Houtskeletbouw kopen

Aan het kijken naar een HSB(Houtskeletbouw), gebouwd in 2014. Oververhitting lijkt mij een probleem bij HSB waar niet veel aan te doen valt precies, buiten airco te installeren I guess. Maar het akoestische is blijkbaar ook een aandachtspunt. Ik heb er eerlijk gezegd 0,0 verstand van wat deftig is en wat niet.

Dus misschien iemand met meer verstand die zijn 5 cent kan uitwerpen?

Muur opbouw:
Fermacell 12.5mm
dampscherm
PUR 150MM tussen houtenbalken van 170MM
OSB plaat 18MM
Poly isolatie 20MM
Crepieafwerking

Dak opbouw:
EPDM 1.1MM
OSB plaat 18MM
Hellinglatwerk 45-10/35MM
PUR 150MM tussen houtenbalken van 170MM
Fermacell 12.5mm


Is dit iets deftig qua constructie voor een HSB?
 
Wij wonen ook in een houskeletwoning (gebouwd in 2020-2022), de opbouw binnen-buiten is dus
1.25 cm Gyproc
1.3-1.8 cm OSB (ze hebben precies hier en daar een andere dikte gebruikt)
6 cm glaswol tussen houten regels
1.8 cm OSB luchtdicht afgeplakt
24 cm houtskelet met cellulose
2cm houtvezelplaat (die populaire onderdak plaat vanwaar ik de naam even vergeet)
3cm luchtspouw
Gevelsteen/betonplaten op regelwerk
De plafonds zijn binnen-buiten:
1.25 cm Gyproc op regelwerk
10cm ruimte voor buizen/kabels
"Intelligent" dampscherm
25-30 cm I-liggers met cellulose ("compact dak")
1.8 cm OSB
EPDM

Door de pur isolatie in het houtskelet heb je inderdaad weinig massa. Cellulose heeft iets meer, maar da's nog niet vergelijkbaar met iets als steen of beton. Wat dat concreet wil zeggen is dat je snel opwarmt en snel afkoelt. Dat eerste gebeurt eigenlijk voornamelijk als de zon binnenkomt door de ramen. Ons huis blijft in de zomer lekker koel tot een uur of 4, vanaf wanneer de zomerzon op onze grote raampartij achteraan komt te staan, waar we nog geen zonwering hebben. Je hebt iets minder isolerende waarde in totaal, maar het scheelt denk ik niet al te veel. Veel hangt af van de oriëntatie en de ramen. We hebben met de hitte van vorige zomers eigenlijk maar 1 of 2 nachten het "te warm" gehad, want zet je 's avonds of 's nachts of zelfs 's morgens de ramen even open is alles terug afgekoeld. De meesten verklaren ons zot om geen airco te steken, wij vinden dit eigenlijk niet nodig. We hebben nog nooit het gevoel gehad dat er warmte door het dak Binnenstraat, ook niet bij de 25cm cellulose onder het schuine dak van de zolder. Alle warmte komt rechtstreeks door de ramen binnen.

Met je 15cm pur in muren en daken zou ik het volgende zeggen:
- normaal is je dak beter geïsoleerd dan je muur (ook niet bij ons overal, maar kijk, da's wel de vuistregel). Dit omdat er meer warmte verloren gaat langs boven.
- voor 2014 is dat een normale dikte lijkt me, geen idee wat je EPC zo kunnen/moeten zijn hiermee.

Waar wij hebben op gelet qua akoestiek:
- glaswol in de tussenvloeren (+/- 30 cm)
- 10cm houtvezelplaat tegen contactgeluid, we hebben géén chape liggen op de verdiepingsvloeren. Hoe dit (de akoestiek) zit met chape geen idee van.
- glaswol in alle binnenmuren (10-15cm)
- Gyproc+OSB overal om geen Holle muren te hebben. Alternatief was inderdaad enkele fermacel, dewelke hetzelfde effect zou hebben. Onze aannemer werkte liever met OSB en Gyproc dus hebben we dat :).

Dit laatste zorgt er ook voor dat we nagenoeg alles met een houtvijs kunnen bevestigen in de muur, geen boren of plugs nodig.de paar dingen in het plafond steken we met van die witte brede Gyproc plugvijzen erin, heel eenvoudig.

