@Margu
€70/u (vrijgesteld van btw vermoed ik) is een mooi gangbaar tarief. Het is wel best om niet zomaar per uur te gaan rekenen, maar een uurtarief samen te stellen zodat uw verplaatsing, import, edit, export, galerij'tje maken, mailverkeer, ... daar ook in verrekend zit. Op die manier is het handiger voor de klant om een prijs te zien die 'all-in' is dan dat er telkens forfaitjes bijkomen.
Ik werk bijvoorbeeld aan €450 voor 2u fotografie en €150/u extra. Prijzen zijn ex. btw en ex. verplaatsing.
In die €450 zit dus 2u fotograferen, 2-3u edit, nog enkele uurtjes voor import, export, mailing, admin en mijn verplaatsing. Je ziet met uw €70/u dat dit al wat krapjes begint te worden hé.
Infeite zou ik duurder moeten zijn als ik zie waar mijn foto's allemaal gebruikt worden...Zo hangen er hier in de buurt van LAGO op billboards van 6m2, hebben die overal vlaggen met die foto's en gebruiken ze die overal om campagne te voeren. Héél plezant om te zien, maar mocht ik commercieel sterker zijn, zou ik daar mss wat meer uit de brand kunnen slepen.
(de klant heeft gebruiksrecht op de foto's, ik heb nog steeds het auteursrecht)
Die gedachtegang kan je doortrekken in al je andere shoots ook. Maar dan moet je rekening houden dat je prijzen incl. btw zijn (voor het geval dat van toepassing is).
Ik treed
@Avondland volledig bij in "maar te goedkoop trekt misschien niet het juiste clienteel aan."
Je wil niet te goedkoop zijn om de "goedkopere" events te gaan fotograferen die achteraf gezien geen fotografiewaarde hadden en waar je zelf niet gelukkig van wordt want dan is het zuur geld om te verdienen in je vrije tijd. You gotta start somewhere, maar een beetje portfolio zou er toch moeten aanwezig zijn om gelijk welke shoot je doet in het begin. Als dat niet aanwezig is, zie het dan puur als leermoment en daag jezelf uit met nieuwe technieken, nieuwe hoeken, ...