Business School

Heb je al een voorlopleiding genoten? Zo ja welke?
Ikzelf heb bachelor in accountancy fiscaliteit behaald, 2 jaar geleden. Dit is waarschijnlijk niet het beste diploma om bij business school te starten (indien aanvaard).

Toch zou ik graag de ervaringen horen. Kan gaan van “Brugge business school” tot Insead.
 
Ik heb bij EHSAL iets gevolgd 2y geleden.

Vingers in de neus. Geen al te hoog niveau maar wel interessant
 
Wat wil je juist doen later?

Ik ben afgestudeerd als industrieel ingenieur chemie, heb dan aan Vlerick een Master in General Management gedaan en tijdens het werken nog een Executive Master in Financial Management aan Solvay een paar jaar er na. Dit opende vooral deuren qua jobmogelijkheden waar ik als industrieel ingenieur nooit voor in aanmerking zou komen.

Ik ben erg tevreden over beide opleidingen die ik heb kunnen volgen, maar misschien het meest van de eerste gezien de carrièremogelijkheden die er op gevolgd zijn (niet enkel dankzij opleiding trouwens, je moet je natuurlijk ook bewijzen ’on the job’).

Mijn eerste reactie bij het lezen van je vraag is te zeggen om nog 1 a 2 jaar te wachten. Dan kan je onmiddellijk een MBA doen, wat inhoudelijk ongeveer hetzelfde is als de master opleidingen aan die scholen, maar waar je veel meer kan oppikken van klasgenoten,zowel inhoudelijk als qua netwerk. Toen ik dit deed was 3 jaar werkervaring het minimum om in aanmerking te komen voor MBA.
 
Los van het opgelegde minimum, met te weinig werkervaring zal je minder aan een MBA hebben omdat je de theorie minder kan linken aan je eigen ervaringen, etc.
Je moet ook kijken wat je verwacht van een business school opleiding: inhoud, netwerk, deuren die opengaan qua jobs,...?
 
Wat wil je juist doen later?

Ik ben afgestudeerd als industrieel ingenieur chemie, heb dan aan Vlerick een Master in General Management gedaan en tijdens het werken nog een Executive Master in Financial Management aan Solvay een paar jaar er na. Dit opende vooral deuren qua jobmogelijkheden waar ik als industrieel ingenieur nooit voor in aanmerking zou komen.

Ik ben erg tevreden over beide opleidingen die ik heb kunnen volgen, maar misschien het meest van de eerste gezien de carrièremogelijkheden die er op gevolgd zijn (niet enkel dankzij opleiding trouwens, je moet je natuurlijk ook bewijzen ’on the job’).

Mijn eerste reactie bij het lezen van je vraag is te zeggen om nog 1 a 2 jaar te wachten. Dan kan je onmiddellijk een MBA doen, wat inhoudelijk ongeveer hetzelfde is als de master opleidingen aan die scholen, maar waar je veel meer kan oppikken van klasgenoten,zowel inhoudelijk als qua netwerk. Toen ik dit deed was 3 jaar werkervaring het minimum om in aanmerking te komen voor MBA.
Actief in de ‘industry’ en wil mij verder ontwikkelen in Finance dep. en wie weet wat er dan kan volgen.

MBA is momenteel niet aan de orde zoals je zelf ook al adviseerde m.b.t. de werkervaring. Maar mijn werkgever (manager, nu director) deelde mee dat ze gerust een opleiding willen financieren voor me. Vandaar dat ik toch even rond kijk wat ik zou kunnen volgen of beter wacht. (Lees, van de gelegenheid gebruik maken).
 
Ik heb bij EHSAL iets gevolgd 2y geleden.

Vingers in de neus. Geen al te hoog niveau maar wel interessant
Wat heb je gevolgd als ik vragen mag?

Geen al te hoog niveau, heeft dit je verder kunnen helpen?(on the job,carrièremogelijkheden, etc.)
 
Health economics.

