Koemelk of groeimelk voor kinderen

En nogmaals waar staat dat …nergens staat dat koemelk ongezond is enkel dat het eventueel teveel eiwitten en vet zou kunnen bevatten als uwe kleine niks anders Daan eiwitten en vet te eten zou krijgen …een kind die wel gevarieerd eet en wel zijn groentjes op eet zou daar geen nut aan hebben .
Maar er staat ook nergens dat het gezonder is.

En als het ene wel een mogelijks negatief effect heeft, en het andere heeft dat niet, is het eerste dus ongezonder.
 
Maar er staat ook nergens dat het gezonder is.

En als het ene wel een mogelijks negatief effect heeft, en het andere heeft dat niet, is het eerste dus ongezonder.
Tja, maar als dat “negatief” effect kan vermeden worden door de voeding aan te passen is het ander dan niet gewoon overbodig ?

Net zoals ik gisteren een artikel gelezen heb dat die melk met die bacteriën Cassei imunitas of dergelijke gewoon een hersenspinsel is van een marketing bureau en dat die bacterie gewoon niet bestaat …maar toch wordt dit product verkocht als zijnde het is gezond .(het mag er alleen niet opstaan omdat het wettelijk niet bestaat blijkbaar )

Of op den tv die citronellacolageen of iets dergelijks …onbestaande dingen die verkocht worden onder de noemer het is gezond ….maar infeite zijn ze dus totaal overbodig

Ongezond is voor mij een produkt dat schadelijke gevolgen heeft op uw lichaam en niet “kan” hebben .
Dus het drinken van koemelk is voor iemand met een gezond eetpatroon niet ongezonder dan iemand die groeimelk dringt met een ongezond eetpatroon dus voor mij is groeimelk niet gezonder maar ook niet ongezonder dan koemelk .
 
Laatst bewerkt:
Tja, maar als dat “negatief” effect kan vermeden worden door de voeding aan te passen is het ander dan niet gewoon overbodig ?

Wij leven blijkbaar in een mythe. :laugh:

Melk is ongezond maar we proppen ons kind wel vol met yoghurt en kaas en dan kletsen we er nog wat groeimelk in want dat kan toch geen kwaad zeker.

Het zal aan mij liggen.
 
Ongezond is voor mij een produkt dat schadelijke gevolgen heeft op uw lichaam en niet “kan” hebben .
Dus het drinken van koemelk is voor iemand met een gezond eetpatroon niet ongezonder dan iemand die groeimelk dringt met een ongezond eetpatroon dus voor mij is groeimelk niet gezonder maar ook niet ongezonder dan koemelk .
Dat was natuurlijk mijn punt al van het begin. Dat beiden niet per se gezonder/ongezonder zijn en altijd in combinatie met een gezond eetpatroon zou moeten zijn. De discussie is namelijk begonnen dat iemand beweerde dat gewone melk gezonder is, maar steeds de vergelijking maakte tussen groeimelk (en geen gevarieerd eetpatroon) en gewone melk met een gevarieerd eetpatroon. Dat is gewoon geen logische en eerlijke vergelijking. Als het verschil zo groot was tussen groeimelk en gewone melk, zouden de kinderartsen grotendeels wel hetzelfde aanraden, maar blijkbaar zijn er nu verschillende meningen over die meestal ook bevestigd worden door de "beperkte" onderzoeken die tot nu toe zijn gedaan.
 
Wij leven blijkbaar in een mythe. :laugh:

Melk is ongezond maar we proppen ons kind wel vol met yoghurt en kaas en dan kletsen we er nog wat groeimelk in want dat kan toch geen kwaad zeker.

Het zal aan mij liggen.
Ik stoor mij dus werkelijk aan dit soort geleuter naast de kwestie, waar je anderen hun posts verkeerd voorstelt.

Ik zei dus "als ik mij dochter laat doen eet ze elke dag ...", dat wordt dan bij jou "we proppen ons kind vol met yoghurt en kaas" om een punt te maken over groeimelk ofzo. Enfin, net zoals @Wilcao zegt is dat er een vals dilemma van maken. In de realiteit zitten veel ouders met hun handen in het haar omdat hun kind met geen stok een stuk groente wil aanraken, dus zo compleet idioot lijkt het me niet om ervan uit te gaan dat een evenwichtig voedingspatroon niet altijd mogelijk is.

Dat "natuurlijk" noodzakelijk gezonder betekent is gewoon de reinste onzin, en dat was ook de reden dat mensen op jou reageerden. Dat is zo'n typisch pseudowetenschappelijk argument van Instagram-experts.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is dit verkeerde topic voor dit onderwerp maar wil er even op inpikken.

Het probleem is vooral dat in onze huidige maatschappij er een overload aan informatie en wetenschap is en de meeste mensen daar niet mee om kunnen.
Wanneer iets de stempel optimaal krijgt is dit voor een deel vd bevolking het enige wat nog nagestreefd wordt.
Alles moet perfect zijn want anders is het niet goed. Ook al is het andere niet perse slecht toch zal dat als slecht ervaren worden.
Ik heb jaren geleden zo eens een komisch bedoeld artikel gelezen waarbij alle bestaande voedingsmiddelen onder de loep werden genomen en bekeken wat de wetenschap zei over bepaalde bestandsdelen in die voedingsmiddelen.

