Wielersport De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Goed.. Ik zou dus iets vaker binnen willen fietsen. Of gewoon al met iets minder tegenzin op de fiets kruipen binnen, want nu is dat een spinfiets die ik op één weerstand zet, en dan Netflix kijken en 1u duwen. Enige keren dat ik aan de weerstand kom is om binnen mijn HR-zones te blijven. Voor mij is het puur een alternatieve training voor het lopen, ook naar belasting.

Maar ik ben ook gierig :D Dus mijn idee was een tweedehands koersfietsje van een paar 100 euro, en een tweedehandse trainer van een paar 100 euro, en dan een abo bij Zwift. In mijn gedachten kan ik dan een soort vooringestelde training/race doen waarbij de intensiteit automatisch schommelt afhankelijk van wat je op het beeld ziet. Trainen op power is niet zo belangrijk.

Maar nu zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Ik vind het onmogelijk om iets in het landschap te ontwaren en zie overal maar van die termen :D Eerst en vooral: is dat een haalbaar plan voor pakweg in totaal 500€, of gaat dat echt bakken meer kosten om iets fatsoenlijks te krijgen? En zijn er misschien tips om naar te kijken? Ik ga sowieso nog wat rondneuzen hier in dit topic, hoor.
 
Goed.. Ik zou dus iets vaker binnen willen fietsen. Of gewoon al met iets minder tegenzin op de fiets kruipen binnen, want nu is dat een spinfiets die ik op één weerstand zet, en dan Netflix kijken en 1u duwen. Enige keren dat ik aan de weerstand kom is om binnen mijn HR-zones te blijven. Voor mij is het puur een alternatieve training voor het lopen, ook naar belasting.

Maar ik ben ook gierig :D Dus mijn idee was een tweedehands koersfietsje van een paar 100 euro, en een tweedehandse trainer van een paar 100 euro, en dan een abo bij Zwift. In mijn gedachten kan ik dan een soort vooringestelde training/race doen waarbij de intensiteit automatisch schommelt afhankelijk van wat je op het beeld ziet. Trainen op power is niet zo belangrijk.

Maar nu zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Ik vind het onmogelijk om iets in het landschap te ontwaren en zie overal maar van die termen :D Eerst en vooral: is dat een haalbaar plan voor pakweg in totaal 500€, of gaat dat echt bakken meer kosten om iets fatsoenlijks te krijgen? En zijn er misschien tips om naar te kijken? Ik ga sowieso nog wat rondneuzen hier in dit topic, hoor.

Budgetgewijs zou ik dan voor de trainer eens kijken naar die van de Decathlon: Van Rysel D100. Zelf geen ervaring mee, maar zou degelijk materiaal zijn en vooral: 250 euro nieuwprijs. Daarvoor ga je zelfs tweedehands amper of moeilijk een trainer van de 'grote' merken op de kop kunnen tikken.

Op die manier zou je wel +- binnen budget kunnen blijven.
 
Nooit gedacht dat een supermod van BG geen budget zou hebben om er direct 5k tegen te gooien. Zelfs als gewoon lid BG onwaardig.

Moest ik van jou zijn zou ik toch een 200 euro extra voorzien en een direct drive kopen. Ga je veel meer plezier aan hebben met nauwkeurige waarden dan met een wheels on trainer waarmee je doorslipt.
 
Nooit gedacht dat een supermod van BG geen budget zou hebben om er direct 5k tegen te gooien. Zelfs als gewoon lid BG onwaardig.

Moest ik van jou zijn zou ik toch een 200 euro extra voorzien en een direct drive kopen. Ga je veel meer plezier aan hebben met nauwkeurige waarden dan met een wheels on trainer waarmee je doorslipt.
Als je wilt sponsoren... ik stuur er alleen geen foto's in bepaalde tenues voor, want ik heb je FB-links hier al eens gezien. Da's me te gevaarlijk.

Maar daar komen de termen al! :D Maar als ik het goed heb, betekent direct drive dus 'wheel off', waarbij de trainer het achterwiel & cassette vervangt. Alleen... is die Van Rysel D100 niet direct drive? :D
 
Als je wilt sponsoren... alleen geen foto's in bepaalde tenues, want ik heb je FB-links hier al eens gezien. Da's me te gevaarlijk.

Maar daar komen de termen al! :D Maar als ik het goed heb, betekent direct drive dus 'wheel off', waarbij de trainer het achterwiel & cassette vervangt. Alleen... is die Van Rysel D100 niet direct drive? :D
Ah ja idd. Amai wist ik niet. Dan zou ik inderdaad gewoon die kopen.
 
Ik heb die D100.

