ChatGPT en andere praktische toepassingen van AI

Ik zie AI wel eenzelfde impact hebben, de output gaat enorm verhogen, vooral van mindere kwaliteit maar af en toe gaan er zaken gecreëerd worden die goed onthaald gaan worden en die zonder AI nooit het daglicht gezien zouden hebben. We gaan ons door nog meer bagger en middelmatigheid moeten duwen maar da's uiteindelijk op grotere schaal doen wat we nu ook al moeten doen en daar hebben we wel methoden voor.
Het grote verschil vind ik dat het nu nog altijd tijd en moeite kost om bagger te produceren. Met AI die een volledig eindproduct aflevert heb je met een druk op de knop honderden uren beeldmateriaal. De methoden die je nu hebt om het goeie boven te laten drijven zijn dingen als wedstrijden, prijsuitreikingen, festivals, tentoonstellingen, of digitale platformen. Hoe kun je dat nog volhouden in een wereld waar er honderden duizenden uren aan beeldmateriaal per dag wordt gegenereerd? Hoe zorg je er als opkomend talent voor dat iemand je stuff ooit nog te zien krijgt als er voor elk getalenteerd stuk kunst, er vijftigduizend generatieve stukken zijn? Als gevestigde waarde is het geen probleem, dan heb je je naam en is er sowieso een publiek dat je weet te vinden. Als nieuwe kunstenaar wordt het echter behoorlijk moeilijk, tenzij je op een manier je naam weet te verbinden aan een gerespecteerd instituut als een kunstschool.

Misschien gaan we de komende jaren een evolutie weg van het digitale, terug naar fysieke kunst zien.
 
Het grote verschil vind ik dat het nu nog altijd tijd en moeite kost om bagger te produceren. Met AI die een volledig eindproduct aflevert heb je met een druk op de knop honderden uren beeldmateriaal. De methoden die je nu hebt om het goeie boven te laten drijven zijn dingen als wedstrijden, prijsuitreikingen, festivals, tentoonstellingen, of digitale platformen. Hoe kun je dat nog volhouden in een wereld waar er honderden duizenden uren aan beeldmateriaal per dag wordt gegenereerd? Hoe zorg je er als opkomend talent voor dat iemand je stuff ooit nog te zien krijgt als er voor elk getalenteerd stuk kunst, er vijftigduizend generatieve stukken zijn? Als gevestigde waarde is het geen probleem, dan heb je je naam en is er sowieso een publiek dat je weet te vinden. Als nieuwe kunstenaar wordt het echter behoorlijk moeilijk, tenzij je op een manier je naam weet te verbinden aan een gerespecteerd instituut als een kunstschool.

Misschien gaan we de komende jaren een evolutie weg van het digitale, terug naar fysieke kunst zien.
Alleen al op youtube wordt er elke dag meer content geproduceerd dan je in een leven kan bekijken en dat vlot ook best wel. Het zou inderdaad wel kunnen dat je naam verbinden aan instituten belangrijker gaat worden of dat meer mensen gaan rekenen op algoritmes en critici om voor hen materiaal te filteren. Het evenwicht zal zeker verschuiven maar ik vermoed dat we wel methodes gaan blijven vinden die het interessante werk naar boven halen. Voor startende kunstenaars kan dat inderdaad moeilijker zijn (maar aan de andere kant is het ook makkelijker starten voor sommige kunstenaars door AI). Had onlangs een interview gehoord met de CEO van Spotify die dat dubbelsnijdend zwaard aanhaalde voor muziekgroepen: Door muziek streaming zijn er nog nooit zoveel muzikanten erin geslaagd om hun muziek naar het grote publiek te brengen maar tegelijkertijd is het percentage aan groepen dat doorbreekt zwaar gezakt. AI lijkt me dat nog te gaan versterken, de grote drempel om door te breken is niet langer je werk vlot beschikbaar kunnen maken voor het publiek door bvb op de radio gespeeld te worden, een expositie te krijgen of in een grote krant besproken te worden maar komt meer en meer erna, ontdekt worden tussen het gigantisch publiek aanbod van ander materiaal.
 
