Wielersport De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Goed.. Ik zou dus iets vaker binnen willen fietsen. Of gewoon al met iets minder tegenzin op de fiets kruipen binnen, want nu is dat een spinfiets die ik op één weerstand zet, en dan Netflix kijken en 1u duwen. Enige keren dat ik aan de weerstand kom is om binnen mijn HR-zones te blijven. Voor mij is het puur een alternatieve training voor het lopen, ook naar belasting.

Maar ik ben ook gierig :D Dus mijn idee was een tweedehands koersfietsje van een paar 100 euro, en een tweedehandse trainer van een paar 100 euro, en dan een abo bij Zwift. In mijn gedachten kan ik dan een soort vooringestelde training/race doen waarbij de intensiteit automatisch schommelt afhankelijk van wat je op het beeld ziet. Trainen op power is niet zo belangrijk.

Maar nu zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Ik vind het onmogelijk om iets in het landschap te ontwaren en zie overal maar van die termen :D Eerst en vooral: is dat een haalbaar plan voor pakweg in totaal 500€, of gaat dat echt bakken meer kosten om iets fatsoenlijks te krijgen? En zijn er misschien tips om naar te kijken? Ik ga sowieso nog wat rondneuzen hier in dit topic, hoor.
Voor gierigaards is er altijd MyWhoosh, een Zwift-kloon die voorlopig nog altijd gratis is.
Veel minder volk erop, maar als het is om te trainen maakt het niet heel veel uit.

De kans is groot dat er nu een influx aan nieuwe leden zal bijkomen, aangezien Zwift hun tarief heeft opgetrokken naar 20 ipv 15 euro.

Voor de sterke racers valt er blijkbaar ook wel redelijk wat geld te verdienen (MyWhoosh probeert mensen te lokken). Hoe dat precies werkt weet ik niet. In zo'n whatapp groepje waar ik in zit, ontstaan uit de zwift wtrl, zit er iemand die daar al "veel geld mee heeft verdiend". Ik weet niet over welke bedragen dat gaat, maar als mijn naam BidonTV of Kweepeer was zou ik nog eens durven kijken nu er nog zo weinig volk op zit =]
 
Voor gierigaards is er altijd MyWhoosh, een Zwift-kloon die voorlopig nog altijd gratis is.
Veel minder volk erop, maar als het is om te trainen maakt het niet heel veel uit.

De kans is groot dat er nu een influx aan nieuwe leden zal bijkomen, aangezien Zwift hun tarief heeft opgetrokken naar 20 ipv 15 euro.

Voor de sterke racers valt er blijkbaar ook wel redelijk wat geld te verdienen (MyWhoosh probeert mensen te lokken). Hoe dat precies werkt weet ik niet. In zo'n whatapp groepje waar ik in zit, ontstaan uit de zwift wtrl, zit er iemand die daar al "veel geld mee heeft verdiend". Ik weet niet over welke bedragen dat gaat, maar als mijn naam BidonTV of Kweepeer was zou ik nog eens durven kijken nu er nog zo weinig volk op zit =]
"installeert MyWoosh"
Als ik er mijn zwift abo mee kan betalen ben ik content ;-)
 
Laat het eens weten hoe het in elkaar zit en of het iets voor jou was.
Ik heb het al gebruikt een paar maand geleden. Is eigenlijk gewoon hetzelfde als zwift, zelfs van uitzicht.
Alleen jammer dat het hele korte rondes zijn waardoor je 6x hetzelfde rondje mag doen voor een beetje kms te hebben.
 
Ik heb het al gebruikt een paar maand geleden. Is eigenlijk gewoon hetzelfde als zwift, zelfs van uitzicht.
Alleen jammer dat het hele korte rondes zijn waardoor je 6x hetzelfde rondje mag doen voor een beetje kms te hebben.
Ik bedoel hoe het in elkaar zit met de geldprijzen en of Bidon er wat aan heeft
 
Vandaag loopt mijn Zwift abonnement af dus ik dacht ik zal MyWhoosh eens installeren. Bij het opstarten maakt mijn pc het geluid van een opstijgende straaljager en gaat mijn scherm zwart. Geen signaal meer tussen pc en scherm. Dan maar via de aan - en uitknop de pc uitgeschakeld. Opnieuw opgestart blijkt mijn geluid niet meer te werken, bij het opstarten van BF1 krijg ik van windows de melding dat ik enkel de basic windows driver heb en vindt hij die van AMD niet meer terug. Uiteindelijk via een herstelpunt mijn pc enkele dagen terug in de tijd gezet en alles werkt weer. Tot zover mijn ervaring met MyWhoosh.
 
Maandelijks geeft MyWoosh een 300.000 dollar weg. Laatste zondag van de maand is het finale, de andere zondagen zijn qualifiers voor die finale. Races zijn verdeeld in vier categorieën, zowel bij de mannen als vrouwen en als ik mij niet vergis is het prijzengeld voor elke categorie gelijk.
Top 5 (individueel) verdiend geld, winnaar 2700 dollar, 2de 2100 dollar, 3de 1600 dollar, 4de 1000 dollar en 5de 550 dollar. Er is ook nog een prijzenpot voor teams.
En eenmaal per jaar is er ook een kampioenschap waar de totale prijzenpot boven het miljoen gaat.