Al bij al lijkt me dat een vrij standaard HSB constructie uit 2014. Klop eens op de binnenmuren en luister beneden eens als iemand boven rondwandelt of daar iets zegt of andere vormen van lawaai maakt.
Daarnaast: welke verwarming (vorm van opwekking en afgifte?) en welk ventilatiesysteem? Is er zonwering where it matters? Luchtdichtheid?

Een laatste puntje: we krijgen altijd positieve commentaar van bezoekers over het aangename binnenklimaat, terwijl we enkel een ventilatie D hebben steken zonder iets van automatische regeling... Lijkt me dat de vochtbuffering van al het hout hier toch iets meespeelt.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat je verschillende formaten door elkaar haalt? 18cm osbplaten? 12,5cm Gyproc? dit moet mm zijn gok ik.
 
@rubenvb , je geeft aan wat je allemaal hebt gedaan voor de akoestiek, in welke mate heb je het gevoel dat dit ook daadwerkelijk helpt?
Hoe veel zaken hoor je in het huis? Wij gaan ook verbouwen in een houtskeletwoning en akoestiek is voor mij wel belangrijk.

Je hoort ook soms dat ze rubbertjes leggen op de balken waar de osb platen van de vloer op komen, hebben jullie dat overwogen?
 
ik denk dat je verschillende formaten door elkaar haalt? 18cm osbplaten? 12,5cm Gyproc? dit moet mm zijn gok ik.
inderdaad, heb wat puntjes toegevoegd. Ik was duidelijk nog niet goed wakker vanmorgen.
In welke mate heb je het gevoel dat dit ook daadwerkelijk helpt?
Hoe veel zaken hoor je in het huis? Wij gaan ook verbouwen in een houtskeletwoning en akoestiek is voor mij wel belangrijk.
Da's natuurlijk een moeilijke. Als mijn vrouw over de bovenverdieping stampt als een olifant dan hoor je dat beneden zachtjes. Gesprekken hoor je denk ik niet, maar onze deuren staan eigenlijk grotendeels altijd open in huis en we hebben een centrale vide met trappenhal, dusja, moeilijk iets concreet over te zeggen.
Er lopen ook nog geen kinderen in huis rond, dus ik vrees dat ik een concreet antwoord ga moeten verschuldigd blijven voor "luide" scenario's.

Nu, de glaswol in de muren (alsook de dubbele laag OSB+gyproc doet zeker zijn ding, en de akoestiek in heel het huis is eigenlijk enorm aangenaam, nergens een holle "echo chamber" wat je wel eens durft hebben bij strakke moderne klassieke of beton nieuwbouw.
Je hoort ook soms dat ze rubbertjes leggen op de balken waar de osb platen van de vloer op komen, hebben jullie dat overwogen?
Niet overwogen, het "akoestische vloer" voorstel van de aannemer bestond uit deze houtvezelplaten.
 
Aan het kijken naar een HSB(Houtskeletbouw), gebouwd in 2014. Oververhitting lijkt mij een probleem bij HSB waar niet veel aan te doen valt precies, buiten airco te installeren I guess. Maar het akoestische is blijkbaar ook een aandachtspunt. Ik heb er eerlijk gezegd 0,0 verstand van wat deftig is en wat niet.

Dus misschien iemand met meer verstand die zijn 5 cent kan uitwerpen?

Muur opbouw:
Fermacell 12.5mm
dampscherm
PUR 150MM tussen houtenbalken van 170MM
OSB plaat 18MM
Poly isolatie 20MM
Crepieafwerking

Dak opbouw:
EPDM 1.1MM
OSB plaat 18MM
Hellinglatwerk 45-10/35MM
PUR 150MM tussen houtenbalken van 170MM
Fermacell 12.5mm


Is dit iets deftig qua constructie voor een HSB?

Fermacell is een vrij sterke plaat waar ook redelijk wat gewicht aan kan worden opgehangen, dus dat is als binnenafwerking zeker kwalitatief genoeg, ook zonder OSB achter.

Vaste PUR platen zijn akoestisch minder goed dan glaswol, rotswol of cellulose, omdat deze de akoestische trilling minder gaan dempen. Het principe voor akoestiek bij houtskeletbouw is anders dan bij traditionele bouw. Daar waar bij traditioneel de trilling wordt gedempt door dikkere massa's (bv 14cm snelbouw, 12cm spouwisolatie, 10cm gevelsteen,...), wordt deze bij HSB gedempt door massa-veer-massa. De massa's zijn dunner (Fermacell of Gyproc, OSB, dampopen folie,...) maar daartussen zit een "veer" (de isolatie of zelfs lucht treedt op als veer). Waarbij dus soepele isolaties als glaswol, rotswol en cellulose beter zijn dan PUR platen. Ook EPS platen (Polystyreen) zijn akoestisch niet echt goed, zelfs minder dan PUR platen.