Je kan ook je eigen GPT instances draaien waarbij je het model zelf eenmaal traint en dat dan niet telkens opnieuw hoeft te doen.Een goed voorbeeld is dat ChatGPT uit zichzelf een redelijk herkenbare schrijfstijl heeft waarbij veel bijvoeglijke naamwoorden worden gebruikt. Als je dan vraagt om minder van die bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken dan wordt de toon heel erg formeel.

Door zelf teksten te voeden en duidelijk aan te geven wat je van de schrijfstijl verwacht dan past de instance zich daarop aan. En als je dan nieuwe chats begint dan hoef je niet telkens opnieuw die teksten te voeden en instructies te geven want je bot is al getraind hierop.

De betalende versie gebruikt ook GPT-4 (Ok dat is ook al gratis mogelijk in Bing) waarbij voice en image capabilities zijn toegevoegd, alsook web access.
 

Er zwerven online reeds voice clones van ScarJo rond.
Oqt6UnD.png

Only a matter of time now 😅
 
Mijn 6-maandelijkse ChatGpt AI test.

You
nederlands

Copilot
Natuurlijk! Hoe kan ik je helpen? 😊

You
Een man en zijn zoon krijgen een ernstig auto ongeluk. De moeder overleeft het ongeval niet door de ongerustheid. De zoon wordt naar het ziekenhuis gebracht, rechtstreeks de operatiekamer in. De chirurg kijkt naar de jongen en zegt: “Ik kan deze jongen niet opereren, hij is mijn zoon!”. Rara hoe kan dit?

Copilot
De chirurg is de moeder van de jongen. Het raadsel illustreert hoe genderstereotypen en verwachtingen ons denken kunnen beïnvloeden. In dit geval gaan mensen er vaak van uit dat een chirurg een man is, maar natuurlijk kunnen vrouwen ook chirurgen zijn! 😊
---------------------------------------------------------------------------

:rofl:

Conclusie: die software haalt dus gewoon het verhaaltje door zijn correlatiemachine (= machine learning) , en geeft de meest voorkomende uitleg terug.
Hij begrijpt langs geen kanten waarover het werkelijk gaat of niet gaat.

Die world domination over het menselijke ras zal nog wel even duren.
 
Ook Google Gemini geprobeerd, die had wel een extreem vergezocht antwoord:

"Er zijn twee mogelijke oplossingen voor dit raadsel, die beide voortkomen uit de onvolledige informatie in de aanwijzingen:

1. De chirurg is de zus van de vader:

  • In deze interpretatie is de vader van de jongen getrouwd met de zus van de chirurg, waardoor de chirurg de tante van de jongen wordt.
  • Na het overlijden van de moeder bij het ongeluk, is de chirurg de naaste familieband die als voogd over de jongen kan fungeren, wat de emotionele band verklaart die hen in staat stelt elkaar als "moeder" en "zoon" te beschouwen in deze tragische situatie.
2. De chirurg is de partner van de moeder (in een lesbische relatie):

  • In deze interpretatie is de jongen verwekt door middel van kunstmatige inseminatie of adoptie, met de moeder als draagmoeder of juridische ouder.
  • De chirurg is de partner van de overleden moeder en beschouwde de jongen als haar eigen zoon, waardoor ze hem "zoon" noemt en de operatie niet kan uitvoeren vanwege de emotionele band.
Het is belangrijk op te merken dat beide oplossingen afhangen van aannames die niet expliciet in de raadseltekst worden vermeld. De ware identiteit van de chirurg blijft dus enigszins ambigu, wat de intrigerende aard van dit raadsel benadrukt.

Naast deze twee meest waarschijnlijke antwoorden, zijn er nog enkele minder gebruikelijke mogelijkheden:

  • De chirurg en de vader zijn gescheiden en de jongen is hun zoon. De chirurg had de voogdij over de jongen na de scheiding.
  • De jongen is geadopteerd door de man en de chirurg is zijn biologische moeder.
  • De chirurg is de vriendin van de vader en heeft een sterke band met de jongen opgebouwd.
Deze antwoorden zijn echter minder voor de hand liggend en vereisen meer speculatie over de omstandigheden van de personages.

