Werk Big Four

Wat zijn volgens jullie de grootste nadelen als je bij een niet Big-4 bedrijf start als auditor? Heb het gevoel dat de sfeer iets minder druk is daar en dat je minder een nummertje bent. Change my mind, moet binnenkort keuze maken big-4 of non big-4...

Big4 heeft nu éénmaal een betere naam dan non-big 4. Ook voor toekomstige werkgevers achteraf.

Random vacature uit Brussel gepakt:


Experience Required:

  • Accountant with 9+ years of experience in an international environment.
  • Big 4 (audit) experience required
  • Experience in accounting for FX revenue and derivatives within the financial services sector
  • IFRS experience is required, additional GAAP experience is highly valued
    • IFRS 3
    • IFRS 9
    • IFRS 16
    • IFRS 13
 
Wat zijn volgens jullie de grootste nadelen als je bij een niet Big-4 bedrijf start als auditor? Heb het gevoel dat de sfeer iets minder druk is daar en dat je minder een nummertje bent. Change my mind, moet binnenkort keuze maken big-4 of non big-4...
Zelf niet, maar wel een kameraad die gestart is als auditor bij VGD. Iets minder hiërarchisch wat zowel voor- als nadelen heeft. Qua jobinhoud zullen beiden relatief gelijkaardig zijn, qua werkdrukte enorm afhankelijk van klant tot klant. Hij werkte alleszins meer dan mij.

Nadelen lijken me: Minder 'gekende' promotiestructuur (zowel qua promotie als loonsverhoging), minder grote en internationale klanten, minder gewapend om uitvallen van senior levels deftig op te kunnen vangen waardoor zaken sneller naar beneden gepusht worden, samenhorigheidsgevoel van de junior-profielen die je wel hebt bij big4 zal je er niet terug vinden, en dan inderdaad de status van Big 4 op uw CV (al moet ik wel zeggen dat de krapte op de arbeidsmarkt nu wel zorgt dat alle audit-profielen druk gesolliciteerd zijn).
 
Hmm, bedankt voor jullie antwoorden. Ik was redelijk overtuigd om voor niet big-4 te gaan omdat mij dat iets persoonlijker leek, maar big-4 lijkt ook wel zijn voordelen te hebben. Ben zelf niet van kanten Gent of Brussel (waar de audit teams vaak zitten), dus vandaar dat big-4 ook al wat minder aantrekkelijk wordt voor mij. Moeilijke keuze!
 
Hmm, bedankt voor jullie antwoorden. Ik was redelijk overtuigd om voor niet big-4 te gaan omdat mij dat iets persoonlijker leek, maar big-4 lijkt ook wel zijn voordelen te hebben. Ben zelf niet van kanten Gent of Brussel (waar de audit teams vaak zitten), dus vandaar dat big-4 ook al wat minder aantrekkelijk wordt voor mij. Moeilijke keuze!
Als ex Big-4 zou ik toch voor de Big 4 opteren. Ik werk nu ook samen met iemand die van buiten de Big 4 komt (Grant Thornton) en dat was toch ook absoluut niet positief. Veel meer vriendjespolitiek, zaken die je gedaan krijgt enkel en alleen omdat je iemand hogerop kent, weinig transparantie,...Zoiets zal je veel minder zien bij de Big 4. Hij zei dat hij spijt had dat hij niet bij de Big 4 was begonnen. Ook de sfeer zit denk ik beter bij de Big 4 tussen de collega's die samen met jou starten, wat @BonIver ook zei.

Bovendien ga je ook gewoon meer leren omdat de klanten complexer zijn en staat het velen keren beter op de CV. Ik heb bijvoorbeeld in het buitenland gewerkt, die job had ik nooit kunnen vast krijgen als ik bij een of andere nietszeggende audit firm was begonnen.

De enigste reden die ik zie om voor iets buiten de Big 4 te kiezen is wellicht de werkdruk, die minder zwaar zal zijn. Al hangt dat ook deels van jezelf af, als je goed kan relativeren (zoals ik :D) kan je ook binnen de Big 4 heel redelijke uren hebben zonder dat je prestaties er onder leiden. Sommigen leggen hun eigen gewoon heel veel druk op, dat is toch vaak mijn ervaring bij degenen die verzuipen onder het werk binnen de Big 4. (Tenzij je echt pech hebt met je klanten, daar kan je dan weinig aan doen)
 
Voelt de Big4 reeds de impact van de recessie?