Daartegenover staat dan wel dat die 20mm Polystyreen (EPS) en die 15mm PUR in totaal wel een heel dikke isolatie opbouw geven, dus wat ze akoestisch qua materiaal toegeven zullen ze mss wel wat compenseren door de dikkere massa.

Daarnaast is die opbouw natuurlijk qua thermische isolatie wel performant, echter zal de faseverschuiving (hoe lang het duurt eer warmte door een bepaald materiaal geraakt) hier wel minder goed zijn dan bij glaswol/rotswol en zeker cellulose. Het grootste nadeel voor mij is wel dat je daar met een compleet dampdichte opbouw zit. Door die OSB van 18mm en die EPS + crépi daarbuiten wordt dit ook een dampscherm, waardoor eventuele condensatie in uw houtskelet zelf (dus waar die 15cm PUR zit) nergens naartoe kan. Zeker gezien er nog 2cm lucht in zit, mocht het vol met PUR zitten zou het wellicht minder een issue zijn. Je hebt een dampscherm aan de binnenzijde die vocht tegen houdt van uit de woning, maar er kan condensatie optreden in de lucht in uw houtskelet zelf door temperatuursverschillen binnen en buiten, en dan moet dit weg kunnen. Ook is er geen leidingspouw voorzien, dus alles van stopcontacten en schakelaars in de buitenmuren zit wellicht in uw houtskelet, wat ook nefast is voor uw dampscherm. Ook als je iets in uw Fermacell gaat boren is de kans groot dat je daar uw dampscherm gaat kapot scheuren. Voor uw dakopbouw heb je daar dus exact hetzelfde probleem. Op zich zou dit nog slechter zijn met minerale wol of cellulose in het houtskelet of dak, omdat die materialen meer kunnen aangetast worden en zelfs verzakken door condensatie welke niet weg kan, maar toch is het uiteraard hier ook niet ideaal.

Qua akoestiek binnen hangt dit af van de opbouw van de binnenmuren én tussen de verdieping. Welke isolatie en hoe dik zit er tussen de binnenmuren en ga je daar dus ook die soepele veer hebben tussen de massa's? En vooral, is er chape voorzien op de verdieping, zit er isolatie tussen de roosteringen én hoe dik zijn deze? Met een degelijke opbouw daar met pakweg 5cm of 7cm chape die ontkoppeld is (akoestische isolatie onder de chape) ga je een goed akoestisch comfort hebben.

Qua oververhitting klopt het dat door het gebrek aan massa een HSB sneller kan oververhitten. Bij een gemetste woning duurt het langer eer die massa bakstenen en beton opgewarmd zijn, echter eens die warm zijn krijg je die ook veel minder snel weer koel. Bij HSB, wanneer het 's nachts afkoelt, zet je zoals @rubenvb zegt eens 2 ramen open, laat je de lucht eens doorgaan en koelt het sneller af. Een HSB moet je eigenlijk zien als een thermos, waarbij je niet de massa moet opwarmen of koelen maar enkel de lucht binnenin. Waardoor je dus eigenlijk ook met koelsystemen zoals airco of koeling via de warmtepomp je huis efficiënter kan koelen, omdat je niet die ganse massa bakstenen moet koelen.

Naar de normen van vandaag, met wat men nu weet, vind ik die opbouw niet ideaal. Alleen is het zo dat HSB natuurlijk een enorme evolutie heeft ondergaan, hoe men het vandaag zou moeten doen en bij het WTCB voorschrijft wisten we 10 - 20 -30 jaar geleden nog niet. Er zijn dus zeker aandachtspunten. Ga je een goed geïsoleerde woning hebben met die opbouw? Zeker. Is het naar duurzaamheid toe ideaal? Niet echt. Maar dat geldt eigenlijk voor quasi alle HSB's van meer dan 10 jaar geleden. De theorie is natuurlijk ook altijd strikter dan de praktijk.
 
Cheers allen voor de input, constructie en bouwwijze zijn naar mijn gevoel niet 100 % overtuigend samen met andere kleinere elementen die mij geen vertrouwen scheppen. Zoektocht zal verder gaan...
 
Terug
Bovenaan