Vraagje ivm een eerste marathon. Waar stoppen jullie extra water en eten in? Een riem of eerder een rugzakje en eventuele aanraders?
Tijdens de wedstrijd of training?
Als je zelf water moet meezeulen tijdens een wedstrijd, zou ik voor een ander evenement inschrijven :)
Tijdens wedstrijd enkel van bevoorradingen drinken, stukje banaan eten, en hoopje gels.

Op trainingen >20km deed ik steeds camelbag aan, met 1 of 2 softflasks met wat water.

O ja, nog maar 2 marathons op de teller. En tijdens beide wedstrijden had ik ook camelbag aan, zonder water ;-) puur voor telefoon en gels bij te houden.
 
Tijdens de wedstrijd of training?
Als je zelf water moet meezeulen tijdens een wedstrijd, zou ik voor een ander evenement inschrijven :)
Tijdens wedstrijd enkel van bevoorradingen drinken, stukje banaan eten, en hoopje gels.

Op trainingen >20km deed ik steeds camelbag aan, met 1 of 2 softflasks met wat water.

O ja, nog maar 2 marathons op de teller. En tijdens beide wedstrijden had ik ook camelbag aan, zonder water ;-) puur voor telefoon en gels bij te houden.
Klopt, voor tijdens de training. Zal eens prospectie doen voor zo een heupband of eerder een rugzakje.
 
ik haat regen om te lopen, maar bij deze temperaturen is het nog te doen. Lange duurlopen zijn weer stevig aan het opbouwen na een onnozele knieblessure.
 
Thanks shiftyke :)

Gefinisht in 2:06. (6:11/km) Ik had helaas te veel last van een domme val van de trap (zie ander topic) en ik ben al blij dat ik de finish haalde. Ik heb toch getwijfeld om mee te lopen maar ik ben te koppig. Fysiek heb ik dus nooit vol gas kunnen geven maar het is wat het is.


Aan alle finishers: Proficiat en hopelijk was het leuk. Ik heb ondanks de hinder aan mijn voet (en ook been) er alvast van genoten. :D

Nu is het tijd voor mijn voet te laten herstellen. Tot de volgende!
 
Laatst bewerkt:
Na een teleurstellende wedstrijd (800m) eerder deze week zit het eerste deel van het seizoen erop voor mij. De benen waren gewoon rampzalig, na elke nacht sinds m'n vorige wedstrijd enkele dagen eerder slecht geslapen te hebben. Ik had de fut niet om diep te gaan en heb de kopgroep de laatste 300 meter laten weglopen. Ik zie dit als een leermoment, alles wat hier slecht aan was ga ik in de toekomst proberen te vermijden.

Ik ben zeker wel blij met 3 PR's in de afgelopen wedstrijden. In deze fase liep ik in de wedstrijden die goed gingen perfect de tempo's die ik zou moeten kunnen lopen volgens m'n trainingsplan. Volgens dat schema zou ik op de 800m nog ongeveer 4" sneller moeten zijn in augustus. Ik ben benieuwd.

Ik ga pas terug lopen wanneer de scheenblessure volledig genezen is. Met enkele dagen niet lopen zou ik er normaal al wel van verlost moeten zijn. Ik ga toch het zekere voor het onzekere nemen en proberen om alvast minstens de komende twee weken uitsluitend alternatief trainen en niet te lopen. De resultaten van de afgelopen weken hebben getoond dat die alternatieve trainingen ook waardevol kunnen zijn en zeker voldoende kunnen zijn als basis.
 
Vandaag met mijn jongste dochter samen haar eerste 5K gelopen in Gent. Ik vond het fantastisch leuk, en belangrijker: zij ook! Bijna exact zo snel gelopen als ik verwacht had dat ze zou kunnen op basis van trainingen (6:18/km, getraind voor 6:20).
Parcours was met een paar stevige klimmetjes ook al eens lastig, maar ze heeft doorgebeten, blijven lopen en nog een leuk sprintje op het einde dat voldoening gaf.

Hoeveel genot heb ik eruit gehaald om haar zo verbeten te zien, zalig.
Gaan we nog doen!
 
Hier ook in Gent de 5km gelopen. Als 8ste over de meet.

Lang geleden dat ik nog eens een 5km in wedstrijd heb gelopen. Wel tevreden van de wedstrijd, die wel nog goed ging, ondanks de lichte heupblessure. Ik merk dat ik er vandaag wel wat meer last van heb terug. Dus misschien na de kwartriatlon komend weekend toch een stuk rustiger aandoen zodat die kan genezen.
Blijf ook nog wekelijks naar de kiné gaan.

Ook de eerste keer een wedstrijd met de Stryd gelopen. Ik ben op zich nog niet teveel afgegaan op het voorspelde vermogen omdat ik denk dat er nog onvoldoende data is voor een heel correcte voorspelling. Meer op het gevoel gelopen.
Voor de hellingen heb ik het vermogen wel in de gaten gehouden om me niet te pletter te lopen.

CP is na de wedstrijd van 335W naar 349W (4.98 W/kg) gegaan, dus mijn idee was wel correct.
 
Laatst bewerkt:
Hier ook in Gent de 5km gelopen. Als 8ste over de meet.

