Land Costa Rica

:unsure:

Well-known member
Crowdfunder FE
240px-Flag_of_Costa_Rica_%28state%29.svg.png


taal: Spaans
munt: Costa Ricaanse Colón
tijdsverschil: -6u
hoofdstad: San José
reisdocumenten: Een internationaal paspoort met een geldigheid van minstens 3 maanden op dag van inreis/aankomst (zie url FOD voor meer info!)

nuttige links:

Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc)
Officiële dienst Toerisme
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)

Costa Rica, het land dat ecotoerisme een gezicht gaf, is fabelachtig mooi! Het paradijs op aarde? Allicht. Er zijn veel mooie plekken, maar geloof ons: Costa Rica komt aardig in de buurt. Regenwouden met de meest kleurrijke en fascinerende dieren, vulkanen die pruttelen en locals die super vriendelijk zijn, niet voor niets is Costa Rica een plezier om door te reizen. Hadden we het trouwens al over de langgerekte stranden en de verbluffende keuken? Of misschien zoek je wel het avontuur op terwijl je met een rotvaart aan een zipline naar beneden zoeft? In Costa Rica ervaar je nog de puurheid die op heel wat andere plaatsen al verdwenen is. In geen tijd zal je het volmondig beamen: Costa Rica is een paradijs op aarde waar ‘pura vida’ geen loos begrip is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft iemand ervaringen met Costa Rica? Wat zijn zoal de must-do's/tips?

Zelf plannen we om 3-4tal weken te gaan met volgende planning. Denk dat huurauto wel nodig gaat zijn, enkel weet ik niet of we iets van de 'highlights' missen, of of we ergens te lang zitten. Zeker het deel na Monteverde weet ik niet zo goed of we dat best aanpassen of ergens anders gaan (heel de regio Guanacaste skippen we bijvoorbeeld)

  • 1: vlucht/aankomst
  • 2-3: Tortuguero Nationaal Park
  • 4-6: Caribisiche kust/ Cahuita
  • 7-10: Arenal (en omstreken). Arenal NP, hanging bridges NP, dagje Tabacon Spa
  • 11-13: Monteverde
  • 14-15: Carara National Park
  • 16-18: Uvita?
  • 19-20: Corcovado NP
  • 21: Dagje chilen aan strand
  • 22-23: via binnenland terug naar San José (Cerro de la Muerte/ Los Quetzales NP)
  • 24: San josé?
  • 25: vlucht terug

@JoskeVermeulen : Heb in de coronathread gezien dat jij onlangs naar CR bent gegaan? Lijkt mijn planning OK?
 
Ben in november nog 23 dagen naar Costa Rica geweest en in 2015 ook eens een 12-tal dagen, was toen in combinatie met Nicaragua. We hadden een auto gehuurd.

Onze route was:
1 nacht Alajuela
3 nachten Puerto Viejo de Talamanca
2 nachten San Gerardo de Dota
1 nacht Uvita
3 nachten Drake Bay (Corcovada)
2 nachten Manuel Antonio
1 nacht Tarcoles (Carara)
3 nachten Boca Tapada (Laguna del Lagarto ecolodge)
2 nachten La Fortuna
2 nachten Monteverde
3 nachten Santa Teresa
1 nacht Tamarindo
Terug gevlogen van Liberia

Vorige keer Caño Negro, Tortuguero, San José, La Fortuna, Monteverde en Samara gedaan.

Auto zeker goed idee, wel rekening houden dat je voor Tortuguero zeker en voor Corcovado ook misschien je auto moet achterlaten.

Carara zou ik persoonlijk schrappen, is klein parkje vlakbij drukke weg en heb er zeer weinig dieren gezien, wel scarlet macaw, maar die kan je op nog plaatsen zien. Manuel Antoniohad ik schrik dat het te toeristisch ging zijn, maar vond het wel aanrader. Gemakkelijk veel dieren zien (6 luiaards bvb) en mooie stranden.
Caribische kant (Cahuita en Puerto Viejo) vond ik wel de moeite, maar is wel uit de richting van al de rest.
Die lodge in Boca Tapada, vlakbij grens Nicaragua is zeer de moeite als je graag aan vogelfotografie doet. Ze hebben viewing platform en er hangt altijd fruit waar veel vogels op af komen, oa 3 soorten toucans.
 