Prijs kwaliteit is dat ding ongelooflijk.
Super content van. Andere trainers van €250 zijn eigenlijk gewoon belachelijk tegenover deze.


Enkel de eerste keer pairen is vreemd. Dat zoek je best even op (dat zijn ook de enige slechte reviews die dat ding krijgt... Al de rest zijn 4 of 5 sterren).
 
Max vermogen gaat tot 600W bij die D100. Dat maakt hem bruikbaar voor zowat elke training van een normale mens, maar voor wedstrijdjes in zwift (sprintjes etc) komt die dan toch een beetje te kort? Of vergis ik me hier in?
 
Ik heb die D100.

Enkel de eerste keer pairen is vreemd.
Is dat niet altijd een beetje zo...

Ik denk wel dat 600W voldoende moet zijn voor mij :D Geen idee van trouwens, maar het zijn toch meestal (rustige) temporitjes voor mij en dan hopelijk wat afwisseling. Ik heb niet direct de ambitie om wedstrijdjes te gaan winnen. Ben nog altijd aan het twijfelen, op zich kan mijn spinfiets ook nog wel dienen.
 
Voor temporitjes çava, maar ik kan geen groene streep zien in Zwift zonder te willen doortrekken. En dan is 600w wel een beperking (terwijl ik verre van een beer ben hoor). Ook zie ik dat ie maar tot 6% hellingsgraad simuleert, dat kan ook een minpunt zijn als je graag wil trainen om te klimmen.
 
Max vermogen gaat tot 600W bij die D100. Dat maakt hem bruikbaar voor zowat elke training van een normale mens, maar voor wedstrijdjes in zwift (sprintjes etc) komt die dan toch een beetje te kort? Of vergis ik me hier in?

Voor sprintjes kan je gerust over de 600W gaan.
Dat is eigenlijk het max vermogen voor een minuut aan te houden ofzo.

Zei de man van Decathlon mij. Maar ik doe geen wedstrijden. Enkel groepsritten en blokkenschema's, en ik moet nooit blokken van 600W trappen.

Is dat niet altijd een beetje zo...
Het is eigenlijk de app die vreemd is. Het pairen gaat supervlot, als ge weet wat je moet doen.

Als je die app start staat er dadelijk in uw zicht : "Pair devices". Daarmee kunt ge de trainer NIET koppelen.
Je moet ergens naar instellingen gaan en dan iets van "Connect another device". Als ge daar op klikt is het op 2 seconden gepaired.

Voor temporitjes çava, maar ik kan geen groene streep zien in Zwift zonder te willen doortrekken. En dan is 600w wel een beperking (terwijl ik verre van een beer ben hoor). Ook zie ik dat ie maar tot 6% hellingsgraad simuleert, dat kan ook een minpunt zijn als je graag wil trainen om te klimmen.
Ik zet realism in Zwift op 30%.
Voor mij is dat ok. En ik vind de 6% voldoende. Maar geldig argument. Ik kan me zeker voorstellen dat sommigen dat te laag vinden.

Maar prijs/kwaliteit....


Die 6% helling is geen probleem vind ik. Die 600w is toch belachelijk laag.
Ik denk dat hier heel weinig volk zit wat 600W kan trappen een minuut lang?
Ofwel ben ik gewoon ne hele platte (FTP 241 2 weken terug) :)
In een sprint mag je erover gaan, maar geen idee hoe veel. Ik doe geen wedstrijden op Zwift.



Ook op te merken --> Geen cadanssensor (maar dat wist ik voor ik hem kocht).


Ik heb voor deze trainer een Tacx Flow Smart en een Elite Tuo gehad. Beiden zijn duurder dan deze trainer, en de vergelijking is gewoonweg belachelijk. Die D100 is 100 keer beter (zeker als de Tuo ; die heb ik eigenlijk omgeruild na 2 maanden tegen deze de D100).

Ik heb reviews gelezen voor ik hem kocht van mensen die hem vergeleken met een Kickr en het rijgevoel van deze evenwaardig of beter (ben ik eerlijk gezegd vergeten) vonden. Maar daar kan ik zelf niks over zeggen, nooit gereden met andere directdrive trainers.

Ik ben in ieder geval supercontent.
 
Laatst bewerkt:
Als je niet meer dan 250 eur wil uitgeven is die D100 inderdaad een no-brainer.
't is dat.

En de specificaties zijn duidelijk:

600W
6%
Geen cadans


Ik zit al 10 jaar op Zwift dus ik weet, ik ga kwasi nooit boven de 600W. Ik doe misschien eens één race per jaar.
6% is eigenlijk iets te laag vind ik zelf ook. Maar voor die prijs
Cadans weet ik zelf ook wel ongeveer / kijk ik toch niet naar / op te lossen met aparte sensor
 
Het is eigenlijk de app die vreemd is. Het pairen gaat supervlot, als ge weet wat je moet doen.