Binnenkort ga ik MyWoosh toch ook eens uittesten. Ben een casual user die tweetal keer per week gedurende een klein uurtje rijd voor de fun dus die prijsverhoging naar 20€/maand voor Zwift is voor mijn situatie wat te hoog gegrepen.

Het staat nog niet 100% op punt maar de updates volgen daar elkaar wel in redelijk snel tempo op in tegenstelling tot Zwift.

Wou het vorig jaar al eens uittesten maar mijn laptop kon het toen niet draaien, ondertussen hebben ze MyWooshGo uitgebracht, een soort light versie, dat ook draait op minder zware hardware.
 
Ik ga MyWoosh ook nog eens een kans geven, als ik daarmee 20 euro per maand kan uitsparen... Al ga ik de vertrouwde omgeving van Zwift wss wel missen (vooral mijn donderdagse ritten met DIRT).
 
Heb vandaag ook het stof van mijn iPad geblazen en MyWhoosh geinstalleerd. Ik had het in Januari al is getest op game PC en dat liep wel heel soepel. Benieuwd of het op iOS ook soepel loopt.

Ik loop wel wat verloren in dat Workouts menu. Bij Zwift deed ik geregeld een paar weken uit de 10-12wk FTP builder. Iemand een idee van een goeie MyWhoosh tegenhanger voor die workout?
 
Ik zie zelf eigenlijk ook weinig tot geen reden om bij Zwift te blijven zolang MyWhoosh gratis is, ik rij eigenlijk enkel op de rollen mijn workouts uit TrainingPeaks... Voor de rest heb ik al meer dan een jaar geen events gereden op Zwift denk ik.
 
Deze avond mywhoosh eens geïnstalleerd en uitgetest.
Aangezien ik nogal graag race dit direct eens uitgetest. Om 20u was er een Crit race van 15 km dat me ideaal leek. We stonden maar met 5 renners aan de start...

Omdat ik starts bij zwift gewoon ben doe ik dus een sprintje uit de startblokken, echter had ik direct een gat van een paar seconden en laat me dus inlopen door 2 andere renners. Met ons groepje van 3 rijden we al snel weg van de 2 enkelingen die aan 1,5 w/Kg rondrijden.
Wij met ons groepje rijden vlot rond 3W/KG maar in tegenstelling tot zwift merk ik zeer weinig van van draft of iets van groep dynamiek. Ik heb het zelfs vrij moeilijk en wordt er ofwel achteraan afgereden of spring weg. Na 1ronde (van de 3) schakelt de portugees in ons groepje naar 5,6 W/KG en blijft dit maar rijden. Ik kan nog een halve ronde in zijn wiel zitten maar het feit dat hij constant 5,6- 5,7 w/KG rijdt lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Ik laat dan ook rijden en dus bestaat de race nog uit 5 enkelingen die allemaal apart rijden voor hun plaats. De voorsprong op nummer 3 in de race bedraagt 30 seconden en ik kan hem constant op die afstand houden.

2/5 in mijn eerste race maar dit gaat voor mij zwift toch niet vervangen. Ga nu eens zien voor iets grotere races te rijden met hopelijk wat meer volk.

Nog freeride gedaan op een parcours in de UAE er waren 280 renners online maar nergens groepjes tegen gekomen. Iedereen leek me alleen te rijden.

EDIT: De portugees had ook geen HRM aan dus in mijn ogen is dat al DSQ
 
Deze avond mywhoosh eens geïnstalleerd en uitgetest.
Aangezien ik nogal graag race dit direct eens uitgetest. Om 20u was er een Crit race van 15 km dat me ideaal leek. We stonden maar met 5 renners aan de start...

Omdat ik starts bij zwift gewoon ben doe ik dus een sprintje uit de startblokken, echter had ik direct een gat van een paar seconden en laat me dus inlopen door 2 andere renners. Met ons groepje van 3 rijden we al snel weg van de 2 enkelingen die aan 1,5 w/Kg rondrijden.
Wij met ons groepje rijden vlot rond 3W/KG maar in tegenstelling tot zwift merk ik zeer weinig van van draft of iets van groep dynamiek. Ik heb het zelfs vrij moeilijk en wordt er ofwel achteraan afgereden of spring weg. Na 1ronde (van de 3) schakelt de portugees in ons groepje naar 5,6 W/KG en blijft dit maar rijden. Ik kan nog een halve ronde in zijn wiel zitten maar het feit dat hij constant 5,6- 5,7 w/KG rijdt lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Ik laat dan ook rijden en dus bestaat de race nog uit 5 enkelingen die allemaal apart rijden voor hun plaats. De voorsprong op nummer 3 in de race bedraagt 30 seconden en ik kan hem constant op die afstand houden.

