Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,2%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,4%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 93 11,2%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 68 8,2%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 70 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,0%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 41 5,0%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 19 2,3%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 1,9%
  • >€1800

    Stemmen: 85 10,3%

  • Totaal aantal stemmers
    827
Mja. Hier variabel gepakt aan 4.3 ooit.
Jaar later stond die aan 1.3 en die is daar jarenlang gebleven tot ik uiteindelijk naar een vaste heb geschakeld.
 
Is iemand bekend met een variabele rentevoet? Op papier ziet dat er mooi uit, maar het blijft toch ergens een risico.
Wij hebben een variabele.

Die was worst-case (verdubbeling, wat wss ook gaat gebeuren :unsure: ) voordeliger dan eender welke vaste die we kregen aangeboden.
 
Heb dat vroeger wel eens gedaan, variabel aan 3.04% en dat is dan gezakt naar 1% na 2 jaar. En dat is daar gebleven. Toen mochten we de hypotheek niet meenemen naar de bouw en hebben we een vaste genomen. Die heb ik nu op het huidige pand staan, ondat de intrestvoet goed is en pre 2015 is.
 
Ik heb dat gewoon gelijk luminus optifix/basicfix aangepakt. Iets prijziger uiteraard :unsure:

Altijd vast, bij dalingen herfinancieren!

gestart aan 3,20% vast (2014) - aan 2.1% geherfinancierd in 2018, momenteel aan 1.4% vast sinds 2020.
 
  • Geweldig
Waarderingen: cege
Ik ben stilletjes aan het kijken voor iets samen te kopen met mijn vriendin.
Maar met de huidige rentevoet zit ik al gauw op een dik €2000 per maand aflossing op een bedrag van €400k.

Ons gezamenlijke inkomen is iets van €5300 netto samen en vinden dat net wat teveel.
ik zou wel mijn huidige lening van ~€180k kunnen meepakken. Wat de kost een beetje kan drukken.

Da’s toch nog steeds een hypotheek van 35-38% druk. Iemand die in een gelijkaardige positie zit/zat?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een variabele rente afgesloten aan destijds (3 jaarlijkse herziening). Staat momenteel aan de helft van oorspronkelijke (reeds lage) rente. Eind dit jaar zal er terug een herziening zijn en kom ik waarschijnlijk op het maximum uit voor 3jaar zoals het er nu uitziet. Nog 8 jaar looptijd voorzien. Dacht om nu aan nog lage herbeleggingsvergoeding nu een stukje vervroegd af te lossen eventueel.
Of dat nu slim is of juist niet hangt natuurlijk van de toekomstige referte-index af.

Iemand een schatting of die terug zeer laag gaat gaan of eerder stabiel stijgend? (I know glazen bol enzo, maar mensen met sectorkennis kunnen allicht beter schatten dan een simpele leek)
 
Ik heb een variabele rente afgesloten aan destijds (3 jaarlijkse herziening). Staat momenteel aan de helft van oorspronkelijke (reeds lage) rente. Eind dit jaar zal er terug een herziening zijn en kom ik waarschijnlijk op het maximum uit voor 3jaar zoals het er nu uitziet. Nog 8 jaar looptijd voorzien. Dacht om nu aan nog lage herbeleggingsvergoeding nu een stukje vervroegd af te lossen eventueel.
Of dat nu slim is of juist niet hangt natuurlijk van de toekomstige referte-index af.

Iemand een schatting of die terug zeer laag gaat gaan of eerder stabiel stijgend? (I know glazen bol enzo, maar mensen met sectorkennis kunnen allicht beter schatten dan een simpele leek)
Wat is je rentevoet na wijziging? Als je het geld "liggen" hebt, is het vaak interessanter dit te investeren of ergens hoogrentend te deponeren. Onze variabele lening zal over enkele maanden ook van 0.6% naar zijn maximum gaan, maar dat is bij ons nog altijd maar 2.2%. Dan investeer je het beter: meer opbrengst dan de kost van de lening, het bedrag blijft liquide terwijl bij een vervroegde aflossing het vast zit in bakstenen.
 
Ik ben stilletjes aan het kijken voor iets samen te kopen met mijn vriendin.
Maar met de huidige rentevoet zit ik al gauw op een dik €2000 per maand aflossing op een bedrag van €400k.

Ons gezamenlijke inkomen is iets van €5300 netto samen en vinden dat net wat teveel.
ik zou wel mijn huidige lening van ~€180k kunnen meepakken. Wat de kost een beetje kan drukken.

Da’s toch nog steeds een hypotheek van 35-38% druk. Iemand die in een gelijkaardige positie zit/zat?

Eigenlijk hangt dat vooral af van je andere kosten.
Ik heb als alleenstaande vader (co-ouderschap) ooit 38% hypotheekkost gehad, maar dat was een nieuwbouw, energie was 50 euro/maand, 5 jaar vrijstelling KI, bedrijfswagen, eten was bijna volledig betaald door MC's,... Dus dat ging wel goed, ik spaarde toen ook nog.

