Lente / Zomer 2024

Ik had graag de nieuwe weerpluim gepost maar het lukt niet. Volgens ECMWF mooi lenteweer vanaf Woensdag 08 mei
 
HLN krant

weerbericht.png


20 liter op een uurke is een beetje veel niet? Hoe moet ik dat bezien? 20 liter per vierkante meter of 20 liter voor een hele stad? :tongue:
 
HLN krant

weerbericht.png


20 liter op een uurke is een beetje veel niet? Hoe moet ik dat bezien? 20 liter per vierkante meter of 20 liter voor een hele stad? :tongue:
Tja, HLN hé

Op KMI zelf:
Vandaag is de atmosfeer erg onstabiel met in de loop van de namiddag regen- of onweersbuien, die zich bovendien erg traag verplaatsen en dus veel neerslag veroorzaken met kans op hagel. Hoeveelheden tot meer dan 20 mm neerslag in 1 uur tijd zijn lokaal mogelijk. In het oosten van het land, vooral over de Hoge Venen, kan er meer neerslag vallen. Mocht dit bevestigd worden, kan de code opgeschaald worden naar oranje. De kans op zware buien is in het westen van het land kleiner deze namiddag, maar in de loop van de nacht en morgenochtend kan er ook daar of elders nog plaatselijk veel neerslag vallen.
20mm = 20l per m². Maar 20 liter in een uur zegt inderdaad niets.
 
HLN krant

weerbericht.png


20 liter op een uurke is een beetje veel niet? Hoe moet ik dat bezien? 20 liter per vierkante meter of 20 liter voor een hele stad? :tongue:
Neerslag wordt altijd uitgedrukt in hoeveelheid per m². Dus 20 liter per m² ofwel 20mm per m².
 
Wij hebben hier met de kraan een put gegraven van een meter diep, en de grond is zo droog als wat :wtf:
Het is hier wel kleigrond, dus waarschijnlijk ligt het daar aan?
 
Lucht is nu wel echt pikdonker hier, afgezien van de vele bliksem (Hasselt) en de kat is nergens te bespeuren manmanman
 
ZW hasselt veel onweer, maar de actiefste cel lijkt langs te trekken. Weinig regen tot nu toe :unsure:
Hier in NW Hasselt al behoorlijk wat regen en de sluizen lijken weer open te gaan. En waar is minne kat manmanman waarom heb ik ze niet binnengelaten toen ik vertrok. MISERIE.
 
Hier ziet het er naar uit dat het een hele dag gaat regenen, again.

Enkele dagen geleden werd dit voorspeld voor komend weekend:
4zAlhvv.png


Nu is het reeds dit:
YV0yv8c.png
 
Bij ons zijn ze vandaag grasmatten aan het leggen :wtf:
Ik vraag mij af of die regen kwaad kan.

Just niet, ik heb dat 2 jaar geleden gedaan in een droge periode en heb er nadat ik mijn waterputten had leeggetrokken nog es 500 euro kraantjeswater aan mogen verspillen.

ze moeten gewoon zien dat ze geen putten maken, bij ons liepen ze op grote legplanken om de druk te verdelen.
 
Terug
Bovenaan