Ik ben met 3 anderen vrienden van 9 nov 2019 tot 1 dec 2019 naar Costa Rica geweest (23-24 dagen). Een mooi land met prachtige fauna en flora!

Van tevoren hadden we veel research gedaan: internet, reisgidsen maar ook persoonlijke ervaringen van anderen die onze voorbereiding hebben geholpen. Achteraf bekeken hebben we volgens mij goede keuzes gemaakt. Trip mocht zeker langer duren, maar helaas hadden we geen vakantie in overvloed.

Zelf heb ik een boekje gemaakt met zaken zoals: kaart - financiële informatie - inpaklijst - reisschema + overnachtingen + activiteiten - paar leuke weetjes ... Als je me pm stuurt met je e-mailadres, wil ik je deze wel bezorgen.

Luchthaven:
- Amsterdam rechtstreeks naar San José (als je een koptelefoon hebt met noise cancelling, niet vergeten mee te nemen) - KLM
- Terugweg via Parijs naar Amsterdam. - KLM
We hadden pas laat door dat er geen bagage mee geboekt was, later dus nog extra toegevoegd.

Auto:
- geboekt via Rentlcars.com - ze halen je bij de luchthaven op met een busje om verder te rijden naar organisatie autoverhuur (wel iemand moeten aanspreken want busje komt om de x-aantal minuten langs + je moet weten waar je moet staan wachten)
- waren met 4, hebben een auto voor 6/7 personen gekozen. Goede keuze want we hadden wel wat ruimte nodig voor onze bagage / eten...

Ons reisschema (niet alle tussenpunten staan er op wegens maximum punten toegevoegd, maar het geeft je een idee hoe we gereden hebben):
https://tinyurl.com/y2xcds4a
  • 1: vlucht/aankomst
  • 1 nacht dichtbij luchthaven/ autoverhuurmaatschappij (La Casa de Cariari Al Golf)
  • 1 nacht Turrialba
  • 2 nachten Puerto Viejo de Talamanca
    • Park Cahuita (In het begin zijn we stukje zonder locale gids geweest, maar omdat we moeilijk dieren vonden toch maar 1 betaald)
  • 1 nacht Guacimo
  • 1 nacht La Pavona
    • onderweg Pierella Ecological (vlindertuin) - hadden we niet gepland maar was onderweg naar La Pavona. Heel vriendelijke mensen en we hadden het geluk dat we binnen mochten zonder reservatie aangezien het normaal altijd volzet is (tuin bezocht, specialere vogels, chocolade gemaakt en een heerlijke maaltijd gekregen)
    • La pavona bij een simpel weghotel overnacht. Volgende dag moesten we ergens om 11u boot nemen naar Tortuguero.
  • 2 nachten Tortuguero
    • Kanotocht door oerwoud
    • Avondwandeling (o.a. kleine schildpadjes geholpen om de juiste weg te vinden naar de zee) - zaklamp meenemen is wel handig
    • Een tocht gemaakt op cerro tortuguero waar er veel apen zaten + boven mooi uitzicht (moet je wel een stukje met de boot terug, aangezien veel mensen het niet doen, hebben we weinig toeristen gezien)
  • 2 nachten Puorto Vieje De Sarapiqui
    • Overnachting: Tirimbina Rainforest Lodge
    • nachtwandeling
    • Onderweg naar La Fortuna: Catarata del Toro bezocht (wandeling naar een waterval, niet zo bekend maar wel de moeite, in het begin kan je ook veel kolibries zien), wel veel trappen (eerst naar beneden, daarna terug naar boven)
  • 2 nachten La Fortuna
    • Arenalvulkaan - wandeling deels op vulkaan gemaakt (1968 trail)
    • Hiervoor hebben we bij een duurder hotel gereserveerd omdat het aan te raden was (zicht op vulkaan). (Arenal Observatory Lodge)
  • 2 nachten Rincon de La Vieja
    • Wandeling gemaakt in natuur (beroemd nevelwoud) - Rincon de la Vieja National Park
      • The waterfall trail
      • Boiling mud pots trail
    • Llanos de Cortez - aangename plaats waar je bij goed weer ook kan zwemmen (helaas hadden we te weinig tijd om er lang te blijven, ca 10min wandelen van parking)
  • 2 nachten Monteverde
    • Hangbruggen (Arenal Hanging Bridges Park)
    • Canopytour gedaan (als je niet bang bent van hoogte en snelheid: gewoon doen)
  • 1 nacht Manuel Antonio
    • tip: met auto even stoppen bij de krokodillenbrug (Tarocles, ligt tussen Monteverde en Manuel Antonio)
    • Manual Antonio Park = mooi park, parkeren kan je best zo dicht mogelijk bij het park zelf (goedkoper ondanks wat de mannen aan de zijkant ook beweren)
    • Gegeten in restaurant waar er een vliegtuig staat (El Avion), was tegenover ons hotel
  • 3 nachten Corcovado
    • Jungle geweest met gids (2 dagen,1 nacht)
    • Geregeld via hotel: Martina's place (simpel hotel)
  • 1 nacht Savegre Hotel Natural (terug richting San José- luchthaven)