Als je die app start staat er dadelijk in uw zicht : "Pair devices". Daarmee kunt ge de trainer NIET koppelen.
Je moet ergens naar instellingen gaan en dan iets van "Connect another device". Als ge daar op klikt is het op 2 seconden gepaired.
Was eigenlijk een flauwe seksgrap, en ik zal het nooit meer doen :( (ook al nodigt deze er weer toe uit)
Ik neig echt wel meer en meer naar de knoop doorhakken voor die D100, afhankelijk van hoeveel ik nog krijg voor m'n spinfiets.

Als ik het dan wel nog goed heb, moet ik een fiets kopen en dan dezelfde cassette nog eens om op de trainer te monteren als ik de fiets ooit zonder D100 wil gebruiken. En dat is het dan, toch?
 
Was eigenlijk een flauwe seksgrap, en ik zal het nooit meer doen :( (ook al nodigt deze er weer toe uit)
Ik neig echt wel meer en meer naar de knoop doorhakken voor die D100, afhankelijk van hoeveel ik nog krijg voor m'n spinfiets.

Als ik het dan wel nog goed heb, moet ik een fiets kopen en dan dezelfde cassette nog eens om op de trainer te monteren als ik de fiets ooit zonder D100 wil gebruiken. En dat is het dan, toch?
en een tool om die cassette te bevestigen, of iemand kennen die dat heeft.
Als je de fiets echt weinig gaat gebruiken op de baan kan je ook dezelfde cassette gebruiken, dan heb je enkel die tool nodig. Een cassette overzetten duurt geen 2 minuten.
 
600w en 6% zijn echt wel laag, maar is een veel beter alternatief dan een wheel on trainer.

Eigenlijk een echt decathlon toestel. Een goeie eerste proever waarna je altijd nog kan kiezen later op het echte werk over te schakelen als je mee wil kunnen sprinten of zoals het hoort op 100% realisme een zwift helling te doen.
 
Aangezien hier iedereen over die 600W valt.
Trappen jullie dat echt consequent? Of is dat alleen voor even in een sprint?

Ik begrijp overigens ook die trainers niet van 3000W enzo. AFAIK trapt bv MVDP 1400W piek in een sprint?
Wat is dan de bedoeling van die 3000W?
 
Aangezien hier iedereen over die 600W valt.
Trappen jullie dat echt consequent? Of is dat alleen voor even in een sprint?

Ik begrijp overigens ook die trainers niet van 3000W enzo. AFAIK trapt bv MVDP 1400W piek in een sprint?
Wat is dan de bedoeling van die 3000W?

De maximale wattages die een trainer aankan zijn rechtstreeks verbonden met de helling die hij kan nabootsen. Die hellingsgraad verlaagt ook nog eens hoe zwaarder je weegt.

Op mijn oud direto BVB met een max wattage van 1400 Watt met een max helling van 14% kon ik vanaf +-12% voelen dat hij niet meer voldoende wattage kon tegenhouden en het realisme dus verdween.

Hoe lager je vliegwielsnelheid hoe moeilijker die trainer wattage kan genereren. De meeste trainers gebruiken een magnetisch veld ten opzichte van een metalen vliegwiel om dat remmend wattage te genereren. Die opgegeven 600w gaat gemeten zijn aan een hoge vliegwielsnelheid aan een lage vliegwielsnelheid gaat het max wattage dus stukken lager liggen.
 
Aangezien hier iedereen over die 600W valt.
Trappen jullie dat echt consequent? Of is dat alleen voor even in een sprint?
Niemand trapt consequent 600w, Ganna zou voor 20' rond de 500w zitten.

Zoals je zelf zegt rij je quasi nooit races, iemand die de optie tot racen open wil houden kan met die trainer eigenlijk niet veel doen want je gaat nooit op een normale manier mee kunnen sprinten op het eind.
Ik heb een top van 736w voor 30" en 921w voor 15". En ik ben dan nog iemand van 65kg. Iemand van 85kg moet maar 7w/kg trappen voor 600w. Dat doet de gemiddelde C-rijder wel hoor.

Ik dacht dat zowel de Neo als Kickr tot 2200w gaan. Milan had deze Giro iets van 1940 peak power in een sprint, die mannen moeten ook op de rollen kunnen trainen hé :D . Die 1400w van VDP zal dan wel 15" zijn denk ik. Rollen moeten ook de piek aan kunnen hé. Peak Power bij mij is 1240w.
 
Terug
Bovenaan