De beurs

Ze verliezen market share. En liegen erover...
Kijk maar naar het interview van de CEO op CNBC.
Zou er ver van weg blijven tbh.

Die nieuwe CEO is inderdaad een drama.
Zal het aan dit tempo niet lang uitzingen.

Ze moeten hun prijszetting de komende kwartalen misschien wel eens onder de loep nemen. Het lijkt erop dat veel klanten hierdoor (deels) zijn afgehaakt.
En het hele vakbondsgedoe in de VS is op termijn ook wel een mogelijk probleem aan de kostenzijde.

Belangrijker dan de laatste kwartaalresultaten, echter, zijn het merk en de dynamics van de sector.

De koffiemarkt blijft wereldwijd groeien. Consumptie in landen zoals China stijgt al jaren maar ligt nog steeds een stuk lager dan in bvb de VS.
Dus daar zit nog potentieel, ondanks de enorme concurrentie van Luckin & co.

De Israel-Palestina boycott gaat ook niet eeuwig blijven duren (en Starbucks heeft hier in mijn ogen helemaal geen fouten begaan, storm in een glas water. Maar ok, massapsychologie is toch iets raars)

All in all, blijft het een ijzersterk merk dat -volgens de meest recente surveys- ook nog steeds hoog op het lijstje staat bij de jonge generatie.
Ik denk we het een paar kwartalen moeten uitzweten, eer het bedrijf terug on track is met haar lange termijn groeiverhaal.
 
Klopt inderdaad.
Stevige concurrentie op die markt met oa Luckin en Cotti.
En het is absoluut nog steeds een focusmarkt voor Starbucks, expansie a gogo daar. Vandaar dat ik toch wat dieper wil graven mbt China alvorens in te kopen. Zeker nu de kwartaalresultaten ferm tegenvallen voor de groep.
In Canada zijn ze ook serieus market share aan het verliezen tov Tim Hortons.
Lijkt me eerder een wereldwijde ontwikkeling dat Starbucks marktaandeel aan het verliezen is.
Daling lijkt me (voorlopig) gerechtvaardigd
 
Nog niet genoeg tijd gevonden om heel diep te graven, maar gezien de grote duik nu al een starterpositie genomen in SBUX.
1.5% port aan $73,65. Afwachten of een verdere verhoging richting 3 a 5% aangewezen is.

als je 1.5% port positie neemt, is dat in de regio van 1à3 K ofzo, of hoger?

Vraag me af hoe groot andere BG'ers hun kleinere posities nemen. Voor mij lijkt iets van 1K bijvoorbeeld niet de moeite wegens de transactie/makelaarskosten.
 
als je 1.5% port positie neemt, is dat in de regio van 1à3 K ofzo, of hoger?

Vraag me af hoe groot andere BG'ers hun kleinere posities nemen. Voor mij lijkt iets van 1K bijvoorbeeld niet de moeite wegens de transactie/makelaarskosten.
Hoger. Het gros van mijn totaal vermogen zit in aandelen.

Edit: je hebt toch vrij goedkope brokers in belgie en NL tegenwoordig. Lynx en Degiro uiteraard, maar ook bvb Saxo heeft ondertussen zijn tarieven serieus bijgesteld.
 
All in all, blijft het een ijzersterk merk dat -volgens de meest recente surveys- ook nog steeds hoog op het lijstje staat bij de jonge generatie.
Ik denk we het een paar kwartalen moeten uitzweten, eer het bedrijf terug on track is met haar lange termijn groeiverhaal.
Wat is de "jongere generatie"? Ik herinner mij nog vroeger "oh wauw, hier is een Starbucks", ondertussen is het meer van "ahja dure gemiddelde koffie".

Is @JanusDR al geland?
 
Ik zit niet in Omaha, ik kijk de video dit jaar :)

De vrouw kan niet mee, en om daar alleen wat rond te lummelen is daar te weinig te beleven als je er al geweest bent.
 
Hun stake van 6% gisteren verhoogd naar 8.7%

En sidenote:
4 directors uit BoD die de laatste week voor (belachelijk schamele) bedragen zich hebben ingekocht. Meer een PR stunt dan wat anders denk ik dan.
Ineens ook weer redelijk wat Offbook On Exchange aankopen voor PTSB.

En resultaten van AIB vandaag ook bekend gemaakt. Ben benieuwd voor PTSB volgende week.
 
Umicore -4% vandaag... Toch niet omdat er gisteren een auto-ongeval gebeurd is op de site in Olen?


Alleszins een héél vreemd verhaal. Een auto is dus tegen hoge snelheid vanop de openbare weg door een stalen poort gevlamd, waarachter waterstofflessen stonden opgesteld. Dat lijkt bijna een zelfmoordpoging of een aanslag...

 
Rare zaak inderdaad, niemand snapt er iets van... die vrouw zou blijkbaar wel familie hebben die op de site in Olen werkt.

Zou niks met het aandeel te maken mogen hebben, de Olen site heeft relatief weinig bijdrage aan de ebit. 😅
 
Wat is de "jongere generatie"? Ik herinner mij nog vroeger "oh wauw, hier is een Starbucks", ondertussen is het meer van "ahja dure gemiddelde koffie".

...

Helemaal mee akkoord, ik vind de koffie van Starbucks ook zijn geld niet waard. En als je de slagroom of andere zoete toevoegingen weglaat, is het inderdaad maar heel middelmatige overpriced koffie.
Hoogstens goed in een wegrestaurant of in een station/luchthaven omdat het alternatief vaak nog erger is :confused2:

als je 1.5% port positie neemt, is dat in de regio van 1à3 K ofzo, of hoger?

Vraag me af hoe groot andere BG'ers hun kleinere posities nemen. Voor mij lijkt iets van 1K bijvoorbeeld niet de moeite wegens de transactie/makelaarskosten.

Ik ben steeds minder geneigd om van die kleine posities van 1 K€ te kopen, minder omwille van transactiekosten maar eerder omdat wat die positie achteraf doet, maar heel weinig impact zal hebben op de totale portefeuille. Sowieso koop ik ook minder aandelen en meer ETFs, maar als ik dan nog eens voor een aandeel kies, dan liever met een wat groter bedrag zodat het hopelijk een verschil zal maken.
 
Stupide van die speciale belastingregelingen voor limited partners: ARLP dividend van 12% en spotgoedkoop....
 
Starbucks min 10% in AH.

Mooi.
Resultaten zijn verre van goed, om niet te zeggen barslecht.
Wat dieper inlezen de komende dagen.
Te beginnen met dit kwartaalrapport en de ronduit zorgelijke trend in al hun regio's qua comparable transactions. Verder ook de Chinese markt eens onder de loep nemen (vertegenwoordigt 20% van hun verkooppunten).

Als ik concludeer dat het lange termijn verhaal -ondanks deze resultaten- intact blijft, ga ik wellicht instappen.
Mid $70's zou mooi zijn.
Nog niet genoeg tijd gevonden om heel diep te graven, maar gezien de grote duik nu al een starterpositie genomen in SBUX.
1.5% port aan $73,65. Afwachten of een verdere verhoging richting 3 a 5% aangewezen is.
Welcome to the club. Ik zit er al jaren in, met GAK van 56 USD. Dat het even slechter gaat, dat kan gebeuren hé. Maar zoals je zelf zegt:
- Sterk merk
- Mensen wereldwijd drinken meer koffie
- Starbucks Loyalty programma groeit nog altijd (belangrijk want significant deel vd omzet komt van deze klanten)
- China is inderdaad een probleem. -8% in omzet terwijl de store count +14% is gegaan op één jaar tijd. Daar moeten ze iets grondigs aan gaan doen.
- De legal cases met de vakbonden in de USA gaan stilletjes verdwijnen, gezien ze sinds februari grondig aan't discussiëren zijn (board & vakbond)

75% van de net revenues komt nog altijd van de USA hé. Dus die problemen in China (ook al is dat het groeiverhaal dat ze pushen) zijn niet het allerbelangrijkste qua profit.

Geen goede resultaten, maar nothing that can't be fixed.
 
Umicore -4% vandaag... Toch niet omdat er gisteren een auto-ongeval gebeurd is op de site in Olen?


Alleszins een héél vreemd verhaal. Een auto is dus tegen hoge snelheid vanop de openbare weg door een stalen poort gevlamd, waarachter waterstofflessen stonden opgesteld. Dat lijkt bijna een zelfmoordpoging of een aanslag...


Het was gisteren dus toch een zinsverbijstering rond het aandeel Umicore. Dit soort compleet onterechte swings heb ik echt zelden gezien! :p

Umicore-swing.png
 
Wie heeft Raiffeisen nog in portefeuille? Maakt de laatste tijd nogal rare sprongen.

Zal vermoedelijk wel blijven duren zolang er geen zekerheid is omtrent hun Russische activiteiten?
 
Ze verwachten renteverlagingen en dan is minder krappe arbeidsmarkt goed nieuws.
Eerst waren het er 6, dan 3 en nu zijn ze al blij dat er geen verhoging komt...
Zo kun je alles positief interpreteren natuurlijk:LOL:
 
Terug
Bovenaan