Algemene aanraders:
- Milkshakes hebben we er veel gedronken. Onderweg kom je ook regelmatig fruitkraampjes tegen, als je ter plaatse een mes koopt kan je bv gemakkelijk een watermeloen aansnijden.
- San José hebben ze ons geadviseerd om over te slagen, hebben dit dan ook niet bezocht
- Geen verplichte inentingen, al worden er wel enkele aanbevolen (Hepatitis A en B, Buiktyfus, Tetanus)
- Malaria risico is zeer laag, dus ook niets voor gedaan
- goede site: https://www.reisjunk.nl/costa-rica/


En als laatste tip: Pura Vida !!
 
Laatst bewerkt:
Binnen 8 weken ook 10 dagen naar Costa Rica.

3 nachten in La Fortuna (Hotel los lagos spa and resort)
3 nachten in Uvita (Casitas del Rio)
3 nachten in Manuel Antonio (verblijf nog niet gekend)

Wat jammer van de beperkte tijd ter plaatse, maar nogal krap met werk/verlof...

We zijn verplicht in Manuel Antonio te blijven, aangezien we op het einde van onze trip daar zijn voor een trouw van familie...

Hadden eerst een gewone auto gehuurd, maar recent veranderd naar een 4x4 gezien alle advies dat gegeven wordt.
Benieuwd of het ook effectief nodig zal zijn...
 
Ik heb in 2015 3 weken solo door Costa Rica getrokken. Heb mijn route toen wat door het lot laten bepalen. Openbaar vervoer gaat vooral vanuit de hoofdstad naar alle kanten, maar tussen andere steden is het vaak zoeken naar private aanbieders. Als solo reiziger in laagseizoen, was het dus vaak mijn reisplannen afstemmen op het vervoer dat ik kon vinden.

Aangekomen in San José en van daaruit naar Puerto Limon. Daar dan beslist om de oversteek naar Panama te maken en enkele dagen Bocas de Toro erbij te nemen (aanrader!).
Daarna terug naar Puerto Limon en van daaruit naar Tortuguero (de lange route per boot, beetje moeilijker te regelen, destijds toch, maar was het zeker waard, veel mooiere boottocht).
Na enkele dagen Tortuguero doorgereisd naar La Fortuna, van daaruit naar Monteverde en dan geëindigd in Manuel Antonio.

In Manuel Antonio uiteindelijk veel langer blijven plakken dan uiteindelijk voorzien, doordat ik in een heel toffe hostel met op dat moment een heel toffe groep mensen ben terecht gekomen.
 