De ware schoonheid van dit raadsel ligt in de ambiguïteit en de mogelijkheid tot interpretatie. Het nodigt ons uit om buiten de gebaande paden te denken en verschillende scenario's te overwegen, wat ons begrip van familierelaties en de complexiteit van menselijke relaties kan verbreden."

:rofl:
 
Mijn 6-maandelijkse ChatGpt AI test.

You
nederlands

Copilot
Natuurlijk! Hoe kan ik je helpen? 😊

You
Een man en zijn zoon krijgen een ernstig auto ongeluk. De moeder overleeft het ongeval niet door de ongerustheid. De zoon wordt naar het ziekenhuis gebracht, rechtstreeks de operatiekamer in. De chirurg kijkt naar de jongen en zegt: “Ik kan deze jongen niet opereren, hij is mijn zoon!”. Rara hoe kan dit?

Copilot
De chirurg is de moeder van de jongen. Het raadsel illustreert hoe genderstereotypen en verwachtingen ons denken kunnen beïnvloeden. In dit geval gaan mensen er vaak van uit dat een chirurg een man is, maar natuurlijk kunnen vrouwen ook chirurgen zijn! 😊
---------------------------------------------------------------------------

:rofl:

Conclusie: die software haalt dus gewoon het verhaaltje door zijn correlatiemachine (= machine learning) , en geeft de meest voorkomende uitleg terug.
Hij begrijpt langs geen kanten waarover het werkelijk gaat of niet gaat.

Die world domination over het menselijke ras zal nog wel even duren.
Dat is nu toch ook geen geheim dat chatGPT ‘gewoon’ een geavanceerde, voorspellende woordengenerator is.

Impressionant, dat wel. Zeker die chatgpt met de videocall functie. (chatGPT 4o) die demo’s vond ik wel verbazend.

Maar dat is het dan ook.
 
Ook Google Gemini geprobeerd, die had wel een extreem vergezocht antwoord:

"Er zijn twee mogelijke oplossingen voor dit raadsel, die beide voortkomen uit de onvolledige informatie in de aanwijzingen:

1. De chirurg is de zus van de vader:

  • In deze interpretatie is de vader van de jongen getrouwd met de zus van de chirurg, waardoor de chirurg de tante van de jongen wordt.
  • Na het overlijden van de moeder bij het ongeluk, is de chirurg de naaste familieband die als voogd over de jongen kan fungeren, wat de emotionele band verklaart die hen in staat stelt elkaar als "moeder" en "zoon" te beschouwen in deze tragische situatie.
2. De chirurg is de partner van de moeder (in een lesbische relatie):

  • In deze interpretatie is de jongen verwekt door middel van kunstmatige inseminatie of adoptie, met de moeder als draagmoeder of juridische ouder.
  • De chirurg is de partner van de overleden moeder en beschouwde de jongen als haar eigen zoon, waardoor ze hem "zoon" noemt en de operatie niet kan uitvoeren vanwege de emotionele band.
Het is belangrijk op te merken dat beide oplossingen afhangen van aannames die niet expliciet in de raadseltekst worden vermeld. De ware identiteit van de chirurg blijft dus enigszins ambigu, wat de intrigerende aard van dit raadsel benadrukt.

Naast deze twee meest waarschijnlijke antwoorden, zijn er nog enkele minder gebruikelijke mogelijkheden:

  • De chirurg en de vader zijn gescheiden en de jongen is hun zoon. De chirurg had de voogdij over de jongen na de scheiding.
  • De jongen is geadopteerd door de man en de chirurg is zijn biologische moeder.
  • De chirurg is de vriendin van de vader en heeft een sterke band met de jongen opgebouwd.
Deze antwoorden zijn echter minder voor de hand liggend en vereisen meer speculatie over de omstandigheden van de personages.

De ware schoonheid van dit raadsel ligt in de ambiguïteit en de mogelijkheid tot interpretatie. Het nodigt ons uit om buiten de gebaande paden te denken en verschillende scenario's te overwegen, wat ons begrip van familierelaties en de complexiteit van menselijke relaties kan verbreden."

