Kid_C

Cultuur Crew
Crowdfunder FE
Seizoen 2 van de classic artists trappen we af met de (bekendste) godfathers van heavy metal, niemand minder dan Black Sabbath. Hun invloed op de zware gitaren is niet te onderschatten, niet in het minst door het gebruik van de duistere teksten leggen ze de basis van een hele muziekscene.

0640266.001.jpg


Ze brachten zes legendarische albums uit met Ozzy Osbourne als frontman, tijdens de opnames van de zevende plaat trapte hij het af om daarna terug te keren voor de opnames van de achtste. Nadat hij werd buitengesmeten door gitarist Tony Iommi nam Ronnie James Dio het roer over voor album 9 en 10. Dio kapte er dan ook maar mee en kortstondig kwam de zanger van Deep Purple hen vervoegen... Long story short, plaat 11-18 waren nog zonder Ozzy. Hun laatste, album 19 die toepasselijk '13' heet dan weer wel. :unsure:

Black Sabbath is natuurlijk meer dan de frontman alleen, véél meer. Gitarist Tony Iommi is het enige lid die al vijf decennia in de band zit, zijn riffs.. tja, die spreken voor zich. Geezer Butler speelde alles kapot met zijn lage basslijnen en drummer Bill Ward stond gekend om zijn mokerslagen op de drums.

Maar dat wisten jullie natuurlijk allemaal al. Let's talk music! Ik reken op 2 weken, maar als we merken dat de meeste er sneller doorgaan dan ronden we sneller af. We'll see!

Meer info:



Nog eens het concept uitleggen en welke afspraken we maken:
  • We doen een (twee)wekelijkse dieptestudie van het repertoire van een bekende artiest.
  • We starten op woensdag en luisteren uitgebreid naar de discografie, ondertussen kan je in dit topic terecht voor commentaar, bedenkingen, de artiest de hemel in te prijzen, ...
  • Na een week kan je de artiest verder bespreken in dit topic, maar start er ook een nieuw topic met de volgende artiest.
  • We houden de gesprekken very much civilised. Geen persoonlijk aanvallen, elk heeft recht op zijn mening. Discussie aangaan mag natuurlijk wel.
 
Laatst bewerkt:
Dit is echt iets waar ik met volle moed aan ga beginnen, heb Black Sabbath nooit verder verkend dan Paranoid eerlijk gezegd en nu heb ik eens een excuus om een deepdive te doen, iets wat me voor de een of andere reden toch altijd afgeschrikt heeft.
 
toen dat de zanger van Deep Purple bij hen zat, was het dan meer een deep purple sound of is er toch nog een wezenlijk verschil.
Kwestie van te weten op welke albums dat ik me moet concentreren, want 19 gaat niet lukken.
 
Is het ni Tony Iommi? Of ben ik verkeerd?
Edit: sorry voor eventuele muggenzifterij.

Yes!

Wat een ongelooflijke band is Sabbath toch. Ongeziene invloed op de hele scene.
En dan hebben we het nog niet gehad over The Osbournes :laugh:

giphy.gif


Saturn V rise as gravity dies, through Iommosphere he flies
 
Net begonnen met de eerste cd van Black Sabbath, met liedje Black Sabbath.
Aangenaam verrast! De sfeer zit direct erin! Hopelijk zet de trend zich door :)
 
Master of Reality. :drool::love: Je kan eigenlijk niet verkeerd gaan met eender welke van de eerste 6 (op de voet gevolgd door de eerste 2 met Dio), maar dat is toch echt hét meesterwerk voor mij. Volume 4 vind ik ook fenomenaal.
 
Masters of reality is hier ook het enige album dat af en toe opligt, voor de rest niet zo'n grote fan.
 
Ok, Nahrtent, positief denken, je kan dit.
Ik kan dit.
 
Black Sabbath, Parijs 1970. Daar had ik graag bij willen zijn. Geen anonieme gigazaal, geen gigafestival maar relatief intieme sfeer. Sigaretten en verschraald bier, de latrine die verderop ligt te meuren en dan deze wall of sound die je midscheeps treft. Deze liveopname van War Pigs heb ik zeer vaak gedraaid. Ik kan geloven dat dit destijds ongelofelijk zwaar moet geklonken hebben, als een machinale mokerslag recht op je voorhoofd.

Dit is een smaakmakertje, later deze week een uitgebreidere lap tekst. Maar als smaakmaker kan deze wel tellen om dit topic in de Iommic Sphere te brengen.

 
Heb trouwens ooit Iommi zen autobiografie gelezen dus bij deze een paar fun facts.

Dio heeft ooit bijna met John Bonham gevochten toen die zei ' that guy can sing bloody well for a midget'

Bill Ward is ooit bijna vergiftigd toen ze besloten hem goud te verven met wa loodverf.

Tijdens een tour heeft een piloot ooit eens Ozzy late vliegen en dat was niet direct die man zijn beste idee
 
Ooit eens een docu over Geezer gezien, was ook de moeite.

Btw, van de eerste plaat is Evil Woman toch wel een topschijf he. Ik vind sowieso heel de sfeer van dat album al schitterend. Legendarisch album, voor mij. Niet hun beste, maar toch sterk debuutalbum. Zeker als je het in de tijd bekijkt wanneer het uitkwam. Zoiets gewaagd, heidens, weg met die hippies, hier is echte muziek.

Ik ben geen superfan van Black Sabbath, zeker niet, maar ze hebben zeker wel fantastische nummers gemaakt. Wat ze betekend hebben, en nog steeds betekenen, voor metal muziek, is toch ongelooflijk.
Ook het aantal muzikanten, bands, die zij geïnspireerd hebben is ontelbaar.

Heel hun geschiedenis is gewoon verbluffend. Wat zij op persoonlijk en muzikaal vlak meegemaakt en gedaan hebben, zowel de stichtende leden als de vervangende, is echt abnormaal.

In elk geval, geeft mij een goeie reden om hun platen nog eens een voor een op te zetten, inclusief Ozzy's solowerk.

Oh ja, Ozzy blijft voor eeuwig en altijd de enige echte zanger van BS. Sowieso.
 
Met recht en reden een classic artist.
Fenomenale discografie, immense invloed gehad op muziek tout court.
Ozzy is en blijft gewoon een fenomeen.
Heeft gewoon alles om vrolijk van te worden. Net nog eens de best-off opgelegd. Wel zin om de minder bekende songs eens te beluisteren.
 
Ik kan me Black Sabbath ook niet voorstellen op graspop bijvoorbeeld. Het is muziek die een donkere zaal vraagt met te veel rook.
Helaas ga je dat nooit meer te zien krijgen, tenzij het gaat om een heel goede coverband. Ik heb Ozzy al live gezien op Graspop en het is geweldig om zo'n monument te zien, maar anderzijds besef je dat het om een schim gaat. Het niveau van de jaren 70 haalt die nooit meer.
 
Terug
Bovenaan