Oké, recent terug beginnen hardlopen na wat blessures en privé-**** die m'n vermogen en motivatie compleet weggenomen hadden.

Gestart met een schema vanuit m'n Garmin horloge en gisteren voor het eerst in lange tijd terug een 'deftige' 10 km gelopen in 59 minuten.

Nu Trenara een kans gegeven maar dat schema is énorm traag qua snelheden, ik moet me gaan forceren om zo traag te lopen, hoe kan dat dan gaan werken om langere en snellere afstanden te gaan lopen?
 
Nu Trenara een kans gegeven maar dat schema is énorm traag qua snelheden, ik moet me gaan forceren om zo traag te lopen, hoe kan dat dan gaan werken om langere en snellere afstanden te gaan lopen?
Om je basis op te bouwen of te verbeteren. Stel dat je met je basis(conditie) 6:00 kan lopen in zone 3. Daarna train je een tijdje echt traag.
Je zal dan merken dat je na een tijdje 6:00 kan lopen in zone 2 (dat is niet van vandaag op morgen maar stilletjes aan gaat het die richting uit). Als je dan versnelt naar 5:40 zal dat in (bijvoorbeeld) zone 3 zijn.

Opmerking (maar elk lichaam is anders dus iemand die beweert dat het bij hem / haar niet zo is geloof ik ook wel) Het is echter niet omdat je basisconditie beter is dat je ook in alle scenario's meteen sneller kan lopen. Dus voorheen 5:00 in zone 5 en nu 5:00 in zone 4 en 4:50 in zone 5? De kans is reëel dat als je daar niet op traint je nog steeds 5:00 zal lopen als max en dat versnellen gewoon niet lukt (of je heel snel zal crashen). Ook dat moet je dan trainen. Je pezen, spieren enzovoorts moeten ook nog kunnen volgen.
 
Laatst bewerkt:
Om je basis op te bouwen of te verbeteren. Stel dat je met je basis(conditie) 6:00 kan lopen in zone 3. Daarna train je een tijdje echt traag.
Je zal dan merken dat je na een tijdje 6:00 kan lopen in zone 2 (dat is niet van vandaag op morgen maar stilletjes aan gaat het die richting uit). Als je dan versnelt naar 5:40 zal dat in (bijvoorbeeld) zone 3 zijn.

Opmerking (maar elk lichaam is anders dus iemand die beweert dat het bij hem / haar niet zo is geloof ik ook wel) Het is echter niet omdat je basisconditie beter is dat je ook in alle scenario's meteen sneller kan lopen. Dus voorheen 5:00 in zone 5 en nu 5:00 in zone 4 en 4:50 in zone 5? De kans is reëel dat als je daar niet op traint je nog steeds 5:00 zal lopen als max en dat versnellen gewoon niet lukt (of je heel snel zal crashen). Ook dat moet je dan trainen. Je pezen, spieren enzovoorts moeten ook nog kunnen volgen.
Dus het is echt zinvol zo'n trage trainingen te doen en tegelijkertijd er nog evenveel qua conditie op vooruit te gaan?
 
Dus het is echt zinvol zo'n trage trainingen te doen en tegelijkertijd er nog evenveel qua conditie op vooruit te gaan?

Als je denkt dat het te traag is, kan je wel even een all-out 5K doen en die gebruiken om te herkalibreren.

Maar pas wel op trenara werkt maar is soms iets te enthousiast in het aantal kilometers per week dus als je van ver komt, best niet te zot van start gaan.
 
Vandaag de eerste marathon van Charleroi, maar vier maan onder de 3uur. Ok geen groot deelnemersveld, maar zegt wel genoeg over het parkoers en het weer was ook niet ideaal natuurlijk.

Ik las gisteren dat er na de marathon Brussel-leuven van 2025, er vanaf 2025 een jaarlijkse marathon met start en finish in Leuven komt.
 
Het was 15-17 graden tijdens mijn loopje deze ochtend en erg zonnig. Iets te warm voor mij.
18,50 km - HR 157 (zone 3) - tijd 1:44:14 (5:38). Mmm niet slecht maar met iets koudere temperaturen had de HR lager geweest.
Dat komt overeen met een tijd van net onder 1:53 op de 20 km maar het was dan ook nog geen wedstrijd. Er zit nog marge op de HR.

De conditie is goed en dit was mijn langste looptraining als voorbereiding op de 20 km van Brussel.
Ik heb besloten van inderdaad daar de vlaggen van 1:50 te volgen en dan zien we wel. Maar eerst nog 2 weken taperen.

Gisteren 5de geworden op m'n eerste pistemeeting op de 1500m in 4min50. Smaakt naar meer!
Sterk. Ik loop 4:50 op 1000 meter. :tongue:
 
Laatst bewerkt:
18,50 km - HR 157 (zone 3) - tijd 1:44:14 (5:38). Mmm niet slecht maar met iets koudere temperaturen had de HR lager geweest.
Dat komt overeen met een tijd van net onder 1:53 op de 20 km maar het was dan ook nog geen wedstrijd. Er zit nog marge op de HR.


Ik heb besloten van inderdaad daar de vlaggen van 1:50 te volgen en dan zien we wel. Maar eerst nog 2 weken taperen.

Dat was dan een wedstrijdsimulatie?
Want als je nu 1u44 op 18,5km loopt op training dan moet in een wedstrijd 1u50 op 2km toch geen enkel probleem vormen?
Dus ofwel loop je te traag in je wedstrijd, ofwel veel te snel in uw training.
 
Dat was dan een wedstrijdsimulatie?
Want als je nu 1u44 op 18,5km loopt op training dan moet in een wedstrijd 1u50 op 2km toch geen enkel probleem vormen?
Dus ofwel loop je te traag in je wedstrijd, ofwel veel te snel in uw training.
Ik had een trainingschema gevolgd voor de 10 miles. Op 26 mei is de 20 km van Brussel. (5 weken waarvan 1 week herstel & 2 weken taperen).

Dus ja correct dit is gewoon eens iets anders. Enige impact gaat dit niet hebben op het resultaat. Na die wedstrijd ga ik .. maar nu is het even een tussendoortje. Ik kon mij gratis inschrijven via het werk.

Dat was dan een wedstrijdsimulatie?
Want als je nu 1u44 op 18,5km loopt op training dan moet in een wedstrijd 1u50 op 2km toch geen enkel probleem vormen?
Dus ofwel loop je te traag in je wedstrijd, ofwel veel te snel in uw training.
Let wel op. De 20 km van Brussel is veel op en af. De training was een vlak parkoers. Maar normaal gezien moet het wel lukken. :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Gisteren 5de geworden op m'n eerste pistemeeting op de 1500m in 4min50. Smaakt naar meer!
Ik heb ook een 1500 gelopen dit weekend, het was een verplicht nummer als invaller op een interclub. Met mijn training van de laatste tijd (veel intervals @1500 pace) is het geen verrassing dat ik wel een PB heb gelopen (4:29). Ik heb ook m'n wagonnetje aangehaakt bij iemand die een oké tempo leek te lopen en ben pas met nog 300 meter te gaan echt gelost. Op training lijkt het steeds onmogelijk om dat tempo 1500m aan een stuk te kunnen vasthouden, maar het is vandaag toch gelukt, dus nu heb ik de bevestiging dat ik aan het juiste tempo aan het trainen was. :p

Met m'n huidige 800m vorm (~2:04) zou er in theorie wel serieus wat moeten af kunnen met een goeie basis, maar dat is niet meer voor dit seizoen. 😅 Ik ben na de wedstrijd naar de zijkant van de piste gestrompeld, heb me op de grond gesmeten en heb een tijdje (1 of 2 minuten, geen idee) liggen bekomen voor ik weer bij zinnen was. Er stond blijkbaar volk rond me te vragen of alles oké was, maar dat heb ik gewoonweg niet bewust gehoord. :laugh: Het diep kunnen gaan zit dus zeker meer dan oké, da's een dikke opsteker, want dat lukte me enkele maanden geleden niet zoals ik hier al eens bedocumenteerd heb. :p

Ik ben me nu aan het focussen op de 800 (of ja, ik loop alles van 600 tot 1000) en zal ook eens een 400 meepikken deze zomer. Die 1500 is echt te ver momenteel en zal ik niet meer lopen dit seizoen. Ik haal geen plezier uit het lopen van een afstand waarvan ik weet dat ik met m'n huidige beperkte basis ver van m'n uiteindelijke potentieel zit. Ik denk bv. niet dat ik momenteel onder de 19' zou lopen op een 5000m, zelfs 20' zou al heel zwaar zijn, terwijl ik ooit 17'30 liep. :p Op de 800m is dat gebrek aan duurvermogen veel minder erg.
 
Haaaaa, ik moet me eens bijeen rapen om terug te lopen. Na mijn omgeslagen voet wel terug een maand aan het lopen maar de goesting ontbreekt momenteel nog. Hoogtijd met mooie weer om er terug in te vliegen.

Misschien ergens een doel prikken om naar toe te werken.
 