:rofl:

ik vind dit toch wel redelijk impressionant als antwoord.

Voor vele bullshit jobs is chatgpt wel een bedreiging. Een business strategy verzinnen, marketing slogans verzinnen, slide decks met niks concreet maar enkel plannen maken, daar is chatgpt verbazingwekkend goed in.

Moet maar eens intypen "give me 7 focus points for a diagnostics R&D organisation". Dat is letterlijk onze 2024 strategy. Enkel zijn er bij ons 3 consulting boites en een "strategy team" mee bezig geweest. We hadden altijd al de opmerking "ale, we gaan geen duikboten maken dit jaar" en "daar zo lang mee bezig geweest". De maskers vallen nu eindelijk af dat dat allemaal nonsense BS is. Voor andere sectoren zal dat gelijkaardig zijn.

De vraag is of dat erg is dat die oppervlakkige BS er uitvliegt...
 
Dat is nu toch ook geen geheim dat chatGPT ‘gewoon’ een geavanceerde, voorspellende woordengenerator is.
Ja, dat weet ik.
Maar er gaat geen dag voorbij of ik lees dat de wereld compleet gaat veranderen, massa-werkloosheid zal ons deel zijn, en binnen 10 jaar moeten we opletten dat we niet onderworpen worden door een zelfbewuste AI.
Impressionant, dat wel. Zeker die chatgpt met de videocall functie. (chatGPT 4o) die demo’s vond ik wel verbazend.
Ja, maar demo's geloof ik al jaren niet meer. Die zijn meestal ofwel half gefaket ofwel de omstandigheden tot in de perfectie klaargezet.

In 2011 zag je de Google autonome auto compleet full selfdrive rijden in een indrukwekkend demo filmpje. Toen geloofde iedereen dat het er binnen de 5 jaar zou zijn.
We zijn 13 jaar verder, en zelfs treinen of vrachtwagens op de autosnelweg rijden nog altijd niet autonoom.

Dit gezegd zijnde, op vlak van grafisch design en bepaalde textuele administratieve zaken zijn er wel toffe dingen mee te doen.
Maar echt analyse of zo, pweut.
 
Voor vele bullshit jobs is chatgpt wel een bedreiging. Een business strategy verzinnen, marketing slogans verzinnen, slide decks met niks concreet maar enkel plannen maken, daar is chatgpt verbazingwekkend goed in.
Zeker, boiler plate CEO quatsch, politieke pamfletten, cliché ambtenarij powerpoints, of filosofisch herkauwd gezwets kunnen easy vervangen worden.
En hoe zou ik het kunnen vergeten: beursanalisten, hoofdeconomen van de vakbond of Voka, of nieuwscommentatoren.
Misschien dat er veel latent werklozen uit gaan.
Ik denk dat het een gevaar wordt voor veel niet-STEM jobs :)

Echter kunnen die er in veel gevallen ook nu al uit, maar het gebeurt niet.
Er blijft precies wel een markt voor 'een gezicht' of een houvast om mee te praten (private banking).

Case in point: immo makelaars.
1 van de meest nutteloze beroepsgroepen, waar je absoluut nihil kennis moet voor hebben, en waar ik 20 jaar geleden bij de doorbraak van het internet dacht: "HAHA die latent werklozen zijn nu echt eens collectief gepoept zeg!!".
Resultaat jaar 2022-2023: hoogste aantal immomakelaars ooit, die collectief nog nooit zoveel verdiend hebben :wtf:

Dus ja, grote macro voorspellingen blijven moeilijk, vooral over de toekomst.
 
Over een week heb ik bespreking mbt enkele cases die ik onze IT-meneer heb gegeven om via AI op te lossen. We gaan dat vergelijken met mijn oplossingen die ik heb behaald irl. Het gaat dan over enkele dingen. Vergelijken van juridische documenten, interpretatie van juridische artikels enzovoort en test om die data in te voeren om een zelflerende chatbot er mee op te zetten.

Ver zouden we niet zitten van dat succesvol te laten lopen en als dat snel lukt cutten wij meteen een pak uren die onze teams moeten spenderen aan het lezen van teksten edm. Als je mensen kan leren goed om te gaan met zo een tool in onze sector kan je echt razend snel cases behandelen en een heel stuk van dat proces quasi automatiseren.

