De Gitaarthread

Herkenbaar inderdaad. Regelmatig passeren er op social media van die kinderen die op jonge leeftijd al niveau halen waar ik zelf alleen maar kan van dromen. Maar, wil ik ergens 2 uren daar naar dat gepiel gaan kijken? Het antwoord is doorgaans toch nee :)
 
tempting, maar ondertussen ben ik wel gehecht aan men sunburst jag, en 2x dezelfde gitaar in een andere finish is me ook iets teveel van het goede :D, als hij zijn prijs iets lager had gezet, €800ish ofzo, dan had ik het wel overwogen.

Ik blijf gewoon duwen hoor!
 
Ik heb een probleempje met mijn Strat. Ze is al 2 keer bij een luthier geweest maar het probleem is er nog altijd. Dat ligt waarschijnlijk aan die Luthier. Helaas niet de eerste keer dat ik mijn gitaar daar terug ophaal om vast te stellen dat het probleem er nog steeds is.

In ieder geval zit er een soort van gekraak in het geluid als ik de snaren aan sla.
Het ligt niet aan kabel of versterker. Dat is allemaal uitvoering getest.
Ik heb hier een opname van wat ik hoor:

Na deze opname heb ik nog wat verder getest. En ik merkte dat het gekraak er zelfs is als ik met mijn plektrum vlak boven de snaren streek, zonder ze effectief te raken. En daarna stelde ik zelfs vast dat het gekraak ook optreedt als ik met mijn vinger over de pickguard wrijf, op de plek onder de hoge e snaar. Maak niet in welke positie de way switch staat.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik vermoed uiteraard de bedrading of één van de elektronische componenten, maar ik ken er verder geen zak van. Maar het begint me mateloos te irriteren.
 
Ik heb een probleempje met mijn Strat. Ze is al 2 keer bij een luthier geweest maar het probleem is er nog altijd. Dat ligt waarschijnlijk aan die Luthier. Helaas niet de eerste keer dat ik mijn gitaar daar terug ophaal om vast te stellen dat het probleem er nog steeds is.

In ieder geval zit er een soort van gekraak in het geluid als ik de snaren aan sla.
Het ligt niet aan kabel of versterker. Dat is allemaal uitvoering getest.
Ik heb hier een opname van wat ik hoor:

Na deze opname heb ik nog wat verder getest. En ik merkte dat het gekraak er zelfs is als ik met mijn plektrum vlak boven de snaren streek, zonder ze effectief te raken. En daarna stelde ik zelfs vast dat het gekraak ook optreedt als ik met mijn vinger over de pickguard wrijf, op de plek onder de hoge e snaar. Maak niet in welke positie de way switch staat.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik vermoed uiteraard de bedrading of één van de elektronische componenten, maar ik ken er verder geen zak van. Maar het begint me mateloos te irriteren.

Misschien helpt deze post:

Gevonden door de volgende google termen te gebruiken: "guitar crackling pickguard"
 
Misschien helpt deze post:

Gevonden door de volgende google termen te gebruiken: "guitar crackling pickguard"
Inderdaad, gisteren na nog wat zoekwerk ineens een filmpje tegen gekomen dat statische elektriciteit vermelde. En toen was het ineens duidelijk en kon ik ineens een hoop info terug vinden.

Enfin, heb de gitaar al een jaar of 6 en nooit eerder last van gehad. Misschien dat de zeer natte maanden van de voorbije tijd er voor iets tussen zitten, geen idee. In ieder geval wel wat oplossingen voor gevonden nu. Zal moeten wachten tot de winkels morgen open zijn om ze te testen.
 
Not your everyday unboxing :cool:

Dat doet er mij aan denken, ik was onlangs naar een documentaire aan 't kijken over Mavis Staple (VRT Max) en in een flits zag ik dit instrument voorbijkomen, ik moest ff een 'double take' (en pauzeknop :biglaugh: ) doen om te zien wat het was. De combo mandoline/gitaar kende ik nog niet.

Ik ken wel de iconische beelden van Jimmy Page en Don Felder met hun 12 en 6 snaren uiteraard :)

Naar aanleiding van jouw post heb ik ff de moeite gedaan om eens uit te zoeken wat het precies is: Gibson EMS 1235, combinatie mandoline en normale 6 snaar gitaar.

Gibson65EMS1235_1.jpg
 
Gibson had zo'n hele reeks. De EBS (met een basgitaarnek (4 of 6 snarig), EMS (met een mandolineneck (4 of 8 snaar) of octaaf gitaarnek), EDS (met een 12-string neck). Er bestaat zelfs een versie met een tenor-neck en een mandoline neck.

Als het over Mavis Staples ging, dan was het waarschijnlijk de beroemde scene uit The Last Waltz waarin The Staples Singers samen met The Band The Weight zingen. Die 1959 EMS-1235 van Robbie Robertson is waarschijnlijk een uniek stuk, want de enige cherry-red 1st gen die ooit gemaakt is. (Er zijn 2 versies, die van na 1963 zijn allemaal gebaseerd op het SG-model, die voor 1963 was een unieke hybride losjes gebaseerd op de L-4 hollowbody, inclusief een massief gestoken sparren bovenblad)

Ze waren allemaal trouwens custom-ordered (met uitzondering van de EDS-1275). Als je er een wilde, moest je dus bij Gibson zelf aankloppen, en dan maakten ze er eentje voor je, en Lifton maakte dan de speciale koffer op maat. Kostprijs in 1961: 600$ en 90$ voor de koffer (7250$ vandaag).
 
Laatst bewerkt:
Gibson had zo'n hele reeks. De EBS (met een basgitaarnek (4 of 6 snarig), EMS (met een mandolineneck (4 of 8 snaar) of octaaf gitaarnek), EDS (met een 12-string neck). Er bestaat zelfs een versie met een tenor-neck en een mandoline neck.

Als het over Mavis Staples ging, dan was het waarschijnlijk de beroemde scene uit The Last Waltz waarin The Staples Singers samen met The Band The Weight zingen. Die 1959 EMS-1235 van Robbie Robertson is waarschijnlijk een uniek stuk, want de enige cherry-red 1st gen die ooit gemaakt is. (Er zijn 2 versies, die van na 1963 zijn allemaal gebaseerd op het SG-model, die voor 1963 was een unieke hybride losjes gebaseerd op de L-4 hollowbody, inclusief een massief gestoken sparren bovenblad)

Ze waren allemaal trouwens custom-ordered (met uitzondering van de EDS-1275). Als je er een wilde, moest je dus bij Gibson zelf aankloppen, en dan maakten ze er eentje voor je, en Lifton maakte dan de speciale koffer op maat. Kostprijs in 1961: 600$ en 90$ voor de koffer (7250$ vandaag).
Bedankt voor deze leerrijke aanvulling, en je hebt gelijk in verband met het fragment van The Band en de Staple Singers.
Het is overigens een fijn stukje muziek om een druilerige zaterdagochtend mee in te zetten, dus ook daarvoor dank :)

Blijkbaar was mijn herinnering dus niet helemaal accuraat qua model, maar ik wist wel dat het een mandoline/6 string combo was.
Ach ja, ik kijk ook zoveel docu's en fragmenten dat zaken soms wat in elkaar overlopen :biglaugh:

Ik heb weer wat bijgeleerd:
Gibson_EMS1235_double_neck_body_styles.jpg


Het model dat gebruikt werd in het youtube fragment is dan inderdaad waarschijnlijk een uniek model waarbij de derde versie in bovenstaande foto ook een Bigsby heeft.

robertson-doubleneck-630-80.jpg
 
Terug
Bovenaan