25 jaar Command & Conquer, welke vond jij de beste?

D

Deleted member 451

Guest
Nu deze reeks dik 25 jaar bestaat, wil ik samen met jullie eens een terugblik werpen. welke vind jij het best, en welke minst? en waarom?

1) Red alert 2 (en yuri's revenge)
complete game in alle opzichten. zoveel verbeterd tov de eerste,
buildings en characters konden eindelijk geque'ed worden, betere gfx, dieper verhaal, zoveel meer te doen, 2e aanval per unit.... schitterende game, en beste voor mij.


2) tiberian sun (c&c 2) en firestorm.
vooral nostalgie ook, deze vaak uitgespeeld (firestorm wel niet, ik vond dit een verschrikkelijk moeilijke expansion. nog mensen dit?)
die desolate sfeer, dat uitgediept tiberium verhaal, die 2 verhaal lijnen die beiden zo meeslepend waren.... stand out missies zoals hammerfall,.... beste non-RA game imo.

3) red alert 3.
vind hem even goed als de 2e, misschien net iets minder vernieuwend. die expansion wel nooit gespeeld, had slechte reviews..

4) red alert 1. (countstrike & aftermath)
zeker ook een hele goeie game, maar had zn min punten. toen in die tijd zagen we die niet, maar nu toch wel... geen que mogelijk, meeste missies makkelijk met massa tank rush te doen.... maar desalniettemin een trendsetter

5) C&C 3: tiberium wars (en kanes wrath, al heb ik die nooit gespeeld die expansion)
Ok ik ben deze week begonnen met C&C 3: tiberium wars.
ongelofelijk, ik kocht deze game bij zn release in 2007 en paar keer proberen beginnen, maar was niet echt mn ding... maar nu toch doorgebeten, en de GDI campaign vandaag uitgespeeld. vandaar ook wat deze posting. eigenlijk toch niet zo'n slechte game als ik eerst dacht, maar die aliens .... kweet zo niet.... het voelt raar aan .

6) c&c.
ok hier ga ik misschien commentaar over krijgen, maar in mijn defense is misschien dat ik deze game nooit echt bij release heb gespeeld. (voor mij begon het allemaal een jaar later, met red alert 1), en toen ik hem wel speelde (na tiberian sun) voelde het al ouwbollig aan.... shame dat ik die niet heb gespeeld bij z'n release.

7) c&c: renegade.
zelfs bij zn relase waren de gfx al niet al te fameus. half life en quake 2 kwamen toen ook net uit dacht ik, en SIN, wat toch veel betere games waren.
maar goed, het was eens tof om die c&c universe in 3D te aanschouwen.

8) C&c 4: tiberium twilight.
deze moet ik eigenlijk nog spelen, en het is niet fair dat ik die als laatste plaats, maar ik hoor hier echt niets dan slechte zaken over.....
dus wellicht zal die ook de laatste plek krijgen van mij.
 
1) C&C
2) Red Alert 1
3) C&C: Generals
4) Red Alert 2
5) C&C 3
6) C&C 2
7) Red Alert 3
De rest (nog) niet gespeeld.

Vooral de eerste 3 hier vind ik heel goed. Dat verhaal, die filmpjes van de originele C&C en RA1 waren zo super. Ik herinner me ook legendarische LAN-sessies van C&C en RA1. De rest was voor mij persoonlijk al een pak minder. Helemaal niet zo een fan van RA2 of 3 zoals vele anderen, die hadden die "klassieke" C&C feeling niet meer.
 
achja, die generals was ik nog vergeten.... weet dat die zeer populair was destijds in LAN,
maar die had totaal niets met de c&c en RA verhaal te maken, waardoor ik altijd vond dat die nogal als een rip off over kwam, en die gewoon de "c&c " naam uitbuiten...


nu, als je zegt dat je fan was van die filmpjes, snap ik niet goed hoe je c&c 2 zo laag posteert.... komaan, met Michael Biehn,, en James Earl Jones vond ik Tiberian sun echt wel een aangename "film" om te volgen. maar ja, smaken verschillen.
 
Heb de reeks leren kennen door Red Alert 1. Vond de campaign zalig met de tussenfilmpjes en dat maakte alles ook zo 'realistisch', haha :D
Ik had zo een box waarin ook C&C inzat (en een demo van Tiberian Sun xD), maar de setting van de Koude Oorlog sprak me meer aan.

De grote topper voor mij blijft Red Alert 2: Yuri's Revenge. Niet alleen de single player was top, maar vooral de MP en dit in clanverband. Ik was toen een jaar of 12-13 en met een vriend een BE/NL-clan gejoind en daar veel real life vrienden gemaakt. We hadden X aantal keer per jaar een meeting om samen iets te gaan eten of een activiteit te doen zoals bowlen bv en minstens 2x per jaar deden we ook een LAN-party bij iemand thuis, haha :D

Daarnaast begonnen we ook Renegade te spelen. Solo online is maar 'meh', maar in clanverband hadden we ook de tijd van ons leven.

Dan begon de misérie van EA... Westwood opgekocht, de servers verwaarloosd en RA2: YR was geen optie meer. Toen kwam Generals uit en dit werd de alternatief, maar sloeg niet zo goed aan in de clan. Was wel leuk op LANs, maar twas niet hetzelfde als vroeger. Toen viel de groep uiteen en ging elk een eigen richting uit.

Hierdoor begon mijn grudge tegenover EA, omdat ze veel kapot gemaakt hadden in een korte tijd (Westwood, Bullfrog, Maxis, ...) en zo heb ik na Generals geen enkel RTS van EA aangeraakt.
 
RA2 en Generals: Zero Hour zijn de twee die er bovenuit steken.
Beiden echt kapot gespeeld op LAN, echt zoveel uren plezier aan gehad; ken de lay out van Wild Animal Park nog van buiten :D. RA2 had daar nog eens toffe single player campaigns bovenop. Heb die enkele jaren geleden gratis op de kop kunnen tikken via Origin.

De remaster van de origine Red Alert en C&C is ook heel goed, echt hoe een remaster gedaan moet worden. De spirit van de oude games zit daar perfect in vervat.
 
RA2/RA2YR is absolute strategytopgame van mijn leven. C&C generals en ZH was ook super goed, daar heb ik nog veel maps voor gemaakt.
RA2YR heb ik hier dit jaar nog verschillende uren op gespeeld, maar zelfs na aankoop via Origin blijft dat een gesukkel om dat aan de praat te krijgen.
 
RA2YR heb ik hier dit jaar nog verschillende uren op gespeeld, maar zelfs na aankoop via Origin blijft dat een gesukkel om dat aan de praat te krijgen.


ik ben sinds gisteren tiberian sun aant opnieuw spelen....
zelfs via origin ook gekocht, het menu werkte niet, ook patches moeten voor zoeken...

en hoewel ik C&C 3 en 4 origineel gekocht heb, blijven die hangen bij de install (securom anti piracy software wordt geblokt door windows 10 )...

het is inderdaad klote dat je heel wat werk hebt, om die games aan de praat te krijgen.
vandaar dat ik het overweeg om in mijn 3e slaapkamer een oude windows XP pc te zetten voor dergelijke games.
 
C&C Retaliation op PS1 als tiener zot veel gespeeld. Voor de rest de andere spellen nooit geprobeerd. Denk er al een paar jaar over om via Steam wat C&C's te kopen, maar nog niet van gekomen.
 
RA2/RA2YR is absolute strategytopgame van mijn leven. C&C generals en ZH was ook super goed, daar heb ik nog veel maps voor gemaakt.
RA2YR heb ik hier dit jaar nog verschillende uren op gespeeld, maar zelfs na aankoop via Origin blijft dat een gesukkel om dat aan de praat te krijgen.
Ik heb die Origin wel al effe niet meer gestart maar ik heb daar eigenlijk weinig issues mee gehad.
Al heb ik wel alleen RA2 en niet Yuri's Revenge gespeeld toen.
 
De 'beste' is natuurlijk subjectief. Hoe je het ook draait of keert, dit is serieus nostalgisch gebonden.

Ik kan je verzekeren: als je bent beginnen gamen met 'Alley Cat' of Wolfenstein 3D en je zag toen voor de eerste keer Command and Conquer op je scherm...Dat was om achterover van te vallen. Daarna kwam Red Alert. Dat was een rush naar onze Pentium 120 om dat te installeren. Dat moment herinner ik me nog altijd: wat een game. Ik heb ze nadien bijna allemaal gespeeld.

Wat mij betref staat er maar één vanboven en dat is 'Red Alert'. Niet per sé 'de beste' (dat zal wellicht Generals zijn), maar de uren dat we in Red Alert hebben gestoken is gewoon niet bij te houden. Het gevoel van de SP campagne is daarna nooit meer teruggekomen: de filmpjes, de muziek (OH BOY), de mammoettanks, superwapens, slagschepen, de iconische maps... Dat was een bom. Ik herinner me de vele multiplayer sessies 1vs1 (of samen tegen de AI) met seriele link tussen 2 PC's met broer/vrienden. De aanval van 70 mammoettanks, het bijhorende 'geschok' toen ze vertrokken, de dubbele rij turrets die ze moesten afweren...en natuurlijk faalde...en nadien de blik op het gezicht van ne maat toen er diep in mijn basis nog een cruiser stond op een plasje van twee keer niets :D Wat een spel. Wat een spel.
 
Ook heel leuk en eigenlijk easy-mode: op YR met Yuri spelen, alle vijanden op de grootste map in teams tegen u, brutal AI, en ze allemaal één voor één afmaken door mind control torens te bouwen en alles meteen te grinden voor geld. Prachtig.
 
ik ben sinds gisteren tiberian sun aant opnieuw spelen....
zelfs via origin ook gekocht, het menu werkte niet, ook patches moeten voor zoeken...

en hoewel ik C&C 3 en 4 origineel gekocht heb, blijven die hangen bij de install (securom anti piracy software wordt geblokt door windows 10 )...

het is inderdaad klote dat je heel wat werk hebt, om die games aan de praat te krijgen.
vandaar dat ik het overweeg om in mijn 3e slaapkamer een oude windows XP pc te zetten voor dergelijke games.
voor een goeie 5 euro heb je alle C&C games op origin nu !
 
Terug
Bovenaan