Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Als je meteen begint te laden als je thuiskomt lukt dat zonder problemen.
Tegelijkertijd met het avondeten te bereiden. Schrap dan al maar de idee van piekvermogen te minimaliseren. En ook niet te gaan winkelen op terugweg naar huis op dagen dat het echt overdag doorvriest, het is een uitzonderlijk probleem, maar in een winter zoals die van 2008 lukt dat gewoon niet hoor,
 
Het verschil tussen 3kW en 11kW valt wel mee. Onder deze pagina staat een tabelletje van een paar testwagens: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/opladen/laadverlies-thuisladen-elektrische-auto

Niemand gaat ook 11kW thuisladen in Vlaanderen ivm het capaciteitstarief vermoed ik.
Met een 10kW solar inverter kan je toch gemakkelijk laden aan dat vermogen zonder dat je er bijkomend capaciteitstarief aangerekend zal worden. Het moet dan wel zonnig weer zijn natuurlijk.
 
Tegelijkertijd met het avondeten te bereiden. Schrap dan al maar de idee van piekvermogen te minimaliseren. En ook niet te gaan winkelen op terugweg naar huis op dagen dat het echt overdag doorvriest, het is een uitzonderlijk probleem, maar in een winter zoals die van 2008 lukt dat gewoon niet hoor,
Net daarom zet ik dat zo laag, dat ik de rest van het huishouden kan doen zonder me zorgen te maken over pieken.
 
Net daarom zet ik dat zo laag, dat ik de rest van het huishouden kan doen zonder me zorgen te maken over pieken.
Nogmaals, in condities van de winter van 2008-2009 kom je met die 2.3 kW nergens, Ik heb laadtests bij -10°C gezien met een Granny charger, en dat werkte onthutsend slecht.
Zo'n lage laadstroom werkt dus meestal, maar niet altijd. Je hebt zelf het comfort van je laadstoom te verhogen indien dat nodig blijkt, maar dat is iets anders dan echt structureel niet meer dan 13 A te kunnen aftappen. Een 7.6kW lader lijkt mij nog OK als basis, maar wanneer je nog lager gaat, dan maak je gewoon serieuze compromissen.
Ik laad zelf ook vaak aan relatief lage laadstromen, maar gebruik wel iedere maand een hogere laadstroom.
Ik ben vrijdag op reis vertrokken, donderdag nog 250 km afgelegd voor 't werk. Dan moet je dus starten met een niet volledig opgeladen wagen, ofwel de dag voor je vertrek nog een andere lader gaan opzoeken, ik heb dan andere dingen aan mijn hoofd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan