Beeldende Kunst Fotografiethread

Met "maar" een bijberoep wil ik niets zeggen over de kwaliteit die ik wil afleveren, maar wel dat mijn boterhammen betaald worden door mijn hoofdberoep en dat ik mijn huis niet ga verliezen als ik niet genoeg shoots heb. Op dat vlak is er minder druk om zo snel mogelijk zoveel mogelijk shoots te krijgen. Maar als ik al richting die 20k/y kan gaan ben ik al zeer tevreden. Dat zou een mooie aanvulling zijn op mijn beroepsmatig loon.
Ik moedig het alleen maar aan! Echt waar :)

Ik wil hier alleen maar eventjes de aanvulling maken dat we collectief niet mogen denken dat een bijberoep daarom ondergewaardeerd of onderbetaald moet zijn ;-) Bijberoep of niet, we mogen er correct voor verloond worden!

Los van dit allemaal: big up voor iedereen die de stap zet!! Welcome to the club!
 
Veel verder dan garden safari kom ik niet momenteel, maar ondanks het natte weer toch veel leuks te vinden in de tuin!

DSCF2452-X2.jpg


DSCF2844-Verbeterd-NR-X2.jpg


DSCF2951-Verbeterd-NR-X2.jpg


DSCF3494-Verbeterd-NR-X2.jpg


DSCF3361-Verbeterd-NR-X2.jpg


 
Eventjes inpikken op bedrijfjes opstarten etc.

Ik zag hier al passeren dat het "maar" een bijberoep is. Dat boeit geen hol of het nu een bijberoep is of niet.
Stel je voor, je vraagt een schrijnwerker/loodgieter/... in bijberoep. Ga je zijn werk dan ook beoordelen als het is "maar" een bijberoep?
Nope! Je verwacht ook dat het werk met fatsoen is gedaan en dat de kwaliteit/prijs navenant is. Dus haal het aub uit je hoofd dat het "maar" een bijberoep is.

Daarop wil ik naadloos overgaan tot de prijssetting. Ik weet niet wat jullie allemaal vragen voor jullie shoots, but get your prices right!
We hebben allemaal de neiging om ons werk te onderwaarderen, naar conculega's te kijken en te denken dat 125 voor een shoot wel oké is.
Reken je prijzen uit adhv het aantal uren, je kosten die je hebt (ja ook in een bijberoep vrijgesteld van btw heb je kosten) en de tijd die je weg bent van vrouw en kind. I can tell, er zullen er velen voor minder dan €10 bruto/uur gaan werken...

Ook hebben b2b klanten een enorme marketingwaarde aan die foto's. Dus dat mag ook zeker meegerekend worden in de prijs.
Je denkt toch niet dat een muziekartiest ook weinig vraagt als hij een nummer moet maken voor een reclame of film.

Iedereen moet ergens beginnen, I get that. Ik ben ook nog gaan shooten voor €125 en was daar reuzecontent mee. Maar achteraf gezien was dat zuur geld voor alle vrije tijd die je daar aan spendeert. Want ook die is geld waard.
Je wil immers niet gekend zijn als de "goedkope" of "gratis" fotograaf in de buurt.
Helemaal mee eens, ik denk dat iedere fotograaf hier in beroep (of zelfs hobby) genoeg moeite steekt in zijn foto’s. Hierbij probeert iedereen naar zijn beste vermogen te werken.

Ivm prijszettingen heb ik nu vooral online gekeken. Ik had geen ervaring met bedrijfsevent shoots. Dus hier is het dan op €70/u gekomen. Dat is inclusief bewerking en onkosten gerekend. Een gemakkelijke prijs voor mij om nu te kunnen rekenen en dan kan ik daarna nog zien of dit te laag bleek te zijn. Voor een event van 3,5u trouwens.
Specifiek ook nog wel gevraagd voor welke doeleinden deze foto’s zullen worden gebruikt en in de voorwaarden gezet dat dit nog moet worden besproken. Zou iets te zot zijn als dit opeens op een reclamebord staat 😅

Over het sociale media gebeuren up to date houden heb ik nu de chance dat de verloofde een jaartje digital marketing is gaan studeren. Die is al een logo aan het designen en al. Als iemand nog interesse heeft kunnen we wel een prijsje regelen 😁
 
Helemaal mee eens, ik denk dat iedere fotograaf hier in beroep (of zelfs hobby) genoeg moeite steekt in zijn foto’s. Hierbij probeert iedereen naar zijn beste vermogen te werken.

