De frituur

Ondertussen naar de achtergrond verdreven door de rassen challenger (erg langwerpige aardappel die goed bakt) en fontane (bakt gemakkelijk goudgeel)
Ligt het aan mij of is het moeilijker geworden om bintjes te vinden in de supermarkt? An sich smaakt frieten goed van elke patat dat ik al gebruikt heb, maar je merkt wel veel verschil in krokantheid. De crunch, zoals wij kenners wel kunnen zeggen.

Zo heb ik ook al gemerkt dat standaard kookaardappelen vaak een mengeling zijn, want eenmaal je er frietjes van maakt merk je dat de ene helft bruiner gaat worden dan de andere.

#frietjeszijnwetenschap
 
Ligt het aan mij of is het moeilijker geworden om bintjes te vinden in de supermarkt? An sich smaakt frieten goed van elke patat dat ik al gebruikt heb, maar je merkt wel veel verschil in krokantheid. De crunch, zoals wij kenners wel kunnen zeggen.

Zo heb ik ook al gemerkt dat standaard kookaardappelen vaak een mengeling zijn, want eenmaal je er frietjes van maakt merk je dat de ene helft bruiner gaat worden dan de andere.

#frietjeszijnwetenschap
Bintjes worden gewoon minder geteeld omdat dat een alround aardappelras is. De grote aardappelverwerkers als claerbout, agristo,mccain, aviko, vandenbroucke enz sluiten jaarlijks contracten af met landbouwers. Hiervoor pushen ze ook landbouwers naar rassen die ze zelf graag verwerken ( en ook omdat ze dan weten dat die landbouwers niet op de vrije markt terecht kunnen met die rassen gezien ze eigenlijk enkel geschik zijn voor verwerking tot frieten, chips, kroketten.... waardoor men de facto verplicht is om de meeropbrengsten ook aan diezelfde verwerker te leveren en ze zo de prijs op de vrije markt kunnen bepalen). Hierdoor daalt het areaal bintjes en zo ook de vraag naar bintjes als plantgoed. Daardoor zijn de prijzen die telers van plantgoed krijgen voor bintjes lager dan die andere rassen waardoor ook zij terug minder bintje plantgoed kweken. En zo daalt jaar na jaar het geteeld areaal bintje. Terwijl dit vroeger het meest geteelde ras was gezien dit geschikt is voor verwerking als voor gewoon consumptie.
 
Laatst bewerkt:
Nog nooit gehoord van een bicky frik, maar af en toe kom je nog een frituur die die oranje saus gebruikt tegen. Ik vind dat ergens wel eens een aangename afwisseling, hoewel ik de drie sauzen apart toch beter vind.
Die oranje saus is elke keer hetzelfde: "moh, dat is lang geleden, dat smaakt mij nu nog eens zie." Maar na de 5e bickycheese die avond wil je toch nog eens ene met de drie sauzen.

Bicky frik is met 2 fri...currywusten tussen!
 
Ligt het aan mij of is het moeilijker geworden om bintjes te vinden in de supermarkt? An sich smaakt frieten goed van elke patat dat ik al gebruikt heb, maar je merkt wel veel verschil in krokantheid. De crunch, zoals wij kenners wel kunnen zeggen.

Zo heb ik ook al gemerkt dat standaard kookaardappelen vaak een mengeling zijn, want eenmaal je er frietjes van maakt merk je dat de ene helft bruiner gaat worden dan de andere.

#frietjeszijnwetenschap
Gelijk @nestorius zei dus. Hier op een km of 5 zit er nog een oudere boer die enkel bintjes plant en ze ook enkel particulier verkoopt, maar dat verdwijnt gewoon. Vorige week 5kg voor 3.5 euro gehaald er bij, gekuist. Op zich niet goedkoop voor een kg patatten, maar je hebt wel de soort die je wil.
Die mens is geen grote boer meer, doet dat volgens mij gewoon als gepensioneerde nog wat als bijverdienste, maar toch steeds kwaliteit als je gaat ook eigenlijk. Bij andere boeren krijg je er soms met scheuten of veel te kleine patatten om frieten van te snijden.
 
Eten jullie soms ook nog een bicky met de oranje bicky saus of een bicky frik

Nog nooit gehoord van een bicky frik, maar af en toe kom je nog een frituur die die oranje saus gebruikt tegen. Ik vind dat ergens wel eens een aangename afwisseling, hoewel ik de drie sauzen apart toch beter vind.
Die oranje saus is elke keer hetzelfde: "moh, dat is lang geleden, dat smaakt mij nu nog eens zie." Maar na de 5e bickycheese die avond wil je toch nog eens ene met de drie sauzen.
:angry::angry::angry:

BLASFEMIE
 
Op safe spelen en stoofvlees / stoof saus bestellen is voor mij onverstaanbaar.
Als er nu iets is dat gigantisch van frituur tot frituur kan verschillen is het dat toch.
Moedige man maar uw nick klopt hier volledig DWOAZN!
Ale chance dat het goed is uitgedraaid.
In alle eerlijkheid: mijne collega is van Merksplas zelf en zat te stoefen dat het de beste stoof(saus) vant dorp was. Vandaar de keuze ;)

Op gans onbekend terrein zou ik zelfs nog geen huisgemaakte tartaar durven bestellen zonder te tasten.
 
In alle eerlijkheid: mijne collega is van Merksplas zelf en zat te stoefen dat het de beste stoof(saus) vant dorp was. Vandaar de keuze ;)

Op gans onbekend terrein zou ik zelfs nog geen huisgemaakte tartaar durven bestellen zonder te tasten.
Ik doe dat net wel, altijd. Als test. Maar dan in een potje
 
Terug
Bovenaan