2/5 in mijn eerste race maar dit gaat voor mij zwift toch niet vervangen. Ga nu eens zien voor iets grotere races te rijden met hopelijk wat meer volk.

Nog freeride gedaan op een parcours in de UAE er waren 280 renners online maar nergens groepjes tegen gekomen. Iedereen leek me alleen te rijden.

EDIT: De portugees had ook geen HRM aan dus in mijn ogen is dat al DSQ
Het samen rijden vind ik ook heel moeilijk. Ik kan precies geen constante blijven trappen. Door die draft wordt je precies naar voor gelanceerd. Als die achter je dan ook zo voorbij vliegt moet ik weer 100 watt extra duwen om er weer bij te geraken, maar daardoor ga ik er dan ook weer veel te rap over.

Op zwift kan ik gewoon bvb 3 watt/kg blijven rijden samen met iemand en lossen de kopbeurten zich vanzelf af.
 
Eind mei ga ik op MTB weekend in Engeland.

3 dagen : 260km en 3600hm


Aangezien ik geen flauw idee heb hoe ik dat ooit ga doen dacht ik : ik installeer JOIN eens.


Daar de datum ingegeven wanneer en bovenstaande getallen.
Het voorstel wat ik krijg is voornamelijk: fiets maar minder.

Woensdag dacht ik: Tour du Zwift
En zaterdag en zondag buiten.

Dan stelt Join voor de rest enkel nog maar rustdagen voor (voor ik die ritten had ingegeven 3 ritjes dees week tussen 1u en 1u30).
Ook naar het einde stelt dat allemaal nogal weinig voor vind ik. Het max dat ik zou moeten fietsen is 10u per week? Momenteel is dat eigenlijk 5 uur, met mijn (al beperkte) vaste ritten zit ik er eigenlijk al 2 uur boven.

Ik zie voornamelijk: "rust is heel belangrijk"

Is dat normaal?


Ik heb opgegeven dat ik dinsdag, woensdag en vrijdag 3uur tijd kan maken.
En zondag en zaterdag 6uur.
Dat MTB weekend is ondertussen voorbij.

De JOIN trainingen allemaal schoon afgewerkt. 95% van die trainingen zijn zo goed als volledig in de blauwe zone in Zwift. En helemaal niet zo lang. Ook wel buiten gefietst en dan past JOIN mooi het schema aan.

Ik stelde me toch nogal wat vragen soms, ook over het lage niveau.
Maar ik merkte wel als ik een rit buiten reed ik gigantisch veel vooruit was gegaan. Bv de 100km gravelrit van Bilzen had ik aan de finish iets van: 'Die kan ik eigenlijk nog eens rijden'.

Het weekend zelf dan. Samen met mijn schoonbroer en 23 anderen.
De 1ste dag de kliffen van Dover beklimmen. Maar ene die boven was zonder af te stappen, en dat was ik. Mijn schoonbroer is ne echte sportman, maar 2m groot en dus een pak zwaarder. Daar nog gewacht op de rest en dan terug vertrokken. Onderweg 2 'eigen' bevoorradingen ingelast. Niemand meer te zien. Aan de echte bevoorrading 20 minuten gewacht, en toen kwamen net de 2 volgende aan.

Kwam er op neer: aan het einde van dag 1 (een kleine 100km en ergens tussen de 1000hm/1500hm) waren mijn schoonbroer en ik een uur binnen voor de 3de en de 4de. En 2,5 uur op het peleton. Dat had ik nooit gedacht.

Ging ook allemaal simpel eigenlijk. Nooit het gevoel gehad van erdoor te zitten.

Als ik mijn hartslag nu vergelijk, met een jaar terug. Dat is gewoon 20 slagen lager.
Vroeger kon ik wel 180 gemiddeld halen. Ik denk eigenlijk niet dat dat nu nog gaat, lichaam zegt nu gewoon 'maar rustig'. Heb nu veel meer het gevoel van 'op het gemak' te rijden.

Na een Ardennen rit was ik vroeger kapot. Vandaag nog een heel stuk gaan wandelen. En ik kan gerust nog wel een Ardennen rit doen denk ik... Ook op alle beklimmingen PR.


Kort gezegd: dankzij JOIN toch wel gigantische stappen gezet.
 
Er zijn momenteel inderdaad nog redelijk wat problemen met draft in MyWoosh, is een probleem dat op hun facebook pagina bijna dagelijks voorbij komt.
Maar ze zijn druk bezig dit op te lossen, 6 juni komt er nieuwe update uit die een groot deel van de problemen zou moeten verhelpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
De JOIN trainingen allemaal schoon afgewerkt. 95% van die trainingen zijn zo goed als volledig in de blauwe zone in Zwift. En helemaal niet zo lang.
Is je een conditie een pak verbetert door dat je zoveel in de blauwe zone hebt getraind? Of omdat je met een doel voor ogen meer regelmaat en frequentie hebt gedraaid?

Want geen tot amper interval trainen is simpelweg niet optimaal. Daar is iedereen het wel over eens.
 
Terug
Bovenaan