Was puur uit persoonlijke interesse.

Het zou me verwonderen dat de cursus op professioneel gebied een grote meerwaarde zou zijn. Leek me eerder iets te zijn wat je op paar weken on the job geleerd hebt.
 
Health economics.

Was puur uit persoonlijke interesse.

Het zou me verwonderen dat de cursus op professioneel gebied een grote meerwaarde zou zijn. Leek me eerder iets te zijn wat je op paar weken on the job geleerd hebt.
Is dat niet een beetje zo voor al die diploma’s?
Als ik hoor dan is het bij het gros van de mensen vooral het diploma en het netwerk de meerwaarde. Soms benadert men wel dingen op een andere manier, dat kan interessant zijn. Maar echt moeilijk om is het niet, duur wel.
 
Iemand ervaring met EHSAL? En specifiek met de opleding “Corporate Finance” (https://www.emsbrussel.be/corporate-finance)
2 jaar geleden gevolg in avondonderwijs (1 avond / week + thuis nog 2 papers schrijven).
Kwam zelf uit een economische richting met afstudeerrichting Finance (wel 10j eerder). Toen gekozen omdat het makkelijk te combineren was met werk en ik graag wat opfrissing had voor bepaalde topics + beetje CV-building.

Algemeen gesproken, niveau is dus eerder gemiddeld en als je economische/financiële achtergrond hebt, zou ik misschien eerder Solvay/KUL/Vlerick verkiezen (zonder die specifieke opleidingen te kennen). Volg dus wel wat cege zegt. Amper voor examens moeten studeren, wel papers een beetje deftig aangepakt. Maar onderwerpen hierrond kan je zelf kiezen (Investeringsbeleid + waardering bedrijf), dus misschien kan je daar zelf wat in sturen naar wat voor jou en je job/bedrijf wat meerwaarde geeft.

Voor mensen zonder economische/financiële achtergrond denk ik wel dat het de moeite waard is. Je ziet toch veel verschillende aspecten van finance en het is toch iets meer dan de basics. Ook vaak goeie praktijkvoorbeelden. Hangt er wel van af wat je ermee wil bereiken, hiermee gaan uiteraard geen deuren opengaan naar andere jobs, itt Vlerick. Vertaalt zich uiteraard ook in beperkte kostprijs. Maar als je binnen je bedrijf wil doorgroeien en wat financiële achtergrond wil opdoen, geen slechte vorming.
 
Iemand ervaring met EHSAL? En specifiek met de opleding “Corporate Finance” (https://www.emsbrussel.be/corporate-finance)
Ik heb die éénjarige opleiding Corporate Finance aan de EMS een tijd geleden gevolgd. Ik was toen actief in audit en wou richting corporate finance/investment analysis.
Op mijn CV had ik weinig relevants te vertellen mbt Corporate Finance en het budget voor opleiding was ook beperkt, 10-15 k€ voor Vlerick op tafel leggen was niet echt een optie. Met EHSAL had ik zeer goede ervaringen dus voila, ben ik die maar gaan doen.

De opleiding was leuk en heel interessant maar bleef inderdaad redelijk oppervlakkig, toch als je al een grondige financiële voorkennis hebt.
Dat jaar heeft het me vooral de bevestiging gegeven dat ik de materie leuk vind en mijn kennis zeker ok is. Ik ben toen 'afgestudeerd' met grote onderscheiding en heb kort erna ook professioneel de stap gemaakt richting investment analysis/project finance/M&A.

Heeft die opleiding op mijn cv geholpen om die job te krijgen? Ik denk het niet.
Zoals gezegd heeft het me echter wel geholpen om bevestiging te krijgen en iets zelfzekerder te worden. Uiteindelijk was ik ook maar een auditor tussen profielen uit investment banking, M&A etc die wél heel relevante ervaring hadden.