Ivm prijszettingen heb ik nu vooral online gekeken. Ik had geen ervaring met bedrijfsevent shoots. Dus hier is het dan op €70/u gekomen. Dat is inclusief bewerking en onkosten gerekend. Een gemakkelijke prijs voor mij om nu te kunnen rekenen en dan kan ik daarna nog zien of dit te laag bleek te zijn. Voor een event van 3,5u trouwens.
Specifiek ook nog wel gevraagd voor welke doeleinden deze foto’s zullen worden gebruikt en in de voorwaarden gezet dat dit nog moet worden besproken. Zou iets te zot zijn als dit opeens op een reclamebord staat 😅

Over het sociale media gebeuren up to date houden heb ik nu de chance dat de verloofde een jaartje digital marketing is gaan studeren. Die is al een logo aan het designen en al. Als iemand nog interesse heeft kunnen we wel een prijsje regelen 😁
Ik zou je basistarief hoger zetten voor standaard een uur fotografie en dan extra uren aan 70 euro/uur. Misschien kan @Spector hier nog adviseren. Kan op zich geen kwaad om "goedkoop" te beginnen en je prijzen op te krikken zodra je meer klanten krijgt, maar te goedkoop trekt misschien niet het juiste clienteel aan.

Wel handig dat je madam je logo kan ontwerpen.
 
@Margu

€70/u (vrijgesteld van btw vermoed ik) is een mooi gangbaar tarief. Het is wel best om niet zomaar per uur te gaan rekenen, maar een uurtarief samen te stellen zodat uw verplaatsing, import, edit, export, galerij'tje maken, mailverkeer, ... daar ook in verrekend zit. Op die manier is het handiger voor de klant om een prijs te zien die 'all-in' is dan dat er telkens forfaitjes bijkomen.
Ik werk bijvoorbeeld aan €450 voor 2u fotografie en €150/u extra. Prijzen zijn ex. btw en ex. verplaatsing.
In die €450 zit dus 2u fotograferen, 2-3u edit, nog enkele uurtjes voor import, export, mailing, admin en mijn verplaatsing. Je ziet met uw €70/u dat dit al wat krapjes begint te worden hé.
Infeite zou ik duurder moeten zijn als ik zie waar mijn foto's allemaal gebruikt worden...Zo hangen er hier in de buurt van LAGO op billboards van 6m2, hebben die overal vlaggen met die foto's en gebruiken ze die overal om campagne te voeren. Héél plezant om te zien, maar mocht ik commercieel sterker zijn, zou ik daar mss wat meer uit de brand kunnen slepen.
(de klant heeft gebruiksrecht op de foto's, ik heb nog steeds het auteursrecht)

Die gedachtegang kan je doortrekken in al je andere shoots ook. Maar dan moet je rekening houden dat je prijzen incl. btw zijn (voor het geval dat van toepassing is).

Ik treed @Avondland volledig bij in "maar te goedkoop trekt misschien niet het juiste clienteel aan."
Je wil niet te goedkoop zijn om de "goedkopere" events te gaan fotograferen die achteraf gezien geen fotografiewaarde hadden en waar je zelf niet gelukkig van wordt want dan is het zuur geld om te verdienen in je vrije tijd. You gotta start somewhere, maar een beetje portfolio zou er toch moeten aanwezig zijn om gelijk welke shoot je doet in het begin. Als dat niet aanwezig is, zie het dan puur als leermoment en daag jezelf uit met nieuwe technieken, nieuwe hoeken, ...
 
@Spector of @derp mss kunnen jullie mij wel helpen (of iemand anders). Er is een band die interesse heeft om high res foto's te kopen van mij.

Maar ik heb geen idee hoeveel ik hiervoor kan vragen. Het is zeker geen grote band (1 CD/LP uit in 2023 in een niche genre) dus geen idee wat een richtprijs zou kunnen zijn.

Vragen jullie per foto, of in een pakket of hoe zou een prijs setting kunnen zijn? (ik kan tot ongeveer 30 foto's high res leveren).
 
@Spector of @derp mss kunnen jullie mij wel helpen (of iemand anders). Er is een band die interesse heeft om high res foto's te kopen van mij.

Maar ik heb geen idee hoeveel ik hiervoor kan vragen. Het is zeker geen grote band (1 CD/LP uit in 2023 in een niche genre) dus geen idee wat een richtprijs zou kunnen zijn.

Vragen jullie per foto, of in een pakket of hoe zou een prijs setting kunnen zijn? (ik kan tot ongeveer 30 foto's high res leveren).

Dat is altijd een beetje afwegen:

Puur in de letter gezien mag je de tarieven van Sofam (Sabam voor fotografie) hanteren.
Tarieven Sofam

Afhankelijk van het gebruik van de foto's kan je kijken in de tarieven hoeveel je, wettelijk bepaald, kan vragen voor een foto/reeks foto's.
Vaak liggen die prijzen iet wat hoog voor beginnende/middelgrote bands. Als het voor online gebruik is (website, social media, posterke voor festivals, ...) reken ik voor dergelijke bands €25-50 per foto en eventueel een korting als ze er meerdere kopen.
Voor grotere bands ga je effectief correct(er) betaald worden voor die foto's. Maar ook daar is het vaak een afweging maken wat goed voelt.