En waarom taper je precies 2 weken?
Ik loop nu nog 2 weken vol door. De gaskraan gaat volledig open en elke dag vanaf vandaag tem 26 mei loop ik het snot uit mijne mond.
Al mijn PR's gaan er aan! Je zal het zien. Ik ga de wedstrijd van mijn leven lopen. YES! :D

Even serieus nu: Taperen wil voor mij zeggen: Bewust even gas terug nemen om fris aan een wedstrijd te staan. Niet meer of niet minder. Meer zegt dat woord niet. En ja af en toe prikkels en .. ja eigenlijk wat Loser neerpent hieronder (ik heb even op refresh geklikt)
 
Laatst bewerkt:
En waarom taper je precies 2 weken?
Hangt er maar vanaf hoe je taperen omschrijft, hè.
Trouwens, 4w tussen de twee wedstrijden excl recuperatie & taper, dan lijkt het me net de aangewezen methode om te trainen, met redelijk veel intensieve stukken erin te stoppen en de 80/20 ff te laten varen. VO2max en eventueel fatigue resistance, beetje intervalprikkels en tempoloopjes op net onder wedstrijdtempo. Zo zou ik het wel aanpakken. Natuurlijk met overbelasting in het achterhoofd en niet te zot doen, dus totale belasting gelijk houden met daarvoor. Dat betekent dus km's en/of aantal keer gaan lopen drukken.
 
AG Belgian Coast Walk was een beetje een dubbele ervaring. Start in Knokke om 4u30 en zo'n 1300 wandelaars aan de start.
Bevoorradingsposten tot halverwege gingen slechts open op tempo van snelwandelaars, zo'n 9km/u, maar door iets later te starten eigenlijk een ideale tocht gehad van Knokke tot Oostende, rustig tempo, na een uur ongeveer alle wandelaars voorbijgestoken wat vlot ging aangezien er geen verkeer was zo vroeg dus ik kon gemakkelijk op de weg lopen als het voetpad vol wandelaars zat.
Bevoorradingen waren zalig want we waren met echt niet zoveel lopers, ik schat max 50, en tussen elke loper zat gemakkelijk enkele minuten. Dus je kon op je gemak iets eten en drinken, in Bredene zelfs een geweldig smaakvolle garnaalkroket!

Daarna in Oostende waren ook de wandelaars van de 42 km gestart, en dat al enkele uren voor ik daar aankwam... resultaat: je mag proberen 4000 wandelaars voorbij te steken op smalle paadjes in de duinen... mission impossible, dus redelijk snel opgegeven en gewoon meegewandeld. In Westende kwamen er nog eens 2000 wandelaars extra op het parcours en dat maakte het helemaal crazy druk op het parcours.
Uiteindelijk nog wel goed stuk gelopen op het einde op de stukken op de dijk en uiteindelijk de 81km in iets minder dan 11u voltooid.

Zeer mooi parcours, wel héél veel zand en behoorlijk pittig door het losse zand in de duinen, ga hem zeker nog eens opnieuw doen maar dan misschien toch gewoon als wandelaar, niet echt ideaal als loper :wink:
 
Hangt er maar vanaf hoe je taperen omschrijft, hè.
Trouwens, 4w tussen de twee wedstrijden excl recuperatie & taper, dan lijkt het me net de aangewezen methode om te trainen, met redelijk veel intensieve stukken erin te stoppen en de 80/20 ff te laten varen. VO2max en eventueel fatigue resistance, beetje intervalprikkels en tempoloopjes op net onder wedstrijdtempo. Zo zou ik het wel aanpakken. Natuurlijk met overbelasting in het achterhoofd en niet te zot doen, dus totale belasting gelijk houden met daarvoor. Dat betekent dus km's en/of aantal keer gaan lopen drukken.
Ik vind het lastig om te bepalen hoe je trainingen aanpakt tussen twee wedstrijden in die kort na elkaar vallen. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat dan het beste werkt voor hem / haar. Iedere loper is ook anders.

Ik probeer mij nog eens te prikkelen her en der. En ja de training gisteren was misschien niet het beste idee? Echter dat is ne lastige vind ik. Maar gaat dit iets veranderen aan mijn eindtijd? Ik ben 100% zeker dat het géén enkele seconde zal schelen. Fout of correct trainen --> De gevolgen daarvan merk je pas op na 'weken of maanden' niet na 1 dag. En eens een dagje (mogelijks?) fout trainen gaat ook geen millimeter verschil uit maken.

Allé ja je begrijpt wel wat ik bedoel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan