Crypto - Nieuws en algemene discussie

Ik kan het nochtans vrij makkelijk bewijzen. Debet en credit balans bitvavo 😆

Soit ze zijn te laat. Het geld is al weg. Ik heb een Mazda Mx5 gekocht en gisteren betaald :unsure:
Geld was toen ook al weg van de rekening, maar ze kunnen nog altijd de klantenrelatie beëindigen. Je zal dan idd onder andere alle transacties die je op Bitvavo gedaan hebt moeten doorsturen om te bewijzen dat je niet belastingplichtig bent op je winst en vanwaar het geld komt.
 
Ik heb gewoon eens gebeld naar Kate, uitleg gedaan van originele inleg zoveel jaar geleden en het bedrag nu; ze konden mij daar niet vertellen of het ging geblokkeerd worden of niet, maar ik had al een testoverschrijving gedaan (€200) en die was toegekomen dus op basis daarvan gokten ze dat het geen probleem ging zijn moest ik de rest ook overschrijven. Omdat ik het toch niet vertrouwde om 5k+ in één bedrag over te schrijven heb ik de rest gedaan in schijven van €2400 en alles is toegekomen. Dus momenteel toch geen problemen :p
 
Geld was toen ook al weg van de rekening, maar ze kunnen nog altijd de klantenrelatie beëindigen. Je zal dan idd onder andere alle transacties die je op Bitvavo gedaan hebt moeten doorsturen om te bewijzen dat je niet belastingplichtig bent op je winst en vanwaar het geld komt.

Idd ik heb nog een bankverantwoordelijke gesproken (vriendin van mijn vriendin). Ze zei ook dat als je kan bewijzen dat het uw inleg is, er geen probleem is.

Net hetzelfde als je met 10k cash afkomt bij een bank met bewijs van verkoop van bv wagen.

Verschoot er wel van hoe snel de transactie gaat van bitvavo naar mijn rekeningnr. Nog geen 5min moeten wachten 😬 + geen extra kosten
 
En het is natuurlijk ook een fabeltje dat in schijven overschrijven beter is.
De banken zijn niet dom natuurlijk

10K
of
5K + 5K=10K

Moest er nu paar jaar tussen zitten dan is het natuurlijk anders
 
Dan beter naar meerdere banken overschrijven als je bij meerdere banken een rekening hebt, zou ik denken.
Stel dat je naar dezelfde bank elke maand gaat 2K afhalen over 5 maand gaat dat misschien meer verdacht zijn dan 10K ineens.
 
En het is natuurlijk ook een fabeltje dat in schijven overschrijven beter is.
De banken zijn niet dom natuurlijk

10K
of
5K + 5K=10K

Moest er nu paar jaar tussen zitten dan is het natuurlijk anders
Ja I know maar blijkbaar werkt het toch.

Ik werk zelf in audit en daar werken we met materialiteit, lage bedragen zijn onder de materialiteit en worden meestal niet bekeken. De som kan dan wel boven de materialiteit zitten en dat kan dan eventueel wel nog bekeken worden maar dat zijn al extra stappen. Dat zal bij de bank ook wel zo zijn. Dus als je meer kans wil om onder de radar te blijven, gebruik meerdere verschillende lage bedragen.
 
Ja I know maar blijkbaar werkt het toch.

Ik werk zelf in audit en daar werken we met materialiteit, lage bedragen zijn onder de materialiteit en worden meestal niet bekeken. De som kan dan wel boven de materialiteit zitten en dat kan dan eventueel wel nog bekeken worden maar dat zijn al extra stappen. Dat zal bij de bank ook wel zo zijn. Dus als je meer kans wil om onder de radar te blijven, gebruik meerdere verschillende lage bedragen.
Zal misschien werken tot op zekere hoogte, ik zou toch geen 100 transacties van 500 euro doen. Misschien werkt het voor 10x 1000 euro gespreid over een heel jaar ofzo.
Misschien caret uw bank ook niet voor 10K. Misschien maakt het ook wel een verschil wat uw financiële situatie is. Als je werkt tegenover wanneer je werkloos bent en daar ineens 10-20K aan crypto uitcasht. Dan zal vadertje staat er ook sneller staan om hun deel op te eisen denk ik :)

Stel dat uw vermogen >200K is en je casht 10K crypto uit is dat minder vreemd dan wanneer een werkloze dat doet. Of iemand die amper gewerkt heeft. Etc.
 
Zal misschien werken tot op zekere hoogte, ik zou toch geen 100 transacties van 500 euro doen. Misschien werkt het voor 10x 1000 euro gespreid over een heel jaar ofzo.
Misschien caret uw bank ook niet voor 10K. Misschien maakt het ook wel een verschil wat uw financiële situatie is. Als je werkt tegenover wanneer je werkloos bent en daar ineens 10-20K aan crypto uitcasht. Dan zal vadertje staat er ook sneller staan om hun deel op te eisen denk ik :)

Stel dat uw vermogen >200K is en je casht 10K crypto uit is dat minder vreemd dan wanneer een werkloze dat doet. Of iemand die amper gewerkt heeft. Etc.
Maar dat weet een bank allemaal niet he. Ik heb hier ook al 20k gecasht naar een quasi lege bankrekening, zonder dat bank noch overheid vragen heeft gesteld (in 2022 om precies te zijn). Ik denk dat het vooral afhankelijk is van de bank...
 
Een rekening in het buitenland is niet perse een IBAN nummer. Het CAP laat bijvoorbeeld ook accountnamen toe.
Klopt, maar NBB zegt het volgende:

Mijn eigen exchange zegt duidelijk geen bancaire instelling te zijn en geen rekening te representeren, dus wat is het nu?
Onduidelijkheid troef!
 