Het besluit was dat er amper 5 etenswaren bestonden waar er NIKS in zat dat ongezond was. Alle duizenden andere voedingswaren waren niet perse ongezond maar overal zat wel iets in waarvan de wetenschap zei: Dat eet je best NIET.

Vraag mij nu niet meer welke 5 produkten nog overschoten of een linkje naar dat artikel, het was ook een komisch bedoeld artikel en waarschijnlijk niet volledig de waarheid. Ik wil alleen zeggen: Overdaad schaadt. Een beetje wat jij zegt dus. :)

Ivm de discussie hier: Iedereen moet alles maar eens lezen en dan voor zichzelf besluiten wat goed is voor zijn of haar kind. Iedereen heeft het beste voor voor zijn of haar kind he.
 
Ik stoor mij dus werkelijk aan dit soort geleuter naast de kwestie, waar je anderen hun posts verkeerd voorstelt.

Ik zei dus "als ik mij dochter laat doen eet ze elke dag ...", dat wordt dan bij jou "we proppen ons kind vol met yoghurt en kaas" om een punt te maken over groeimelk ofzo. Enfin, net zoals @Wilcao zegt is dat er een vals dilemma van maken. In de realiteit zitten veel ouders met hun handen in het haar omdat hun kind met geen stok een stuk groente wil aanraken, dus zo compleet idioot lijkt het me niet om ervan uit te gaan dat een evenwichtig voedingspatroon niet altijd mogelijk is.

Dat "natuurlijk" noodzakelijk gezonder betekent is gewoon de reinste onzin, en dat was ook de reden dat mensen op jou reageerden. Dat is zo'n typisch pseudowetenschappelijk argument van Instagram-experts.

Het is “je reinste onzin”.

Ik snap best dat het niet eenvoudig is om uw kind gevarieerd en gezond te laten eten, echter wordt die groeimelk vaak gebruikt als gemakkelijke manier in plaats van er effectief tijd en energie in te steken. Het is een schijnoplossing.

Er zijn blijkbaar wel een paar groeimelken waarvan bewezen is dat ze niet slechter zijn dan gewone melk maar de meerderheid blijft toch gesuikerde en gearomatiseerde rommel.
 
Het is “je reinste onzin”.

Ik snap best dat het niet eenvoudig is om uw kind gevarieerd en gezond te laten eten, echter wordt die groeimelk vaak gebruikt als gemakkelijke manier in plaats van er effectief tijd en energie in te steken. Het is een schijnoplossing.

Er zijn blijkbaar wel een paar groeimelken waarvan bewezen is dat ze niet slechter zijn dan gewone melk maar de meerderheid blijft toch gesuikerde en gearomatiseerde rommel.
Daarom zegt de kinderarts ook dat je niet de groeimelk met een smaakje moet nemen. Buiten dat de kinderarts ook niet eerst vraagt hoe haar voeding is en dan pas groeimelk aanbeveelt.
 
Het is “je reinste onzin”.

Ik snap best dat het niet eenvoudig is om uw kind gevarieerd en gezond te laten eten, echter wordt die groeimelk vaak gebruikt als gemakkelijke manier in plaats van er effectief tijd en energie in te steken. Het is een schijnoplossing.

Er zijn blijkbaar wel een paar groeimelken waarvan bewezen is dat ze niet slechter zijn dan gewone melk maar de meerderheid blijft toch gesuikerde en gearomatiseerde rommel.
Groeimelk is helemaal geen oplossing voor ongevarieerde voeding? De overgrote meerderheid van groeimelk bevat helemaal geen extra suiker of aroma tov normale melk. Er wordt zelfs specifiek gekozen voor suikers die niet zoet smaken.
Per 100ml bevat koemelk 5gr suiker, en groeimelk 4.7gr.
 
Ik snap best dat het niet eenvoudig is om uw kind gevarieerd en gezond te laten eten, echter wordt die groeimelk vaak gebruikt als gemakkelijke manier in plaats van er effectief tijd en energie in te steken. Het is een schijnoplossing.
Waar haal je dit eigenlijk? Ik denk dat de meeste naar groeimelk overstappen eens ze 'klaar' zijn met poedermelk/borstvoeding, en dat als logische stap zien, niet als vervanging van iets anders, maar verder zetting.
Anderen stappen dan over naar 'gewone' melk (of niets natuurlijk).
 
Dit lijkt mij de papavariant van die heftige borstvoeding vs. flesvoeding discussies op mamaforums en -blogs.

Om trouw te blijven aan de topictitel: Koemelk is goedkoper, wil je besparen op dagelijkse uitgaven? Ga voor koemelk. Dat was voor mijzelf wel een probleempje: Al als baby zwaar lactose intollerant en dat is pas ontdekt toen ik een jaar of vijf was. Resultaat was dat tegen dan mijn darmen compleet om zeep waren en ik ei zo na morsdood was door ondervoeding omdat mijn darmen niks meer opnamen. In dat geval: Groeimelk!

Die van ons drinken geen melk enkel water sinds ze 1,5 jaar werden en de borstvoeding stopte. Nog goedkoper :p.

Is er zoiets als nood aan melk voor peuters ? Zelf drink ik nu ook niet echt melk. Maar ook bij kind en gezin vragen ze bv 'welke melk drinkt hij?'. Als je daar dan geen op antwoord wijden ze ook niet echt verder uit.
 
Terug
Bovenaan