Vandaag betaal ik 75% meer terug en is dat nog geen 25% van het gezinsinkomen. Dus alles kan snel veranderen.
 
Laatst bewerkt:
Die percentages zeggen ook niets omdat er voor de ene bij 40% hypotheeklast maar 1000 euro per maand overblijft, maar voor de andere 3000.
Niet alle kosten schalen op met de prijs van je huis/hypotheek, hoewel er een sensatie lijkt te leven dat met een duurder huis ook een duurdere lifestyle bij komt kijken...

Dus belangrijker lijkt me het overblijvende deel van het inkomen, en welke kosten daar nog af moeten (1 persoon vs gezin van 4, nieuwe privé auto nog af te betalen of niet, etc.)
 
Ik ben stilletjes aan het kijken voor iets samen te kopen met mijn vriendin.
Maar met de huidige rentevoet zit ik al gauw op een dik €2000 per maand aflossing op een bedrag van €400k.

Ons gezamenlijke inkomen is iets van €5300 netto samen en vinden dat net wat teveel.
ik zou wel mijn huidige lening van ~€180k kunnen meepakken. Wat de kost een beetje kan drukken.

Da’s toch nog steeds een hypotheek van 35-38% druk. Iemand die in een gelijkaardige positie zit/zat?
Wij hebben ongever hetzelfde gezamenlijk inkomen en betalen 2300€ per maand af.. Maar wel een nieuwbouw zoals hierboven ook 5 jaar KI vrijstelling etc..
We zijn niet rijk maar het is niet dat ge met 3000 euro per maand om te leven ni toekomt e..
Wij hebben ook 2 kinderen dus dat kost ook wel wat..
U loon stijgt ook normaalgezien doorheen de jaren, dus als dat nu wat krap is zal dat in de toekomst wel beteren. Maar de prijs om een huis te kopen zal ook alleen nog maar stijgen, dus hoe sneller hoe beter denk ik..
 
Laatst bewerkt:
Ik ben stilletjes aan het kijken voor iets samen te kopen met mijn vriendin.
Maar met de huidige rentevoet zit ik al gauw op een dik €2000 per maand aflossing op een bedrag van €400k.

Ons gezamenlijke inkomen is iets van €5300 netto samen en vinden dat net wat teveel.
ik zou wel mijn huidige lening van ~€180k kunnen meepakken. Wat de kost een beetje kan drukken.

Da’s toch nog steeds een hypotheek van 35-38% druk. Iemand die in een gelijkaardige positie zit/zat?
Hang van persoon tot persoon af. Wij zaten ook op zoiets en hadden een aflossing van 1300€ voor herziening. Ik vond dat veel en er waren maanden waar ik het gevoel had dat ik er teveel voor moest laten.

Ik zou nooit zo een grote lening nemen met dat loon, maar je moet zelf zien met je maandelijkse kosten natuurlijk. Het is niet dat je niet met 3k kan rondkomen :).
 
Hang van persoon tot persoon af. Wij zaten ook op zoiets en hadden een aflossing van 1300€ voor herziening. Ik vond dat veel en er waren maanden waar ik het gevoel had dat ik er teveel voor moest laten.

Ik zou nooit zo een grote lening nemen met dat loon, maar je moet zelf zien met je maandelijkse kosten natuurlijk. Het is niet dat je niet met 3k kan rondkomen :).

Mja, in dit geval heb je 48k over om te leven, excl vakantiegeld, MC’s, eindejaarspremie, eventuele bonussen en bedrijfswagens. Hey zal wel lukken…

Wij zijn met 5 en gebruiken dat jaarlijjs nog niet incl hypotheek.
 
Wij hebben ongever hetzelfde gezamenlijk inkomen en betalen 2300€ per maand af.. Maar wel een nieuwbouw zoals hierboven ook 5 jaar KI vrijstelling etc..
We zijn niet rijk maar het is niet dat ge met 3000 euro per maand om te leven ni toekomt e..
Wij hebben ook 2 kinderen dus dat kost ook wel wat..
U loon stijgt ook normaalgezien doorheen de jaren, dus als dat nu wat krap is zal dat in de toekomst wel beteren. Maar de prijs om een huis te kopen zal ook alleen nog maar stijgen, dus hoe sneller hoe beter denk ik..
Het hangt inderdaad van zovele factoren af - voor de ene werkt het, voor de andere niet.

Ik ben hier ook wat aan het kijken hoeveel we gaan bijlenen voor de renovatie. We zitten nu aan 1.450/maand en toen ik voorstelde om naar 2.300/maand te gaan keek de wederhelft toch even raar :unsure: terwijl dat nergens nodig voor is.
Maar dat is ergens ook in het kopke, ik zeg al 10 jaar dat ik nooit meer dan 1.400/maand wil betalen en dat bedrag in mijn hoofd indexeert natuurlijk nooit :biglaugh: en dus merk ik dat ik dat ergens nog moet plaatsen, hoe irrationeel het ook is. Zolang de rekening klopt is er geen probleem...
 