Klopt, maar NBB zegt het volgende:

Mijn eigen exchange zegt duidelijk geen bancaire instelling te zijn en geen rekening te representeren, dus wat is het nu?
Onduidelijkheid troef!

Het is ook niet enkel bankrekeningen dat je moet aangeven maar ook rekeningen bij wisselinstellingen. Exchange is engels voor wissel :p.


Het antwoord van de Minister indachtig, dient een “custodial wallet” gemeld te worden in de aangifte en bij het CAP. In dit geval bieden exchangeplatformen immers wallets aan waarbij cryptovaluta kunnen worden omgezet in andere cryptovaluta. Deze platformen fungeren met andere woorden als wisselinstellingen. Dergelijke wallet vertoont dermate grote gelijkenissen met een effectenrekening bij een online beurshandelaar, dat de handelingen kunnen worden beschouwd als een financiële dienst.

 
Ik heb gewoon eens gebeld naar Kate, uitleg gedaan van originele inleg zoveel jaar geleden en het bedrag nu; ze konden mij daar niet vertellen of het ging geblokkeerd worden of niet, maar ik had al een testoverschrijving gedaan (€200) en die was toegekomen dus op basis daarvan gokten ze dat het geen probleem ging zijn moest ik de rest ook overschrijven. Omdat ik het toch niet vertrouwde om 5k+ in één bedrag over te schrijven heb ik de rest gedaan in schijven van €2400 en alles is toegekomen. Dus momenteel toch geen problemen :p
Met die instant SEPA vanaf Kraken gaat dat echt wel snel inderdaad. Zojuist als test eens 100 euro afgehaald. Staat er al op.
Vroeger was het meestal 1 dag.
 
Ik heb gewoon eens gebeld naar Kate, uitleg gedaan van originele inleg zoveel jaar geleden en het bedrag nu; ze konden mij daar niet vertellen of het ging geblokkeerd worden of niet, maar ik had al een testoverschrijving gedaan (€200) en die was toegekomen dus op basis daarvan gokten ze dat het geen probleem ging zijn moest ik de rest ook overschrijven. Omdat ik het toch niet vertrouwde om 5k+ in één bedrag over te schrijven heb ik de rest gedaan in schijven van €2400 en alles is toegekomen. Dus momenteel toch geen problemen :p
Maar hoe schrijf je uit? Is dat niet via een rekening van openpayd bv zoals crypto.com gebruikt voor haar FIAT? Dat zijn dan gewoon sepa betalingen, daar kan een bank sowieso vrij weinig aan doen...
 
Hoe bedoel je uitschrijven?
Ik heb zelf geen bitvavo dus beetje clueless. Maar als je geld verstuurt van bitvavo, dan is dat toch sowieso van een achterliggende bankrekening van een achterliggende bank. Toch? Of is dat toch nog op de één of andere manier rechtstreeks van het platform?

Bv crypto.com gebruikt al enige tijd openpayd wat een neobank is, voor hun fiat. Daardoor is het gewoon "een" betaling tussen twee banken en is het totaal niet duidelijk of het gaat om een cryptotransactie of niet.
 
Ik heb zelf geen bitvavo dus beetje clueless. Maar als je geld verstuurt van bitvavo, dan is dat toch sowieso van een achterliggende bankrekening van een achterliggende bank. Toch? Of is dat toch nog op de één of andere manier rechtstreeks van het platform?

Bv crypto.com gebruikt al enige tijd openpayd wat een neobank is, voor hun fiat. Daardoor is het gewoon "een" betaling tussen twee banken en is het totaal niet duidelijk of het gaat om een cryptotransactie of niet.
Ja klopt maar ik heb zelf ook geen bitvavo, ik gebruik enkel Kraken :p en da's idd via een achterliggende bankrekening van hun platform. Ik denk dat de banken zelf die bankrekeningen wel ergens op een lijst hebben staan. Maar ik weet ook niet zeker hoe dat werkt.
 
Het is ook niet enkel bankrekeningen dat je moet aangeven maar ook rekeningen bij wisselinstellingen. Exchange is engels voor wissel :p.


Het antwoord van de Minister indachtig, dient een “custodial wallet” gemeld te worden in de aangifte en bij het CAP. In dit geval bieden exchangeplatformen immers wallets aan waarbij cryptovaluta kunnen worden omgezet in andere cryptovaluta. Deze platformen fungeren met andere woorden als wisselinstellingen. Dergelijke wallet vertoont dermate grote gelijkenissen met een effectenrekening bij een online beurshandelaar, dat de handelingen kunnen worden beschouwd als een financiële dienst.

Info van een privé website...
En "Kunnen worden beschouwd" of "worden beschouwd"? Groot verschil... Het is écht 1 grote soep.
 
Zijn er in het buitenland geen banken die veel losser omgaan met het uitcashen van Crypto? Die al een aantal jaren verder zijn op vlak van BTC en er wat toleranter tegenover staan?

Het is ondertussen zo simpel geworden om volledig legaal online een rekening af te sluiten in het buitenland, dat het misschien wel loont om in een ander EU-land een rekening te openen, de crypto naar die rekening over te schrijven, en dan die rekening opleven. Dus geen gedoe vragenlijsten van bemoeizieke bankmedewerkers die denken dat ze BBI zijn, geen risico op afsluiten relatie, geen risico op rekeningen blokkeren enzoverder.

Of denk ik nu veel te simpel?
 
Terug
Bovenaan