Jaren later heb ik nu dezelfde reflex bij nieuwe sollicitanten: de opleiding zegt me iets over hun goesting. Wat je in de opleiding ziet, ik denk bv. aan financial modelling, dekt maar een kleine fractie van wat je in praktijk moet kennen, dus daar moet je het niet voor doen.

Ik heb hier trouwens ook de cursussen van de Corporate Finance-opleiding aan Vlerick liggen. De lessen heb ik uiteraard niet bijgewoond en de hele sfeer/netwerk errond is anders, maar inhoudelijk zie ik daarin qua theorie zeer weinig verschil met die van EMS.
Feit: sommige onderwerpen zijn net iets gedetailleerder, de namen van de gastdocenten zijn ronkend, maar de prijs is dan ook x10.
In beide opleidingen leer je wat cash flows zijn, hoe je de WACC berekent, hoe een M&A proces in theorie verloopt etc etc, maar de praktijk is zoveel meer dan dat.

EDIT: ik spreek hier ook vooral vanuit mijn eigen ervaring en onze company culture. Mik je echt op investment banking (BB) of boetiek M&A, dan heeft de naam Vlerick zeker een waarde. Jouw doel bepaalt dus ook deels welke opleiding voor jou het meest geschikt is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die éénjarige opleiding Corporate Finance aan de EMS een tijd geleden gevolgd. Ik was toen actief in audit en wou richting corporate finance/investment analysis.
Op mijn CV had ik weinig relevants te vertellen mbt Corporate Finance en het budget voor opleiding was ook beperkt, 10-15 k€ voor Vlerick op tafel leggen was niet echt een optie. Met EHSAL had ik zeer goede ervaringen dus voila, ben ik die maar gaan doen.

De opleiding was leuk en heel interessant maar bleef inderdaad redelijk oppervlakkig, toch als je al een grondige financiële voorkennis hebt.
Dat jaar heeft het me vooral de bevestiging gegeven dat ik de materie leuk vind en mijn kennis zeker ok is. Ik ben toen 'afgestudeerd' met grote onderscheiding en heb kort erna ook professioneel de stap gemaakt richting investment analysis/project finance/M&A.

Heeft die opleiding op mijn cv geholpen om die job te krijgen? Ik denk het niet.
Zoals gezegd heeft het me echter wel geholpen om bevestiging te krijgen en iets zelfzekerder te worden. Uiteindelijk was ik ook maar een auditor tussen profielen uit investment banking, M&A etc die wél heel relevante ervaring hadden.

Jaren later heb ik nu dezelfde reflex bij nieuwe sollicitanten: de opleiding zegt me iets over hun goesting. Wat je in de opleiding ziet, ik denk bv. aan financial modelling, dekt maar een kleine fractie van wat je in praktijk moet kennen, dus daar moet je het niet voor doen.

Ik heb hier trouwens ook de cursussen van de Corporate Finance-opleiding aan Vlerick liggen. De lessen heb ik uiteraard niet bijgewoond en de hele sfeer/netwerk errond is anders, maar inhoudelijk zie ik daarin qua theorie zeer weinig verschil met die van EMS.
Feit: sommige onderwerpen zijn net iets gedetailleerder, de namen van de gastdocenten zijn ronkend, maar de prijs is dan ook x10.
In beide opleidingen leer je wat cash flows zijn, hoe je de WACC berekent, hoe een M&A proces in theorie verloopt etc etc, maar de praktijk is zoveel meer dan dat.

EDIT: ik spreek hier ook vooral vanuit mijn eigen ervaring en onze company culture. Mik je echt op investment banking (BB) of boetiek M&A, dan heeft de naam Vlerick zeker een waarde. Jouw doel bepaalt dus ook deels welke opleiding voor jou het meest geschikt is.
Denk je dat een verkorte bachelor Handelsingenieur na een technische Master nuttig kan zijn?
 