Er is zeker al de tendens dat klanten van big4 (advisory) minder projecten opstarten, bepaalde projecten uitstellen en vooral focussen op quick wins op dit moment. Daarnaast is er de impact van de stijgende loonkost vanaf januari, die elk bedrijf zal hebben, maar dit zal (beperkt) doorgerekend worden aan de klanten door de dayrates te verhogen. Er zijn ook wel contracten met bepaalde grotere klanten waarin rates voor een paar jaar vast liggen zonder indexatie, die worden pijnlijk. Winst doelstellingen zijn sowieso bijgesteld voor komend fiscaal jaar.

Er zijn natuurlijk ook kansen bij een recessie, zoals bedrijven die quick wins zoeken, energy sourcing, verspilling tegen gaan, personeel waardevollere taken laten uitvoeren... Ik vermoed dat er bij tax & legal dezelfde impact is maar ook kansen, voor audit, no clue.
 
Ze voelen het zeker. In die mate dat er voor sommige departementen in consulting een hiring freeze is.

Op sommige Belgische projecten werken ze nu zelfs met Portugese of Oost-Europese consultants, wegens goedkoper… Benieuwd welke kant dit opgaat in 2023.

Edit: voor alle duidelijkheid niets tegen consulting, vind het zelf jammer dat ik niet in een Big 4 omgeving gestart ben achteraf gezien
 
Voelt de Big4 reeds de impact van de recessie?
Zeker, binnen het departement waar ik werk zijn er toch bepaalde business units die kampen met terugvallende uren. Naar de contracten toe is blijkbaar wel grotendeels een automatische indexatie opgenomen dus de stijging gaat wel grotendeels kunnen doorgerekend worden. Je merkt wel de ongerustheid van minder contracten en minder uren en de aankomende indexatie op de salarissen. In een service business waar personeel uw grootste kost is, zitten er toch veel partners met het spreekwoordelijke ei in hun gat.
 
Ik denk dat een afgestudeerde ongeveer 2.700 euro per bruto maand netto 2.200 euro moet verwachten. Ik kan je vragen hoeveel een Senior 2 moet opnemen in de grote 4 (ik neem 3.200 euro per maand, maar het lijkt weinig)
 
Heb een aanbod van 2300 euro bruto met bedrijfswagen. Bruto lijkt mij wat laag, maar komt misschien door de wagen dan? Of kan ik beter halen binnen audit?
 
Met de indexaties heb ik wat moeite om goede inschatting te kunnen maken. Maar wat zou je kunnen verwachten in big four (bruto/netto) met een 3-4 tal jaar ervaring? ( na indexatie in 2023)
 
Bruto naar netto voor een junior kan ik ook moeilijk inschatten, voorstel nu is 2300, maar had eerder richting 2600 gehoopt (maar geen idee wat deze bedragen dan netto opleveren eigenlijk...). Iemand die kan helpen?
 
Bruto naar netto voor een junior kan ik ook moeilijk inschatten, voorstel nu is 2300, maar had eerder richting 2600 gehoopt (maar geen idee wat deze bedragen dan netto opleveren eigenlijk...). Iemand die kan helpen?
Kunnen we enkel beantwoorden als we de VAA van je auto en je nettovergoeding kennen.
 
Lijkt me aan de lage kant, zeker nu met de indexering
De vraag is natuurlijk of de startlonen mee evolueren met zo'n zware index. De index wordt toegepast op bestaande lonen omdat het verplicht is, niet omdat de markt het vraagt. Het zou goed kunnen dat de startlonen niet meteen gaan mee-evolueren met de inflatie. Al kan dat ook maar beperkt natuurlijk, want dat maakt starters voor bedrijven interessanter en drijft de lonen dus omhoog. Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar, of de lonen voor mensen die ergens beginnen evenveel gaan meestijgen als de index.
 
De vraag is natuurlijk of de startlonen mee evolueren met zo'n zware index. De index wordt toegepast op bestaande lonen omdat het verplicht is, niet omdat de markt het vraagt. Het zou goed kunnen dat de startlonen niet meteen gaan mee-evolueren met de inflatie. Al kan dat ook maar beperkt natuurlijk, want dat maakt starters voor bedrijven interessanter en drijft de lonen dus omhoog. Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar, of de lonen voor mensen die ergens beginnen evenveel gaan meestijgen als de index.
Bij de Big 4 waar ik werk zijn de salary brackets voor alle profielen alleszins geïndexeerd, inclusief dus voor de new joiners.
 
Terug
Bovenaan