Kan je er in het donker rijden? Wordt ook overal waar je leest sterk afgeraden om na 18u nog de baan op te gaan...
Ik heb nooit grote afstanden gelegd in donker. Alleen van luchthaven naar eerste slaapplaats eigenlijk. Denk dat ze dat zeggen omdat er vrij vaak dronken gereden wordt. Op grote wegen zou ik daar op zich geen schrik voor hebben (kustweg Manuel Antonio-Uvita bvb).
 
Heb daar nooit zelf gereden, maar wegen leken me daar nu wel ok, de andere chauffeurs daarentegen...

In San José taxi genomen van busterminal naar hostel. Had me bij hostel op voorhand geïnformeerd wat de normale prijs en afstand/tijd was.
Ben er geraakt op helft van de tijd (20 ipv 40 a 45 minuten), helft van de prijs ook.
Die zijn tactiek aan verkeerslichten: gewoon ganse rij wachtende auto's voorbij vlammen en door het rood kruispunt over. Maar hij deed dat al toeterend, dus ze hoorden hem wel goed aankomen.....
 
Bump :).

Ik ben met 3 anderen vrienden van 9 nov 2019 tot 1 dec 2019 naar Costa Rica geweest (23-24 dagen). Een mooi land met prachtige fauna en flora!

Van tevoren hadden we veel research gedaan: internet, reisgidsen maar ook persoonlijke ervaringen van anderen die onze voorbereiding hebben geholpen. Achteraf bekeken hebben we volgens mij goede keuzes gemaakt. Trip mocht zeker langer duren, maar helaas hadden we geen vakantie in overvloed.

Zelf heb ik een boekje gemaakt met zaken zoals: kaart - financiële informatie - inpaklijst - reisschema + overnachtingen + activiteiten - paar leuke weetjes ... Als je me pm stuurt met je e-mailadres, wil ik je deze wel bezorgen.

Heel nuttig overzicht! Heb je dat boekje nog altijd 'liggen'? Tevreden van november als reisperiode qua weersomstandigheden?


Meer algemene vraag: is het goed te doen om alles qua autohuur, verblijven,.. zelf te boeken? Ik zou bv. willen switchen tussen 4x4 met daktent/gewone auto/zonder auto. Vraag me af in welke mate dat zelf goed te fixen valt. Tips altijd welkom!
 
Heeft iemand ervaringen met Costa Rica? Wat zijn zoal de must-do's/tips?

Zelf plannen we om 3-4tal weken te gaan met volgende planning. Denk dat huurauto wel nodig gaat zijn, enkel weet ik niet of we iets van de 'highlights' missen, of of we ergens te lang zitten. Zeker het deel na Monteverde weet ik niet zo goed of we dat best aanpassen of ergens anders gaan (heel de regio Guanacaste skippen we bijvoorbeeld)

  • 1: vlucht/aankomst
  • 2-3: Tortuguero Nationaal Park
  • 4-6: Caribisiche kust/ Cahuita
  • 7-10: Arenal (en omstreken). Arenal NP, hanging bridges NP, dagje Tabacon Spa
  • 11-13: Monteverde
  • 14-15: Carara National Park
  • 16-18: Uvita?
  • 19-20: Corcovado NP
  • 21: Dagje chilen aan strand
  • 22-23: via binnenland terug naar San José (Cerro de la Muerte/ Los Quetzales NP)
  • 24: San josé?
  • 25: vlucht terug

@JoskeVermeulen : Heb in de coronathread gezien dat jij onlangs naar CR bent gegaan? Lijkt mijn planning OK?

Is het uiteindelijk deze planning geworden?
 
Is het uiteindelijk deze planning geworden?