Dat zijn idd psychologische grenzen... In 2008 was ik tegen meer dan 500 euro/maand, dus klokte het af op 440 euro/maand. ik was in 2016 tegen meer dan 1000/maand, mijn nieuwbouw klokte af op 945 euro/maand. Als alleenstaande was dat pittig genoeg in mijn ogen.

Vandaag tikken we incl SSV 1640 euro af per maand (over 16 jaar, nog 15 jaar dus), terwijl het max voor mij op 1500 euro/maand lag. Maar wat maakt uiteindelijk die 140 euro/maand nog uit. Het had onder de 1500 euro gekund door naar een langere termijn te gaan, maar dan betaal je gewoon meer. Uiteindelijk hebben we na betaling hypotheek gezamelijk nog gewoon 5k per maand te spenderen. Zelfs met 3 kinderen (2,5 door co-ouderschap) en 1 bescheiden eigen wagen (opel corsa 2024) heb je nog een bulk over.

We zijn bijna op het punt dat we in geval van nood de extra hypotheek zo kunnen neerleggen (zonder verkoop aandelen/ETF etc) en we terug op een nettokost van 850 euro/maand komen. Daar huur je tegenwoordig (zelfs in Limburg) een krot voor en geen nieuwbouw uit 2020 van 270m2.
 
Mja, in dit geval heb je 48k over om te leven, excl vakantiegeld, MC’s, eindejaarspremie, eventuele bonussen en bedrijfswagens. Hey zal wel lukken…

Wij zijn met 5 en gebruiken dat jaarlijjs nog niet incl hypotheek.
Tuurlijk, rationeel gezien is dat meer dan genoeg. Maar in mijn hoofd is dat niet zo.

En in de praktijk is dat ook een tijd geweest. Nog een lening voor een wagen erbij en lening voor een kleine verbouwing. Dan een ziek kind die me voor 9 maanden een 1000€ per maand heeft gekost. Dan vliegt het erdoor :). Dus ik zal nooit naar zo een lening gaan. 2k is goed als alles goed gaat en je wat reserve hebt. Als het geluk keert dan is dat een koord rond u nek.

Heb ondertussen geherfinancierd van 1300 naar 900€. Goed voor de gemoedsrust (en portemonnee)!
 
Tuurlijk, rationeel gezien is dat meer dan genoeg. Maar in mijn hoofd is dat niet zo.

En in de praktijk is dat ook een tijd geweest. Nog een lening voor een wagen erbij en lening voor een kleine verbouwing. Dan een ziek kind die me voor 9 maanden een 1000€ per maand heeft gekost. Dan vliegt het erdoor :). Dus ik zal nooit naar zo een lening gaan. 2k is goed als alles goed gaat en je wat reserve hebt. Als het geluk keert dan is dat een koord rond u nek.

Heb ondertussen geherfinancierd van 1300 naar 900€. Goed voor de gemoedsrust (en portemonnee)!

Dat zijn idd andere omstandigheden eh. Maar snap mensen goed als ze hun hypotheek willen beperken.
Zonder een berg cash achter de hand had ik ook nooit 1500+/maand neergelegd, dan had ik meer gespreid in de tijd en een lagere aflossing genomen. Dat is ons geluk, we kunnen spelen met spaargeld en/of de termijn om het bij tegenslag terug betaalbaar te maken.

Maar voorlopig ben ik niet van plan vervroegd af te lossen.
 
3k de maand over naast hypotheek vind ik nu ook wel wat krap (zelfs als alles goed gaat). Je houd toch best wat geld over per maand voor kosten aan het huis, auto en eventueel kinderen. En daarnaast nog sparen voor de oude dag.

Met kosten bedoel ik dan niet het gewone onderhoud/herstellingen, maar bijvoorbeeld auto vervangen binnen 5 jaar of nieuwe ramen binnen 15 jaar. Nieuwe keuken/badkamer. Serre in de tuin,... Kinderen die op kot gaan. Vrouw die wat minder gaat werken.

Anders moet je daar ook allemaal voor lenen. Of niet doen natuurlijk maar is het dat waard om zo aan die lening vast te zitten dat je die opties niet hebt ?

Natuurlijk als je verwacht dat dat nog gaat stijgen kan je daar wel op gokken (zoals als je aan het begin van je carrière bent). Of als je nooit kinderen gaat hebben.
 
Ligt er maar aan. Genoeg gezinnen hebben geen 3000 euro/maand in mijn regio en die leven ook nog.

Ik heb bvb bewust gekozen voor de hoge hypotheek, de looptijd was 9 jaar korter, bijna 60k goedkoper (door oude lage rentevoet) en ik heb nog geld achter de hand. Ik zie het verschil niet echt tussen 1600 hypotheek en 100k achter de hand of 1000 euro hypotheek en 0 euro achter de hand. Behalve dat je in de 2de situatie veel sneller vastzit, ondanks de lagere hypotheek... Uiteindelijk heb je die 600 euro/maand voor bijna de volledige looptijd achter de hand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yurf
Terug
Bovenaan