Oorlog tussen Hamas en Israël

Dat is hier ook al meermaals besproken geweest. Israël weigert vluchtelingen om terug te keren, waardoor je Israël de facto steunt bij de etnische zuivering van de Palestijnse bevolking.

Ik weet niet helemaal hoe dat in zijn werk gaat maar als een Palestijn asiel aanvraagt weet ik niet of Israel hem of haar verbiedt om terug te keren. In Gaza zouden ze dat, tot voor kort, ook niet kunnen.

In de huidige situatie is het natuurlijk niet in te schatten wat de toekomst zal brengen mocht Israel bv tot een langdurige bezetting van Gaza overgaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet helemaal hoe dat in zijn werk gaat maar als een Palestijn asiel aanvraagt weet ik niet of Israel hem of haar verbiedt om terug te keren. In Gaza zouden ze dat, tot voor kort, ook niet kunnen.

In de huidige situatie is het natuurlijk niet in te schatten wat de toekomst zal brengen mocht Israel bv tot een langdurige bezetting van Gaza overgaan.
Op 7 okt waren er meer dan 800 Palestijnse Belgen aanwezig in Gaza er zijn er ondertussen 400 terug volgens Caroline Gennez.
 
Het Internationaal Gerechtshof (ICJ) legt op dat Israël haar militaire aanval op Rafah stop zet. Dit is een bindende maatregel.

Ook moeten de Rafah crossings geopend worden om humanitaire hulp binnen te laten.

En fact finding missions van de VN moeten toegelaten worden om allegaties van genocide te onderzoeken.

Stemming was 13 - 2 voor alle maatregelen.

 
Laatst bewerkt:
En hoe kan de VN dit enforced? Oprechte vraag
De VN veiligheidsraad is het orgaan dat de beslissingen van het internationaal gerechtshof moet uitvoeren.

Maar met de V.S. als permanent lid daarin weet je al hoe dat gaat uitdraaien.

Deze maatregel is dus vooral belangrijk als extra drukmiddel op landen om te stoppen met wapens te leveren aan Israël aangezien het nu ook officieel om een illegale oorlog gaat indien ze de aanval op Rafah niet stopzetten.
 
De VN veiligheidsraad is het orgaan dat de beslissingen van het internationaal gerechtshof moet uitvoeren.

Maar met de V.S. als permanent lid daarin weet je al hoe dat gaat uitdraaien.

Deze maatregel is dus vooral belangrijk als extra drukmiddel op landen om te stoppen met wapens te leveren aan Israël aangezien het nu ook officieel om een illegale oorlog gaat indien ze de aanval op Rafah niet stopzetten.

De VS is veruit de grootste leverancier van wapens voor Israël en erkent het ICC niet. Ik denk dat ze daardoor per definitie de uitspraak zelfs niet kunnen erkennen. (Denk ik)

Ik weet niet hoe zinvol die uitspraak nu is. Het sterkt vooral Netanyahu's antisemitisme-verhaal
 
De VS is veruit de grootste leverancier van wapens voor Israël en erkent het ICC niet. Ik denk dat ze daardoor per definitie de uitspraak zelfs niet kunnen erkennen. (Denk ik)

Ik weet niet hoe zinvol die uitspraak nu is. Het sterkt vooral Netanyahu's antisemitisme-verhaal
Dit is een uitspraak van het ICJ, alle VN lidstaten vallen onder hun jurisdictie. Anders dan het ICC wat idd niet door de VS en Israel wordt erkend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Nieuwe aanval van Israël op een 'safe zone' tentenkamp in Rafah veroorzaakt tientallen doden en gruwelijke beelden op sociale media...


Op VRT NWS: "De Israëlische premier Benjamin Netanyahu geeft aan dat "iets drastisch is foutgegaan", maar dat Israël de zaak onderzoekt."

Als de VS eens ballen aan haar lijf kweekt zet het haar gewicht in om Israël en Palestina te pacificeren met een grootschalige VN-troepenmacht. Dat ze daar maar een gedemilitariseerde zone van maken.
 
Uiteraard gewoon een vergelding voor het veredelde vuurwerk gelanceerd door Hamas.
Na onderzoek wordt er waarschijnlijk iemand onbelangrijk uit het Israëlische leger ontslagen en kunnen we weer verder.
 
Uiteraard gewoon een vergelding voor het veredelde vuurwerk gelanceerd door Hamas.
Na onderzoek wordt er waarschijnlijk iemand onbelangrijk uit het Israëlische leger ontslagen en kunnen we weer verder.

Twijfelachtig. In eerste instantie zullen ze ontkennen iets fout gedaan te hebben. Pas nadat klokkenluiders of internationale onderzoekers wijzen op iets anders, zullen ze mea culpa slaan en een zondebok bestraffen.
 
Ten eerste straf dat jij de cijfers van 'vermoorde kinderen' zo goed kent.
En tweede is het geweten dat Israël een 5 à 10-1 ratio burgerdoden vs. Hamasterroristen aanvaardbaar vindt.

Na de afgelopen 80 jaar vind ik dat op de duur niet vreemd meer.

Ondertussen nog steeds Israëlische gijzelaars gevangen na 7 maanden. (voor zover ze niet bijna allemaal vermoord zijn aangezien Hamas blijkbaar niet aan 40 kon geraken bij de recentste onderhandelingen).
Na de zoveelste moord van Israel op burgers wil ik hier nog eens op terugkomen. Israel verdedigt zich namelijk vaak door te zeggen dat de 'verhouding gedode strijders vs burgerdoden' blijkbaar enorm goed is in vergelijking met andere conflicten.

Wat dat argument eigenlijk zegt is dat; als Hamas in oktober evenveel burgers had gedood, maar méér soldaten, dan was het voor Israel blijkbaar een aanvaardbare aanval geweest.
 

Israël bedreigde de vorige procureur-generaal van het Internationaal Gerechtshof (ICC) en haar familie via de geheime inlichtingendienst, de Mossad.

According to accounts shared with ICC officials, he is alleged to have told her: “You should help us and let us take care of you. You don’t want to be getting into things that could compromise your security or that of your family.”

One individual briefed on Cohen’s activities said he had used “despicable tactics” against Bensouda as part of an ultimately unsuccessful effort to intimidate and influence her. They likened his behaviour to “stalking”.

The Mossad also took a keen interest in Bensouda’s family members and obtained transcripts of secret recordings of her husband, according to two sources with direct knowledge of the situation. Israeli officials then attempted to use the material to discredit the prosecutor.

The revelations about Cohen’s operation form part of a forthcoming investigation by the Guardian, the Israeli-Palestinian publication +972 Magazine and the Hebrew-language outlet Local Call, revealing how multiple Israel intelligence agencies ran a covert “war” against the ICC for almost a decade.
 
Op VRT NWS: "De Israëlische premier Benjamin Netanyahu geeft aan dat "iets drastisch is foutgegaan", maar dat Israël de zaak onderzoekt."

Als de VS eens ballen aan haar lijf kweekt zet het haar gewicht in om Israël en Palestina te pacificeren met een grootschalige VN-troepenmacht. Dat ze daar maar een gedemilitariseerde zone van maken.
Ik zie echt geen enkele manier waarop dat een meerwaarde zou zijn tov de huidige situatie.
VN vs IDF, IDF vs HAMAS, HAMAS vs VN. Complete clusterfuck. Of verwacht je dat IDF en Hamas zich braaf op hun rug rollen doordat de VS met veel tamtam komt binnenvallen?
 
Terug
Bovenaan