Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Wat fruitplanten gezet in het weekend, (blauwe bes, triple crown, black jewel, josta,...) maar eigenlijk totaal geen rekening gehouden met de zuurtegraad van de bodem. Rookiemistake (krijg je van dat niet-nadenken maar gewoon doen).

Zinvol om nu gewoon wat turf te vermengen met de grond, of eerst kijken hoe de plantjes reageren? En indien het laatste, hoe weet ik dan wat ik moet doen :unsure:
Alleen voor die blauwe bes gaat dat mogelijk een probleem opleveren. De rest gaat goed groeien. Let wel op Josta bes wordt heeeeeeeel groot
Wat het alternatief is weet ik niet maar vrij zeker dat @ugar en @Sylverscythe wel wat tips hebben.

Er bestaat wel turfvrije compost voor zuurminende planten maar helaas zijn die hier moeilijk te krijgen.
Ik heb mijn blauwbessen in metselkuipen ingegraven, waarbij ik gaten heb gemaakt, aan de zijkanten, 15 cm hoog (zodat er altijd water in blijft staan). Ik geef in de zomer af en toe een gieter regenwater bij iedere plant.
Heb indertijd wel met een mengsel van turf gewerkt, we missen hier inderdaad de alternatieven. Ik zou nu waarschijnlijk werken met een mengsel met veel dennennaalden en evt wat dennenschors.
 
Alleen voor die blauwe bes gaat dat mogelijk een probleem opleveren. De rest gaat goed groeien. Let wel op Josta bes wordt heeeeeeeel groot

Genoteerd! Na heraanleg tuin dan een beter plekje geven.

Ik zou nu waarschijnlijk werken met een mengsel met veel dennennaalden en evt wat dennenschors.
Ik heb hier wel nog naaldhoutschors liggen (sylvester), zou dat kunnen werken als ik het stevig vermeng met de grond en uiteindelijk herplant in een pot/kuip in de grond?
 
Terug
Bovenaan