Zonnepanelen Topic

triestige maand mei trouwens.

2021: 600kWh
2022: 650kWh
2023: 666kWh 🤘
2024: nog een week te gaan maar op 23 dagen slechts 350kWh binnengetrokken. Het gaat een triest totaal worden dit jaar op deze manier.
 
triestige maand mei trouwens.

2021: 600kWh
2022: 650kWh
2023: 666kWh 🤘
2024: nog een week te gaan maar op 23 dagen slechts 350kWh binnengetrokken. Het gaat een triest totaal worden dit jaar op deze manier.
Hier wel stijging t.o.v. vorig jaar.
Maar komt vooral doordat ik 6kW piek panelen heb bij geplaatst op het zuiden.
Vroeger maar 5,25kW piek oost-west.
2022 : 330 kWh (half mei in dienst genomen)
2023: 725 kWh
2024: 923 kWh

Dus het bij leggen heeft wel wat geholpen.
Maar het is nu ook niet dat het verdubbeld is van opbrengst. :(
 
Hier wel stijging t.o.v. vorig jaar.
Maar komt vooral doordat ik 6kW piek panelen heb bij geplaatst op het zuiden.
Vroeger maar 5,25kW piek oost-west.
2022 : 330 kWh (half mei in dienst genomen)
2023: 725 kWh
2024: 923 kWh

Dus het bij leggen heeft wel wat geholpen.
Maar het is nu ook niet dat het verdubbeld is van opbrengst. :(

en dat zou wel gemoeten hebben. Dus je bent 4-500kWh kwijt door het weer.
 
Hier ook flauwe opbrengst tot nu toe in mei, als dat een troost is:
2023: 860 kWh
2024 t/m 22/5: 503 dus als het zo doorgaat tot eind mei ~700
 

Zonnepanelen vandaag €2.064 goedkoper dan dezelfde installatie vorig jaar​


Ik heb ne maat die zonnepanelen plaatst en die zegt dat de panelen effectief goedkoper geworden zijn, maar dat de omvormers even duur gebleven zijn en de lonen opgeslagen waardoor de totaalprijs even hoog is als vorig jaar.

Waar halen deze dan hun 2k winst voor een 430wp installatie?
 
Ik heb ne maat die zonnepanelen plaatst en die zegt dat de panelen effectief goedkoper geworden zijn, maar dat de omvormers even duur gebleven zijn en de lonen opgeslagen waardoor de totaalprijs even hoog is als vorig jaar.

Waar halen deze dan hun 2k winst voor een 430wp installatie?
Totaalprijs is bij mijn weten wel degelijk gedaald. Particulier misschien minder dan industrieel, maar dan nog.
 
Die blijft in hun zakken steken 😉.

Veel kans dat je gelijk hebt. No way dat de stijging van loonkost opweegt tegen de daling van de prijs van zonnepanelen, of je zou al zeer dure prijzen moeten aanrekenen voor de werk-uren.

De prijs van Europese zonnepanelen is wel minder gedaald dan van Chinese. En de sterke dalingen die nu getoond worden, zijn ook wel deels doordat de prijs in 2022 in veel gevallen hoger lag dan in de jaren ervoor, dus als er dan met 2022 vergeleken wordt, krijg je inderdaad grote dalingen (bijna -50% voor Chinese panelen)
 
Niet vergeten dat de overstocks onder productieprijs verkocht werden/worden.
Dus dat is krankzinnig natuurlijk die dalingen.
Echter blijven die ook niet duren.

Installaties zitten nu zowat op het prijsniveau van 2020/2021, maar je moet wel rekening houden dat álles duurder werd in die periode. Profielen, dakhaken, werkuren, kabels, ... Hell, we hadden zo'n 20% inflatie over die periode en tóch zit de prijs in totaliteit nu hier terug rond. Dat komt puur door de huidige prijzen op die panelen.

@SMTM Moest jou nog ff taggen naar het artikel hier 4 posts boven
 
Terug
Bovenaan