Het is echt een race naar dat correct te integreren, want je kan in sommige sectoren je handelingssnelheid ferm de hoogte injagen. In de inlooptijd aan de wieg staan om de toepassingen te bewaken en aanvankelijk te controleren of de oplossingen correct zijn wordt cruciaal om de weg naar boven te surfen/niet gecut te worden omdat processen versnellen en minder collectieve werkuren nodig zijn. Dus men gaat nog even kunnen profiteren/profileren via uitgebreide parate kennis in het hoofd. Maar eens die systemen zijn afgestemd en alles van data input tot oplossingen bekomen op wieltjes loopt…

Ik geloof erg fel in de waarde van AI als tool, zeer benieuw om er achter te komen hoe het mijn baan straks gaat veranderen.
 
Ja, dat weet ik.
Maar er gaat geen dag voorbij of ik lees dat de wereld compleet gaat veranderen, massa-werkloosheid zal ons deel zijn, en binnen 10 jaar moeten we opletten dat we niet onderworpen worden door een zelfbewuste AI.

Ja, maar demo's geloof ik al jaren niet meer. Die zijn meestal ofwel half gefaket ofwel de omstandigheden tot in de perfectie klaargezet.

In 2011 zag je de Google autonome auto compleet full selfdrive rijden in een indrukwekkend demo filmpje. Toen geloofde iedereen dat het er binnen de 5 jaar zou zijn.
We zijn 13 jaar verder, en zelfs treinen of vrachtwagens op de autosnelweg rijden nog altijd niet autonoom.

Dit gezegd zijnde, op vlak van grafisch design en bepaalde textuele administratieve zaken zijn er wel toffe dingen mee te doen.
Maar echt analyse of zo, pweut.
Vraag anders eens aan chatgpt om een script te schrijven om meerdere csv's met elkaar te vergelijken en samen te voegen.
Ja dat werkt wel gewoon.. het is niet omdat ge domme nutteloze vragen stelt dat het niet werkt..
Chatgpt is maar zo goed als de vragensteller.
 
Vraag anders eens aan chatgpt om een script te schrijven om meerdere csv's met elkaar te vergelijken en samen te voegen.
Ja dat werkt wel gewoon.. het is niet omdat ge domme nutteloze vragen stelt dat het niet werkt..
Chatgpt is maar zo goed als de vragensteller.
Correctie: voor dergelijke queries is chatgpt is maar zo goed als het hopelijk al ergens op Stackoverflow staat en je geen al te grote variant vraagt.
Want dan ga je soms meer tijd steken in het zoeken naar subtiele fouten dan het zelf te schrijven.

Maar om templates te zoeken of een verbeterde versie van intellisense of zo, ok.
 
Die LLMs zijn ook goed voor ideen generatie, voor creativiteit en dan daar op verder te bouwen. Der zijn ook genoeg voorbeelden van die LLMs waarin mensen rekenvragen stellen en hij er compleet naast zit, daarvoor gebruik je natuurlijk gewoon een rekenmachine of je gebruikt een LLM die gelinkt is aan een rekenmodel.
 
Nu vind ik Janus zijn punt wel nog altijd goed om eens te herhalen dat die LLMs geen redeneringsvermogen hebben.
 
Maar dat is het dan ook.
Vorige week bewijs kunnen leveren op mijn werk dat we met de toepassing van LLM's een (van de vele) processen kunnen optimaliseren (lees 12 fte naar 1-2 puur voor de buhne) en dit voor een proces dat in de komende jaren had moeten groeien richting 20-30,...

1) de gemiddelde manager/mens weet te weinig wat een LLM kan, wat tot zowel onder- als overschatting leidt
2) de gemiddelde manager/mens is te weinig op de hoogte van hoeveel idioot* operationeel werk er gedaan wordt in het bedrijf


*en dan heb ik het niet over het vb van marketingcampagnes maar echt "essentieel" operationeel werk dat gewoon bol staat van de domme handelingen
 
Terug
Bovenaan