Ik spreek mezelf hier ff tegen ivm prijssetting maar:
1) in concertfotografie zit er 0,0 geld voor zo'n dingen. Dus in dat geval ben je iets betaald voor een job die vrijwillig was.
2) De foto's worden effectief gebruikt en krijgen een leven op internet of ander media. Het is gewoon al heel plezant om jouw werk gebruikt te zien worden.

Mocht je ooit moeten shooten voor een band is de sofam tarief een gangbaar tarief om mee te rekenen. Weet wel dat deze prijzen excl. btw zijn EN bovenop de kost van de shoot komen! Infeite is die prijs het "gebruiksrecht" van de foto die ze overkopen. Ze moeten je steeds blijven vermelden en jij blijft eigenaar van de foto!! Mochten ze de auteurrechten erbij willen kopen, dan spreken we over €1000+
 
@Spector Merci voor het antwoord.

Voor low res beelden vraag ik uiteraard geen geld maar hier vroeg de band zelf specifiek achter high res met de melding dat ze ervoor willen betalen dusja. Zeker niet mijn idee om ze uit te persen ofzo maar gratis weg geven wil ik nu precies ook niet 😄

Ik weet dat er helaas enorm weinig geld te verdienen valt met concertfotografie maar doe het nu eenmaal enorm graag dus het is wat het is zeker.

Wel gecharmeerd door hun voorstel uiteraard en ben blij dat ze herkennen dat hier viel moeite en tijd inkruipt alvast, dat wel 😄
 
@Spector Merci voor het antwoord.

Voor low res beelden vraag ik uiteraard geen geld maar hier vroeg de band zelf specifiek achter high res met de melding dat ze ervoor willen betalen dusja. Zeker niet mijn idee om ze uit te persen ofzo maar gratis weg geven wil ik nu precies ook niet 😄

Ik weet dat er helaas enorm weinig geld te verdienen valt met concertfotografie maar doe het nu eenmaal enorm graag dus het is wat het is zeker.

Wel gecharmeerd door hun voorstel uiteraard en ben blij dat ze herkennen dat hier viel moeite en tijd inkruipt alvast, dat wel 😄

Die zullen wss die foto’s willen gebruiken in een perskit of voor drukwerk ofzo.
Anders weten ze dat ze redelijk wat problemen kunnen krijgen als ze die foto zomaar zouden gebruiken.

Altijd leuk he als je eens wa beelden kan verkopen. Weer extra drinkgeld voor de festivals haja
 
Ik zou je basistarief hoger zetten voor standaard een uur fotografie en dan extra uren aan 70 euro/uur. Misschien kan @Spector hier nog adviseren. Kan op zich geen kwaad om "goedkoop" te beginnen en je prijzen op te krikken zodra je meer klanten krijgt, maar te goedkoop trekt misschien niet het juiste clienteel aan.

Wel handig dat je madam je logo kan ontwerpen.
Deze prijs wil ik zeker ook niet lang aanhouden en stilaan al opkrikken.

@Margu

€70/u (vrijgesteld van btw vermoed ik) is een mooi gangbaar tarief. Het is wel best om niet zomaar per uur te gaan rekenen, maar een uurtarief samen te stellen zodat uw verplaatsing, import, edit, export, galerij'tje maken, mailverkeer, ... daar ook in verrekend zit. Op die manier is het handiger voor de klant om een prijs te zien die 'all-in' is dan dat er telkens forfaitjes bijkomen.
Ik werk bijvoorbeeld aan €450 voor 2u fotografie en €150/u extra. Prijzen zijn ex. btw en ex. verplaatsing.
In die €450 zit dus 2u fotograferen, 2-3u edit, nog enkele uurtjes voor import, export, mailing, admin en mijn verplaatsing. Je ziet met uw €70/u dat dit al wat krapjes begint te worden hé.
Infeite zou ik duurder moeten zijn als ik zie waar mijn foto's allemaal gebruikt worden...Zo hangen er hier in de buurt van LAGO op billboards van 6m2, hebben die overal vlaggen met die foto's en gebruiken ze die overal om campagne te voeren. Héél plezant om te zien, maar mocht ik commercieel sterker zijn, zou ik daar mss wat meer uit de brand kunnen slepen.
(de klant heeft gebruiksrecht op de foto's, ik heb nog steeds het auteursrecht)

Die gedachtegang kan je doortrekken in al je andere shoots ook. Maar dan moet je rekening houden dat je prijzen incl. btw zijn (voor het geval dat van toepassing is).

