.
Leegstand->Verkrot/gekraakt->Instortingsgevaar->platsmijten->5-10 jaar wachten-> nieuwbouw.

Op de Oosteroever doen ze nu een 2de poging om een ietwat deftige stad te bouwen door enkel maar appartementen te bouwen van 500k+ in de hoop dat de marginaliteit niet over het water van West naar Oost begint te zweven.

Op elk uur van de dag kom je straalbezopen mensen tegen die gevels zitten onder te braken.
Onaanspreekbaar en totaal weg van de wereld.

Hondeneigenaars laten hun viervoeter maar schijten waar het kan zonder het op te ruimen.
Als je er wat van zegt zijn ze nog zo frank om direct van hun tak te maken en verkondigen ze luidop dat je hun niet moet bedreigen terwijl ze wegschuifelen van de hoop die achtergelaten hebben.
Eenmaal uw voorgevel getagd is door een viervoeter willen alle andere beesten daar ook taggen en ben je vertrokken voor jaren.

Overal in de binnenstad kom je wel een half bewusteloze crackhead tegen.
Er is duidelijk wel een grote markt daarvoor want in de uitgaansbuurt is de kans groot dat je benaderd word door onbevreesde dealers met de vraag "ei moe je gin hero en?" (Hey, moet je geen heroïne kopen?)

Als je een appartement bewoont in de binnenstad dan heb je wel een paar ochtenden per jaar waar je over de dronkaards in je portaal/inkom mag stappen. Die gasten vallen eigenlijk wel mee. Ze schijten de boel niet onder.

In de Torhoutsesteenweg zijn de meeste Oostendenaren weggetrokken om plaats te maken voor migranten uit Afrika en het Midden Oosten.
Blijkbaar ook zo marginaal dat ze totaal ongestoord willen leven in een buurt vol afval op straat.
De vuilnisophaling is niet altijd een even groot succes waardoor er piramides van vuilniszakken achterblijven.
De meeuwen hebben niet liever natuurlijk. Die pikken al die zakken aan stukken waardoor de inhoud van de opengereten vuilniszakken overal in het rond waait en die wijken bedekt zijn in een perfect uitsmeerde laag van allerhande afval.
Die meeuwen schijten dan nog eens heel de boel onder maar das een ander verhaal...

In de zomer is het nog erger want soort zoekt soort hé. Je kan niet geloven wat voor volk daar uit de treinen stapt.
Ze komen rechtstreeks uit de Flodder films, superdikke lelijke wijven met jurken aan alsof het gordijnen zijn die ze van de muur getrokken hebben, vettige dikke venten met wifebeaters aan allemaal trekkende en sleurende aan frigoboxen en 2 wielige omakarretjes (ongetwijfeld vol cara pils) met in hun kielzog een meute irritante schreeuwerige kinderen.
Ik kan het echt aanraden om daar gewoon eens post te vatten en te kijken wat daar toekomt.
Wist ik niet beter dan dacht ik dat het figuranten waren voor één of andere vreemde film.
 
De marginaalste stad is Oostende en dat spreekt voor zich als je er eens komt.

In de drukste winkelstraat is er elk jaar wel een pand dat ze vlug vlug moeten komen stutten en een stuk off limits maken want het staat op instorten.
Dat is hoe ze in die stad uiteindelijk toekomen aan nieuwbouw.
Leegstand->Verkrot/gekraakt->Instortingsgevaar->platsmijten->5-10 jaar wachten-> nieuwbouw.

Op de Oosteroever doen ze nu een 2de poging om een ietwat deftige stad te bouwen door enkel maar appartementen te bouwen van 500k+ in de hoop dat de marginaliteit niet over het water van West naar Oost begint te zweven.

Op elk uur van de dag kom je straalbezopen mensen tegen die gevels zitten onder te braken.
Onaanspreekbaar en totaal weg van de wereld.

Hondeneigenaars laten hun viervoeter maar schijten waar het kan zonder het op te ruimen.
Als je er wat van zegt zijn ze nog zo frank om direct van hun tak te maken en verkondigen ze luidop dat je hun niet moet bedreigen terwijl ze wegschuifelen van de hoop die achtergelaten hebben.
Eenmaal uw voorgevel getagd is door een viervoeter willen alle andere beesten daar ook taggen en ben je vertrokken voor jaren.

Overal in de binnenstad kom je wel een half bewusteloze crackhead tegen.
Er is duidelijk wel een grote markt daarvoor want in de uitgaansbuurt is de kans groot dat je benaderd word door onbevreesde dealers met de vraag "ei moe je gin hero en?" (Hey, moet je geen heroïne kopen?)

Als je een appartement bewoont in de binnenstad dan heb je wel een paar ochtenden per jaar waar je over de dronkaards in je portaal/inkom mag stappen. Die gasten vallen eigenlijk wel mee. Ze schijten de boel niet onder.

In de Torhoutsesteenweg zijn de meeste Oostendenaren weggetrokken om plaats te maken voor migranten uit Afrika en het Midden Oosten.
Blijkbaar ook zo marginaal dat ze totaal ongestoord willen leven in een buurt vol afval op straat.
De vuilnisophaling is niet altijd een even groot succes waardoor er piramides van vuilniszakken achterblijven.
De meeuwen hebben niet liever natuurlijk. Die pikken al die zakken aan stukken waardoor de inhoud van de opengereten vuilniszakken overal in het rond waait en die wijken bedekt zijn in een perfect uitsmeerde laag van allerhande afval.
Die meeuwen schijten dan nog eens heel de boel onder maar das een ander verhaal...

In de zomer is het nog erger want soort zoekt soort hé. Je kan niet geloven wat voor volk daar uit de treinen stapt.
Ze komen rechtstreeks uit de Flodder films, superdikke lelijke wijven met jurken aan alsof het gordijnen zijn die ze van de muur getrokken hebben, vettige dikke venten met wifebeaters aan allemaal trekkende en sleurende aan frigoboxen en 2 wielige omakarretjes (ongetwijfeld vol cara pils) met in hun kielzog een meute irritante schreeuwerige kinderen.
Ik kan het echt aanraden om daar gewoon eens post te vatten en te kijken wat daar toekomt.
Wist ik niet beter dan dacht ik dat het figuranten waren voor één of andere vreemde film.
Je zou deze post bijna lezen als een overdrijving of karikatuur, maar @Multiboxer houdt het nog netjes voor wat je daar in werkelijkheid ziet.
 
Terug
Bovenaan