In een redelijk ver verleden ooit nog gedacht om Master Supply Chain Mgt te doen aan Vlerick; ook exec MBA nog overwogen aan Insead. Uiteindelijk nooit gedaan wegens geen tijd, steeds minder zin om daar nog tijd in te steken en ook steeds meer overtuiging dat ik dat niet nodig zou hebben en dat ik er ook niet bijster veel extra aan zou hebben (buiten netwerk).
Dat netwerk heb ik intussen zo ook, en de opleiding heb ik inderdaad niet nodig gehad.

"MBA" (het noemt eigenlijk niet zo) direct na de studies doen, is sowieso geen aanrader. Te groen achter de oren, te weinig ervaring, te weinig opties om echt toe te passen wat je eventueel leert. Dergelijke profielen slijten sneller dan die scholen ze kunnen uitspuwen.
 
"MBA" (het noemt eigenlijk niet zo) direct na de studies doen, is sowieso geen aanrader. Te groen achter de oren, te weinig ervaring, te weinig opties om echt toe te passen wat je eventueel leert. Dergelijke profielen slijten sneller dan die scholen ze kunnen uitspuwen.
Ik heb een MBA gedaan na mijn doctoraat, kwam perfect uit omdat je meestal minimaal 4 jaar werkervaring moet hebben. Het heeft me geholpen in mijn eerste job te vinden (complete switch qua sector), maar als ik er nu op terugkijk zou ik er pakken meer aan hebben gehad met wat extra werkervaring. Ik zou zoiets eerder aanraden als je al 7-10 jaar werkervaring hebt omdat je de learning vanuit de werkvloer (praktijkervaring dus) kan combineren met het theoretische van de MBA wat simpelweg voor een synergisme zorgt.
 
Vraag mij toch af wat de grote meerwaarde van MBA's in België is.
Ken zelf een aantal mensen die na hun master economie/hir nog een master finance hebben gevolgd aan de AMS. Kostprijs: +/- 18.000€, en zijn daarna dan ofwel in Big 4 terechtgekomen of ergens bij een finance/AM boutique aan een loon dat maar heel mwah'tjes is. Ze hadden misschien heel wat minder kans gemaakt om die job te hebben, maar je moet in België toch al serieus je best doen om die 18.000€ bij te benen op een redelijke termijn.

En dan die executive MBA's... Kostprijs: +/- 50.000€. Tenzij je daarna ineens topmanager of CEO wordt lijkt me dat toch eerder weggesmeten geld. In het buitenland heeft dat meer voordeel wrs. Maar in België zit toch quasi iedereen binnen de range van 3-4 keer het minimumloon, MBA of niet.

nog recente ervaringen met EMS (Ehsal)?


Ik dacht eraan deze te volgen. Prijs valt nog mee voor te verkopen aan onze HR dienst die de factuur moet betalen.

Geen ervaring, maar heb al wel gehoord dat dat een erg knullige en amateuristische "business school" is.
 
@Muñoz : wie betaalt er dan ook zelf zo een opleiding? Denk dat de meesten toch wel hun opleiding betaald zien door hun werkgever, eens ze enkele jaren werken?
 
Vraag mij toch af wat de grote meerwaarde van MBA's in België is

Ik heb zelf een MBA gevolgd aan de Manchester Business School, maar dat is inmiddels ook alweer elf jaar geleden. De toegevoegde waarde is het netwerk dat je opbouwt en de theorie waar je met behulp van case studies die onmiddellijk in de praktijk kan toepassen. Of dat een MBA zoveel geld waard is, laat ik in het midden. Je betaalt toch ook wel voor de reputatie van de business school en de (gast)docenten.

Ik denk niet dat ik met m'n MBA nu verder geraakt ben in m'n carrière in vergelijking met wanneer ik het niet zou hebben, maar ik werk als freelancer, dus wellicht niet het beste voorbeeld. Als interne medewerker zal het wellicht meer verschil maken. Toch ben ik blij dat ik de opleiding heb gedaan, want ik heb er toch een heleboel van geleerd.
 
Terug
Bovenaan