Lang geleden dat ik nog eens een 5km in wedstrijd heb gelopen. Wel tevreden van de wedstrijd, die wel nog goed ging, ondanks de lichte heupblessure. Ik merk dat ik er vandaag wel wat meer last van heb terug. Dus misschien na de kwartriatlon komend weekend toch een stuk rustiger aandoen zodat die kan genezen.
Blijf ook nog wekelijks naar de kiné gaan.

Ook de eerste keer een wedstrijd met de Stryd gelopen. Ik ben op zich nog niet teveel afgegaan op het voorspelde vermogen omdat ik denk dat er nog onvoldoende data is voor een heel correcte voorspelling. Meer op het gevoel gelopen.
Voor de hellingen heb ik het vermogen wel in de gaten gehouden om me niet te pletter te lopen.

CP is na de wedstrijd van 335W naar 349W (4.98 W/kg) gegaan, dus mijn idee was wel correct.
Ah, dan waren we er al met drie! Ik heb vers bloed uit start2run warmgemaakt voor een eerste wedstrijdje. Het smaakte naar meer voor hen, denk ik! Beetje dezelfde ervaring als @eniac : 't is een totaal andere beleving dan een echte wedstrijd, maar zo in teken van een ander is ook heel leuk.

Parcours zelf vond ik nog lelijk tegenvallen... In het begin had ik gezien dat alleen de start hoger lag, en de rest vlak. Maar dat was toch niet waar :D Die brug, de natte kasseien en dan vooral de helling op het einde maken toch dat ik er geen PB zou lopen, hoor! Wel grappig hoe ik hier met een béétje een fatsoenlijke dag toch wel 5de in mijn leeftijdscategorie zou kunnen worden. Moet ik niet aan denken op de 10M :p

Ah juist: Je CP. De korte testjes (10 sec tot pakweg 9min) zullen je CP drukken, de langere meestal omhoog brengen. Maar als je nog niet genoeg data erin hebt zitten, is zo'n 5k wel essentieel om alles juist te zetten, ja.
 
Laatst bewerkt:
Recent heb ik mijn sporthorloge geüpgraded, ik heb mijn Garmin Forerunner 45 ingewisseld voor de Forerunner 255. Lopen staat al een tijdje op een lager pitje en deze maand heb ik amper gelopen door meerdere redenen maar het is wel amusant hoe nieuw speelgoed meteen weer meer motivatie geeft. Gisteren alvast gaan lopen na 3 weken pauze en de suggestie qua workout van de Forerunner gevolgd, dat ging wel ok.

Ik loop nu meestal 5 tot 7 km per keer maar ga terug opbouwen naar 10 km. In het verleden heb ik dat zelf al eens opgebouwd door gewoon telkens een beetje verder te lopen maar ik ga deze keer "luisteren" naar mijn sportswatch en heb dan ook een trainingsprogramma van Garmin gekozen. Daarmee zou ik na 12 weken op traag tempo (6:00/km) 10 km moeten aankunnen. Ik heb momenteel vooral nood aan structuur en een lagere kans op blessures, lijkt me wel in orde te zijn met dit schema.
 
Recent heb ik mijn sporthorloge geüpgraded, ik heb mijn Garmin Forerunner 45 ingewisseld voor de Forerunner 255. Lopen staat al een tijdje op een lager pitje en deze maand heb ik amper gelopen door meerdere redenen maar het is wel amusant hoe nieuw speelgoed meteen weer meer motivatie geeft. Gisteren alvast gaan lopen na 3 weken pauze en de suggestie qua workout van de Forerunner gevolgd, dat ging wel ok.

Ik loop nu meestal 5 tot 7 km per keer maar ga terug opbouwen naar 10 km. In het verleden heb ik dat zelf al eens opgebouwd door gewoon telkens een beetje verder te lopen maar ik ga deze keer "luisteren" naar mijn sportswatch en heb dan ook een trainingsprogramma van Garmin gekozen. Daarmee zou ik na 12 weken op traag tempo (6:00/km) 10 km moeten aankunnen. Ik heb momenteel vooral nood aan structuur en een lagere kans op blessures, lijkt me wel in orde te zijn met dit schema.
Ik zit eigenlijk net aan het eind van Garmin zijn HM schema, en ben er wel tevreden van. Variatie en flexibel doordat je kan schuiven met trainingen als ze niet passen in de agenda, en dan schuift alles mee.

Daarom ook zoiets gestart met een zelfgemaakte wedstrijd als doel deze zaterdag.

Bewust geen echte wedstrijd genomen als eerste keer omdat ik het eerst gewoon eens wil proberen uitlopen en op eigen tempo. Ik vrees dat ik anders te snel zal starten/meelopen met anderen en daardoor het einde niet zal halen.

Eerste wedstrijd doel is dan HM in brugge in oktober. Of misschien nog een trail (oostkamp) 16 of 22km in september.

Iemand tips qua ontbijt? Want meestal voor trainingen (tot 10-15km) was het gewoon een tas koffie en een graanreep ofzo. Maar misschien toch beter erover nadenken deze keer 😝
 
Terug
Bovenaan