Ik treed @Avondland volledig bij in "maar te goedkoop trekt misschien niet het juiste clienteel aan."
Je wil niet te goedkoop zijn om de "goedkopere" events te gaan fotograferen die achteraf gezien geen fotografiewaarde hadden en waar je zelf niet gelukkig van wordt want dan is het zuur geld om te verdienen in je vrije tijd. You gotta start somewhere, maar een beetje portfolio zou er toch moeten aanwezig zijn om gelijk welke shoot je doet in het begin. Als dat niet aanwezig is, zie het dan puur als leermoment en daag jezelf uit met nieuwe technieken, nieuwe hoeken, ...
Inderdaad vrijgesteld van btw. Die tip van specifiek te zijn zal ik in de volgende offerte meenemen.
Het plan is nu om enkele shoots te doen voor effectief een portfolio te hebben in dat genre. Andere genres heb ik wel al genoeg.

Bij volgende vraag kreeg ik wel dit antwoord.
  1. Could you specify for which cause the images will be used?
  2. We will use the pictures for communication purposes: on social media, on our website and on our member’s websites, in our annual report, etc.
Nu ben ik niet zeker of ik dat inderdaad duidelijker moet aflijnen en wat normaal is van gebruik ‘inclusief prijs’?

@Margu

Deze vond ik wel interessant om eens te beluisteren ivm je vraag 👍
Was heel interessant inderdaad, ga het wss nog een 2de keer luisteren en effectief uitwerken.
 
@Spector of @derp mss kunnen jullie mij wel helpen (of iemand anders). Er is een band die interesse heeft om high res foto's te kopen van mij.

Maar ik heb geen idee hoeveel ik hiervoor kan vragen. Het is zeker geen grote band (1 CD/LP uit in 2023 in een niche genre) dus geen idee wat een richtprijs zou kunnen zijn.

Vragen jullie per foto, of in een pakket of hoe zou een prijs setting kunnen zijn? (ik kan tot ongeveer 30 foto's high res leveren).
Eigenlijk geen ervaring mee, ik werk direct samen met cultuurhuizen die mij per uur betalen, ik geef hen de galerij in (redelijk) hoog formaat, en zij delen dat dan o.a. met artiesten die op hun beurt dan mijn foto's reposten (vaak wel met credits maar niet altijd).
 
Ik ga wel eens richting een nieuwe laptop moeten gaan op den duur. Mijn Macbook Pro van 2018 heeft altijd goed dienst gedaan, maar begint de laatste tijd kuren te vertonen en de batterij is nu aan vervanging toe. Mocht die het toch begeven denk ik wel bij Apple te blijven. Via mijn werkgever kan ik er eentje twee jaar leasen om die dan aan een prikkje over te kopen. De M3 Pro of Max chip zal wel een serieuze stap voorwaarts zijn, maar de Max zal wel overkill zijn aangezien ik geen ingewikkelde renderings of videobewerking doe.
 
@Avondland Ben zelf wel tevreden van de nieuwe Macbook Airs, draait PS toch vlot op. Maar heb daarnaast wel ook een desktop voor het echt zware werk, anders had ik mss wel gekeken naar een Pro model.
 
Ik ga wel eens richting een nieuwe laptop moeten gaan op den duur. Mijn Macbook Pro van 2018 heeft altijd goed dienst gedaan, maar begint de laatste tijd kuren te vertonen en de batterij is nu aan vervanging toe. Mocht die het toch begeven denk ik wel bij Apple te blijven. Via mijn werkgever kan ik er eentje twee jaar leasen om die dan aan een prikkje over te kopen. De M3 Pro of Max chip zal wel een serieuze stap voorwaarts zijn, maar de Max zal wel overkill zijn aangezien ik geen ingewikkelde renderings of videobewerking doe.
Zelf ook tevreden van een MacBook Air M1 nog. Gaan vlot mee, enigste dat wat langer duurt zijn mss de nieuwere AI selectie tools en bulk bewerkingen.
 
Zelf ook tevreden van een MacBook Air M1 nog. Gaan vlot mee, enigste dat wat langer duurt zijn mss de nieuwere AI selectie tools en bulk bewerkingen.
Tegenwoordig zitten we al aan de M3, wat tegenover mijn laptop uit 2018 wel een wereld van verschil zal betekenen. De M4 komt er echter aan die meer compatibel zal zijn met de AI-revolutie, dus misschien wacht ik nog tot die MacBooks uit zijn (eind dit jaar, begin volgend jaar). Mijn huidige laptop doet het voor de rest nog wel oké buiten dat die de laatste tijd wat batterijproblemen lijkt te hebben, maar die is al zes jaar oud en het gaat soms traag.


Terug over fotografie: door dat onnozel onvoorspelbaar weer moet ik de laatste tijd vaak shoots opschuiven en wat blijkt dan? Het weer blijkt toch zonniger te zijn dan ik dacht ... Ik ken dat: als ik het volgende keer laat staan gaat het regenen. :p
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan