Desktop Gaming PC's in 2024

Charlaweyd

New member
Een vraag voor de groep. Eerst een kleine intro.

Zo'n 12 jaar lang heb ik amper nog iets gevolgd van de evoluties in PC hardware. Grafische kaarten, CPU's, mobo's,.... In mijn hoofd zit ik ongetwijfeld nog met referenties van +/- 2012. Ik ben nog steeds zeer fier op mijn (huidige!) gaming PC die ik toen nog gebouwd had met een Intel I7-2600k. Een kleine upgrade tussendoor was de switch naar een AMD R9 380 die ik tweedehands van mijn broer had bemachtigd en een SSD'tje om het een en ander wat rapper te laten gaan. Dat alles in mijn (intussen) old-school Antec 900 behuizing :love: Ik bouwde vroeger wel vaker PC's en was wel redelijk mee met alles. Intussen echter is dat helemaal niet meer het geval.

Gezien ik nu en dan toch wel graag nog eens game, merk ik dat mijn PC zijn tijd wat gehad lijkt te hebben 😏. Zeker als het nieuwere games betreft. Het lukt me nog net om Battlefield V met dit ding te spelen. Maar dat is intussen toch ook al een 6 jaar oud spel. BF2042 lukt zeker niet :crazy:.

De vraag!
De vraag wordt duidelijk: Stel dat ik 1200€ te spenderen heb. Wat zouden jullie aanraden als "gaming" computer? Laat ons zeggen dat ik toch graag iets koop dat voor de lange termijn even goed kan zijn (je ziet hoe lang ik nu al met deze PC aan de slag ben!). Eventueel tussendoor eens iets upgraden moet kunnen, maar dit is nu niet mijn uitgangspunt. De basis mag dus in ieder geval wel goed zijn.
Wat wil ik er mee spelen? Wellicht nog wel wat BFV, maar liefst ook nieuwere games uiteraard. Graag haal ik toch 60 fps en speel ik liever niet op de laagste settings. Verder speel ik doorgaans de wat realistischere FPS games, ook wat real time strategy games en zaken zoals Red dead redemption (2) of GTA.

Alvast bedankt voor enige suggesties!
 
Games en OS op een aparte schijf doe ik al jaren niet meer. Als mijn hoofdschijf vol begint te geraken steek ik gewoon één bij. Ik steek dan liever direct 2TB NVME ofzo want die slots zijn beperkt. De zware games kan je op de NVME zetten voor snelheidswinst, maar oudere/minder zware games en indies en zo kunnen gerust op een SATA schijf.
Hij bedoelde een SATA SSD mee overzetten naar z'n nieuwe build. Een NVMe of SATA SSD heeft amper verschil in snelheid bij gaming.
 
zou ook een nieuwe pc wille heb nu een prebuild die niet slecht is maar die begint toch wat te verouderen is nu 4 jaar.

Denk wel terug aan een nieuwe pre build omdat ik geen pc in elkaar kan steken, maar nu is mijn vraag koop ik nu 1 of wacht ik tot eind van het jaar op de nieuwe gpu's.
 
Als je kan wachten. Zou ik zeker wel wachten. De nieuwe AMD en NVIDIA GPU's komen Q4 2024 uit.
Desnoods als de prijs te hoog is kan je altijd wel deals doen op de vorige gen.

Op zich kan je dan altijd blijven wachten.
Ok en komt er ook een nieuwe cpu uit, en gaan er dan al pre builds zijn met die nieuwste gpu's ?

Zou graag een deftige willen die een Future proof is maar met pre builds is dit niet zo makkelijk ze moeten toch op iets besparen.
 
Ok en komt er ook een nieuwe cpu uit, en gaan er dan al pre builds zijn met die nieuwste gpu's ?

Zou graag een deftige willen die een Future proof is maar met pre builds is dit niet zo makkelijk ze moeten toch op iets besparen.
Is nog geen data over gekend wanneer deze effectief uitkomen.

Als je wil mag je altijd mij contacteren als de nieuwe GPU's uit zijn. Wil gerust wel ene voor jouw bouwen.
 
Ik weet niet in welke range je een nieuwe GPU zoekt maar de GPU's die eind dit jaar uitkomen zijn vermoedelijk de 5090 en heel misschien de 5080. Eer de 70 reeks beschikbaar is ben je een klein jaar verder. Mogelijks nog lang wachten dus.
 
Ik had dit systeem laten "uittellen " door de plaatselijke pc boer.

MSI PRO Z790-P WIFI MB

NZXT H7 Elite 2023 Black

Intel Core i7-14700KF CPU

Patriot Memory Viper Venom 2x16GB 6000Mhz

Asus GeForce RTX 4070 TI SUPER TUF-RTX 4070 TiS-16G-GAMING Videokaart (is maar 27€ duurder dan de gewone ti)

Xilence LiQuRizer LQ360PRO waterkoeler

WD Black SN850X 2TB M.2 SSD OS

WD Black SN770 2TB M.2 SSD DATA

Microsoft Windows 11 Home NL OEM

Cooler Master MWE Gold 1050 Full Modular V2 ATX3.0 PSU (met de ti gokken ze op 850w, doch met de rtx 4090 zeiden ze ook 1200w, heb er bij 2 al een 1500w mogen insteken)

Kom je op 2.885,91€

Veel geld, i know, maar niet zo ver van huis, dus makkelijk qua garantie en eventuele herstellingen. Nu vroeg ik hem dit systeem samen te stellen, maar dan volledig in het wit.

Kreeg ik volgende antwoord:

Niet doen, meerdere klanten beklagen het

  1. Duurder (Corsair verkocht ik dan)
  2. Bepaalde connectiekabels enkel in het zwart te krijgen, dus ofwel erop zitten met de spuitbus…
  3. Verschijnt door straf licht
  4. Je ziet ‘werkstrepen’ door de montage
Kan iemand me dat bevestigen. Corsair is mijn huidige case, maar de usb hub geeft kortsluiting dus is uitgeschakeld, dus kan ik niet verkopen.
 
Ik weet niet in welke range je een nieuwe GPU zoekt maar de GPU's die eind dit jaar uitkomen zijn vermoedelijk de 5090 en heel misschien de 5080. Eer de 70 reeks beschikbaar is ben je een klein jaar verder. Mogelijks nog lang wachten dus.
En ook geen garantie dat de huidige kaarten onmiddellijk gaan dalen in prijs. Waarschijnlijk zijn die nieuwe kaarten dan zo slecht beschikbaar dat ze veel te duur verkocht gaan worden of dat je er niet meer aangeraakt door scalpers.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zane
Ik weet niet in welke range je een nieuwe GPU zoekt maar de GPU's die eind dit jaar uitkomen zijn vermoedelijk de 5090 en heel misschien de 5080. Eer de 70 reeks beschikbaar is ben je een klein jaar verder. Mogelijks nog lang wachten dus.
Zit vooral te wachten op de nieuwe AMD gpu had ergens gelezen dat ze zich gingen concentreren op de mid gpu segment.

Heb altijd nividia kaarten gehad maar die zijn best wel prijzig.
 
Terug
Bovenaan