Nee, onderstaande planning gedaan (dagen kunnen wat verschillen, weet niet exact meer hoeveel dagen waar).
Wij waren meer fan van de Caribische kust dan de Pacifische
  • 1: vlucht/aankomst. Avond verblijf in San José
  • 2-4: Tortuguero Nationaal Park :love: :love:
  • 4-8: Puerto Viejo en omstreken. ook chillen aan strand
  • 8-10: Arenal (en omstreken). hanging bridges NP, dagje Tabacon Spa
  • 11-13: Tenorio (blauwe rivier)
  • 13-16: Monteverde
  • 16-20: Dominical & omstreken wat gedaan. ook wat chillen aan strand
  • 20-23: Drake Bay
    • Boottocht naar Drake Bay was wtf. Paar keer moeten proberen om van de rivier op de oceaan te geraken (grote golven kwamen in de rivier waardoor zo'n klein bootje er moeilijk doorheen geraakte
    • (1 dag Corcovado) --> extreem veel regen gehad in Corcovado wtf. Die boottocht was echt vreselijk op de Pacific ocean :laugh: wel tapir gezien in het wild :love:
  • 23-25: Manuel Antonio
  • 25: vlucht terug

Echt een prachtige reis en extreme aanrader, zelfs al hebben we wat pech gehad soms :)
  • Camera kapot na 1 week --> kan je dus nergens kopen in dat land behalve San José, dus hebben we maar een chique GSM gekocht met deftige camera op in een lokale gamma-achtige winkel (zeer vreemde ervaring :laugh:)
  • platte band in middle of nowhere
  • Richting monteverde in de bergen bijna zonder naft gevallen
  • enorm veel regen in corcovado (was meer door rivier aan het wandelen dan op een padje)
  • dure (maar oude) wandelschoenen gewoon kapot door het klimaat in Corcovado. Daar kreeg je ook gewoon niks meer droog en om zo'n stinkende schoenen terug mee te nemen in uw valies.. :puke:

Als je gaat, bereid u dan ook voor om rond 6h al wakker te zijn en relatief vroeg te gaan slapen (22h), ze volgen daar echt veel meer de natuurlijke cyclus..


Ohja, ook precies getuige geweest van drugssmokkel ofzo?
Richting Drake Bay deed ons bootje een meet-up met een ander bootje en smeten ze zo'n pak gewikkeld in zwarte plastic van de ene naar de andere boot :unsure:
 
@:unsure: Ik zie dat je mij hebt getagd bij de opstart van dit topic maar mogelijks ben ik deze vergeten te beantwoorden. Sorry daarvoor. :unsure: Iets droog krijgen was inderdaad moeilijk, zeker als je in de bergen verblijft waar er meer wolken zijn dan zonlicht. Zoveel mogelijk al onze natte zaken op het dashboard van de wagen gelegd bij iedere seconde dat er zon was tijdens het rondrijden.

@ns_man Wij zijn destijds in november geweest en dat was perfect qua weer maar is natuurlijk wat geluk hebben.
 
Ik vertrek 17 juli voor 20-dagen naar Costa Rica. Het is ook onze huwelijksreis en dus verwacht ik er veel van. Ben zelf amateur vogelliefhebber en ga me daar zeker kunnen uitleven gok ik. We hebben ook een 4x4 gehuurd aangezien we veel gaan rondrijden.
 
Hier staat het op de planning voor zomer 2024 met onze 3 pubers. Ik lees graag verder jullie tips :).
We hopen walvissen te spotten, willen overnachten in Corcovado en hopelijk niet te veel amerikaanse toeristen...
 
Ik vertrek 17 juli voor 20-dagen naar Costa Rica. Het is ook onze huwelijksreis en dus verwacht ik er veel van. Ben zelf amateur vogelliefhebber en ga me daar zeker kunnen uitleven gok ik. We hebben ook een 4x4 gehuurd aangezien we veel gaan rondrijden.
Welke specifieke regio's voor de vogels?
 
Ik vertrek 17 juli voor 20-dagen naar Costa Rica. Het is ook onze huwelijksreis en dus verwacht ik er veel van. Ben zelf amateur vogelliefhebber en ga me daar zeker kunnen uitleven gok ik. We hebben ook een 4x4 gehuurd aangezien we veel gaan rondrijden.

Op zoek naar Quetzals?

Wij hebben er kunnen spotten dankzij de begeleiders van "The Original Canopy Tour Monteverde" (ziplines enzo). Prachtig vogeltje
 
Terug
Bovenaan