Recept Recept patatje Amadeus

Herman De Croo

Well-known member
Ik zou graag de patatjes van de Amadeus thuis maken in de oven, met de klassieke oranjeachtige saus erbij. Hoe zou je die best maken?
Ik vond al elders:
  • 250 gezouten hoeveboter
  • 2 tenen look
  • 1 eetlepel honing
  • 1 eetlepel mosterd
  • 1 eetlepel rode paprika poeder
  • 1,5 eetlepels currypoeder
Moet je dan uw boter zachtjes smelten en dit allemaal mengen? (geen keukenprins hier)
 
Hetgene het grootste effect op de smaak zal hebben zal zijn hoe je de look erbij doet.
Eerst meebakken zal de looksmaak veel zachter en afgerond maken.
Ze er pas achteraf bijdoen zal een scherper effect hebben.
Beide kunnen erg aangenaam zijn. Voor bvb een hamburgersaus hou ik ze meestal rauw.
Currypoeder laat zich ook wel graag meebakken met de olie, geeft een ander aroma dan het er achteraf bijmengen. (pakt 30 seconden voordat je de boter van het vuur haalt)

De andere ingrediënten zou ik er achteraf bijdoen, nadat je de boter van het vuur haalt. Zeker de mosterd. Honing zou je nog iets kunnen zeggen over karamelisatie, maar op het vuur zelf bijdoen zal vooral spetters geven.
 
Maar je smelt dus de boter heel traag en that's it?
Of wordt boter zacht genoeg na een tijdje op kamertemperatuur?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij moet ge gewoon uw boter mengen met die kruiden, en da's dan uw "kruidenboter" die ge er in doet wanneer uw aardappelen gaar zijn. Zo heb ik het eens gedaan, praktisch met dezelfde kruiden en dat kwam toch aardig in de buurt.
 
Ook uitgeprobeerd vanavond, textuur en kleur waren niet helemaal hetzelfde maar qua geur/smaak kwam dit inderdaad heel dicht in de buurt.

Superlekker! :)
 
Boter klaren in een pot.
Dan pan, eerst de look er in doen. Dan wanneer quasi Klaas. Kruiden bij doen en voor 30 sec laten Braden. Dan kruiden laten afkoelen. Dan kruiden, honing, mosterd en boter bij elkaar doen.

Dan in de frigo en je hebt uw boter. Kruiden moet je altijd voor 30sec ongeveer braden. Krijg je veel meer smaak.
 
Terug
Bovenaan